בקשות אחר יהיו לרצון

י.ק

משתמש ותיק
האם אדם העומד בתפלת עמידה והש"ץ התחיל החזרה, והוא רוצה להוסיף בקשות וגם להקשיב לחזרה לכן הוא אומר יהיו לרצון השני וממשיך לבקש בקשות אישיות ועונה ברוך הוא וב"ש ואמן. האם הוא עושה נכון או שמא כיון שכבר אמר יהיו לרצון השני כבר נסתיימה התפלה והוא מחויב להקשיב לחזרה?
 

ינון

משתמש רגיל
מהיכי תיתי דחשיב סיים תפילתו. וחוצמזה דמדלא הוזכר כן בפוסקים שמתחייב לשמוע את הש''ץ כה''ג, לא מסתבר לחדש כן
 

י.ק

משתמש ותיק
פותח הנושא
ראה במשנ"ב וכה"ח ס' קכד על דברי הש"ע שחייב להקשיב לחזרה. וכן בב"י שם בשם האבודרהם וכן הווי העמודים (שהוא מקור לכל הפוסקים שאמרו שאסור ללמוד בחזרה) ואליה רבה שם ס"ק יב וגר"ז ס' ו שכתבו שאין לומר תחנונים בחזרה ולא חילקו. ועכשיו ראיתי בלקט הקמח החדש סימן קכב, ח שהסיק שרק תפילות שאדם אומרם באופן קבוע והוא מקפיד להקשיב לתחילת וסוף הברכות מהחזן ועונה ב"ה וב"ש ואמן אפשר להקל. ע"ש. ועדיין ליבי אומר לי שאין זה מוסכם כ"כ.
 

אליהו52

משתמש ותיק
ינון אמר:
מהיכי תיתי דחשיב סיים תפילתו. וחוצמזה דמדלא הוזכר כן בפוסקים שמתחייב לשמוע את הש''ץ כה''ג, לא מסתבר לחדש כן
זכור לי שהגר"א כתב שאין לומר שני יהיו לרצון אלא רק השני כי אם יאמר הראשון הרי שסיים תפילתו ומה יש לו להוסיף.

 
 

ינון

משתמש רגיל
יעויין בפמ''ג מש''ז קכב דהרגיל בתחנונים עונה רק אמן דהקל הקדוש ושומע תפילה אלמא א''צ לשמוע כולא. וכ''ה במ''ב שם סק''א. ובפמ''ג סימן סו א''א סק''ז ומ''ב שם סקכ''ב. ובאה''ל קכב א ד''ה ולקדיש. ובשו''ת אול''צ ח''ב פ''ז אות לה. וצ''ע אי המ''ב הנ'קל איירי בתחנונים שבשמו''ע או בתהילים וכדו'. ועיין. הדושה''ט.
 

י.ק

משתמש ותיק
פותח הנושא
אליהו52 אמר:
ינון אמר:
מהיכי תיתי דחשיב סיים תפילתו. וחוצמזה דמדלא הוזכר כן בפוסקים שמתחייב לשמוע את הש''ץ כה''ג, לא מסתבר לחדש כן
זכור לי שהגר"א כתב שאין לומר שני יהיו לרצון אלא רק השני כי אם יאמר הראשון הרי שסיים תפילתו ומה יש לו להוסיף.
נכון שכך שיטת הגר"א אך הש"ע לא ס"ל הכי
 
 

י.ק

משתמש ותיק
פותח הנושא
שוב חשבתי להוסיף, שהרי בכמה מקומות מוכח שאחר יהיו לרצון השני נגמרה תפלתו, כמו שמותר לעבור מלפניו, ומותר לו לענות הכל, ושאם שכח אחד מהדברים שצריכים לחזור עליהם כיעלה ויבא וכד' צריך לחזור לראש התפלה. א"כ מוכח שאין הוא נחשב לעומד לפני מלך שיכול להוסיף בקשות. וממה הוא שונה מכל אחד שלא מתפלל כעת ומבקש מה' בקשות שונות
 
חלק עליון תַחתִית