שמו''ע במגבעת ישנה

ינון

משתמש רגיל
אם צריך שיהא כעומד לפני המלך, נמצא שצריך להתפלל בבגדי שבת, או לכה''פ י''ל שאין להתפלל עם מגבעת ישנה, לא כן?
 

מאן דהו

משתמש ותיק
ינון אמר:
אם צריך שיהא כעומד לפני המלך, נמצא שצריך להתפלל בבגדי שבת, או לכה''פ י''ל שאין להתפלל עם מגבעת ישנה, לא כן?

נכון בגמרא נכתב מפורש שחלק מהאמוראים היו מיחדים בגד לתפילה
 

מאן דהו

משתמש ותיק
סימן צא סעיף ו דרך החכמים ותלמידיהם שלא יתפללו אלא כשהם עטופים: הגה - ובעת זעם יש לחבק הידים בשעת התפלה כעבדא קמיה מאריה, ובעת שלום יש להתקשט בבגדים נאים להתפלל (טור):
ורבי זלמן בשו"ע הרב סימן צא ס"ו: "ומנהג החכמים הראשונים כשהיה שלום בעולם היו מתקשטים בבגדים נאים ומתפללים משום הכון כו' כלומר התנאה לפניו".
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
מי שהי׳ נפגש כל יום ג׳ פעמים לדבר עם המלך והוא אוהבו ביותר מסתמא הי׳ מגיע נורמלי למלך ולא מתלבש כל פעם כמו לפני חתונה
 

מאן דהו

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
מי שהי׳ נפגש כל יום ג׳ פעמים לדבר עם המלך והוא אוהבו ביותר מסתמא הי׳ מגיע נורמלי למלך ולא מתלבש כל פעם כמו לפני חתונה

עם מגבעת ישנה...?
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
צודק, לא שמתי לב שהוא כ׳ עכ"פ לא בישנה, חשבתי שהוא רוצה שילבשו רק כובע של שבת
 

ברל

משתמש ותיק
ינון אמר:
אם צריך שיהא כעומד לפני המלך, נמצא שצריך להתפלל בבגדי שבת, או לכה''פ י''ל שאין להתפלל עם מגבעת ישנה, לא כן?
לדעתי אכן אין ראוי ללכת בחליפה או מגבעת מלוכלכת ולא מבין את הטוענים שהם פוגשים את המלך כל יום. וכי האנשים שבבית הלבן יכולים לזלזל בבגדייהם אפילו חברי כנסת כאן שהם רק אנשי ציבור תראו אותם עם חליפות או בגד מלוכלך הלו  ללעג יחשבו
אלא שמה לעשות שכנראה בהרגש אנחנו לא מספמק מרגישים עצם התרוצים לעייל מראים עד כמה לא מספיק מרגישים עומד לפני מלך
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
ברל אמר:
לדעתי אכן אין ראוי ללכת בחליפה או מגבעת מלוכלכת ולא מבין את הטוענים שהם פוגשים את המלך כל יום. וכי האנשים שבבית הלבן יכולים לזלזל בבגדייהם אפילו חברי כנסת כאן שהם רק אנשי ציבור תראו אותם עם חליפות או בגד מלוכלך הלו  ללעג יחשבו
אלא שמה לעשות שכנראה בהרגש אנחנו לא מספמק מרגישים עצם התרוצים לעייל מראים עד כמה לא מספיק מרגישים עומד לפני מלך

אבל גם להם יש בגד מיוחד לשבת, רק הם ׳מכובדים׳ ומקפידים יותר גם על בגדי יום חול
 

הכהן

משתמש ותיק
כשאני מרגיש בעצמי שלכל פגישה מכובדת אני לוקח את הכובע של שבת, אני יודע שהגיע הזמן להפסיק לחבוש הישן לתפילה.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
הכהן אמר:
כשאני מרגיש בעצמי שלכל פגישה מכובדת אני לוקח את הכובע של שבת, אני יודע שהגיע הזמן להפסיק לחבוש הישן לתפילה.
ובפועל אתה מתפלל עם כובע של שבת ביום חול? אז הוא של חול? ולמה לא תקנה כובע מיוחד לתפילה?
העקרון הוא לחבוש כובע מכובד לא דהוי ומרוט. של שבת או של חול לא משנה
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
ובפועל אתה מתפלל עם כובע של שבת ביום חול? אז הוא של חול? ולמה לא תקנה כובע מיוחד לתפילה?
לא קשור לכאן אבל הזכרת לי את זה שהגרנ"ק לא הי׳ לובש בגדי שבת לחתונות כי זה כבר לא יהי׳ בגד שמיוחד לשבת 
 

הכהן

משתמש ותיק
אני לא חובש כובע של שבת בתפילה כי אז זה לא יהיה כובע של שבת. כוונתי היא שכשהכובע אינו ראוי לפגישה, אינו ראוי גם לתפילה ואז קונים כמקובל כובע חדש לשבת...
חלק א׳ ממעל אמר:
לא קשור לכאן אבל הזכרת לי את זה שהגרנ"ק לא הי׳ לובש בגדי שבת לחתונות כי זה כבר לא יהי׳ בגד שמיוחד לשבת
ומה יפה מנהג החסידים שלבוש השבת שלהם מיוחד באמת רק לשבת (ולחתונות של קרובים בדרגה ראשונה)
 

ינון

משתמש רגיל
פותח הנושא
דורדיא אמר:
לשיטתך הייתי מוסיף עוד שאלה,
אולי יהיה אסור להתנדנד בתפילה כיוון שלא כך הדרך לדבר עם אנשים כשמתנדנדים.
וכן על זה הדרך.

אה''נ כבר אמר אחד הגדולים שמאז שנפגש עם הצר כבר לא היה מתנדנד בשמו''ע. וכן מפורש בשל''ה שאין להתנדנד בשמו''ע
 

מאן דהו

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
בשלימא חליפה, אבל בפני איזה מלך לובשים היום כובע?
 

אם חובשים כובע או לא חובשים זה לא משנה. כל אחד מתהדר בפני המלך בלבושו החשוב לו בטח לא בכובע מיושן!
 

תיובתא

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
תיובתא אמר:
בשלימא חליפה, אבל בפני איזה מלך לובשים היום כובע?

אם חובשים כובע או לא חובשים זה לא משנה. כל אחד מתהדר בפני המלך בלבושו החשוב לו בטח לא בכובע מיושן!
חלק א׳ ממעל אמר:
חרדי ילבש אז בתפילה גם לובשים
זה כנראה נושא לאשכול אחר, אבל אם צריך להיות כעומד לפני המלך, אז צריך לכאורה להיות כעומד לפני המלך כפי שמקובל בעולם (בימינו העומדים ברוב המקומות לפני המלכות, לובשים רק חליפה), ולא לפי מה שמקובל אצל החרדים,
שכן אחרת היה צריך להיות כתוב כאדם החרד לדבר ה' העומד לפני המלך. וחוץ מזה לא ידוע לי שיש קוד לבוש חרדי כיצד עומדים לפני המלך...
כמובן שאחרי שנחליט מה לובשים לפני המלך, ודאי שהדבר צריך להיות המכובד והנקי ביותר.
נ.ב. איני בא לדון למעשה, אבל ודאי שצריך להבין את העניין.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
מאן דהו אמר:
תיובתא אמר:
בשלימא חליפה, אבל בפני איזה מלך לובשים היום כובע?

אם חובשים כובע או לא חובשים זה לא משנה. כל אחד מתהדר בפני המלך בלבושו החשוב לו בטח לא בכובע מיושן!
חלק א׳ ממעל אמר:
חרדי ילבש אז בתפילה גם לובשים
זה כנראה נושא לאשכול אחר, אבל אם צריך להיות כעומד לפני המלך, אז צריך לכאורה להיות כעומד לפני המלך כפי שמקובל בעולם (בימינו העומדים ברוב המקומות לפני המלכות, לובשים רק חליפה), ולא לפי מה שמקובל אצל החרדים,
שכן אחרת היה צריך להיות כתוב כאדם החרד לדבר ה' העומד לפני המלך. וחוץ מזה לא ידוע לי שיש קוד לבוש חרדי כיצד עומדים לפני המלך...
כמובן שאחרי שנחליט מה לובשים לפני המלך, ודאי שהדבר צריך להיות המכובד והנקי ביותר.
נ.ב. איני בא לדון למעשה, אבל ודאי שצריך להבין את העניין.

זו טענה מוזרה.
רב ההולך לפני המלך ילבש את בגדי רבנותו
להבדיל ש'ייח ההולך לפני המלך ילבש את ...
ולהבדיל כפליים כומר ההולך לפני המלך ילבש את...
כל אחד הולך בבגדיו שלו
וכי החרדים בגלל שלא מקובל ללכת עם מעיל ארוך או כובע אמורים להסירם בפני העולם.. אין בזה שום הגיון ושום טיעון לדעתי
 

תיובתא

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
תיובתא אמר:
מאן דהו אמר:
אם חובשים כובע או לא חובשים זה לא משנה. כל אחד מתהדר בפני המלך בלבושו החשוב לו בטח לא בכובע מיושן!
חלק א׳ ממעל אמר:
חרדי ילבש אז בתפילה גם לובשים
זה כנראה נושא לאשכול אחר, אבל אם צריך להיות כעומד לפני המלך, אז צריך לכאורה להיות כעומד לפני המלך כפי שמקובל בעולם (בימינו העומדים ברוב המקומות לפני המלכות, לובשים רק חליפה), ולא לפי מה שמקובל אצל החרדים,
שכן אחרת היה צריך להיות כתוב כאדם החרד לדבר ה' העומד לפני המלך. וחוץ מזה לא ידוע לי שיש קוד לבוש חרדי כיצד עומדים לפני המלך...
כמובן שאחרי שנחליט מה לובשים לפני המלך, ודאי שהדבר צריך להיות המכובד והנקי ביותר.
נ.ב. איני בא לדון למעשה, אבל ודאי שצריך להבין את העניין.

זו טענה מוזרה.
רב ההולך לפני המלך ילבש את בגדי רבנותו
להבדיל ש'ייח ההולך לפני המלך ילבש את ...
ולהבדיל כפליים כומר ההולך לפני המלך ילבש את...
כל אחד הולך בבגדיו שלו
וכי החרדים בגלל שלא מקובל ללכת עם מעיל ארוך או כובע אמורים להסירם בפני העולם.. אין
בזה שום הגיון ושום טיעון לדעתי
רמבם הלכות תפילה ה' ה'.
תקון המלבושים כיצד מתקן מלבושיו תחלה ומציין עצמו ומהדר שנאמר השתחוו לה' בהדרת קדש ולא יעמוד בתפלה באפונדתו ולא בראש מגולה ולא ברגלים מגולות אם דרך אנשי המקום שלא יעמדו בפני הגדולים אלא בבתי הרגלים ובכל מקום לא יאחוז תפילין בידו וספר תורה בזרועו ויתפלל מפני שלבו טרוד בהן ולא יאחוז כלים ומעות בידו אבל מתפלל הוא ולולב בידו בימות החג מפני שהוא מצות היום היה משוי על ראשו והגיע זמן תפלה אם היה פחות מארבעה קבין מפשילו לאחוריו ומתפלל בו היה ארבעה קבין מניחו על גבי קרקע ואחר כך יתפלל דרך כל החכמים ותלמידיהם שלא יתפללו אלא כשהן עטופים.
לפום ריהטא מדבריו נראה שיש מנהג כללי, ומנהג החכמים, וצע"ע.
ומה שכתבת בעניין אנשים נכבדים (בחלקם) אינו ראיה לאדם הפשוט.
ולגבי הסיפא של דבריך, אם כתוב שצריך להיות כעומדים לפני המלך, אז ודאי שצריך לשנות את הלבוש כדי להיות כעומדים לפני המלך, מה ההו"א אחרת?
 

מאן דהו

משתמש ותיק
לא הבנתי מה מצאת ברמב"ם מה דקדקת ברמב"ם מה פשטת מהרמב"ם ומה הכרעת על פי הרמב"ם
 

תיובתא

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
לא הבנתי מה מצאת ברמב"ם מה דקדקת ברמב"ם מה פשטת מהרמב"ם ומה הכרעת על פי הרמב"ם
שיש מנהג כללי להולכים לפני המלכות, ויש את מנהג (דרך) החכמים. במקרה שלנו ללבוש כובע ככל שידוע לי, בימינו זו אינה הדרך שבה עומדים לפני המלך, אך אולי זהו מנהג החכמים. 
 
 

ינון

משתמש רגיל
פותח הנושא
תיובתא אמר:
שיש מנהג כללי להולכים לפני המלכות, ויש את מנהג (דרך) החכמים. במקרה שלנו ללבוש כובע ככל שידוע לי, בימינו זו אינה הדרך שבה עומדים לפני המלך, אך אולי זהו מנהג החכמים. 
 
אחד מאנ''ש שתהיה לו פגישה בארץ עם מלך מרוקו הוא ילך עם כובע וחליפה!
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
לא קשור לכאן אבל הזכרת לי את זה שהגרנ"ק לא הי׳ לובש בגדי שבת לחתונות כי זה כבר לא יהי׳ בגד שמיוחד לשבת 
הנה לדעתי דוגמא טובה לכך שסברות אפשר לומר כרצונך אך המנהג טוב יותר, כיון שאם כולם נוהגים לא על חינם הונהג. כתב המהרי"ל שאם יש חתונה קודם יו"ט, יש לחדש הבגד לחתונה ולא ליו"ט. כך שיפה לכתוב סברות, אך העולם שלא ידע על מה סמך, צודק, שכן כך כתוב במהרי"ל, והסומך על סברתו, נמצא חולק על ראשונים. ולדעתי זה דבר שיצא מן הכלל ללמד על הכלל כולו. ולא לחינם נוהג עם ישראל את מנהגיו.
לגבי תפילה בכובע ישן, הסברא נותנת שאין זה ראוי, אך מה אעשה שהחזו"א נהג למעשה לא כן.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
לא קשור לכאן אבל הזכרת לי את זה שהגרנ"ק לא הי׳ לובש בגדי שבת לחתונות כי זה כבר לא יהי׳ בגד שמיוחד לשבת 
הנה לדעתי דוגמא טובה לכך שסברות אפשר לומר כרצונך אך המנהג טוב יותר, כיון שאם כולם נוהגים לא על חינם הונהג. כתב המהרי"ל שאם יש חתונה קודם יו"ט, יש לחדש הבגד לחתונה ולא ליו"ט. כך שיפה לכתוב סברות, אך העולם שלא ידע על מה סמך, צודק, שכן כך כתוב במהרי"ל, והסומך על סברתו, נמצא חולק על ראשונים. ולדעתי זה דבר שיצא מן הכלל ללמד על הכלל כולו. ולא לחינם נוהג עם ישראל את מנהגיו.
לגבי תפילה בכובע ישן, הסברא נותנת שאין זה ראוי, אך מה אעשה שהחזו"א נהג למעשה לא כן.

בפגישה עם בן גוריון הוא חבש כובע אחר?
הכובע של החזון איש ביחס לזמן ההוא היה מיושן?
החזון איש לא הורה בזה
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
כן גם לזמנו כובעו היה סמרטוט, ולא החליפו מחתונתו. לא צריך בגד שהוא ילבש לפגישה עם מלך, אלא שדרך ללבשו וכמבואר ברמב"ם שהביאו כאן.
 
חלק עליון תַחתִית