מת שנשתכח גזירה או מציאות טבעית -סתירה-

נושאים שונים

פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 449
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מת שנשתכח גזירה או מציאות טבעית -סתירה-

שליחה על ידי יעקב שלם » 27 יוני 2019, 23:18

בראשית לז לה
פירש"י "וימאן להתנחם" - (ב"ר) אין אדם מקבל תנחומין על החי וסבור שמת שעל המת נגזרה גזירה שישתכח מן הלב ולא על החי

ואילו בברכות נח:
אמר ריב"ל דהרואה את חבירו לאחר שלשים יום אומר ברוך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה לאחר י"ב חדש אומר בתוך מחיה המתים אמר רב אין המת משתכח מן הלב אלא לאחר שנים עשר חדש שנאמר (תהלים לא, יג) נשכחתי כמת מלב הייתי ככלי אובד
וברש"י שנלמד מאבידה שבעלים מתייאשים אחרי יב חודש

צריך ביאור
א. האם זו גזירה כב"ר או מציאות טבעית כגמ' ברכות
ב. אם זו מציאות מבואר בגמ' שגם באבידה זה מתקיים וא"כ מדוע שלאדם חי זה לא יתקיים


פיניפיני
הודעות: 172
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מת שנשתכח גזירה או מציאות טבעית -סתירה-

שליחה על ידי פיניפיני » 28 יוני 2019, 09:56

על המת זה גזירה ונלמד מהפסוק 'נשכחתי כמת מלב הייתי ככלי אובד' והלימוד מ'אובד' שהוא כאבידה - הוא רק לענין הזמן, שהוא י"ב חודש, אכן באבידה זה מציאות, אך כלפי לשכוח אדם, בעצם אין שכחה, כנלענ"ד


אמת מארץ תצמח
הודעות: 143
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מת שנשתכח גזירה או מציאות טבעית -סתירה-

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 28 יוני 2019, 12:33

פיניפיני כתב:
28 יוני 2019, 09:56
על המת זה גזירה ונלמד מהפסוק 'נשכחתי כמת מלב הייתי ככלי אובד' והלימוד מ'אובד' שהוא כאבידה - הוא רק לענין הזמן, שהוא י"ב חודש, אכן באבידה זה מציאות, אך כלפי לשכוח אדם, בעצם אין שכחה, כנלענ"ד

מבואר בגמ'  מברכים מחיה המתים לאחר יב חודש בהשוואה לאדם מת לא בהשוואה לאבידה.
לענ"ד אפשר לומר שבאופן טבעי שוכחים אחרי יב חודש אלא שאדם שמחייה לעצמו כל הזמן את זכרון האדם לא היה אמור לשכוח. ולמרות זאת הגזרה שזה לא  יצליח למנוע את השכחה וגזרה זו לא קיימת באדם חי


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 449
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מת שנשתכח גזירה או מציאות טבעית -סתירה-

שליחה על ידי יעקב שלם » 28 יוני 2019, 12:57

אמת מארץ תצמח כתב:
28 יוני 2019, 12:33
פיניפיני כתב:
28 יוני 2019, 09:56
על המת זה גזירה ונלמד מהפסוק 'נשכחתי כמת מלב הייתי ככלי אובד' והלימוד מ'אובד' שהוא כאבידה - הוא רק לענין הזמן, שהוא י"ב חודש, אכן באבידה זה מציאות, אך כלפי לשכוח אדם, בעצם אין שכחה, כנלענ"ד

מבואר בגמ'  מברכים מחיה המתים לאחר יב חודש בהשוואה לאדם מת לא בהשוואה לאבידה.
לענ"ד אפשר לומר שבאופן טבעי שוכחים אחרי יב חודש אלא שאדם שמחייה לעצמו כל הזמן את זכרון האדם לא היה אמור לשכוח. ולמרות זאת הגזרה שזה לא  יצליח למנוע את השכחה וגזרה זו לא קיימת באדם חי
מסכים לגמרי
חשבתי גם בכיוון הזה
אם כך יוצא חידוש עצום שיש שני חלקים חלק אחד טבעי וחלק אחד גזירה וזה חידוש אחד
חידוש שני שמה יוסף נשאר זכור אצל יעקב זה רק החלק של הגזירה ולא החלק שלא המציאות חידוש מספר שתים
 


אמת מארץ תצמח
הודעות: 143
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מת שנשתכח גזירה או מציאות טבעית -סתירה-

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 29 יוני 2019, 21:53

יעקב שלם כתב:
28 יוני 2019, 12:57
אמת מארץ תצמח כתב:
28 יוני 2019, 12:33
פיניפיני כתב:
28 יוני 2019, 09:56
על המת זה גזירה ונלמד מהפסוק 'נשכחתי כמת מלב הייתי ככלי אובד' והלימוד מ'אובד' שהוא כאבידה - הוא רק לענין הזמן, שהוא י"ב חודש, אכן באבידה זה מציאות, אך כלפי לשכוח אדם, בעצם אין שכחה, כנלענ"ד

מבואר בגמ'  מברכים מחיה המתים לאחר יב חודש בהשוואה לאדם מת לא בהשוואה לאבידה.
לענ"ד אפשר לומר שבאופן טבעי שוכחים אחרי יב חודש אלא שאדם שמחייה לעצמו כל הזמן את זכרון האדם לא היה אמור לשכוח. ולמרות זאת הגזרה שזה לא  יצליח למנוע את השכחה וגזרה זו לא קיימת באדם חי
מסכים לגמרי
חשבתי גם בכיוון הזה
אם כך יוצא חידוש עצום שיש שני חלקים חלק אחד טבעי וחלק אחד גזירה וזה חידוש אחד
חידוש שני שמה יוסף נשאר זכור אצל יעקב זה רק החלק של הגזירה ולא החלק שלא המציאות חידוש מספר שתים

א. יש זיכרון אחד ושכחה אחת אלא שבאופן טבעי אדם לא שוכח זכרונות שהוא מחייה ודואג להזכיר אותם לעצמו שוב ושוב. הגזירה היא שאדם שמזכיר קרוב מת לעצמו לא יצליח לחיות אותו בזכרונו כמו באדם קרוב חי שנפרד ממנו.
ממילא אין שני סוגי זכרון.
ב. יעקב זכר את יוסף גם אחרי יב חודש כי אדם יכול להזכיר לעצמו קרוב חי שנפרד ממנו
​​ממנו.
ותודה על התודה


yosf
הודעות: 197
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 78 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מת שנשתכח גזירה או מציאות טבעית -סתירה-

שליחה על ידי yosf » 01 יולי 2019, 11:43

אולי יש ליישב
דהנה התורה אומרת ושמח את אשתו וכו' שנה ראשונה, וכבר האריכו בזה דלו"ד שנה א' אלא כל זמן שהוא בחינת שנה ראשונה, ולכאורה א"כ למה אמרה תורה שנה ראשונה
ואולי רואים שיש יסוד שזמן שנה דהיינו יב' חודש הוא זמן שבטבע הוא שיעור הרגל ושכחה, אבל ודאי דכיון שהוא רק בטבע הרי דהכל תלוי לפי האדם וטבעו ולפי העניין וסתם היינו יב' חודש ולכך אמרה תורה שנה ראשונה דהוא שיעור הזמן הטבעי בסתם אבל אינו בהכרח שאין יוצאי דופן שבטבעם צריכים עוד וכו'
ולפי"ז ה"ה הכא דסתם אדם נשכח אחר יב' חודש ואף מת משתכח אחר יב' חודש והיינו בטבע, אך מ"מ כיון דיש שינויים בטבע לפיכך בעינן גזירה מאיתו יתברך דבכל מת ומת ישתכח כפי שיעור הסתם, משא"כ בחי דאין עליו גזירה זו א"כ בסתם חי ג"כ הוא יב' חודש אבל בחי אשר נחשב כמת מחמת רוב הצער לא סגי ביב' חודש דאינו סתם חי וגם אינו בכלל הגזירה, ודו"ק.
[במילים אחרות... איו זה גזירה אלא טבע אבל טבע הוא בדר"כ ובסתם אדם ואפשר שיש שינוי אבל במת הוא גזירה שתמיד הוא כן]

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 9 אורחים