מקומות קדושים וכדומה שאינם נכונים

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
אגיב בקצרה על כל מה שהאריך @@שאר לעמובניגוד למה שכתב לא כולם מסכימים לרדב"ז שהצכרא הוא אבן השתיה, ויש אף שמזהים את מקום קודש הקדשים קרוב יותר לאזור של הכותל הגלוי. גם מה שכתב שהאוטם זה סלע טבעי אין לו מקור ויכול להיות שהאוטם היה חלק מהמבנה של ביהמ"ק, אם כי זה לא מכריח כלום וההר נחרש עד מעבר לסלע הטבעי (שהוא יחסית רך). לגבי המטבעות שמצאו כבר כתבתי וכתבו אחרים שהיה, כך שאינני רואה צורך להתווכח, כך גם על טענתו המוזרה שוודאי הורדוס השלים את מפעלו בהר הבית, מדובר במפעל ענק ובהחלט ייתכן שהתפגר תוך כדי בנייה והשלימוהו אחרים. על מה שאמר מהריל"ד כבר פקפקו אחרים, ואני מפקפק עוד כיון שנאמר מאדם שהיה לו דעות מעניינות בעניין ורצה לחזקם, ובעיקר כמו שכתבתי שאין איסור לפקפק ואין מסורת אמינה. אין ספק שזה האזור הכללי של הר הבית אך המיקום המדוייק אין כל מסורת. זיהוי הצכרא זה מסורת ערבית וחישובים שאין בהם כל הכרח ואמת שהרדב"ז קיבל זאת וגם טען שזה חומת העזרה. ושוב התירוצים מוזרים והעובדות ברורות, בימי הגאונים לא היה כל מסורת לכותל המערבי והוא לא היה מקום תפילה, כשרצו להתפלל סמוך למקדש הלכו להר הזיתים!
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
רק שכחתי להוסיף שהכותל המערבי 488 מטר וברצף אחד, כך שחבל להתעקש שהוא 500 אמה, ולתרץ שזה הרחבות אחרות כשהוא באותו רצף, עוד שכחתי שבניגוד לדבריו מפורש שהכותל יסודותיו בנה דוד ונשבע הקב"ה שלא יחרב לעולם, אפשר לתרץ שזה רק שלא יחרב אך לצורך בנייה משופרת לא נאמר שלא יחרב, אך איני רואה סיבה לדחוק בתרוצים מוזרים.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אחרי כל מה שהארכתי בתגובות קודמות, מיותר לענות על פקפוקים מוזרים, שנשנים בזה שוב ושוב.
שמענו לתרץ בדוחק, לא להקשות בדוחק..
* אציין שהמזהים את בית המקדש קרוב לכותל הגלוי דהיום, אלו עמי ארצות שאף בתחומים אחרים שלפחות בהם היה מצופה שיבינו - אינם מבינים.
* ילמד נא מר במסכת מידות מהו אוטם, ומדוע היה דבר כזה.
* אף אחד לא מפקפק על דברי הגרלי"ד, ואף האדר"ת הסכים להלכה לחשוש להכניס ידיו לכותל לאור דבריו של ר"מ גלבשטיין שהחומה בכלל הה"ב מדיוקו בירו' סו"פ כיצד צולין. לפי דבריך כמדומה שלא עיינת היטב בדברי ר"מ גלבשטיין.
* את הכותל של הר הבית לא בנה דוד המלך אלא את יסודות המקדש בלבד. ואם חולק אתה עלי הבא מקור לדבריך!
* אשנה בקשתי בשלישית. לדבריך המקום צולם, ויש תמונות ממטבעות..  אז אנא, היות ולפי הידוע לי אין דבר כזה, אז אבקש אחרי הנחה, הבא נא מקור כלשהוא אפילו כתבה מפקופקת, העיקר מקור כלשהוא - שאוכל לחזות בפלא המומצא הזה.

היות וידוע בבירור מקומה של מצודת אנטוניה שחומתה היתה בחומת צפון העזרה, מתייתר להתווכח בנושא, וקיצרתי.
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
בניגוד למה שכתב לא כולם מסכימים לרדב"ז שהצכרא הוא אבן השתיה, ויש אף שמזהים את מקום קודש הקדשים קרוב יותר לאזור של הכותל הגלוי.
אין בראשונים או באחרונים מי שפקפק בזה
ואדרבה האחרונים נקטו שזהו מקום אבן שתיה לגבי הלכה בדאורייתא באיסור כרת. (ללא חולק)
הרדב"ז חלק ב סימן תרצ"ב 
הגר"ח אלפאנדרי בספרו דרך הקודש
המהרי"ט אלגאזי בספרו צורת הבית כמובא בדרך הקודש 
החיד"א בברכי יוסף סימן תקסא -
השערי תשובה סימן תקס"א.
הכף החיים סימן תקס"א.

וכן לגבי דין קריעה פסק כן בב"ח סימן תקסא.

2.הכותל כיום לא היה גלוי כך תמיד בעבר היו שלוש סימטאות שתיים מתוכם הם הכותל הגלוי בימינו והשלישי הוא הכותל הקטן.
3. למה לדידך אי אפשר לפקפק גם במיקום הר הבית?
4. אולי הקדמונים הסתמכו גם על כך שעל פי מסכת מידות אבן שתיה גבוהה מהעזרה שסביב ההיכל  והעזרה גבוהה מעזרת נשים והחיל וכו' וזה ניתן היה לדעת גם לפני שהיו מדידות מדוייקות.
5. סלע הר הבית היא סלע גיר שיש בה שכבה קליפתית קשה ושכבה עמוקה רכה. כך שחפירה  עמוקה היתה חושפת את החלק הרך שבסלע. ואפילו בלי זה כבר הרב זלמן קורן בספרו בחצרות בית ה' הוכיח על פי הכפ"'פ ועוד שאין לחשוש לחששות כאלו כלל.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
https://www.zomet.org.il/?CategoryID=268&ArticleID=269#_ftn1\
צרפתי הפניה למאמר בנושא מקום המקדש, בו תוכלו לראות שאע"פ שמסכים בהרבה דברים עם @שאר לעמו הרי שלא כל מה שכתב שאר מוסכם, חלק ממה שהביא כמציאות ברורה אינו כן והעיקר הורדוס הרחיב לצד מערב מה שהופך את (כמעט) כל הוכחותיו ללא רלוונטיות. לגבי המטבעות הדבר ברור ונחשב לאמת מדעית מוכחת (ב3 שנים האחרונות) אינני יודע איך לחפש במחשב, הוא חסום, אך ללא ספק זה אמת. לגבי האוטם, למדתי מסכת מידות ולא כתוב בשום מקום שהוא מהסלע הטבעי, ודאי שלא כתוב שלא חפרוהו בבניה. ואין אפשרות לפקפק על מקום המקדש כי בניגוד לכותל המערבי, לזה יש מסורת רציפה.
לכל הצועקים: במדרש כתוב שהכותל המערבי של בית המקדש לא יחרב, ואתם דוחקים שזה כותל הר הבית שקדושתו פחותה, ואף יתכן גם לשיטתכם שאינו מה500 אמה. ראו כמה דחקתם ולקחתם את המדרש שפשטותו על המקום המקודש והפכתם אותו למקום שאינו בקדושת הר הבית, או שרק בקדושה זו. לדעת כל החוקרים, ללא יוצא מן הכלל, זה אף לא מהר הבית אלא קיר תמך. כמה דחוק ומוזר לומר שעל זה נשבע ה' שלא יחרב, ומשם לא זזה שכינה, בפשטות בזמן הבית אפשר היה לעמוד על זה עם נעלים.
כמובן שמוכרים לי מקורות באחרונים בעניין אך זה לא מסורת.
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
והעיקר הורדוס הרחיב לצד מערב מה שהופך את (כמעט) כל הוכחותיו ללא רלוונטיות.
אם הורדוס הרחיב לצד מערב זה עוד יותר מחזק את ההוכחות למקום אבן שתיה
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
ואין אפשרות לפקפק על מקום המקדש כי בניגוד לכותל המערבי, לזה יש מסורת רציפה.
אם אין מסורת רציפה על מקום המקדש אולי גם אין על הר הבית. ואם אתה מסתמך על הקדמונים לגבי זיהוי הר הבית מניין לך שלא להסתמך על דבריהם לגבי זיהוי מקום המקדש.
על פי מסכת מידות אבן שתיה נמצאת בפסגה ביחס לעזרה ועזרת נשים וכו', היא גבוהה מהעזרה שסביב ההיכל 6 אמות ו-3 אצבעות. והעזרה גבוהה מעזרת נשים 7.5 אמות וכו' ובימינו המדידות ברורות וגם בעבר לפני שהיו מדידות מדוייקות יכלו לזהות שמקום כיפת הסלע הוא המקום היחיד שמתאים למשנה במידות,
בנוסף יש את הפסוק ביחזקאל מג יב שההיכל הוא בראש ההר ולהבדיל עדותו של יוספוס פלביוס.
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
דברי הגר"ח בדרך חכמה ביאור ההלכה על הלכות בית הבחירה פ"ו ה"ט שמותר לזב להכניס ידיו לסדקי כותל המערבי, ואח"כ מביא צד להחמיר משום שבטל לעובי החומה שנתקדש. ומביא את דברי החזו"א בזה.
image.png
עכ"פ בתוך הת"ק אמה שנתקדשו די בכך שהוא במקום שנתקדש, ואין צריך לומר שהסדקים בטלים לחומה, אלא אם עובי הכותל עצמו אינו מכלל הת"ק שנתקדשו אלא צמוד להם.
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
כעת ניגש ל'ראיה' הארכיאולוגית. הבאת שמצאו מטבעות שנטבעו לאחר תקופת הורדוס, תחת יסודות 'הכותל המערבי'. נבקשך להפנות אותי ואת חברי הפורום למקור 'מדעי' שכזה (לא לשמועות באתרי חדשות ככל שהן קיימות).
ובכלל מי בדיוק חפר תחת יסודות הכותל המערבי....
מדובר על מדרגות למקווה מתחת לקשת רובינסון בדרום הכותל המערבי שבאורך תוספת הדרומית ולכן אין מזה כל ראייה על תוספת גם במערב
מקור מדעי
רוני ריך, חפירות באזור קשת רובינסון 2011, ממפלס הרחוב המרוצף ועד הסלע הטבעי, חידושים בחקר ירושלים 17, 2011, עמ' 219-238
image.png
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מאפס פנאי, ולפני שאבדוק דבריו של רוני רייך, החנויות והרחוב המרוצף זה לא הכותל, אלא מכלול עמק הטירופיון.
וגבי הדברים של הגרח"ק בדרך חכמה, ולגבי הדברים של רמ"ג, הנה בסידור שלו מביא רמ"ג ((ומאפס פנאי אביא מקור בהזדמנות אחרת) שהראה להגריל"ד ראיה  מירו' כיצד צולין שעובי שערי הה"ב לא נתקדשו כדי שיוכלו להניח סנדליהם, ומינה שעובי החומה עצמה בתוך תק"א כי את קדו' הה"ב א"א להרחיב כמבואר ברמב"ם. והגריל"ד הסכים עמו על הראיה. וגם מדברי הגרח"ק שהובאו לעיל משמע כן.
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
מאפס פנאי, ולפני שאבדוק דבריו של רוני רייך, החנויות והרחוב המרוצף זה לא הכותל, אלא מכלול עמק הטירופיון.
וגבי הדברים של הגרח"ק בדרך חכמה, ולגבי הדברים של רמ"ג, הנה בסידור שלו מביא רמ"ג ((ומאפס פנאי אביא מקור בהזדמנות אחרת) שהראה להגריל"ד ראיה  מירו' כיצד צולין שעובי שערי הה"ב לא נתקדשו כדי שיוכלו להניח סנדליהם, ומינה שעובי החומה עצמה בתוך תק"א כי את קדו' הה"ב א"א להרחיב כמבואר ברמב"ם. והגריל"ד הסכים עמו על הראיה. וגם מדברי הגרח"ק שהובאו לעיל משמע כן.


1. התמונה היא בכותל המערבי מתחת לקשת רובינסון ועמק הטירופיון עובר שם.
2. הבאתי אתדברי הגר"חק לכך שקדושת עובי החומה הוא משום שבטל לחלק הפנימי ולכן יש חילוק בין עובי החומה לשאר הר הבית. שהרי אילו עובי החומה הוא מכלל קדושת הר הבית גם חור וסדק שנוצר בעומק הכותל שאינו פתוח לפנים היה דינו שקדוש כי הרי הוא בתוך הר הבית, אלא מחוורתא שהוא מצד שבטל לחלק הפנימי.
3. אין קשר לסברתו המחודשת של האו"ש שאי אפשר להוסיף על הר הבית הטבעי. (שיש לדון בה מיחזקאל ובהנחה שלא היתה הרחבה במערב יש לדון בה גם מצד המציאות)וזאת משתי סיבות,
א. שאם עובי הכותל קדוש מצד שבטל לבפנים אז באמת אין קדושתו מצד שהוא הר הבית, 
ב. מה שאמרו שהר הבית ת"ק על ת"ק הכוונה לפנים מן החומות, ונוסף עליהם עובי החומות.
4.במציאות עובי הכותל המערבי לא נבנהבתוך הר הבית ויש הפרש גובה ניכר בין חוץ להר הבית לבין רחבת הכותל שהוא בשיא עמק הטירופיון.
5. דברי רבי מעשיל גלבשטיין הובאו שהמהרי"ל דיסקין אמר שאפיקורס הוא מי שאומר שהכותל המערבי נבנה על ידי הרומאים (כדברי טוביה שגיב) ולא על מי שטוען שהיתה הרחבה להר הבית ממערב.
 
לא קראתי את כל האשכול, אז אם כבר דברו על זה אז תפנו אותי לפוסט.
שאלו אותי איפה קבורה רות המואביה, חיפשתי ברשת ומצאתי שיש בחברון קבר ישי ורות.

וצ"ע למה חברון ולא בית לחם? רות בכלל האריכה ימים עד שלמה המלך אז ראוי שתהיה בירושלים לא? וישי נהרג ע"י אכיש מלך גת כשהיה שם.
ובכל אופן אין לזלזל במסורת יהודית. ואולי זה בגלל שתחילת מלכות דוד היתה בחברון? (וכיון שקברו שם את כל המשפחה אז קברו בסוף עמהם גם את הסבתא)

אז מה אומרים המומחים?
 

יושב אהל

משתמש רגיל
שאר לעמו אמר:
זרייר-קטן אמר:
הרב שאר לעמו דבריך יפים אך אינם מוכרחים תן לנו מקורות דעות הבנות ידיעות אך טענות כלליות אפשרלהשיב כמעט על כל דבר שיהיה
אם תוכל גם לנקוט כל אחד בהודעה נפרדת ולפרט עליו כך שנשכיל היטב על כל אחד מה גם שאם יהיו תגובות על דבריך יוכלו להשיב בנקל ונבין על מה זה קאי
חשבתי שהדברים ידועים ורק מניתים.
דן בן יעקב יש כמה, ממילא הכל שטויות
כל השבטים מסתמא נקברו בנחלתם ולא בנחלת שבט אחר, ממילא ההגיון הוא שהקברים של יהודה ביהוד, ובנימין בכפר סבא אינם של השבטים.
שמשון יש קבר 'חדש'. ולא זה מקומו ככתוב במקרא.

במק"א כתבתי באורך שיהושע לא קבור בכיפל חרת' אלא בתמנה, היא ח'רבת תבנה הנמצאת בציר כביש 465, כ-2 ק"מ מערבה לישוב חלמיש, וכ-5 ק"מ מזרחית לישוב בית אריה.
כמובן שנון אבי יהושע זו המצאה שנוספה על קבר יהושע בכיפל חרת', וכמובן שכלב לא קבור שם.. מה לכלב ולשבט אפרים אחרי שהוא קיבל את חברון לנחלתו.

קבר מרדכי ואסתר בגליל גם בדיחה מוחלטת.

בניהו בן יהודע ראש הגיבורים אשר לדוד מה מעשיו בגליל?? אולי זה ניצוץ ממנו של גדול הקבור שם.

קברי שמאי והלל.. שמאי והלל נשיא ישראל ואב בית דין עד יומם האחרון בירושלים - מה בדיוק מעשי קבריהם בגליל?


קבר שמואל הנביא ברמה אשר בהר אפרים - לא ידוע. נבי סמואיל אשר בנחלת בנימין המצאה נוצרית ביזנטית שכמה חסידים ואנשי מעשה נחרדים כשלוקחים מהם את החוויה. כך גם קבר דוד המלך שהוא בעיר התחתונה היא עיר דוד היא המצודה, ושם היתה מחילה מקברו לנחל קדרון שלא תיטמא העיר. ואין קברו בהר ציון שזו גם המצאה נוצרית בינזטית. ואינני מתכוון להגיב פה בפולמוס בענין שני המצאות אלו. אבל מי שמתכווח על זה חסר בינה הוא.
לגבי קבר דוד הרי שהמהרי"ל דסיקין הכריע ששם קברו,
לדעתי יש לפתוח על כל אחד אשכול בנפרד שיהיה קל לעבור על זה
 
 

שניאור

משתמש ותיק
אמת מארץ תצמח אמר:
אין בראשונים או באחרונים מי שפקפק בזה
ואדרבה האחרונים נקטו שזהו מקום אבן שתיה לגבי הלכה בדאורייתא באיסור כרת. (ללא חולק)
תעשה בבקשה חיפוש קצר בפורום זה בענין כניסה להר הבית ותמצא הרבה חולקים על הרדב"ז.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אודות קבר דוד המלך, המגיד מוילקומיר אמר שהגריל"ד אמר לו.. לא הגרלי"ד אמר. וכי מניין לו.
אם קבלה נקבל, ואני אומר שזה דמיון.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
שניאור אמר:
אמת מארץ תצמח אמר:
אין בראשונים או באחרונים מי שפקפק בזה
ואדרבה האחרונים נקטו שזהו מקום אבן שתיה לגבי הלכה בדאורייתא באיסור כרת. (ללא חולק)
תעשה בבקשה חיפוש קצר בפורום זה בענין כניסה להר הבית ותמצא הרבה חולקים על הרדב"ז.
כמדומה שאתה מתכוון שפקפקו במה שהרדב"ז אמר שזה כותל עזרה. והוא עצמו כתב אחרת במקו"א.
אבל לא שזה כותל חסר קדושה, שנבנה לא על הה"ב
 

שניאור

משתמש ותיק
סליחה לא דיברתי על זה, חשבתי שאתה מדבר על הנחת הרדב"ז על מקום אבן השתיה.
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
שניאור אמר:
אמת מארץ תצמח אמר:
אין בראשונים או באחרונים מי שפקפק בזה
ואדרבה האחרונים נקטו שזהו מקום אבן שתיה לגבי הלכה בדאורייתא באיסור כרת. (ללא חולק)
תעשה בבקשה חיפוש קצר בפורום זה בענין כניסה להר הבית ותמצא הרבה חולקים על הרדב"ז.


אין בראשונים או באחרונים מי שפקפק במפורש בזה, רק שמקשים קושיות וקושיות יש גם מהרדב"ז עצמו ויש גם הסברים. אבל זה לא נקרא פקפוק
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
שניאור אמר:
סליחה לא דיברתי על זה, חשבתי שאתה מדבר על הנחת הרדב"ז על מקום אבן השתיה.

מיהו המפקפק שהצכרא היא אבן השתיה? (מלבד אדריכל שגיב, והספר שמצטט אותו 'בית המקדש השני'... שכחתי את השם המחבר ז"ל)
 

שניאור

משתמש ותיק
אז למה החמירו כ"כ לא להיכנס לשום שטח של הר הבית (אני לא מדבר על היום שיש יותר שנכנסים למקומות האסורים גם ע"פ הרדב"ז מאלה שנכנסים להר הבית ולא למקומות הנ"ל אני מדבר על לפני פרוץ המדינה שגם אז אסרו כל גדולי הרבנים להיכנס להר הבית בכלל) הרי אם שם זה אבן השתייה לכו"ע אפשר לעשות חשבון פשוט ולדעת שיש חלק מהר הבית שמותר בכניסה לפי כל השיטות במיקום וגודל המקדש.
 

שניאור

משתמש ותיק
עיי"ש ותראה שהרבנים כותבים בפירוש שאין אנו יודעים בדיוק איפה היה בית המקדש ואיפה קודש הקדשים, וזה דלא כמ"ש הרדב"ז.
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
אין בראשונים או באחרונים מי שפקפק בזה
ואדרבה האחרונים נקטו שזהו מקום אבן שתיה לגבי הלכה בדאורייתא באיסור כרת. (ללא חולק)
רק שמקשים קושיות וקושיות יש גם מהרדב"ז עצמו ויש גם הסברים. אבל זה לא נקרא פקפוק.
הסטייפלר והרב שך במכתבם באמת לא כתבו שלא יודעים איפה מקום המקדש אלא כתבו שאפילו כשיכנסו בגבולות המותרים, אחרים לא יבדילו בין בתוך הגבולות לחוץ לגבולות.

בשנת תר"ץ הופיע פקפוק תורני ראשון במקום המקדש בקונטרס שפרסם ע"י הר' מיכאל ברור שהתרשם מקושיות ממאמר מחקרי (מאמר מחוקר שטען שיש טעות במיקום הר הבית, והר הבית האמיתי הוא במקום המכונה כיום הר ציון וקבר דוד) הר' מיכאל ברור פרסם את הקושיות בקונטרס אבן שתיה, או אבן הטועים חקירה מדעית ע"ד מקום המקדש וכותל המערבי. הקושיות שהצ'כרא גדול וגבוה יותר מג' אצבעות, מאמת המים העירונית, וכדו' הקונטרס ה"מדעי" גרם לאנשים לספק במקום המקובל בעם כאבן שתיה. וכבר ביארו היטבוישבו אל נכון את כל הנקודות שהוקשו לו (למשל הגר"ז קורן) 
במכתב הרה"ר חלק מהחותמים שם כיוונו שלא יודעים בדיוק איפה קווי הגבול. שבשביל הגבול המדוייק בין המחנות לא די לדעת שאבן שתייה בצ'כרא אלא תלוי במיקום מדוייק מאוד של המקדש ותלוי בשיעור האמה המדוייק וכו'.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אכן הזכרתני על מיכאל ברוור.
כך או כך זוהי סתם השערה חסרת בסיס.. אין כאן המקום להאריך.
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
שניאור אמר:
אז למה החמירו כ"כ לא להיכנס לשום שטח של הר הבית (אני לא מדבר על היום שיש יותר שנכנסים למקומות האסורים גם ע"פ הרדב"ז מאלה שנכנסים להר הבית ולא למקומות הנ"ל אני מדבר על לפני פרוץ המדינה שגם אז אסרו כל גדולי הרבנים להיכנס להר הבית בכלל) הרי אם שם זה אבן השתייה לכו"ע אפשר לעשות חשבון פשוט ולדעת שיש חלק מהר הבית שמותר בכניסה לפי כל השיטות במיקום וגודל המקדש.
כך אכן פסקו הרדב"ז, הגר"ח אלפאנדרי, המהרי"ט אלגאזי החיד"א השע"ת והכף החיים, שניתן לדעת ע"פ אבן שתייה איפה יכולים להיכנס להר הבית, אבל מצד שני החמירו היו מפני טעם א והיו מטעם ב':
1. כשאדם כבר נכנס למקום הוא לא יודע בדיוק כמה הוא רחוק הוא לא מדד מרחק והוא אפילו לא יודע כמה צריך למדוד, אז צריך שיהיה גבול וגדר ברור. ואפילו אדם שיודע בדיוק מה המרחק שהוא הולך, אחרים שיבואו בעקבותיו לא ידעו את הגבול ולכן היו רבנים ברבנות שרצו שהרבנות תקבע גבולות מוסכמים וברורים. ועל זה הדרך שכתבו הסטייפלר והרב שך.
2. טעם זה היה גם לפני המדינה או כלשונו החדה של בעל משמר הלוי זצ"ל 'פרוץ המדינה'. שהרי הרב יחיאל מיכל טוקצינסקי (בעל הלוח לא"י), מחד בספרו עיר הקודש והמקדש כתב שמותר בזה"ז לעלות להר הבית וקרא להקים בית כנסת בהר הבית וכן לחדש את עבודת המקדש. ומאידך במקביל הוא יצא בכרוז עם הרב קוק נגד עלייה למקום המקדש.
3. למרות זאת מספרים משפחתו ותלמידיו של הרב יעקב רוזנטל זצ"ל שלפני המדינה עלה הרב רוזנטל זצ"ל יחד עם רבנים להר הבית, כך שאולי היחס אז היה שונה.
4.ברבנות הראשית היו כמה שחששו מפני הטענות בקונטרס של הר' מיכאל ברוור, (תר"ץ) בפרט שבנתונים החלקיים אז , זה היה נראה קושיות חזקות מאוד, (טרם פרסום ספרו של הגר"ז קורן ואחרים כיו"ב) ומסברת הלב חששו אף נגד דברי הפוסקים ומכאן יש ללמוד את כוחה העצום של סברה שחששו נגד כל הפוסקים הקדמונים מפני זה. ואולי כי סברו לחשוש רק כשיש בידם נתונים שלא היו לפוסקים הנ"ל. ומ"מ הסטיייפלר והרב שך לא חששו כך כלל.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
בעיית הזיבה כלומר, טומ' הזיבה באופן גורף כמובן. ומתוך שעמי הארץ לא יידעו שהם זבים,
אבל לא שזו מחלה שכל אדם חולה בה, ומי שחלה בה אמור לדעת שחלה בה. אלא שאם קרה לו אזי מחויב להיטהר לפי כללי ההלכה.
 

פיניפיני

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
בעיית הזיבה כלומר, טומ' הזיבה באופן גורף כמובן. ומתוך שעמי הארץ לא יידעו שהם זבים,
אבל לא שזו מחלה שכל אדם חולה בה, ומי שחלה בה אמור לדעת שחלה בה. אם קרה לו אזי מחויב להיטהר לפי כללי ההלכה.
כמובן
 
 
חלק עליון תַחתִית