ינון אמר:אם צריך שיהא כעומד לפני המלך, נמצא שצריך להתפלל בבגדי שבת, או לכה''פ י''ל שאין להתפלל עם מגבעת ישנה, לא כן?
חלק א׳ ממעל אמר:מי שהי׳ נפגש כל יום ג׳ פעמים לדבר עם המלך והוא אוהבו ביותר מסתמא הי׳ מגיע נורמלי למלך ולא מתלבש כל פעם כמו לפני חתונה
לדעתי אכן אין ראוי ללכת בחליפה או מגבעת מלוכלכת ולא מבין את הטוענים שהם פוגשים את המלך כל יום. וכי האנשים שבבית הלבן יכולים לזלזל בבגדייהם אפילו חברי כנסת כאן שהם רק אנשי ציבור תראו אותם עם חליפות או בגד מלוכלך הלו ללעג יחשבוינון אמר:אם צריך שיהא כעומד לפני המלך, נמצא שצריך להתפלל בבגדי שבת, או לכה''פ י''ל שאין להתפלל עם מגבעת ישנה, לא כן?
ברל אמר:לדעתי אכן אין ראוי ללכת בחליפה או מגבעת מלוכלכת ולא מבין את הטוענים שהם פוגשים את המלך כל יום. וכי האנשים שבבית הלבן יכולים לזלזל בבגדייהם אפילו חברי כנסת כאן שהם רק אנשי ציבור תראו אותם עם חליפות או בגד מלוכלך הלו ללעג יחשבו
אלא שמה לעשות שכנראה בהרגש אנחנו לא מספמק מרגישים עצם התרוצים לעייל מראים עד כמה לא מספיק מרגישים עומד לפני מלך
ובפועל אתה מתפלל עם כובע של שבת ביום חול? אז הוא של חול? ולמה לא תקנה כובע מיוחד לתפילה?הכהן אמר:כשאני מרגיש בעצמי שלכל פגישה מכובדת אני לוקח את הכובע של שבת, אני יודע שהגיע הזמן להפסיק לחבוש הישן לתפילה.
לא קשור לכאן אבל הזכרת לי את זה שהגרנ"ק לא הי׳ לובש בגדי שבת לחתונות כי זה כבר לא יהי׳ בגד שמיוחד לשבתמאן דהו אמר:ובפועל אתה מתפלל עם כובע של שבת ביום חול? אז הוא של חול? ולמה לא תקנה כובע מיוחד לתפילה?
ומה יפה מנהג החסידים שלבוש השבת שלהם מיוחד באמת רק לשבת (ולחתונות של קרובים בדרגה ראשונה)חלק א׳ ממעל אמר:לא קשור לכאן אבל הזכרת לי את זה שהגרנ"ק לא הי׳ לובש בגדי שבת לחתונות כי זה כבר לא יהי׳ בגד שמיוחד לשבת
דורדיא אמר:לשיטתך הייתי מוסיף עוד שאלה,
אולי יהיה אסור להתנדנד בתפילה כיוון שלא כך הדרך לדבר עם אנשים כשמתנדנדים.
וכן על זה הדרך.
תיובתא אמר:בשלימא חליפה, אבל בפני איזה מלך לובשים היום כובע?
מאן דהו אמר:תיובתא אמר:בשלימא חליפה, אבל בפני איזה מלך לובשים היום כובע?
אם חובשים כובע או לא חובשים זה לא משנה. כל אחד מתהדר בפני המלך בלבושו החשוב לו בטח לא בכובע מיושן!
זה כנראה נושא לאשכול אחר, אבל אם צריך להיות כעומד לפני המלך, אז צריך לכאורה להיות כעומד לפני המלך כפי שמקובל בעולם (בימינו העומדים ברוב המקומות לפני המלכות, לובשים רק חליפה), ולא לפי מה שמקובל אצל החרדים,חלק א׳ ממעל אמר:חרדי ילבש אז בתפילה גם לובשים
תיובתא אמר:מאן דהו אמר:תיובתא אמר:בשלימא חליפה, אבל בפני איזה מלך לובשים היום כובע?
אם חובשים כובע או לא חובשים זה לא משנה. כל אחד מתהדר בפני המלך בלבושו החשוב לו בטח לא בכובע מיושן!זה כנראה נושא לאשכול אחר, אבל אם צריך להיות כעומד לפני המלך, אז צריך לכאורה להיות כעומד לפני המלך כפי שמקובל בעולם (בימינו העומדים ברוב המקומות לפני המלכות, לובשים רק חליפה), ולא לפי מה שמקובל אצל החרדים,חלק א׳ ממעל אמר:חרדי ילבש אז בתפילה גם לובשים
שכן אחרת היה צריך להיות כתוב כאדם החרד לדבר ה' העומד לפני המלך. וחוץ מזה לא ידוע לי שיש קוד לבוש חרדי כיצד עומדים לפני המלך...
כמובן שאחרי שנחליט מה לובשים לפני המלך, ודאי שהדבר צריך להיות המכובד והנקי ביותר.
נ.ב. איני בא לדון למעשה, אבל ודאי שצריך להבין את העניין.
רמבם הלכות תפילה ה' ה'.מאן דהו אמר:תיובתא אמר:מאן דהו אמר:אם חובשים כובע או לא חובשים זה לא משנה. כל אחד מתהדר בפני המלך בלבושו החשוב לו בטח לא בכובע מיושן!זה כנראה נושא לאשכול אחר, אבל אם צריך להיות כעומד לפני המלך, אז צריך לכאורה להיות כעומד לפני המלך כפי שמקובל בעולם (בימינו העומדים ברוב המקומות לפני המלכות, לובשים רק חליפה), ולא לפי מה שמקובל אצל החרדים,חלק א׳ ממעל אמר:חרדי ילבש אז בתפילה גם לובשים
שכן אחרת היה צריך להיות כתוב כאדם החרד לדבר ה' העומד לפני המלך. וחוץ מזה לא ידוע לי שיש קוד לבוש חרדי כיצד עומדים לפני המלך...
כמובן שאחרי שנחליט מה לובשים לפני המלך, ודאי שהדבר צריך להיות המכובד והנקי ביותר.
נ.ב. איני בא לדון למעשה, אבל ודאי שצריך להבין את העניין.
זו טענה מוזרה.
רב ההולך לפני המלך ילבש את בגדי רבנותו
להבדיל ש'ייח ההולך לפני המלך ילבש את ...
ולהבדיל כפליים כומר ההולך לפני המלך ילבש את...
כל אחד הולך בבגדיו שלו
וכי החרדים בגלל שלא מקובל ללכת עם מעיל ארוך או כובע אמורים להסירם בפני העולם.. אין
בזה שום הגיון ושום טיעון לדעתי
לפום ריהטא מדבריו נראה שיש מנהג כללי, ומנהג החכמים, וצע"ע.תקון המלבושים כיצד מתקן מלבושיו תחלה ומציין עצמו ומהדר שנאמר השתחוו לה' בהדרת קדש ולא יעמוד בתפלה באפונדתו ולא בראש מגולה ולא ברגלים מגולות אם דרך אנשי המקום שלא יעמדו בפני הגדולים אלא בבתי הרגלים ובכל מקום לא יאחוז תפילין בידו וספר תורה בזרועו ויתפלל מפני שלבו טרוד בהן ולא יאחוז כלים ומעות בידו אבל מתפלל הוא ולולב בידו בימות החג מפני שהוא מצות היום היה משוי על ראשו והגיע זמן תפלה אם היה פחות מארבעה קבין מפשילו לאחוריו ומתפלל בו היה ארבעה קבין מניחו על גבי קרקע ואחר כך יתפלל דרך כל החכמים ותלמידיהם שלא יתפללו אלא כשהן עטופים.
שיש מנהג כללי להולכים לפני המלכות, ויש את מנהג (דרך) החכמים. במקרה שלנו ללבוש כובע ככל שידוע לי, בימינו זו אינה הדרך שבה עומדים לפני המלך, אך אולי זהו מנהג החכמים.מאן דהו אמר:לא הבנתי מה מצאת ברמב"ם מה דקדקת ברמב"ם מה פשטת מהרמב"ם ומה הכרעת על פי הרמב"ם
אחד מאנ''ש שתהיה לו פגישה בארץ עם מלך מרוקו הוא ילך עם כובע וחליפה!תיובתא אמר:שיש מנהג כללי להולכים לפני המלכות, ויש את מנהג (דרך) החכמים. במקרה שלנו ללבוש כובע ככל שידוע לי, בימינו זו אינה הדרך שבה עומדים לפני המלך, אך אולי זהו מנהג החכמים.
הנה לדעתי דוגמא טובה לכך שסברות אפשר לומר כרצונך אך המנהג טוב יותר, כיון שאם כולם נוהגים לא על חינם הונהג. כתב המהרי"ל שאם יש חתונה קודם יו"ט, יש לחדש הבגד לחתונה ולא ליו"ט. כך שיפה לכתוב סברות, אך העולם שלא ידע על מה סמך, צודק, שכן כך כתוב במהרי"ל, והסומך על סברתו, נמצא חולק על ראשונים. ולדעתי זה דבר שיצא מן הכלל ללמד על הכלל כולו. ולא לחינם נוהג עם ישראל את מנהגיו.חלק א׳ ממעל אמר:לא קשור לכאן אבל הזכרת לי את זה שהגרנ"ק לא הי׳ לובש בגדי שבת לחתונות כי זה כבר לא יהי׳ בגד שמיוחד לשבת
יראתי בפצותי אמר:הנה לדעתי דוגמא טובה לכך שסברות אפשר לומר כרצונך אך המנהג טוב יותר, כיון שאם כולם נוהגים לא על חינם הונהג. כתב המהרי"ל שאם יש חתונה קודם יו"ט, יש לחדש הבגד לחתונה ולא ליו"ט. כך שיפה לכתוב סברות, אך העולם שלא ידע על מה סמך, צודק, שכן כך כתוב במהרי"ל, והסומך על סברתו, נמצא חולק על ראשונים. ולדעתי זה דבר שיצא מן הכלל ללמד על הכלל כולו. ולא לחינם נוהג עם ישראל את מנהגיו.חלק א׳ ממעל אמר:לא קשור לכאן אבל הזכרת לי את זה שהגרנ"ק לא הי׳ לובש בגדי שבת לחתונות כי זה כבר לא יהי׳ בגד שמיוחד לשבת
לגבי תפילה בכובע ישן, הסברא נותנת שאין זה ראוי, אך מה אעשה שהחזו"א נהג למעשה לא כן.