מהו הדבר שהוביל וגרם למחלוקת ראשונים בסדר פרשיות התפילין (רש"י ור"ת)? כי היכן המסורת??

מה הוביל לכל ההשתלשלות הזו?

צריך להבין מהו הדבר שהתחיל וגרם לכל המחלוקת הזו בין הראשונים - מהו הסדר הנכון של הפרשיות (רש" ור"ת ועוד)? 
דהלוא בהתחלה, בזמן משה רבינו, וודאי הניחו משהו ברור ומוגדר, ומאחר וקיים מסורת העוברת מאב לבן - איך השתנה דבר כל כך פשוט וברור, סדר הפרשיות, עד שזה הפך למחלוקת רצינית מאוד?
וכי יש בעיה לפתוח תפילין קדומות הרבה?? ולמה הראשונים לא עשו זאת?
והאם כיום כן פתחו תפילין קדומות ויודעים מה קרה והיה אז??
 
ועוד, אם אחד מסוגי התפילין אמת אזי וודאי שהגמרא מסתדרת עם התפילין האמיתיות וממילא איך יתכן מחלוקת כל כך קיצונית וחזקה בסוגיות? - מהגירסאות? אם כן מה הוביל לכל זה? 

בקיצור מה הוליד את השינוי המרחיקי הלכת הללו?
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
בבא"ח כ׳ שגם במדבר לבשו שניהם ע"פ קבלה, ויש תפילין מזמן הגאונים לכאן ולכאן, אם זה כך אז לא ק׳ אבל לפי הפשט זה לא כ"כ משמע בכלל וודאי שלראשונים הי׳ פשוט שלובשים רק זוג א׳
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
ולכאו׳ זה ק׳ גם על המחלוקת הראשונה - סמיכה ביו"ט, וכי אז הי׳ לראשונה יו"ט, מה עשו עד אז?
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
הרוצה להרחיב ידע בעניין זה יכנס נא לאתר עולמות בנושא זה וירווה נחת
 

אאא

משתמש ותיק
התשובה לשאלתך כתובה בספר שולחן הטהור להרה"ק מקאמארנא זיע"א.
 

פיניפיני

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
בבא"ח כ׳ שגם במדבר לבשו שניהם ע"פ קבלה, ויש תפילין מזמן הגאונים לכאן ולכאן, אם זה כך אז לא ק׳ אבל לפי הפשט זה לא כ"כ משמע בכלל וודאי שלראשונים הי׳ פשוט שלובשים רק זוג א׳

רב האי גאון כתב דברים דומים לדברי הבא"ח לגבי תקיעת שופר [מהי תרועה] כך שדבריך אינם מוכרחים, ויתכן שחלקו איזה עיקר, ולדורות להשאירו כעיקר תפילין.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
מה זה סותר? ברור שאחרי שיש מחלוקת אז הנידון מה העיקר אבל כבר מהמחלוקת עצמה רואים שהי׳ פשוט להם שלובשים א׳ ולכך לא כ׳ שום ראשון ששניהם אמת
 

פיניפיני

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
מה זה סותר? ברור שאחרי שיש מחלוקת אז הנידון מה העיקר אבל כבר מהמחלוקת עצמה רואים שהי׳ פשוט להם שלובשים א׳ ולכך לא כ׳ שום ראשון ששניהם אמת

עי' תשו' מן השמים [לרבי יעקב מקורביל מבעלי התוס'] סי' ג'
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
מה שמייחסים לבא"ח ברור שזה נגד כל חכמי הפשט מימות הראשונים (ובפשטות מימות עולם), ואם היה אומר את זה מישהו מבעלי הנגלה היו כולם מזדעקים, אך משום מה כשאומרים שזה ע"פ סוד אנו מוכנים לקבל גם דברים שנסתרים מסוגיות מפורשות. וזה לא מאמונה גדולה בתורה וממילא בנסתר, אלא מנטייה טבעית להעדיף מיסטיקה על הגיון, ואם כי לבא"ח מותר לומר גם דברים מוקשים, מחומר הקושיא לדעתו ומהבנתו בנסתר, אך אין שום סיבה שנקבל זאת, כמו שלא היינו מקבלים זאת מהקצה"ח לדוגמה, אם היה טוען כן ע"פ נגלה.
הקושיא עצמה לא גדולה בכלל, יש נטייה להניח הנחות ועל פי זה להקשות קושיות, עליהם בונים בניינים. האמת, בימי קדם רבו מאוד עמי הארץ, ויתכן מאוד שהיו תפילין רבים בשיטות משונות, ובהמשך באו ת"ח ופירשו ע"פ חז"ל מה נכון, ולא הגיעו להסכמה. וכמו שמבואר בב"ב שהיינו יכולים להכריע מח' בית שמאי ובית הלל כמה חוטים בציצית, אם היינו סופרים את של דור המדבר, ובכל זאת נחלקו ב"ש וב"ה, ולא הסתמכו על דורות קודמים וכנ"ל, כך קרה בתפילין. משום מה בנו בניינים על קושיא זאת בתפילין ולא על ציצית.
דברי רה"ג בתקיעות אינם קשורים לעניין, ששם התקין רבי אבהו ובימי התנאים לא היה ספק, ולא התקבל על דעתו שבמעט זמן זה נשתכח לגמרי מכל החכמים, ולא יהא מי שיעיד שכך ראה לדוגמא אצל רבי.
 

שניאור

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
מה שמייחסים לבא"ח ברור שזה נגד כל חכמי הפשט מימות הראשונים (ובפשטות מימות עולם), ואם היה אומר את זה מישהו מבעלי הנגלה היו כולם מזדעקים, אך משום מה כשאומרים שזה ע"פ סוד אנו מוכנים לקבל גם דברים שנסתרים מסוגיות מפורשות. וזה לא מאמונה גדולה בתורה וממילא בנסתר, אלא מנטייה טבעית להעדיף מיסטיקה על הגיון, ואם כי לבא"ח מותר לומר גם דברים מוקשים, מחומר הקושיא לדעתו ומהבנתו בנסתר, אך אין שום סיבה שנקבל זאת, כמו שלא היינו מקבלים זאת מהקצה"ח לדוגמה, אם היה טוען כן ע"פ נגלה.
אני לא כ"כ מבין למה זה "ברור" נגד כל חכמי וכו', בזמן שבשו"ת מן השמים כתוב על זה "אלו ואלו דברי אלקים חיים".
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
את הבא"ח ממש לא מרגש שזה נגד הפשט הרי הם אוחזים שגם נגד גמ׳ מפורשת יש לנהוג כקבלה
 

מאן דהו

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
מה שמייחסים לבא"ח ברור שזה נגד כל חכמי הפשט מימות הראשונים (ובפשטות מימות עולם), ואם היה אומר את זה מישהו מבעלי הנגלה היו כולם מזדעקים, אך משום מה כשאומרים שזה ע"פ סוד אנו מוכנים לקבל גם דברים שנסתרים מסוגיות מפורשות. וזה לא מאמונה גדולה בתורה וממילא בנסתר, אלא מנטייה טבעית להעדיף מיסטיקה על הגיון, ואם כי לבא"ח מותר לומר גם דברים מוקשים, מחומר הקושיא לדעתו ומהבנתו בנסתר, אך אין שום סיבה שנקבל זאת, כמו שלא היינו מקבלים זאת מהקצה"ח לדוגמה, אם היה טוען כן ע"פ נגלה.
אתה צועד בדרך לא טובה ולא מקובלת על כלל ישראל. תורת הקבלה היא חלק נשגב ביהדות ואיננה בשום אופן מיסטיקה חס וחלילה או חוסר הגיון אלא קבלה מפי קבלה עד משה בסיני
רבים שלבסוף כפרו בה, בתחילה כתבו נגדה טענות כאלה ואחרות עד שעקרו הכל. ולכן מומלץ לשנות כיון. חכמים הזהרו בדבריכם
 

yosf

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
יראתי בפצותי אמר:
מה שמייחסים לבא"ח ברור שזה נגד כל חכמי הפשט מימות הראשונים (ובפשטות מימות עולם), ואם היה אומר את זה מישהו מבעלי הנגלה היו כולם מזדעקים, אך משום מה כשאומרים שזה ע"פ סוד אנו מוכנים לקבל גם דברים שנסתרים מסוגיות מפורשות. וזה לא מאמונה גדולה בתורה וממילא בנסתר, אלא מנטייה טבעית להעדיף מיסטיקה על הגיון, ואם כי לבא"ח מותר לומר גם דברים מוקשים, מחומר הקושיא לדעתו ומהבנתו בנסתר, אך אין שום סיבה שנקבל זאת, כמו שלא היינו מקבלים זאת מהקצה"ח לדוגמה, אם היה טוען כן ע"פ נגלה.
אתה צועד בדרך לא טובה ולא מקובלת על כלל ישראל. תורת הקבלה היא חלק נשגב ביהדות ואיננה בשום אופן מיסטיקה חס וחלילה או חוסר הגיון אלא קבלה מפי קבלה עד משה בסיני
רבים שלבסוף כפרו בה, בתחילה כתבו נגדה טענות כאלה ואחרות עד שעקרו הכל. ולכן מומלץ לשנות כיון. חכמים הזהרו בדבריכם
וע"ז נאמר...
יראתי בפצותי 
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
קראתי פעם שמצאו תפילין בבל מזמן הגאונים (אולי בקבר יחזקאל?) והי׳ כר"ת ומאידך ראיתי עדויות על תפילין כרש"י וכמדו׳ שבמערות ים המלח ג"כ נמצאו תפילין עם פרשיות
 

yosf

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
קראתי פעם שמצאו תפילין בבל מזמן הגאונים (אולי בקבר יחזקאל?) והי׳ כר"ת ומאידך ראיתי עדויות על תפילין כרש"י וכמדו׳ שבמערות ים המלח ג"כ נמצאו תפילין עם פרשיות

ככל הנראה אתה מדבר על קבר יחזקאל
וכך היה המעשה שנפלה הבמה שעל הקבר וכו' והתגלו תפילין עתיקות וכו' והיו כרש"י
אבל אז באו חכמים [כמדומה שהבא"ח מזכיר את שמותם וכו'] וטענו דאדרבה לכך נגנזו לפי שלא היו כר"ת
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
מרדכי הלכות תפילין תתקסט
ונהוג עלמא כרש"י ורמב"ם וגם שלחו כתב מארץ ישראל שנפלה בימה שעל קבר יחזקאל ומצאו שם תפילין ישנים כסדר רש"י ז"ל ורמב"ם

ב"ח או"ח לד
ועוד כתב הסמ"ג והמרדכי ששלחו כתב מארץ ישראל שנפלה בימה שעל קבר יחזקאל ומצאו שם תפילין ישנים כסדר הרמב"ם ורש"י ויש דוחין דלפי דפסולין הוו גנזום לשם ולא נהירא דלא היו צריכים גניזה אלא להחליף הנחתן מבית זה לבית זה
הסיפור הובא בלבוש, באליהו רבה, בפמ"ג, ובמחצית השקל ועוד
 

ביני עמודי גרסי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לקחתי את המאמר הבא מכאן

תפילין של רבנו תם
תקציר השיעור
א. ידועה מחלוקתם של רש"י ורבנו תם כיצד לנהוג למעשה בסדר הנחת הפרשיות בבתי התפילין של ראש.

ב. והפליאה עצומה, איך יתכן שביום מן הימים תתהווה מחלוקת בדבר שנוהגים בו יום יום. ועוד תמוה, הרי גם רבנו תם ודאי הניח "תפילין של רש"י" בהגיעו למצוות, ומדוע איפוא, ביום בהיר אחד החליף רבנו תם את התפילין שהניח.

ג. בקברו של יחזקאל הנביא נמצאו "תפילין של רש"י", בעוד שבמערות בר כוכבא נמצאו "תפילין של רבנו תם", מה פשר הדבר.

ד. שיטות נוספות בסדר הנחת פרשיות התפילין: דעת ה"שימושא רבא" ודעת הראב"ד, וצ"ע מדוע לא נהגו להניח תפילין לפי שיטות אלו כשם שנוהגים להניח "תפילין של רבנו תם".

ה. דברי הזוה"ק והמקובלים בענין הנחת "תפילין של רש"י" ו"תפילין של רבנו תם".

ו. מי שאינו מניח תפילין [הנקרא "קרקפתא דלא מנח תפילין"] הוא בכלל פושעי ישראל בגופם, והשאלה היא, האם נכלל בזה גם מי שבכוונה תחילה אינו מניח "תפילין של רבנו תם".

ז. בשו"ע נפסק שהנחת "תפילין של רבנו תם" היא רק למי "שמוחזק ומפורסם בחסידות" - בירור המנהגים בזמנינו, והאם יש סיבה מיוחדת להחמיר בהנחתם.

ח. פרטים נוספים בדברי המשנה ברורה והפוסקים בהנחת "תפילין של רבנו תם":

סדר הנחתם יחד עם "תפילין של רש"י או אחריהם * ברכה על "תפילין של רבנו תם" * כיסים מיוחדים לשני זוגות התפילין * טעה והניח "תפילין של רבנו תם" בחושבו שהם תפילין של רש"י * הפרשיות שאומרים בזמן הנחת "תפילין של רבנו תם" וחובת הזהירות בהם.

א. ידועה מחלוקתם של רש"י ורבנו תם בסוגיית הגמרא במסכת מנחות [1] כיצד לנהוג למעשה בסדר הנחת הפרשיות בבתי התפילין של ראש: לדעת רש"י - סדר הפרשיות הוא כסדר כתיבתם בתורה [כאשר הם מונחים מימין הקורא בהם ומשמאל המניח בבית החיצון]. דהיינו: קדש לי כל בכור [שמות יג, א-י] והיה כי יביאך [שם, יא-יז] שמע ישראל [דברים ו, ד-ט], והיה אם שמוע [דברים יא, יג-כא]. ולדעת רבנו תם [המובא שם בתוד"ה והקורא] בסוגיית הגמרא במנחות, סדר הנחת הפרשיות הוא: 'קדש' ו'והיה כי יביאך' מימין הקורא, ומשמאל הקורא 'שמע' מבחוץ ואחריה מבפנים 'והיה אם שמוע'. ונמצא סדר הפרשיות [כאשר הם מונחים מימין הקורא בהם ומשמאל המניח בבית החיצון] לדעתו: קדש לי כל בכור, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע ישראל [דברים יא, יג-כא]. ונתנו התוספות 'סימן לדבר' שה"הוויות" סמוכות, דהיינו פרשת 'והיה כי יביאך' סמוכה במקום הנחתה לפרשת 'והיה אם שמוע' [דלא כרש"י שפרשת 'שמע' מפסיקה ביניהן].

והביאו התוספות כי במכילתא משמע כדעת רש"י [ועיי"ש כיצד מבאר רבנו תם את דברי המכילתא] ואילו רב האי גאון וכן בתשובת הגאונים מבואר כדעת רבנו תם. וכתב המרדכי במנחות [1] ש"נהוג עלמא כרש"י", ושמצאו בקברו של יחזקאל הנביא תפילין ישנים כסדר רש"י. מאידך, במערות בר כוכבא נמצאו 'תפילין של רבנו תם' מתקופת התנאים [כפי שיובא להלן], ומריך ביאור בפשר הדבר.

דעת הרמב"ם כרש"י, כמבואר בדבריו בהלכות תפילין [2], ואילו לראב"ד שיטה אחרת בסדר הנחת פרשיות התפילין. וראה בדברי הכסף משנה, שדן באריכות בשיטות השונות ובמנהגי הגאונים בענין זה.

שיטות נוספות בסדר הנחת פרשיות התפילין הם: דעת ה'שימושא רבא' ודעת הראב"ד - וראה סיכום השיטות וטבלה המראה את סידורם בבתי התפילין [1] [ולהלן יבואר מדוע לא נהגו להניח תפילין לפי שיטות אלו כשם שנוהגים להניח 'תפילין של רבנו תם'].



ב. למעשה כתב הטור [3] כי מאחר ונפלה מחלוקת בין הגאונים "יש מהם סוברים כדברי רש"י ויש מהם כדברי ר"ת, ולפי שנחלקו בו גאוני עולם ותפילין של אלו פסולין לאלו, ואמרו חכמים מקום יש בראש להניח בו שני תפילין וכן בזרוע - לכן ירא שמים יצא ידי שניהם ויעשה ב' זוגות תפילין ויניח שניהם. ויכוין בהנחתן, באותן שעשויין כתקונן אליבא דהלכתא בהם אני יוצא ידי חובתי, והאחרים הרי הן כרצועות בעלמא [ואין כאן משום בל תוסיף דלא מיקרי בל תוסיף אלא כשעושה ה' בתים]".

ובבית יוסף [3] סיכם את השיטות בענין, והביא משו"ת מהרי"ל שמכיון ונפסק כהלכה כשיטת רש"י ולא נהגו העולם להניח תפילין של רבנו תם, יש משום יוהרא בהנחת תפילין של ר"ת, ולכן לא יניחם אלא מי שהוא מוחזק ומפורסם בחסידות. וכן נפסק בשו"ע בהלכות תפילין [8]. וראה בספר הגיוני הלכה [8] שהגר"א לא הניח תפילין של רבנו תם, כי אמר שאם נבוא לצאת ידי חובת המחמירים בהנחת תפילין, יהא עלינו להניח שישים וארבע זוגות של תפילין [ראה שם בהערה החשבון. והגר"י סרנא, ראש ישיבת חברון, הניח בסוף ימיו תפילין של ר"ת דווקא אחר השקיעה, עי"ש טעמו].



ג. אך הפליאה עצומה: הרי מסתבר כי רבנו תם הניח 'תפילין של רש"י' בהגיעו למצוות, ומדוע איפוא, ביום בהיר אחד החליף את התפילין שהניח.

אולם כפי שנוכחנו, המחלוקת בין רש"י ורבנו תם היא קדומה ביותר, ואף יש לשיטת זו מקור בדברי הזוהר הקדוש והירושלמי [כפי שיבואר להלן], ובימי הגאונים נחלקו בדבר, כאמור לעיל.

ובשו"ת מן השמים [[4] - שחיבר אחד מרבותינו הראשונים, רבי יעקב ממרויש, ובו נכתבו התשובות שענוהו בחלום על שאלות הלכתיות ששאל] מובא ששאל כמי הלכה במחלוקת בסדר הנחת התפילין, וענוהו מן השמים: "אלו ואלו דברי אלקים חיים, וכמחלוקת למטה כך מחלוקת למעלה, והקב"ה אומר הוויות באמצע [כשיטת רבנו תם] וכל פמליא של מעלה אומרים הוויות כסדרן [כשיטת רש"י]".

נמצא איפוא, כי רבנו תם לא חידש שיטה בהנחת תפילין, אלא הכריע כשיטה אחת.

אולם הדברים עדיין מופלאים - איך התהוותה מחלוקת בדבר שנוהגים בו יום יום. הלוא כל אדם מניח את התפילין שהניח אביו - עד משה רבנו, ואם כן נשאלת השאלה אלו תפילין הניח משה רבנו, של רש"י או של ר"ת...

ד. כידוע, מי שאינו מניח תפילין [הנקרא 'קרקפתא דלא מנח תפילין'] הוא בכלל פושעי ישראל בגופם, וכפי שנפסק בשו"ע בהלכות תפילין [3]. והנה בדברי הטור מפורש כי "תפילין של אלו פסולין לאלו", ומשמע שלפי רבנו תם, מי שהניח כל ימיו תפילין של רבנו תם, כאילו הניח תפילין פסולים. והשאלה היא, האמנם מי שבכוונה תחילה אינו מניח 'תפילין של רבנו תם' נקרא 'קרקפתא דלא מנח תפילין'. ואכן כן סבור האדמו"ר רבי יצחק אייזיק מקומרנא, וכפי שכתב בספרו שלחן הטהור [4] - ראה בדברים החריפים, וצ"ע.



* * *

ה. התשובה לשאלות אלו ואחרות, מבוארת בהרחבה בדברי רבי ראובן מרגליות זצ"ל, בהערותיו על שו"ת מן השמים [4] ובמאמרו של הרב משה שווערד, קובץ אור ישראל ([7] [6]).

ויסוד הברים הוא כמבואר לעיל, שאמנם יש שורש ויסוד בדברי חז"ל לשיטות השונות בסדר הנחת פרשיות התפילין, ובוודאי אין זה חידוש מבית מדרשם של רש"י ורבנו תם, וכפי הנראה כבר בזמנו של משה רבנו היו תפילין כסדר השיטות השונות, וכמפורש בדברי הבן איש חי [5] בשם האר"י זה שהגיד זאת בקבלה מפי אליהו הנביא זכור לטוב. ולכן אכן יש להניח את שתי הזוגות - הן את של רש"י והן את של רבנו תם.

ויתכן שבמשך השנים היו סיבות שונות שגרמו לכך שבכמה דורות היה זלזול בהנחת תפילין והפסק במסורה, כמבואר בדברי הראשונים [6] ולכן נתעוררה השאלה היאך להכריע, ואלו תפילין להניח.

אך בדברי האחרונים נאמרו אופנים אחרים להסביר כיצד נפלה מחלוקת בהנחת תפילין, כפי שסיכם הרב שווערד:

[א] על פי דברי הבן איש חי הנ"ל שמימות משה רבינו היו מניחים ב' זוגות של תפילין, ולא משום ספק אלא משום ששניהם הם דברי אמת, ולכן כדי לצאת מצות תפילין צריך להניח ב' זוגות של תפילין מדינא ביחד. ואילו בזמן הגאונים היו מניחים רק זוג אחד של תפילין, ומאז נפלה המחלוקת איזה מהם הוא הנכון.

[ב] על פי ספר אמונת חכמים מהרב אביעד שר שלום [הובא גם בדברי רבי ראובן מרגליות; [4]], שכאשר ניתנה מצות תפילין לבני ישראל, ניתנו הטעמים הגלויים למצות תפילין, אבל משה רבינו נתן ליחידי סגולה עוד טעמים כמוסים למצות תפילין, ויחידים אלו עשו עוד זוג של תפילין לכוון לכוונות הכמוסות במצות תפילין, והיו מניחים את ב' זוגות תפילין, ובמשך הזמן נפלה מחלקות איזה מהם התפילין של חיוב, ואיזה מהם התפילין של מצוה מן המובחר, עד שהדברים הגיעו לידי כך שגם מי שהניח רק זוג אחד לא ידע מהו הזוג הראוי להנחה.

ויוצא לפי דבריו שבאמת שני זוגות התפילין יש בהם ענין של אמת, אלא שרק אחד מהם הוא התפילין של חיוב, והאחר הוא התפילין של מצוה מן המובחר המכוון לטעמים הכמוסים של התפילין. ולפיכם אמנם ראוי ונכון להניח ב' זוגות של תפילין, אך אין צריך להניחם בבת אחת.

[ג] על פי דברי התורה שלמה, שבאמת אין סדר הנחתן מעכב כלל, ולכן כל זוגות התפילין כשרות, אך מדרבנן התקינו שסדר הנחתן מעכב, ונחלקו רש"י ור"ת על איזה סדר חלה התקנה.

וראה גם בדברי ערוך השלחן [5] שביאר את מה שכתב בפירוש מגדל עוז על הרמב"ם [2] בשם 'מדרש הנעלם', דברים עמוקים ומופלאים, מדוע מצאו לנכון לקבוע את עיקר הנחת התפילין בזמן הזה כשיטת רש"י.



ו. במאמר המוסגר יצויין כי התפילין שאנו מניחים היום ונקראים בשם תפילין של רבנו תם, אינן תפילין כשרות לדעת רבנו תם... משום שלדעת רבנו תם [מובא בתוספות מנחות לג, א ד"ה הא] יש להשכיב את הפרשיות בתוך הבתים, ולא להעמידם כפי שאנו נוהגים היום כדעת רש"י, כפי שנפסק בשו"ע [7]. וראה בדברי השערי תשובה [7] במה שכתב מדוע החמירו להניח תפילין כשיטת רבנו תם לענין סדר הפרשיות ולא כשיטת רבנו תם לענין צורת הנחת הפרשיות.



ז. ראה בדברי המשנה ברורה [8] והפסקי תשובה [9] פרטים נוספים בדיני הנחת 'תפילין של רבנו תם', בענייני:

סדר הנחתם יחד עם 'תפילין של רש"י או אחריהם • ברכה על 'תפילין של רבנו תם' • כיסים מיוחדים לשני זוגות התפילין • טעה והניח 'תפילין של רבנו תם' בחושבו שהם תפילין של רש"י • הפרשיות שאומרים בזמן הנחת 'תפילין של רבנו תם' וחובת הזהירות בהם.



ח. בשו"ע נפסק שהנחת תפילין של ר"ת היא רק למי 'שמוחזק ומפורסם בחסידות'. וראה בפסקי תשובות [9] בירור המנהגים בזמנינו, הסיבות להחמיר בהנחתם, ומדוע לא נהגו להניח תפילין כשיטת הראב"ד והשימושא רבה.
 

מחשבות

משתמש ותיק
את הנגלה מתרצים בנגלה ולא בנסתר
וגם אם נקבל שהניחו 2 תפילין מימי משה
מאיזה סיבה שלא תהיה
כיון שאינו ע"פ נגלה כלל אין זה תשובה מספיקה.
ולכן בהכרח שנשתכח במשך השנים.
ולדברי מהר"י מקורבי"ל, אין זה קשור באמת לנושא
זה אלו ואלו דברי אלוקים חיים, בעולם העליון בלבד
שכל מחלוקות (הראויים לכך) בהלכה מקורם אמת.
אבל בעולם המעשה תמיד הפסק אחד, רק שספק מהו.
דברי התורה שלמה מוזרים מאוד מאוד
פשיטא שסדר הנחתן מעכב מדאורייתא
כיוון שנלמד מפסוקים השאלה רק מה נלמד.
 

פיניפיני

משתמש ותיק
מחשבות אמר:
את הנגלה מתרצים בנגלה ולא בנסתר
וגם אם נקבל שהניחו 2 תפילין מימי משה
מאיזה סיבה שלא תהיה
כיון שאינו ע"פ נגלה כלל אין זה תשובה מספיקה.
ולכן בהכרח שנשתכח במשך השנים.
ולדברי מהר"י מקורבי"ל, אין זה קשור באמת לנושא
זה אלו ואלו דברי אלוקים חיים, בעולם העליון בלבד
שכל מחלוקות (הראויים לכך) בהלכה מקורם אמת.
אבל בעולם המעשה תמיד הפסק אחד, רק שספק מהו.
דברי התורה שלמה מוזרים מאוד מאוד
פשיטא שסדר הנחתן מעכב מדאורייתא
כיוון שנלמד מפסוקים השאלה רק מה נלמד.

יכול להיות שהסיבה שמניחים את שניהם הוא מטעם נגלה, וכמו שכ' הר"ן  בראש השנה על עניין התקיעות בשם רב האי עיי"ש.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
יראתי בפצותי אמר:
מה שמייחסים לבא"ח ברור שזה נגד כל חכמי הפשט מימות הראשונים (ובפשטות מימות עולם), ואם היה אומר את זה מישהו מבעלי הנגלה היו כולם מזדעקים, אך משום מה כשאומרים שזה ע"פ סוד אנו מוכנים לקבל גם דברים שנסתרים מסוגיות מפורשות. וזה לא מאמונה גדולה בתורה וממילא בנסתר, אלא מנטייה טבעית להעדיף מיסטיקה על הגיון, ואם כי לבא"ח מותר לומר גם דברים מוקשים, מחומר הקושיא לדעתו ומהבנתו בנסתר, אך אין שום סיבה שנקבל זאת, כמו שלא היינו מקבלים זאת מהקצה"ח לדוגמה, אם היה טוען כן ע"פ נגלה.
אתה צועד בדרך לא טובה ולא מקובלת על כלל ישראל. תורת הקבלה היא חלק נשגב ביהדות ואיננה בשום אופן מיסטיקה חס וחלילה או חוסר הגיון אלא קבלה מפי קבלה עד משה בסיני
רבים שלבסוף כפרו בה, בתחילה כתבו נגדה טענות כאלה ואחרות עד שעקרו הכל. ולכן מומלץ לשנות כיון. חכמים הזהרו בדבריכם


אינני יודע איפה נראה רמז בדברי נגד הקבלה ח"ו. כתבתי שדברים מוזרים, שנדחים בשתי ידיים כשנאמרים ע"י חכמי הנגלה, אמורים לזכות לאותו יחס גם שאמרו זאת המקובלים. הסיבה שהציבור מקבל בקלות דברים כאלו, אינה מאמונה בנסתר, שלא הייתה מועילה בענייננו, כמו שבנגלה, למרות האמונה הברורה, היו דוחים על הסף, אלא מתחושה של מיסטיקה, שכיום מנצחת כל היגיון. האמת ברורה, שגם כשאומרים ע"פ נסתר, א"א להגיד דברים מוזרים.
מה שקישרו לעניין זה את שו"ת מן השמים הוא טעות. אחרי שכבר נהיה ספק ומחלוקת שאל שאלת חלום, וכיון שכל שיטה אחוזה בשורשה במקום עליון, כמחלוקות בית שמאי ובית הילל לדוגמא, לכן ענו לו כך. אין לזה שום קשר לכך שלמשה ניתן אחד מהם בלבד, רק כיוון שיש שורש כזה בעולמות עליונים, נסתובב המחלוקת משמים, וכל אחד אמר בה כשורש נשמתו, ואולי גם כדברי המקובלים שתפילין דעוה"ב הם כר"ת.
ואחזור שוב על שאלתי, עליה אף אחד לא התחיל לתת תשובה. מה הקושיא בתפילין יותר מציצית, תפילין מכוסות וציצית גלויה, ואעפ"כ נחלקו במניין החוטים ב"ש וב"ה, ושם לא העלה אדם בדעתו שלבשו שניהם כמובן לכל בר דעת.
 
 

מאן דהו

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
מאן דהו אמר:
יראתי בפצותי אמר:
מה שמייחסים לבא"ח ברור שזה נגד כל חכמי הפשט מימות הראשונים (ובפשטות מימות עולם), ואם היה אומר את זה מישהו מבעלי הנגלה היו כולם מזדעקים, אך משום מה כשאומרים שזה ע"פ סוד אנו מוכנים לקבל גם דברים שנסתרים מסוגיות מפורשות. וזה לא מאמונה גדולה בתורה וממילא בנסתר, אלא מנטייה טבעית להעדיף מיסטיקה על הגיון, ואם כי לבא"ח מותר לומר גם דברים מוקשים, מחומר הקושיא לדעתו ומהבנתו בנסתר, אך אין שום סיבה שנקבל זאת, כמו שלא היינו מקבלים זאת מהקצה"ח לדוגמה, אם היה טוען כן ע"פ נגלה.
אתה צועד בדרך לא טובה ולא מקובלת על כלל ישראל. תורת הקבלה היא חלק נשגב ביהדות ואיננה בשום אופן מיסטיקה חס וחלילה או חוסר הגיון אלא קבלה מפי קבלה עד משה בסיני
רבים שלבסוף כפרו בה, בתחילה כתבו נגדה טענות כאלה ואחרות עד שעקרו הכל. ולכן מומלץ לשנות כיון. חכמים הזהרו בדבריכם


אינני יודע איפה נראה רמז בדברי נגד הקבלה ח"ו. כתבתי שדברים מוזרים, שנדחים בשתי ידיים כשנאמרים ע"י חכמי הנגלה, אמורים לזכות לאותו יחס גם שאמרו זאת המקובלים. הסיבה שהציבור מקבל בקלות דברים כאלו, אינה מאמונה בנסתר, שלא הייתה מועילה בענייננו, כמו שבנגלה, למרות האמונה הברורה, היו דוחים על הסף, אלא מתחושה של מיסטיקה, שכיום מנצחת כל היגיון. האמת ברורה, שגם כשאומרים ע"פ נסתר, א"א להגיד דברים מוזרים.
מה שקישרו לעניין זה את שו"ת מן השמים הוא טעות. אחרי שכבר נהיה ספק ומחלוקת שאל שאלת חלום, וכיון שכל שיטה אחוזה בשורשה במקום עליון, כמחלוקות בית שמאי ובית הילל לדוגמא, לכן ענו לו כך. אין לזה שום קשר לכך שלמשה ניתן אחד מהם בלבד, רק כיוון שיש שורש כזה בעולמות עליונים, נסתובב המחלוקת משמים, וכל אחד אמר בה כשורש נשמתו, ואולי גם כדברי המקובלים שתפילין דעוה"ב הם כר"ת.
ואחזור שוב על שאלתי, עליה אף אחד לא התחיל לתת תשובה. מה הקושיא בתפילין יותר מציצית, תפילין מכוסות וציצית גלויה, ואעפ"כ נחלקו במניין החוטים ב"ש וב"ה, ושם לא העלה אדם בדעתו שלבשו שניהם כמובן לכל בר דעת.
 
שוב חזרת על המסר הצורם ללא תקנה..
ובהודעה זו גם אוסיף לא משנה עד כמה אתה מקבל את תורת הסוד בדומה לנגלה אבל אין זכות לאדם קטן כלשהו לכתוב 'דברים מוזרים הנדחים בשתי ידים' על דברים שיצאו מפי קולמסו של גדול בדור הקודם..
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
אברך בינוני לא יהסס להקשות (ולחשוב שלדחות) דברי הקצות המוקשים, אבל אם נאמר בשם הקבלה.... לדעתי מה שלא מתקבל על הדעת בנגלה, הוא הדין בנסתר. ואם כי הקבלה קודש קודשים, לא כל הנאמר מכוח הסוד אמור להתקבל. וברור שהבא"ח היה גדול מאוד, אך בהחלט אפשר לומר שדבריו בעניין לא מסתברים כלל.
 

yosf

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
מאן דהו אמר:


אינני יודע איפה נראה רמז בדברי נגד הקבלה ח"ו. כתבתי שדברים מוזרים, שנדחים בשתי ידיים כשנאמרים ע"י חכמי הנגלה, אמורים לזכות לאותו יחס גם שאמרו זאת המקובלים. הסיבה שהציבור מקבל בקלות דברים כאלו, אינה מאמונה בנסתר, שלא הייתה מועילה בענייננו, כמו שבנגלה, למרות האמונה הברורה, היו דוחים על הסף, אלא מתחושה של מיסטיקה, שכיום מנצחת כל היגיון. האמת ברורה, שגם כשאומרים ע"פ נסתר, א"א להגיד דברים מוזרים.
מה שקישרו לעניין זה את שו"ת מן השמים הוא טעות. אחרי שכבר נהיה ספק ומחלוקת שאל שאלת חלום, וכיון שכל שיטה אחוזה בשורשה במקום עליון, כמחלוקות בית שמאי ובית הילל לדוגמא, לכן ענו לו כך. אין לזה שום קשר לכך שלמשה ניתן אחד מהם בלבד, רק כיוון שיש שורש כזה בעולמות עליונים, נסתובב המחלוקת משמים, וכל אחד אמר בה כשורש נשמתו, ואולי גם כדברי המקובלים שתפילין דעוה"ב הם כר"ת.
ואחזור שוב על שאלתי, עליה אף אחד לא התחיל לתת תשובה. מה הקושיא בתפילין יותר מציצית, תפילין מכוסות וציצית גלויה, ואעפ"כ נחלקו במניין החוטים ב"ש וב"ה, ושם לא העלה אדם בדעתו שלבשו שניהם כמובן לכל בר דעת.
 
יראתי בפצותי אמר:
אברך בינוני לא יהסס להקשות (ולחשוב שלדחות) דברי הקצות המוקשים, אבל אם נאמר בשם הקבלה.... לדעתי מה שלא מתקבל על הדעת בנגלה, הוא הדין בנסתר. ואם כי הקבלה קודש קודשים, לא כל הנאמר מכוח הסוד אמור להתקבל. וברור שהבא"ח היה גדול מאוד, אך בהחלט אפשר לומר שדבריו בעניין לא מסתברים כלל.
דברי שטות והבל!!!
לא יתכן למי שלא מבין ברפואה כלל לומר דברים מוזרים על הפרופסור....
הסיבה שלדעתך זה מוזר זה רק מכיון שאנחנו כ"כ קטנים ומוגבלים ונכים שכלית מצומצמים וגשמיים!!!!
אין שום דבר מוזר בקבלה כלל, אדרבה היא הרבה יותר מובנת [כוונתי מובנת בבחינת שאיננה תמוהה אף שאינה מובנת בשכל גשמי, והבן] מהנגלה
רק מי שקרא ולמד בספרים חיצונים חושב שקבלה זה דבר מיסטי ח"ו
הקבלה זה הנשמה של התורה [הנגלה זה רק הגוף כביכול בחינת כלים ולא אורות], והקב"ה ואורייתא חד הוא, מפחיד!!!!
דרך אגב, אני מאוד מאוד מרחם על אברך אומלל שדוחה דברי הקצות כי זה נראה לו מוקשה.... בלי ראיה ברורה וקושיא עצומה, מאיפה העזות האומץ והחוצפא.
ובלא"ה הלא את דברי הרשב"א לא ידחה אף אדם אפי' אם זה נראה תמוה ומיסטי... וק"ו בן בנו של ק"ו תורת האמת
 
 

פיניפיני

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
אברך בינוני לא יהסס להקשות (ולחשוב שלדחות) דברי הקצות המוקשים, אבל אם נאמר בשם הקבלה.... לדעתי מה שלא מתקבל על הדעת בנגלה, הוא הדין בנסתר. ואם כי הקבלה קודש קודשים, לא כל הנאמר מכוח הסוד אמור להתקבל. וברור שהבא"ח היה גדול מאוד, אך בהחלט אפשר לומר שדבריו בעניין לא מסתברים כלל.

אולי אפשר לומר שאינך יכול להבין את דברי קדשו [ופוק חזי איך מסתכלים ה'פלגים' השונים בציבור החרדי אם מישהו מסוים יגיד על ה'גדול' של הפלג השני ש'דבריו תמוהים ואינם מסתברים כלל....]
אך לומר ודבריו נדחין בשני ידים?????? [אכן נדחים בשני ידים בלבד- של הרב הגאון בעל 'יראתי בפצותי' שצריך אולי לעשות שינוי השם.....]
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
אתם לא מצליחים להבין דבר פשוט, כמו שבנגלה דחיית שיטה אינה פקפוק בנגלה, כך בנסתר אפשר לדחות חידוש, ובפרט טענה על מציאות, ואין בזה שום פקפוק קל על הנסתר. טענה בנוסח כל הדורות ממי משה רבינו הניחו שני תפילין הייתה מתקבלת בדחייה גמורה, אם הייתה נטענת כפירוש ע"פ נגלה, וזה דינה כשתאמר על פי נסתר.
לגבי המצב בדורנו, כמה נלעג שאפשר בקלות להניח דברי גדולי האחרונים בתימה, אך לא גדולי דורנו, מסיבות פוליטיות.
ההתנסחות דבריו נדחים בשני ידים, היא כמו לומר שהדברים לא יתכנו, אך אולי שגיתי בניסוח, והיה ראוי נוסח עדין יותר, גם אם לא פחות נחרץ, בגלל כבוד האומר.
 
חלק עליון תַחתִית