מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 464
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי דורדיא » 30 יוני 2019, 17:55

מעשה שלא היה כך היה:
בשכונת רמות הסתובב איש שהיה מנסה לקלקל בחורים צעירים רח''ל
בכל מיני דרכים מתוחכמות
ואכן קמה קול זעקה נגד אותו האיש 
רב השכונה קרא לאסיפת חירום בבית הכנסת ודרש ברבים על הסכנה הנוראית מהנ''ל
אך באמצע הדרשה של הרב קם אחד מחשובי המתפללים והחל לזעוק בגנות המחלוקת
כמובן שהרב והמתפללים השיבו לו שכאן זה לא מחלוקת אלא בסה''כ מישהו שפתח במלחמה
נגד התורה רח''ל.

אז למה מה שקרח עשה למשה רבינו נקרא 'מחלוקת'?
(נכון שזה לא מוגדר במשנה באבות כ'מחלוקת קרח ומשה' אלא כ'מחלוקת קרח ועדתו')

אבל בכ''א גם קרח רצה להילחם בכל היקר לכלל ישראל
ובוודאי שהיה מצווה להילחם בו כפי שעשה משה רבינו
אז למה על זה הסמ''ג כותב שנאמר 'ולא יהיה כקרח וכעדתו'?

במילים אחרות:
מתי זה מחלוקת ומתי זה מלחמת מצווה?

כי נראה לי ברור שיש פעמים שמצווה להילחם, 
מתי מותר, מתי זה מצווה ומתי יש את האיסור הנורא להחזיק במחלוקת

 


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 315
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 30 יוני 2019, 18:27

לא שייך לענות על שאלתך בצורה ברורה.

לאנשים יש נגיעות אישיות.
גם לקורח, שהיה אדם גדול.

ודאי שצריך להילחם ברשעים, הבעיה שכל אחד מחליט שמישהו הוא הרשע שהח"ח התיר לדבר נגדו וכו'.
לכן צריך להשאיר את זה לגדולי הדור, שהם יחליטו. (וגם אז זה צריך להיות ספק. בהסטורית עמנו לא חסרו מקרים שגדולי הדור קיבלו לשה"ר של בעלי מחלוקת וחלקו בטעות)
וגם אז, אפשר רק לעשות לעצמך מה שהרב אומר, לדוגמא להתרחק ולהרחיק את ילדיך ותלמידיך.

את המחלוקת עצמה - דהינו להפיץ את הדברים וכו' - עדיף לכל בר דעת להשאיר לאחרים.
ככה אתה נשאר בטוח.

ואם בכל זאת מישהו בטוח שזה המצוה שלו, שיבדוק אם הוא עושה את זה מתוך רחמנות ואחריות, או שהוא מלא שנאה.


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1291
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 138 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 30 יוני 2019, 19:06

השאלה למה קורח נחשב מחלוקת הרי שם ודאי זה הי׳ נגד התורה


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1492
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 320 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי בן של רב » 30 יוני 2019, 20:11

האריך בזה החזו"א באמונה ובטחון פ"ג. 
מי שלא מכיר את המאבק של המלמדים המובאת בספר יד שאול
- מוטב שיעיין בהקדם בחזו"א הנ"ל שממחיש את הענין היטב.
ויזכה לחסוך טעויות חמורות ומכשולים עצומים בשאלה חשובה זו. 


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 293
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי yosf » 30 יוני 2019, 21:45

בן של רב כתב:
30 יוני 2019, 20:11
האריך בזה החזו"א באמונה ובטחון פ"ג. 
מי שלא מכיר את המאבק של המלמדים המובאת בספר יד שאול
- מוטב שיעיין בהקדם בחזו"א הנ"ל שממחיש את הענין היטב.
ויזכה לחסוך טעויות חמורות ומכשולים עצומים בשאלה חשובה זו. 

נשמח מאוד אם תעלה לנו את זה


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי מאן דהו » 30 יוני 2019, 21:54

yosf כתב:
30 יוני 2019, 21:45
בן של רב כתב:
30 יוני 2019, 20:11
האריך בזה החזו"א באמונה ובטחון פ"ג. 
מי שלא מכיר את המאבק של המלמדים המובאת בספר יד שאול
- מוטב שיעיין בהקדם בחזו"א הנ"ל שממחיש את הענין היטב.
ויזכה לחסוך טעויות חמורות ומכשולים עצומים בשאלה חשובה זו. 

נשמח מאוד אם תעלה לנו את זה


אמונה ובטחון לחזו"א - פרק ג. אות יד

בס' יד שאול יו"ד סי' רמ"ה [הובא בפ"ת חו"מ סי' קנ"ו ס"ק י"ז] כותב חוצב להבות אש בעובדא שבאו מלמדים ממקומות אחרים ורצו המלמדים שבעיר לגרשם ע"י המושל ונתלו מדברי רמ"א כו' וכותב הלא בת"ח ובמלמדים לא שייך כל זאת כו' ומה שאמרו דקנאת סופרים תרבה חכמה לא שייך אלא במקרי דרדקי ולא במלמדים משנה וגמ', זה הבל כו', ומה שאמרו שהגאון החמיר כו' הורה כן לגרש המלמדים אחרים, אני אומר שאסור לאומרו וחלילה להגאון שיעשה כן:
למדנו עד כמה פרצה השלמת הדין בישראל, אם הדין אוסר המלמדים, מותר לגרשם ע"י המושל, ומצוה לגרשם, אין כאן מלשינות ומסירות ופחיתיות לגרש ישראל ע"י זרים, יש כאן מצוה לקיים הדת על תלו, ואם הדין מתירם, המגרש הוא מסור, ויוצא מכלל ישראל, וכל ישראל עיניהם נשואות לדברי השו"ע ולגאוני הדור להגיד ההלכה:
הגאון רי"ש נטנזון זצ"ל החדור באהבת המשפט, יתאכזר על מלמדי העיר וגוער בהם בנזיפה, אין כאן מענה של פסקת לחיותי, הכל מותר להרביץ תורה, ולדבריו ז"ל הכל נכנעו, המשפט והשלום אהבו, ומי נתן בלבו אהבת המשפט וקנאתו אם לא מיעוט שנה מיעוט שיחה ללון בעומקה של הלכה:


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1755
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 164 פעמים
קיבל תודה: 584 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי מבקש אמת » 30 יוני 2019, 23:01

דורדיא כתב:
30 יוני 2019, 17:55
מעשה שלא היה כך היה:
בשכונת רמות הסתובב איש שהיה מנסה לקלקל בחורים צעירים רח''ל
בכל מיני דרכים מתוחכמות
ואכן קמה קול זעקה נגד אותו האיש 
רב השכונה קרא לאסיפת חירום בבית הכנסת ודרש ברבים על הסכנה הנוראית מהנ''ל
אך באמצע הדרשה של הרב קם אחד מחשובי המתפללים והחל לזעוק בגנות המחלוקת
כמובן שהרב והמתפללים השיבו לו שכאן זה לא מחלוקת אלא בסה''כ מישהו שפתח במלחמה
נגד התורה רח''ל.

אז למה מה שקרח עשה למשה רבינו נקרא 'מחלוקת'?
(נכון שזה לא מוגדר במשנה באבות כ'מחלוקת קרח ומשה' אלא כ'מחלוקת קרח ועדתו')

אבל בכ''א גם קרח רצה להילחם בכל היקר לכלל ישראל
ובוודאי שהיה מצווה להילחם בו כפי שעשה משה רבינו
אז למה על זה הסמ''ג כותב שנאמר 'ולא יהיה כקרח וכעדתו'?

במילים אחרות:
מתי זה מחלוקת ומתי זה מלחמת מצווה?

כי נראה לי ברור שיש פעמים שמצווה להילחם, 
מתי מותר, מתי זה מצווה ומתי יש את האיסור הנורא להחזיק במחלוקת



לענ"ד יסוד גדול בענין זה הוא, שאם המחלוקת מתמקדת רק בדעות ובשיטות עצמן אזי בטוח שאין בזה איסור מחלוקת, כיון שמותר ומצווה לברר את האמת. השאלה רק מתחילה כשפותחים במחלוקת אישית נגד אנשים, שאז כבר זה נכנס לאזור מסוכן. נראה לי שבמציאות ההכרח להתחיל במחלוקת נגד אנשים אינו כ"כ מצוי, ובדרך כלל הבעיה בדעות/שיטות/הנהגות/סגנונות של אנשים, וא"כ כל עוד מתמקדים בהן תוך שמירת הכבוד לאדם כשלעצמו אין כאן סרך של איסור מחלוקת.


ידידיה
הודעות: 78
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי ידידיה » 30 יוני 2019, 23:40

פשוט שאיסור מחלוקת הוא רק על מי שלא צודק, או על מי שצודק ויכול לפייס את החולקים עליו בלא לוותר על דעתו, אבל מי שצודק ולא יכול להגיע למטרתו בלי מחלוקת לא עובר באיסור של לא יהיה כקורח וכעדתו.
[אבל יתכן שעובר בגרימת לא תשנא ולא תונו וכמה עברות אחרות, ולכן צריך לשקול שכר מצוה כנגד הפסדה]


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1492
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 320 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי בן של רב » 01 יולי 2019, 00:57

מאן דהו כתב:
30 יוני 2019, 21:54
yosf כתב:
30 יוני 2019, 21:45
בן של רב כתב:
30 יוני 2019, 20:11
האריך בזה החזו"א באמונה ובטחון פ"ג. 
מי שלא מכיר את המאבק של המלמדים המובאת בספר יד שאול
- מוטב שיעיין בהקדם בחזו"א הנ"ל שממחיש את הענין היטב.
ויזכה לחסוך טעויות חמורות ומכשולים עצומים בשאלה חשובה זו. 

נשמח מאוד אם תעלה לנו את זה


אמונה ובטחון לחזו"א - פרק ג. אות יד

בס' יד שאול יו"ד סי' רמ"ה [הובא בפ"ת חו"מ סי' קנ"ו ס"ק י"ז] כותב חוצב להבות אש בעובדא שבאו מלמדים ממקומות אחרים ורצו המלמדים שבעיר לגרשם ע"י המושל ונתלו מדברי רמ"א כו' וכותב הלא בת"ח ובמלמדים לא שייך כל זאת כו' ומה שאמרו דקנאת סופרים תרבה חכמה לא שייך אלא במקרי דרדקי ולא במלמדים משנה וגמ', זה הבל כו', ומה שאמרו שהגאון החמיר כו' הורה כן לגרש המלמדים אחרים, אני אומר שאסור לאומרו וחלילה להגאון שיעשה כן:
למדנו עד כמה פרצה השלמת הדין בישראל, אם הדין אוסר המלמדים, מותר לגרשם ע"י המושל, ומצוה לגרשם, אין כאן מלשינות ומסירות ופחיתיות לגרש ישראל ע"י זרים, יש כאן מצוה לקיים הדת על תלו, ואם הדין מתירם, המגרש הוא מסור, ויוצא מכלל ישראל, וכל ישראל עיניהם נשואות לדברי השו"ע ולגאוני הדור להגיד ההלכה:
הגאון רי"ש נטנזון זצ"ל החדור באהבת המשפט, יתאכזר על מלמדי העיר וגוער בהם בנזיפה, אין כאן מענה של פסקת לחיותי, הכל מותר להרביץ תורה, ולדבריו ז"ל הכל נכנעו, המשפט והשלום אהבו, ומי נתן בלבו אהבת המשפט וקנאתו אם לא מיעוט שנה מיעוט שיחה ללון בעומקה של הלכה:
כמדומה שיש עוד קטע שמשלים את הענין. 

וכעת שמעו נא רבותי - סקופ! 
החזו"א עצמו בספרו חולק בסוגייה זו של המלמדים ו"פסקת לחיותי" על ה'יד שאול'. 
וממילא כל מה שהוא כותב על החשיבות של הפסיקה וההכרעה להפוך בבת אחת את הרודף לנרדף ואת הנרדף לרודף. 
זה בדיוק מה שהוא והיד שאול עושים - כל אחד לכיוון ההפוך מהשני... 

נ. ב. לא מן הנמנע שהתובנה הזו עמדה לפניו בוהקת וזועקת כשבחר להמחיש דוקא בסיפור הזה. 
 


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 458
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי שניאור » 01 יולי 2019, 18:29

בן של רב כתב:
01 יולי 2019, 00:57
החזו"א עצמו בספרו חולק בסוגייה זו של המלמדים ו"פסקת לחיותי" על ה'יד שאול'.
אם אפשר כתובת בבקשה.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי מאן דהו » 01 יולי 2019, 18:40

שניאור כתב:
01 יולי 2019, 18:29
בן של רב כתב:
01 יולי 2019, 00:57
החזו"א עצמו בספרו חולק בסוגייה זו של המלמדים ו"פסקת לחיותי" על ה'יד שאול'.
אם אפשר כתובת בבקשה.

באותו פרק ממש. פרק ג


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 458
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי שניאור » 01 יולי 2019, 18:53

לא מצאתי אדרבא כמדומה לי שבתחילת פרק ג' הוא נוקט בפשיטות כהיד שאול שאין טענה של פסקת לחיותי במלמדים.


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1492
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 320 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי בן של רב » 02 יולי 2019, 00:03

לא זוכר כרגע בדיוק.
מסתמא באיזור 'לא יחפור' והגלילות...


פינצ'ה
הודעות: 7
הצטרף: 01 יולי 2019, 02:43
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי פינצ'ה » 02 יולי 2019, 02:00

לא הבנתי מה יעזור החזו"א והמלמדים לענין המחלוקת, החזו"א שם מיסד שכל עניני המוסר כפופים להלכה, ועל כן אם ההלכה [ולא משנה כרגע אם הסכים עם היד שאול או חולק עליו] היא שיש טענת פסקת לחיותיי, הרי שצודקים המלמדים הישנים בזעקתם, ואם לא צודקים החדשים.
אבל מה זה עוזר לקורח??!!
השאלה היא במקום שאין גדרי הלכה, או עכ"פ כשאין גדרי הלכה ברורים - שהרי במקום שיש חילול ה' אין חולקין כבוד לרב, וא"כ קורח לשיטתו צודק כביכול, שהרי חילול ה' נורא יש בדבר כשמשה ואהרן משתלטים על כל הקדוש והיקר וכו' וכו'.
האם משהו יכל להאיר את עינינו כיצד על פי גדרי ההלכה הוא יכל להכריע בן משה לקורח?
השאלה במקומה עומדת!
[קצת להקל ממשא השאלה להפנות ליסוד שאמר האמרי אמת לגר"א וסרמן ששאלו על דברי הרמב"ם שאמר שכל הכופר בידוע שלא עמדו אבותיו בהר סיני, והכיצד אמרו חז"ל דקורח כפר בתורה, ותירץ שקורח אף הוא ידע את האמת אלא שנתכון להכעיס,
אנו למדים מכך שבתוך ליבו פנימה ידע אף קורח וכנראה העומדים בשיטתו את האמת. ]


פותח הנושא
דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 464
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי דורדיא » 02 יולי 2019, 02:11

פינצ'ה כתב:
02 יולי 2019, 02:00
האם משהו יכל להאיר את עינינו כיצד על פי גדרי ההלכה הוא יכל להכריע בן משה לקורח?

השאלה שלי היתה קצת אחרת..

הרי משה רבינו העניו מכל אדם נלחם בקרח כי הוא ראה בו איום על כלל ישראל,
אז למה זה נקרא שהיה לו איתו מחלוקת?

הרי אם מישהו ירביץ לי ואני אלחם בו זה לא נקרא שיש לנו "מחלוקת"
אלא אני בסה"כ מנסה להציל את עצמי..


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 252
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 119 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי אסף » 03 יולי 2019, 21:32

נתפרסם בשבוע שעבר באוסף גיליונות שיעור הגר"נ רוטמן שליט"א בענין המחלוקת יעוי"ש שמבאר היטב את ההבחנה בין הגדרת מחלוקת כלשם שמים לבין זו שאינה שלם שמים. 
 

סמל אישי של משתמש

פיניפיני
משתמש ותיק
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי פיניפיני » 07 יולי 2019, 10:41

ראיתי לציין שני מקורות מדברי רבותינו שכהיום [עוד לפני כמאתיים חמישים שנה בערך] אין מחלוקת לשם שמים!!!!
א. נודע ביהודה מהדו"ק יו"ד סוס"י א' "ונא שישמע מעלתו לעצתי ויתן מקום לשלום, ואין לך גרוע ממחלוקת , ובזמננו לא שכיח מחלוקת לשם שמים והשטן מרקד".
ב. חתם סופר פרשת קרח "אין לנו מחלוקת לשם שמים".

סמל אישי של משתמש

פיניפיני
משתמש ותיק
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי פיניפיני » 07 יולי 2019, 10:43

באגרת הקודש לבעל התניא כתב: "ליזהר ממחלוקת 'ובפרט ממחלוקת לשם שמים', אשר רוב הצרות והתלאות הן ממחלוקת לשם שמים, הרחמן יצילנו ממנה".


איש גלילי
הודעות: 41
הצטרף: 10 מאי 2017, 02:32
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי איש גלילי » 08 יולי 2019, 21:01

אינני מבין את עיקר השאלה בתחילת האשכול, הרי זה מה שהתנא בא ללמדנו בהבדל בין מחלוקת לשם שמים או שלא לשם שמים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים