האם מותר להחמיר כשני השיטות


פותח הנושא
איש ווילנא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 243 פעמים
קיבל תודה: 261 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם מותר להחמיר כשני השיטות

שליחה על ידי איש ווילנא » 28 יוני 2019, 17:51

בעירובין דף ו מבואר שהעושה כחומרי בית שמאי וכחומרי בית הלל עליו הכתוב אומר והכסיל בחושך הולך

ומבואר במסקנת הגמ' דהיינו דווקא בתרתי דסתרי אהדיי 

ומכל מקום מבואר שאין להחמיר כמו שני השיטות בשני דברים שסותרים אחד את השני אלא יש לתפוס שיטה מסויימת 

ויש לעי' שלא נראה כזו התייחסות בהלכה במהלך הדורות ואנו חוששים לכל השיטות בראשונים כחומרי זה וכחומרי זה הגם שהם תרתי דסתרי 

המקום היחידי שזכור לי התייחסות כזו שלא להחמיר כחומרי זה וכחומרי זה הוא במנהג האבילות בימי הספירה עי' במשנה ברורה מש"כ על זה 

ויש לשם לב שבמקום שהספק הוא מה אמר פלוני בזה יש להחמיר כשני צדדי הספק רק במקום שהשאלה היא כמו מי ההלכה יש לקבל דעה אחת 

ובעצם הענין עי' תוס' נדה לו בהא דמחמרינן שם כחומרי זה וכחומרי זה ולא הבנתי מה שמתכוון לתרץ 


יעקב שלם
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1148
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 418 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר להחמיר כשני השיטות

שליחה על ידי יעקב שלם » 29 יוני 2019, 22:21

איש ווילנא כתב:
28 יוני 2019, 17:51
בעירובין דף ו מבואר שהעושה כחומרי בית שמאי וכחומרי בית הלל עליו הכתוב אומר והכסיל בחושך הולך

ומבואר במסקנת הגמ' דהיינו דווקא בתרתי דסתרי אהדיי 

ומכל מקום מבואר שאין להחמיר כמו שני השיטות בשני דברים שסותרים אחד את השני אלא יש לתפוס שיטה מסויימת 

ויש לעי' שלא נראה כזו התייחסות בהלכה במהלך הדורות ואנו חוששים לכל השיטות בראשונים כחומרי זה וכחומרי זה הגם שהם תרתי דסתרי 

המקום היחידי שזכור לי התייחסות כזו שלא להחמיר כחומרי זה וכחומרי זה הוא במנהג האבילות בימי הספירה עי' במשנה ברורה מש"כ על זה 

ויש לשם לב שבמקום שהספק הוא מה אמר פלוני בזה יש להחמיר כשני צדדי הספק רק במקום שהשאלה היא כמו מי ההלכה יש לקבל דעה אחת 

ובעצם הענין עי' תוס' נדה לו בהא דמחמרינן שם כחומרי זה וכחומרי זה ולא הבנתי מה שמתכו
מהרש"ל מובא בש"ך סימן קה ה לגבי ביטול של צלי במגע של חתיכה שמינה השו"ע פוסק שצריך ששים וכדי נטילה ומהרש"ל חולק שמספיק ששים וכותב המחמיר בכסיל בחושך הולך
(ומה שהשו"ע מחמיר הוא מחשש שלא התפשט ) מ"מ מצאנו דוגמא שזה נפסק להלכה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] | 2 אורחים