"לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

כל מה שקשור לכשרות, בצורה ענינית בלבד
כללי הפורום
כל אשכול שיסטה מענינו, ימחק לאלתר. כל משתמש שידון לגופם של אנשים או יכנס לענינים פוליטים וכיוצ"ב יורחק לצמיתות.

פותח הנושא
דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 438
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 219 פעמים
קיבל תודה: 188 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

"לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי דורדיא » 25 מרץ 2019, 12:36

לאחרונה אני מתוודע ליותר ויותר מידידיי שמעשרים לחומרא גם אחרי שקונים מהכשרויות המהודרות,
האם מישהו יכול להפנות אותי לחיבורים שנתפרסמו בנושא
או להסביר את הנושא בצורה שווה לכל נפש (שאפי' עם הארץ כמוני יוכל להבין היטב את הנידון..)

ו\או להביא עדויות ופסקים מוסמכים מחכמינו זצ"ל ויבלט"א שליט"א בדבר החובה או אי החובה לעשות כן.
והאם זה חומרה או עיקר הדין..

ערכים:


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי רוצה לדעת » 25 מרץ 2019, 13:59

יצא לאחרונה ממש קונטרס "לשאלת רבים" ע"י בית המדרש להלכה בהתיישבות של הגר"י אפרתי שליט"א
חולק בבתי כנסיות שם מבאר בטו"ט הענין


גמח
הודעות: 71
הצטרף: 19 דצמבר 2016, 15:17
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי גמח » 25 מרץ 2019, 14:51

הנה הקונטרס
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


ח.ש.
הודעות: 45
הצטרף: 30 אוגוסט 2017, 17:59
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי ח.ש. » 03 אפריל 2019, 16:47

מצו"ב מאמר שכתב הרב אפרתי והוא נמצא באתר של ביהמ"ד להלכה בהתיישבות
חיוב הפרשה במוצרים שבהשגחה הלכה ואינה חומרא.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


בני בניו
הודעות: 10
הצטרף: 13 מאי 2019, 17:39
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי בני בניו » 01 יולי 2019, 01:39

דורדיא כתב:
25 מרץ 2019, 12:36
לאחרונה אני מתוודע ליותר ויותר מידידיי שמעשרים לחומרא גם אחרי שקונים מהכשרויות המהודרות,
האם מישהו יכול להפנות אותי לחיבורים שנתפרסמו בנושא
או להסביר את הנושא בצורה שווה לכל נפש (שאפי' עם הארץ כמוני יוכל להבין היטב את הנידון..)

ו\או להביא עדויות ופסקים מוסמכים מחכמינו זצ"ל ויבלט"א שליט"א בדבר החובה או אי החובה לעשות כן.
והאם זה חומרה או עיקר הדין..

יש גם את הקונטרס הזה
הקישור.zip

.



שער ראשי.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


זוזו
הודעות: 83
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי זוזו » 01 יולי 2019, 13:42

בני בניו כתב:
01 יולי 2019, 01:39

יש גם את הקונטרס הזה
הקישור.zip
בחוברת - למה הרב שטיינימן זצ"ל לא סמך על אף אחד הרי יש דין שליח
 


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1214
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 133 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 01 יולי 2019, 14:27

לא קראתי את החוברת, אבל גם מרן הגרי"ז לא סמך על אף א׳ כי אחז שאין חברות בזמנינו אבל על ב"ב סמך דיש להם דין שליח וחזקה שליח עושה שליחותו


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 263
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי אמונת אומן » 01 יולי 2019, 15:52

שמעתי פעם מהג''ר יעקב פרידמן שליט''א אבי ישיבות הדרום הגדרה כזו:
אפשר להתווכח אם זה חובה עפ''י דין, אבל ברור שמי שאינו מעשר בעצמו, עם הזמן מגדל לו ד''א בכרסו...


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 522
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי יעקב שלם » 01 יולי 2019, 18:34

כמדומני בקובץ תשובות תשובה שהשיב הרב אלישיב להגר"י הורביץ שראוי לבן תורה או משהו כזה


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 390
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 155 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי שניאור » 01 יולי 2019, 18:58

אמונת אומן כתב:
01 יולי 2019, 15:52
אפשר להתווכח אם זה חובה עפ''י דין, אבל ברור שמי שאינו מעשר בעצמו, עם הזמן מגדל לו ד''א בכרסו...
אם אין כאן חובה עפ"י דין אין כאן ד"א ולא כלום,
וחוץ מזה השפה הזאת מתאימה לאנשים קטנטנים שמי שלא נוהג כמו החומרא (או ההלכה) שהם קיבלו הוא רבע או חצי גוי וד.ל.


זוזו
הודעות: 83
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי זוזו » 01 יולי 2019, 20:59

שניאור כתב:
01 יולי 2019, 18:58
אמונת אומן כתב:
01 יולי 2019, 15:52
אפשר להתווכח אם זה חובה עפ''י דין, אבל ברור שמי שאינו מעשר בעצמו, עם הזמן מגדל לו ד''א בכרסו...
אם אין כאן חובה עפ"י דין אין כאן ד"א ולא כלום,
וחוץ מזה השפה הזאת מתאימה לאנשים קטנטנים שמי שלא נוהג כמו החומרא (או ההלכה) שהם קיבלו הוא רבע או חצי גוי וד.ל.

איני מבין וכי אין כזה דבר בפוס' שיכתבו שראוי להמנע מלאכול כזה וכזה דבר? ולמה לא נשאל הרי ממ"נ אם אין חובה להמנע אז זה מותר ואין בזה ד"א או איסור כל שהו.
ובאמת סה"כ באים להגיד לך בענין המעשר שיש חששות וראוי להיות "ירא וחרד לדבר ד'" כלש' הגריש"א זצ"ל ולעשר מכל דבר כי גם בהכשרים טובים סומכים על הרבה קולות וכן יש תקלות ועלול להגיע לך לצלחת טבל. תקח את זה כמו שהפוס' יכתבו שראוי מאד להמנע ממאכל מסוים ע"מ להיות נקי לחלוטין מאיסורי מאכ"א


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1214
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 133 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 01 יולי 2019, 21:01

מי שיודע את הבעיות לא מתפלא על הניסוח של הגר"י פרידמן


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 263
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי אמונת אומן » 01 יולי 2019, 21:11

צריך רק להזהר מאד שזה לא יהיה ע''ח של בין אדם לברו, כי עדיף להתהלך עם דיר שלם בבטן מאשר להלבין פנים פעם אחת.
כדוגמא אני מכיר שני אדמורי''ם מאד מפורסמים, מאמשינוב וראחמסטריבקא. שניהם מחמירים ע''ע עד קצה היכולת בכל ס''ס ונמנעים מק''נ שערי היתר כדי להנצל משער אחד של איסור.
שניהם כשמתארחים אצל יהודי כשר כלשהו, אוכלים מהמוגש לשולחן כאחד האדם !


בני בניו
הודעות: 10
הצטרף: 13 מאי 2019, 17:39
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי בני בניו » 01 יולי 2019, 22:16

אמונת אומן כתב:
01 יולי 2019, 21:11
צריך רק להזהר מאד שזה לא יהיה ע''ח של בין אדם לברו, כי עדיף להתהלך עם דיר שלם בבטן מאשר להלבין פנים פעם אחת.
כדוגמא אני מכיר שני אדמורי''ם מאד מפורסמים, מאמשינוב וראחמסטריבקא. שניהם מחמירים ע''ע עד קצה היכולת בכל ס''ס ונמנעים מק''נ שערי היתר כדי להנצל משער אחד של איסור.
שניהם כשמתארחים אצל יהודי כשר כלשהו, אוכלים מהמוגש לשולחן כאחד האדם !

דבריך ברורים. רק יתכן ויבוא רב ויסבור שאיזה עניין שהעולם חושבים שזה חומרא לדעתו זה עיקר הדין ואז אין חכמה ואין תבונה וכו' ואדרבא מבואר ברמ"א ביו"ד סי' קיט שיש איסור לפ"ע על המארח להגיש כזה דבר לאורח ובמילים אחרות לא רק שאסור לאוסר לאכול נגד דעתו אלא אסור למארח להכשיל אותו. ובמקרה כזה אין להתחשב בפגיעות וכדו' ועי' ביבמות שהיו סוגי איסורים שלב"ש הולדות הם ממזרים ממש ולב"ה מותר


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 263
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי אמונת אומן » 02 יולי 2019, 01:15

בני בניו כתב:
01 יולי 2019, 22:16
אמונת אומן כתב:
01 יולי 2019, 21:11
צריך רק להזהר מאד שזה לא יהיה ע''ח של בין אדם לברו, כי עדיף להתהלך עם דיר שלם בבטן מאשר להלבין פנים פעם אחת.
כדוגמא אני מכיר שני אדמורי''ם מאד מפורסמים, מאמשינוב וראחמסטריבקא. שניהם מחמירים ע''ע עד קצה היכולת בכל ס''ס ונמנעים מק''נ שערי היתר כדי להנצל משער אחד של איסור.
שניהם כשמתארחים אצל יהודי כשר כלשהו, אוכלים מהמוגש לשולחן כאחד האדם !

דבריך ברורים. רק יתכן ויבוא רב ויסבור שאיזה עניין שהעולם חושבים שזה חומרא לדעתו זה עיקר הדין ואז אין חכמה ואין תבונה וכו' ואדרבא מבואר ברמ"א ביו"ד סי' קיט שיש איסור לפ"ע על המארח להגיש כזה דבר לאורח ובמילים אחרות לא רק שאסור לאוסר לאכול נגד דעתו אלא אסור למארח להכשיל אותו. ובמקרה כזה אין להתחשב בפגיעות וכדו' ועי' ביבמות שהיו סוגי איסורים שלב"ש הולדות הם ממזרים ממש ולב"ה מותר
אינני מורה הוראה ואיני יכול לפסוק מה לעשות במקרה כזה, אבל ההרגשה הפנימית היא שברוב המקרים שמגיעה שאלה כמתואר זה ממש לא המצב. נדיר מאד שמזון המוגש בבית חרדי יהיה בגדר ודאי איסור, ויהודי חכם עושה כל טצדקי שלא להגיע למצב של פגיעה בשני.
שוב, לא באתי להורות, אבל הגמ' אומרת מוטב לאדם שיבוא על ספק אשת איש ולא ילבין פני חברו, וכמו כן כל איסור דרבנן נדחה מפני כבוד הבריות.


ידידיה
הודעות: 61
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי ידידיה » 03 יולי 2019, 00:13

בני בניו כתב:
01 יולי 2019, 22:16
אמונת אומן כתב:
01 יולי 2019, 21:11
צריך רק להזהר מאד שזה לא יהיה ע''ח של בין אדם לברו, כי עדיף להתהלך עם דיר שלם בבטן מאשר להלבין פנים פעם אחת.

דבריך ברורים.

יהודי נורמלי לא אמור להעלב ממה שיש שמחמירים יותר ממנו, העלבון נובע או מטפשות או מגאווה, שלא מסוגל להבין שיש כאלו שמחמירים יותר ממנו [אני מדבר מנסיון כאחד שיש בסביבתו הקרובה כאלו שלא סומכים עליו. אצלי העלבון נובע משתי הסיבות יחד]. וצ"ע האם מן הדין יש לחוש להעלבות של אנשים לא כ"כ שפויים.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 263
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי אמונת אומן » 03 יולי 2019, 14:57

ידידיה כתב:
03 יולי 2019, 00:13
בני בניו כתב:
01 יולי 2019, 22:16
אמונת אומן כתב:
01 יולי 2019, 21:11
צריך רק להזהר מאד שזה לא יהיה ע''ח של בין אדם לברו, כי עדיף להתהלך עם דיר שלם בבטן מאשר להלבין פנים פעם אחת.

דבריך ברורים.

יהודי נורמלי לא אמור להעלב ממה שיש שמחמירים יותר ממנו, העלבון נובע או מטפשות או מגאווה, שלא מסוגל להבין שיש כאלו שמחמירים יותר ממנו [אני מדבר מנסיון כאחד שיש בסביבתו הקרובה כאלו שלא סומכים עליו. אצלי העלבון נובע משתי הסיבות יחד]. וצ"ע האם מן הדין יש לחוש להעלבות של אנשים לא כ"כ שפויים.
א. אין דבר יותר מסובך מלהגדיר מיהו 'יהודי נורמלי'.
אני עוסק בייעוץ עשרות שנים, ועוד לא נתקלתי בבן אדם נורמלי...
לכל אדם יש את הפינות שלו, ואוי לנו אם נתיימר לפי זה להכתיר מי לא נורמלי.
ב. מכל הגמרות שמופיע שאנשים נענשו על שהחמירו יותר מרבם משמע בהחלט שיש בכך עלבון.
ג. מן הדין צריך להזהר בכל הלבנת פנים, ואין ע''ז שום צ''ע. הרי לא מדובר כאן בחשש פסול עדות מדין שוטה.
ד. הייתי עד למישהו שהיה מעשר אצל חמותו, ומעידני כי עבר על אביזייהו דלא תרצח בהידור גדול, יסלח לו ד'.
ה. לפעמים [די תדירות] דוקא ההחמרה, היא זו הנובעת מגאווה, ואילו העלבון נובע מתכונה אנושית מאד, הכי אנושית שיש.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 263
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי אמונת אומן » 03 יולי 2019, 15:13

בכל מקרה מי שאמור לעבוד עלזה שלא להעלב, הוא הנעלב. המעליב תפקידו לעשות הכל כדי שלא להעליב, ותו לא.


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 201
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 03 יולי 2019, 16:04

אמונת אומן כתב:
03 יולי 2019, 14:57
א. אין דבר יותר מסובך מלהגדיר מיהו 'יהודי נורמלי'.
אני עוסק בייעוץ עשרות שנים, ועוד לא נתקלתי בבן אדם נורמלי...
לכל אדם יש את הפינות שלו, ואוי לנו אם נתיימר לפי זה להכתיר מי לא נורמלי.
ב. מכל הגמרות שמופיע שאנשים נענשו על שהחמירו יותר מרבם משמע בהחלט שיש בכך עלבון.
א. ישר כוח על ההגדרה.
אמנם בשביל לא לפגוע אפשר להסביר שזה החמרה אישית שלא קשורה לזלול, או לעשר בצנעה, מ"מ חז"ל תקנו דמאי למרות שרוב ע"ה מעשרים,ואף נזהרו ממגעם אף שגרם לשנאה כדברי התוס' (כתובות סב ע"ב בד"ה דהוה).
ב. זה לא פוגע שאדם החליט להחמיר שיטה מסויימת, לעומת זאת ביחס לרבו זה חוסר כבוד שהרי מראה שרבו אינו מקור תורתו.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 263
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי אמונת אומן » 03 יולי 2019, 20:28

אמת מארץ תצמח כתב:
03 יולי 2019, 16:04
אמונת אומן כתב:
03 יולי 2019, 14:57
א. אין דבר יותר מסובך מלהגדיר מיהו 'יהודי נורמלי'.
אני עוסק בייעוץ עשרות שנים, ועוד לא נתקלתי בבן אדם נורמלי...
לכל אדם יש את הפינות שלו, ואוי לנו אם נתיימר לפי זה להכתיר מי לא נורמלי.
ב. מכל הגמרות שמופיע שאנשים נענשו על שהחמירו יותר מרבם משמע בהחלט שיש בכך עלבון.
א. ישר כוח על ההגדרה.
אמנם בשביל לא לפגוע אפשר להסביר שזה החמרה אישית שלא קשורה לזלול, או לעשר בצנעה, מ"מ חז"ל תקנו דמאי למרות שרוב ע"ה מעשרים,ואף נזהרו ממגעם אף שגרם לשנאה כדברי התוס' (כתובות סב ע"ב בד"ה דהוה).
ב. זה לא פוגע שאדם החליט להחמיר שיטה מסויימת, לעומת זאת ביחס לרבו זה חוסר כבוד שהרי מראה שרבו אינו מקור תורתו.
הכל לפי המקום והכל לפי האדם.
בן אצל אביו, חתן אצל חמיו, בהחלט פוגע, והרבה כיוצא בזה.
נעים זה אף פעם לא.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 263
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי אמונת אומן » 03 יולי 2019, 20:29

דמאי אינו הוכחה. עם הארץ זה שווה ערך לחלוני בערך


אלי מאירי
הודעות: 110
הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי אלי מאירי » 03 יולי 2019, 20:40

אמונת אומן כתב:
03 יולי 2019, 20:29
דמאי אינו הוכחה. עם הארץ זה שווה ערך לחלוני בערך
איני יודע למה כוונתך, אך חילוני הרבה יותר גרוע. העמי ארצות היו ממש 'צדיקים' והקפידו למשל על תרומה גדולה, וכל יהודי שתו"מ היה עם הארץ עד שקיבל 'חברות'.
 


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 263
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי אמונת אומן » 03 יולי 2019, 21:22

הרבה חילונים היום הם בדרגה הזו. אוכלים רק מחנות כשרה.
ע''ה בש''ס הם אנשים שאין מזמנים עליהם, אין משיבין אבדתם ואין הולכים איתם בדרך.
לכאורא שום יהודי חרדי שאוכל רק בדצי''ם אינו במעמד זה.


עפר ואפר
משתמש ותיק
הודעות: 464
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 170 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי עפר ואפר » 03 יולי 2019, 21:41

ד"א?
ד"א?
נו, באמת


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 263
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי אמונת אומן » 03 יולי 2019, 21:44

עפר ואפר כתב:
03 יולי 2019, 21:41
ד"א?
ד"א?
נו, באמת
יש לזה ביאור, שוטנשטיין?


ידידיה
הודעות: 61
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי ידידיה » 03 יולי 2019, 22:35

אמונת אומן כתב:
03 יולי 2019, 14:57
יהודי נורמלי לא אמור להעלב ממה שיש שמחמירים יותר ממנו, העלבון נובע או מטפשות או מגאווה, שלא מסוגל להבין שיש כאלו שמחמירים יותר ממנו [אני מדבר מנסיון כאחד שיש בסביבתו הקרובה כאלו שלא סומכים עליו. אצלי העלבון נובע משתי הסיבות יחד]. וצ"ע האם מן הדין יש לחוש להעלבות של אנשים לא כ"כ שפויים.
א. אין דבר יותר מסובך מלהגדיר מיהו 'יהודי נורמלי'.
אני עוסק בייעוץ עשרות שנים, ועוד לא נתקלתי בבן אדם נורמלי...
לכל אדם יש את הפינות שלו, ואוי לנו אם נתיימר לפי זה להכתיר מי לא נורמלי.
ב. מכל הגמרות שמופיע שאנשים נענשו על שהחמירו יותר מרבם משמע בהחלט שיש בכך עלבון.
ג. מן הדין צריך להזהר בכל הלבנת פנים, ואין ע''ז שום צ''ע. הרי לא מדובר כאן בחשש פסול עדות מדין שוטה.
ד. הייתי עד למישהו שהיה מעשר אצל חמותו, ומעידני כי עבר על אביזייהו דלא תרצח בהידור גדול, יסלח לו ד'.
ה. לפעמים [די תדירות] דוקא ההחמרה, היא זו הנובעת מגאווה, ואילו העלבון נובע מתכונה אנושית מאד, הכי אנושית שיש.
לא אמרתי שיהודי נורמלי לא מרגיש אי נעימות ממי שמחמיר יותר ממנו. אמרתי שהוא לא אמור להרגיש אי נעימות מזה, דהיינו שאין לזה שום הצדקה חוץ ממידות רעות. גם כשאני יושב בבית של ההורים שלי על הספה וקורא עיתון ואח שלי מתיישב לידי ומתחיל ללמוד בגישמאק אני מרגיש אי נעימות גדולה, אבל אף אחד לא מעלה על דעתו שהוא אמור להמנע מזה.
יש לציין שזה רק כשאני לא אוכל אצלו בגלל שאני מחמיר יותר ממנו, כגון שהוא מודיע ברור שהוא לא מעשר מה שקונה מהחנות ואני מקפיד ע"ז. משא"כ אם אני פשוט לא סומך עליו ועל אחרים אני כן סומך, כגון שהוא מקפיד לעשר שוב ואני לא סומך עליו, זה מעליב גם אדם עם מידות טובות.


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 201
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 04 יולי 2019, 11:13

התו' הנ"ל (כתובות סב ע"ב)
דהוה צניע ומעלי. והא דאמר באלו עוברין (פסחים מט:) אמר ר"ע כשהייתי עם הארץ הייתי אומר מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור משמע דלא הוה מעלי איכא למימר דהתם לאו משום שהיה שונא תלמידי חכמים אלא משום שהי' סבור שמתגאין על עמי הארץ מפני תורתן והיו תלמידי חכמים שונאים אותם וגם משום שלא היו מניחין אותם ליגע בהם כדאמרינן (חגיגה דף יח:) בגדי עם הארץ מדרס לפרושים אבל מכל מקום שומר מצות היה. רבינו תם:


אלי מאירי
הודעות: 110
הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי אלי מאירי » 04 יולי 2019, 13:34

אמונת אומן כתב:
03 יולי 2019, 21:22
הרבה חילונים היום הם בדרגה הזו. אוכלים רק מחנות כשרה.
ע''ה בש''ס הם אנשים שאין מזמנים עליהם, אין משיבין אבדתם ואין הולכים איתם בדרך.
לכאורא שום יהודי חרדי שאוכל רק בדצי''ם אינו במעמד זה.
זה לא קשור ל'דרגה', זה קשור לתוקף ההלכתי כיום לכלל בעיות ה'עם ארצים'. אבל אדרבה מינה תיפוק שהם מזמנים, ומקיימים כל התורה והמצוות בדרגה של ידיעה וחשש ויראה פחותים.
זכור לי -ואשרי מי שיציין מקורו- שבמה שהחמירו הם יותר חזקים מהפרושים. אבל יתכן שהכוונה לזרם אחר.
 


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1214
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 133 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 04 יולי 2019, 15:19

כמדו׳ שעל הכותים כ׳ שבמה ששמרו החמירו יותר


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 390
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 155 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעשר לחומרא" - מה הפולמוס..?

שליחה על ידי שניאור » 07 יולי 2019, 12:37

זוזו כתב:
01 יולי 2019, 20:59
איני מבין וכי אין כזה דבר בפוס' שיכתבו שראוי להמנע מלאכול כזה וכזה דבר? ולמה לא נשאל הרי ממ"נ אם אין חובה להמנע אז זה מותר ואין בזה ד"א או איסור כל שהו.
ובאמת סה"כ באים להגיד לך בענין המעשר שיש חששות וראוי להיות "ירא וחרד לדבר ד'" כלש' הגריש"א זצ"ל ולעשר מכל דבר כי גם בהכשרים טובים סומכים על הרבה קולות וכן יש תקלות ועלול להגיע לך לצלחת טבל. תקח את זה כמו שהפוס' יכתבו שראוי מאד להמנע ממאכל מסוים ע"מ להיות נקי לחלוטין מאיסורי מאכ"א
אם היו אומרים שראוי להמנע זה נכון וראוי וכו', זה בסדר, אבל להגיד שאין הוא יודע אם זה ע"פ דין אבל מי שלא מעשר הוא מגדל ד"א בבטנו זה בדיוק כמו להגיד על מאכל שכנראה ע"פ הלכה מותר לאכול אבל למעשה מי שאוכל את זה אוכל ד"א.
ושוב לא אמרתי שלא צריך לעשר בבית כמובן שיש הרבה חששות ובפרט שהרי בזה חז"ל תקנו לעשר דמאי אף שרוב ע"ה מעשרין, אבל א"כ זה חיוב ע"פ דין ולא ע"פ רגש, כי למשל בדין כל דפריש גם אפשר להגיד שאה"נ זה מותר ע"פ הלכה אבל מי שאוכל את זה אוכל ד"א ח"ו, ופשוט שמי שאומר ככה הוא אפרוח שלא נפתחו עיניו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים