@מאן דהו ביקשת - קיבלת!
שנה העברה הייתי בחו"ל בשבת קורח ושמעתי ווארט נפלא (יותר המוסר השכל שבדבר)
על אף האריכות שבכתיבתי - כדאי לקרוא עד הסוף!!!
לכאו' קשה מאוד
כשנקהלו ונחלקו קורח ועדתו שהם מאתיים וחמישים ראשי סנהדריות על משה רבינו ואהרן הכהן
[רק כדאי לכל אחד לעצום עיניים ולדמיין איך זה נראה, מפחיד, כמעט כל גדולי ישראל יצאו וחתמו נגד משה רבינו, י"ה]
משה רבינו ניסה לעשות כל מה שיכל, כשראה ללא הועיל, הבין כי יש לקום ולחסל את כח הרע, כי אחרת כשאין אמונת צדיקים אין כלום
בשביל זה היו צריכים לבוא עונשים כבדים על החולקים כעין שריפת מקטירי הקטורת, בליעת קורח ועדתו, הם ונשיהם בניהם ובנותיהם וכל אשר להם.
'לב מי לא יחרד' - לכל האותות והמופתים, גלוי וידוע לכל אשר במחנה ישראל כי משה אמת ותורתו אמת.
ובכאו"פ למחרת כל העדה באים להתלונן על משה רבינו ע"ה "אתם המיתם את עם ה'"
דבר זה לא מובן בעליל - לא ראיתם אתמול מי צדיק האמת, מהיכן באה החוצפה למחרת להפגין נגדו??
יראת העונש לבד הייתה צריכה למנוע מהם להשיב את המחלוקת נגד משה ואהרן, ובוודאי לאחר שהבינו כי משה הוא המנהיג.
זאת ועוד יותר קשה
ולאחר כל זאת, שרואים שבנ"י הם עם קשי עורף, אינם מקבלים מוסר וממשיכים גם למחרת לריב עם משה
אומר הקב"ה למשרע"ה קח מטות מנשיאי ישראל והכנס אותם לקודש הקדשים "והשיכותי תלונות וגו'"
הנה בזה תפסק לעולם תלונות בנ"י עליך. - הי, רגע, מה קרה, אתמול הם לא הבינו אפי' עם עונשים כבדים, ומה קרה פתאום שישוך לעולם המחלוקת??
אתמהה?
אלא רואים מכאן 'דרך חינוך עצומה'
במכות ועונשים לא מחנכים! - אלא מרחיקים ודוחים דברים. אולם בשכנוע וברכות מחנכים לעולם.
לדוגמא שאבא ירביץ לבנו כשידליק אור בשבת, הוא לא חינך אותו, אלא הפחיד אותו, וכשהאבא ילך לנוח במיטה, הבן יעלה על כיסא וילחץ שוב על המתג, ולא עוד אלא שגם יעבור שוב על איסור ויכבה שאביו לא ירביץ לו אח"כ. נו, אז חינכת? - שכח מזה!
משא"כ אבא שיקרא לילד ויסביר שוב ושוב על מעלת גודל חשיבות והנעימות של 'שבת קודש', ואת חומר האיסור בחילולה, או אז הבן יתחיל להתחנך כהלכה.
"וגם כי יזקין לא יסור מנה".
עוד דוגמא: יבוא אבא 'ויכריח' את ילדו הקט לשבת לידו כל התפילה ולהתפלל מתוך הסידור וכו' וכו'. חינכת? - שכח מזה!
תפילה שלא תהיה לידו הוא לא יפתח סידור! שבת שלא תהיה בבית הוא ילך לביהכנ"ס!
אולם האב שמראה לבנו כמה כדאי וטוב להתפלל איזה נעימות לשבת מתחילת התפילה ועד סופה ללא דיבורים, עכשיו הילד התחיל להתחנך
"וגם כי יזקין לא יסור מנה".
וכמו"כ כאן כשמרע"ה העניש את החולקים, אכן הוא הסיר את כח הרע מעליו, אך זה יה רק לפי שעה, ותו לא.
אולם אומר הקב"ה למשרע"ה בכדי להשיך את תלונות בנ"י מעליך - יש להסביר בנועם וברכות בצורה משכנעת, כי אכן אהרן הכהן נבחר ע"י הקב"ה בלבד.
א גוטען שבת