מה היא מחלוקת האסורה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
דורדיא
הודעות: 536
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 248 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה היא מחלוקת האסורה

שליחה על ידי דורדיא » 30 יוני 2019, 17:55

מעשה שלא היה כך היה:
בשכונת רמות הסתובב איש שהיה מנסה לקלקל בחורים צעירים רח''ל
בכל מיני דרכים מתוחכמות
ואכן קמה קול זעקה נגד אותו האיש 
רב השכונה קרא לאסיפת חירום בבית הכנסת ודרש ברבים על הסכנה הנוראית מהנ''ל
אך באמצע הדרשה של הרב קם אחד מחשובי המתפללים והחל לזעוק בגנות המחלוקת
כמובן שהרב והמתפללים השיבו לו שכאן זה לא מחלוקת אלא בסה''כ מישהו שפתח במלחמה
נגד התורה רח''ל.

אז למה מה שקרח עשה למשה רבינו נקרא 'מחלוקת'?
(נכון שזה לא מוגדר במשנה באבות כ'מחלוקת קרח ומשה' אלא כ'מחלוקת קרח ועדתו')

אבל בכ''א גם קרח רצה להילחם בכל היקר לכלל ישראל
ובוודאי שהיה מצווה להילחם בו כפי שעשה משה רבינו
אז למה על זה הסמ''ג כותב שנאמר 'ולא יהיה כקרח וכעדתו'?

במילים אחרות:
מתי זה מחלוקת ומתי זה מלחמת מצווה?

כי נראה לי ברור שיש פעמים שמצווה להילחם, 
מתי מותר, מתי זה מצווה ומתי יש את האיסור הנורא להחזיק במחלוקת


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
הודעות: 378
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 30 יוני 2019, 18:27

לא שייך לענות על שאלתך בצורה ברורה.

לאנשים יש נגיעות אישיות.
גם לקורח, שהיה אדם גדול.

ודאי שצריך להילחם ברשעים, הבעיה שכל אחד מחליט שמישהו הוא הרשע שהח"ח התיר לדבר נגדו וכו'.
לכן צריך להשאיר את זה לגדולי הדור, שהם יחליטו. (וגם אז זה צריך להיות ספק. בהסטורית עמנו לא חסרו מקרים שגדולי הדור קיבלו לשה"ר של בעלי מחלוקת וחלקו בטעות)
וגם אז, אפשר רק לעשות לעצמך מה שהרב אומר, לדוגמא להתרחק ולהרחיק את ילדיך ותלמידיך.

את המחלוקת עצמה - דהינו להפיץ את הדברים וכו' - עדיף לכל בר דעת להשאיר לאחרים.
ככה אתה נשאר בטוח.

ואם בכל זאת מישהו בטוח שזה המצוה שלו, שיבדוק אם הוא עושה את זה מתוך רחמנות ואחריות, או שהוא מלא שנאה.


חלק א׳ ממעל
הודעות: 1869
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 268 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 30 יוני 2019, 19:06

השאלה למה קורח נחשב מחלוקת הרי שם ודאי זה הי׳ נגד התורה


בן של רב
הודעות: 1502
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 675 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי בן של רב » 30 יוני 2019, 20:11

האריך בזה החזו"א באמונה ובטחון פ"ג. 
מי שלא מכיר את המאבק של המלמדים המובאת בספר יד שאול
- מוטב שיעיין בהקדם בחזו"א הנ"ל שממחיש את הענין היטב.
ויזכה לחסוך טעויות חמורות ומכשולים עצומים בשאלה חשובה זו. 


yosf
הודעות: 299
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי yosf » 30 יוני 2019, 21:45

בן של רב כתב:
30 יוני 2019, 20:11
האריך בזה החזו"א באמונה ובטחון פ"ג. 
מי שלא מכיר את המאבק של המלמדים המובאת בספר יד שאול
- מוטב שיעיין בהקדם בחזו"א הנ"ל שממחיש את הענין היטב.
ויזכה לחסוך טעויות חמורות ומכשולים עצומים בשאלה חשובה זו. 

נשמח מאוד אם תעלה לנו את זה


מאן דהו
הודעות: 2406
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1485 פעמים
קיבל תודה: 366 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי מאן דהו » 30 יוני 2019, 21:54

yosf כתב:
30 יוני 2019, 21:45
בן של רב כתב:
30 יוני 2019, 20:11
האריך בזה החזו"א באמונה ובטחון פ"ג. 
מי שלא מכיר את המאבק של המלמדים המובאת בספר יד שאול
- מוטב שיעיין בהקדם בחזו"א הנ"ל שממחיש את הענין היטב.
ויזכה לחסוך טעויות חמורות ומכשולים עצומים בשאלה חשובה זו. 

נשמח מאוד אם תעלה לנו את זה


אמונה ובטחון לחזו"א - פרק ג. אות יד

בס' יד שאול יו"ד סי' רמ"ה [הובא בפ"ת חו"מ סי' קנ"ו ס"ק י"ז] כותב חוצב להבות אש בעובדא שבאו מלמדים ממקומות אחרים ורצו המלמדים שבעיר לגרשם ע"י המושל ונתלו מדברי רמ"א כו' וכותב הלא בת"ח ובמלמדים לא שייך כל זאת כו' ומה שאמרו דקנאת סופרים תרבה חכמה לא שייך אלא במקרי דרדקי ולא במלמדים משנה וגמ', זה הבל כו', ומה שאמרו שהגאון החמיר כו' הורה כן לגרש המלמדים אחרים, אני אומר שאסור לאומרו וחלילה להגאון שיעשה כן:
למדנו עד כמה פרצה השלמת הדין בישראל, אם הדין אוסר המלמדים, מותר לגרשם ע"י המושל, ומצוה לגרשם, אין כאן מלשינות ומסירות ופחיתיות לגרש ישראל ע"י זרים, יש כאן מצוה לקיים הדת על תלו, ואם הדין מתירם, המגרש הוא מסור, ויוצא מכלל ישראל, וכל ישראל עיניהם נשואות לדברי השו"ע ולגאוני הדור להגיד ההלכה:
הגאון רי"ש נטנזון זצ"ל החדור באהבת המשפט, יתאכזר על מלמדי העיר וגוער בהם בנזיפה, אין כאן מענה של פסקת לחיותי, הכל מותר להרביץ תורה, ולדבריו ז"ל הכל נכנעו, המשפט והשלום אהבו, ומי נתן בלבו אהבת המשפט וקנאתו אם לא מיעוט שנה מיעוט שיחה ללון בעומקה של הלכה:


מבקש אמת
הודעות: 2578
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 984 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי מבקש אמת » 30 יוני 2019, 23:01

דורדיא כתב:
30 יוני 2019, 17:55
מעשה שלא היה כך היה:
בשכונת רמות הסתובב איש שהיה מנסה לקלקל בחורים צעירים רח''ל
בכל מיני דרכים מתוחכמות
ואכן קמה קול זעקה נגד אותו האיש 
רב השכונה קרא לאסיפת חירום בבית הכנסת ודרש ברבים על הסכנה הנוראית מהנ''ל
אך באמצע הדרשה של הרב קם אחד מחשובי המתפללים והחל לזעוק בגנות המחלוקת
כמובן שהרב והמתפללים השיבו לו שכאן זה לא מחלוקת אלא בסה''כ מישהו שפתח במלחמה
נגד התורה רח''ל.

אז למה מה שקרח עשה למשה רבינו נקרא 'מחלוקת'?
(נכון שזה לא מוגדר במשנה באבות כ'מחלוקת קרח ומשה' אלא כ'מחלוקת קרח ועדתו')

אבל בכ''א גם קרח רצה להילחם בכל היקר לכלל ישראל
ובוודאי שהיה מצווה להילחם בו כפי שעשה משה רבינו
אז למה על זה הסמ''ג כותב שנאמר 'ולא יהיה כקרח וכעדתו'?

במילים אחרות:
מתי זה מחלוקת ומתי זה מלחמת מצווה?

כי נראה לי ברור שיש פעמים שמצווה להילחם, 
מתי מותר, מתי זה מצווה ומתי יש את האיסור הנורא להחזיק במחלוקת



לענ"ד יסוד גדול בענין זה הוא, שאם המחלוקת מתמקדת רק בדעות ובשיטות עצמן אזי בטוח שאין בזה איסור מחלוקת, כיון שמותר ומצווה לברר את האמת. השאלה רק מתחילה כשפותחים במחלוקת אישית נגד אנשים, שאז כבר זה נכנס לאזור מסוכן. נראה לי שבמציאות ההכרח להתחיל במחלוקת נגד אנשים אינו כ"כ מצוי, ובדרך כלל הבעיה בדעות/שיטות/הנהגות/סגנונות של אנשים, וא"כ כל עוד מתמקדים בהן תוך שמירת הכבוד לאדם כשלעצמו אין כאן סרך של איסור מחלוקת.


ידידיה
הודעות: 174
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי ידידיה » 30 יוני 2019, 23:40

פשוט שאיסור מחלוקת הוא רק על מי שלא צודק, או על מי שצודק ויכול לפייס את החולקים עליו בלא לוותר על דעתו, אבל מי שצודק ולא יכול להגיע למטרתו בלי מחלוקת לא עובר באיסור של לא יהיה כקורח וכעדתו.
[אבל יתכן שעובר בגרימת לא תשנא ולא תונו וכמה עברות אחרות, ולכן צריך לשקול שכר מצוה כנגד הפסדה]


בן של רב
הודעות: 1502
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 675 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי בן של רב » 01 יולי 2019, 00:57

מאן דהו כתב:
30 יוני 2019, 21:54
yosf כתב:
30 יוני 2019, 21:45
בן של רב כתב:
30 יוני 2019, 20:11
האריך בזה החזו"א באמונה ובטחון פ"ג. 
מי שלא מכיר את המאבק של המלמדים המובאת בספר יד שאול
- מוטב שיעיין בהקדם בחזו"א הנ"ל שממחיש את הענין היטב.
ויזכה לחסוך טעויות חמורות ומכשולים עצומים בשאלה חשובה זו. 

נשמח מאוד אם תעלה לנו את זה


אמונה ובטחון לחזו"א - פרק ג. אות יד

בס' יד שאול יו"ד סי' רמ"ה [הובא בפ"ת חו"מ סי' קנ"ו ס"ק י"ז] כותב חוצב להבות אש בעובדא שבאו מלמדים ממקומות אחרים ורצו המלמדים שבעיר לגרשם ע"י המושל ונתלו מדברי רמ"א כו' וכותב הלא בת"ח ובמלמדים לא שייך כל זאת כו' ומה שאמרו דקנאת סופרים תרבה חכמה לא שייך אלא במקרי דרדקי ולא במלמדים משנה וגמ', זה הבל כו', ומה שאמרו שהגאון החמיר כו' הורה כן לגרש המלמדים אחרים, אני אומר שאסור לאומרו וחלילה להגאון שיעשה כן:
למדנו עד כמה פרצה השלמת הדין בישראל, אם הדין אוסר המלמדים, מותר לגרשם ע"י המושל, ומצוה לגרשם, אין כאן מלשינות ומסירות ופחיתיות לגרש ישראל ע"י זרים, יש כאן מצוה לקיים הדת על תלו, ואם הדין מתירם, המגרש הוא מסור, ויוצא מכלל ישראל, וכל ישראל עיניהם נשואות לדברי השו"ע ולגאוני הדור להגיד ההלכה:
הגאון רי"ש נטנזון זצ"ל החדור באהבת המשפט, יתאכזר על מלמדי העיר וגוער בהם בנזיפה, אין כאן מענה של פסקת לחיותי, הכל מותר להרביץ תורה, ולדבריו ז"ל הכל נכנעו, המשפט והשלום אהבו, ומי נתן בלבו אהבת המשפט וקנאתו אם לא מיעוט שנה מיעוט שיחה ללון בעומקה של הלכה:
כמדומה שיש עוד קטע שמשלים את הענין. 

וכעת שמעו נא רבותי - סקופ! 
החזו"א עצמו בספרו חולק בסוגייה זו של המלמדים ו"פסקת לחיותי" על ה'יד שאול'. 
וממילא כל מה שהוא כותב על החשיבות של הפסיקה וההכרעה להפוך בבת אחת את הרודף לנרדף ואת הנרדף לרודף. 
זה בדיוק מה שהוא והיד שאול עושים - כל אחד לכיוון ההפוך מהשני... 

נ. ב. לא מן הנמנע שהתובנה הזו עמדה לפניו בוהקת וזועקת כשבחר להמחיש דוקא בסיפור הזה. 
 


שניאור
הודעות: 904
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 590 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי שניאור » 01 יולי 2019, 18:29

בן של רב כתב:
01 יולי 2019, 00:57
החזו"א עצמו בספרו חולק בסוגייה זו של המלמדים ו"פסקת לחיותי" על ה'יד שאול'.
אם אפשר כתובת בבקשה.


מאן דהו
הודעות: 2406
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1485 פעמים
קיבל תודה: 366 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי מאן דהו » 01 יולי 2019, 18:40

שניאור כתב:
01 יולי 2019, 18:29
בן של רב כתב:
01 יולי 2019, 00:57
החזו"א עצמו בספרו חולק בסוגייה זו של המלמדים ו"פסקת לחיותי" על ה'יד שאול'.
אם אפשר כתובת בבקשה.

באותו פרק ממש. פרק ג


שניאור
הודעות: 904
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 590 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי שניאור » 01 יולי 2019, 18:53

לא מצאתי אדרבא כמדומה לי שבתחילת פרק ג' הוא נוקט בפשיטות כהיד שאול שאין טענה של פסקת לחיותי במלמדים.


בן של רב
הודעות: 1502
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 675 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי בן של רב » 02 יולי 2019, 00:03

לא זוכר כרגע בדיוק.
מסתמא באיזור 'לא יחפור' והגלילות...


פינצ'ה
הודעות: 9
הצטרף: 01 יולי 2019, 02:43
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי פינצ'ה » 02 יולי 2019, 02:00

לא הבנתי מה יעזור החזו"א והמלמדים לענין המחלוקת, החזו"א שם מיסד שכל עניני המוסר כפופים להלכה, ועל כן אם ההלכה [ולא משנה כרגע אם הסכים עם היד שאול או חולק עליו] היא שיש טענת פסקת לחיותיי, הרי שצודקים המלמדים הישנים בזעקתם, ואם לא צודקים החדשים.
אבל מה זה עוזר לקורח??!!
השאלה היא במקום שאין גדרי הלכה, או עכ"פ כשאין גדרי הלכה ברורים - שהרי במקום שיש חילול ה' אין חולקין כבוד לרב, וא"כ קורח לשיטתו צודק כביכול, שהרי חילול ה' נורא יש בדבר כשמשה ואהרן משתלטים על כל הקדוש והיקר וכו' וכו'.
האם משהו יכל להאיר את עינינו כיצד על פי גדרי ההלכה הוא יכל להכריע בן משה לקורח?
השאלה במקומה עומדת!
[קצת להקל ממשא השאלה להפנות ליסוד שאמר האמרי אמת לגר"א וסרמן ששאלו על דברי הרמב"ם שאמר שכל הכופר בידוע שלא עמדו אבותיו בהר סיני, והכיצד אמרו חז"ל דקורח כפר בתורה, ותירץ שקורח אף הוא ידע את האמת אלא שנתכון להכעיס,
אנו למדים מכך שבתוך ליבו פנימה ידע אף קורח וכנראה העומדים בשיטתו את האמת. ]


פותח הנושא
דורדיא
הודעות: 536
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 248 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי דורדיא » 02 יולי 2019, 02:11

פינצ'ה כתב:
02 יולי 2019, 02:00
האם משהו יכל להאיר את עינינו כיצד על פי גדרי ההלכה הוא יכל להכריע בן משה לקורח?

השאלה שלי היתה קצת אחרת..

הרי משה רבינו העניו מכל אדם נלחם בקרח כי הוא ראה בו איום על כלל ישראל,
אז למה זה נקרא שהיה לו איתו מחלוקת?

הרי אם מישהו ירביץ לי ואני אלחם בו זה לא נקרא שיש לנו "מחלוקת"
אלא אני בסה"כ מנסה להציל את עצמי..


אסף
הודעות: 352
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי אסף » 03 יולי 2019, 21:32

נתפרסם בשבוע שעבר באוסף גיליונות שיעור הגר"נ רוטמן שליט"א בענין המחלוקת יעוי"ש שמבאר היטב את ההבחנה בין הגדרת מחלוקת כלשם שמים לבין זו שאינה שלם שמים. 
 

סמל אישי של משתמש

פיניפיני
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי פיניפיני » 07 יולי 2019, 10:41

ראיתי לציין שני מקורות מדברי רבותינו שכהיום [עוד לפני כמאתיים חמישים שנה בערך] אין מחלוקת לשם שמים!!!!
א. נודע ביהודה מהדו"ק יו"ד סוס"י א' "ונא שישמע מעלתו לעצתי ויתן מקום לשלום, ואין לך גרוע ממחלוקת , ובזמננו לא שכיח מחלוקת לשם שמים והשטן מרקד".
ב. חתם סופר פרשת קרח "אין לנו מחלוקת לשם שמים".

סמל אישי של משתמש

פיניפיני
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי פיניפיני » 07 יולי 2019, 10:43

באגרת הקודש לבעל התניא כתב: "ליזהר ממחלוקת 'ובפרט ממחלוקת לשם שמים', אשר רוב הצרות והתלאות הן ממחלוקת לשם שמים, הרחמן יצילנו ממנה".


איש גלילי
הודעות: 80
הצטרף: 10 מאי 2017, 02:32
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי איש גלילי » 08 יולי 2019, 21:01

אינני מבין את עיקר השאלה בתחילת האשכול, הרי זה מה שהתנא בא ללמדנו בהבדל בין מחלוקת לשם שמים או שלא לשם שמים.


מתאהב על ידך
הודעות: 455
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 348 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 19 יוני 2020, 15:57

איש גלילי כתב:
08 יולי 2019, 21:01
אינני מבין את עיקר השאלה בתחילת האשכול, הרי זה מה שהתנא בא ללמדנו בהבדל בין מחלוקת לשם שמים או שלא לשם שמים.
דברים כדרבנות. 
זו הנקודה שהתנא בא להדגיש שאדרבה אין לחשוש ממחלוקת לשם שמים כי "סופה להתקיים" והיינו שיצאו ממנה דברים טובים. 
(כמובן רק אחר שבודק עצמו הדק היטב, וכמו שעשה הגרי"ג אידלשטיין במחלוקת בפוניבז' שהעמיד לעצמו את הגרח"ג כמוכיח קבוע שהוא אמור לתת לו דין וחשבון ולהשפט אצלו על כל פרט ואף להינזף אם וכאשר במקרה כזה או אחר היה נראה להגרח"ג שהיה אפשר לוותר יותר) 
 


ינון בר כוכבא
הודעות: 43
הצטרף: 19 דצמבר 2019, 20:13
נתן תודה: 48 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה היא מחלוקת האסורה

שליחה על ידי ינון בר כוכבא » 21 יוני 2020, 15:31

לבי ההגדרה מתי ידע האדם שמחלוקתו לש"ש בלבד, הנה כבר החכימנו הג"ר יהונתן אייבשיץ זצ"ל בספרו יערות דבש (דרוש ח לט' אדר) וז"ל במה יוודע איפה האמת, אם היא באמת לשם שמים או לא. בזאת יוודע, אם המחולקים ובעלי ריבות - זולת הדבר שחלקו בו ומנגדים זה לזה - הם אוהבים גמורים בלב ונפש, זהו אות שמחלוקתם לשם שמים, אבל אם אויבים ונוטרים שנאה זה לזה על ידי המחלוקת, זהו שלא לשם שמים ויתייצב השטן בתוכם. וזהו הסימן מסרו לנו חכמי המשנה, כמחלוקת שמאי והלל שאהבו זה את זה וכבדו זה את זה הנאהבים ונעימים (כמבואר ביבמות יד.), זהו אות שמחלוקתם לשם שמים, עכ"ל.
ואם נרצה להגדיר דבריו למעשה, הנה היטיב להגדיר זאת הג"ר שמואל הומינר (מחבר ס' עיקרי דינים. בספרו עצה ותושיה פי"ז) ותוכן דבריו: שצריך רק לגנות ולהרחיק המעשה והפעולה ההיא אבל במה שנוגע לאנשים יזהר מאוד שלא לבזותם, ע"כ. והיא הגדרה בקצרה למעשה ממה שכ' ביערות דבש, "חלוק על המעשה ולא על העושה" וזהו לשם שמים.
אלא שמבחינה מעשית הדבר קשה מאד, כי מי יוכל לעמוד בזה, לריב ולהתווכח עם חבירו ולראות עשיית עוול ושקר וכד' ועדיין להישאר באהבתו, הלא זה בבחינת "שובר את החבית ושמור את יינה". ומה העצה לזה.
ונראה בס"ד העצה העיקרית היא לתפוס בכל עוז במצוות עשה המחוייבת "בצדק תשפוט עמיתך", כי אע"פ שמצד "מעשה העוול" כבר נתברר אצלו שאין לימוד זכות, אך עדיין תמיד יש ויש לימודי זכות רבים על "עושה העוול", שמא עושה זאת באונס ולא ברצון מצד כל מיני אילוצים, ואפי' על הגנב אמר שלמה "לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב" (משלי ו, ל) ואין אדם נתפס בשעת צערו, וליבו אנסו או קרוביו ומשפחתו שאינו יכול להשיב פניהם ריקם ולכן עשה מה שעשה, ועוד שבדרך כלל עושה העוול עצמו סבור באמת ובתמים כי עשה את הדבר הנכון "ודרך איש ישר בעיניו" כתיב. וגם הוא מצהיר וחושב שכל כוונתו לשם שמים והצדק עימו. וא"כ אחרי אשר יתבונן האדם בכל זה, יהיה נקל עליו לחלוק על עמיתו רק לשם שמים דהיינו לחלוק רק על "מעשה העוול" ולא לשנוא ולהקפיד על "עושה העוול", ובזה ינצל.


למה זה תשאל לשמי
הודעות: 803
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההגדרה של מחלוקת? מתי זה אסור ומתי זה מצווה? לפרשת קרח ולצערנו גם לענייני דיומא...

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 21 יוני 2020, 15:53

פיניפיני כתב:
07 יולי 2019, 10:41
ראיתי לציין שני מקורות מדברי רבותינו שכהיום [עוד לפני כמאתיים חמישים שנה בערך] אין מחלוקת לשם שמים!!!!
א. נודע ביהודה מהדו"ק יו"ד סוס"י א' "ונא שישמע מעלתו לעצתי ויתן מקום לשלום, ואין לך גרוע ממחלוקת , ובזמננו לא שכיח מחלוקת לשם שמים והשטן מרקד".
ב. חתם סופר פרשת קרח "אין לנו מחלוקת לשם שמים".

ואמרו רבותינו ששאלו לאחד מדוע עושה מחלוקת ואמר 'מחלוקתי לשם שמים, דכתיב השמים כסאי'...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “קרח”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים