קושיא על זמן צאת השבת הכתוב בלוחות, שאת זמן זה יסד הרב טיקוצ'ינסקי זצ"ל

אאא

משתמש ותיק
קושיא על זמן צאת השבת הכתוב בכל הלוחות המצויים, שאת זמן זה יסד הרב טיקוצ'ינסקי זצ"ל.

כידוע לכל, יש שיטת ר"ת ויש שיטת הגר"א.
לפי שיטת ר"ת צה"כ זה ב-72 דק' לאחר השקיעה.
לפי שיטת הגר"א צה"כ זה ב-13.5 דק' לאחר השקיעה.

אבל זמן מוצ"ש הכתוב בלוחות, הוא בערך 36 דק' לאחר השקיעה. שזה לא לפי אף שיטה!
לא לפי שיטת ר"ת וגם לא לפי שיטת הגר"א!

אשמח לקבל תשובה על קושיא חמורה זו.
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
עי' בה"ל סי' רסא בשם מנחת כהן דיש זמן דגם רבינו תם מודה, ובספר פסקי תשובות בסי' רסא ובסי' רלה תמצא ציונים רבים בנידון הזה.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
חלק א׳ ממעל אמר:
בהקדמה ללוח אין הסבר?
כיום זמן זה מופיע בכל הלוחות המצויים, בתור זמן מוצ"ש, ולצערי אין שם הסבר.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
חדא אמר:
בספר של הרימ"ט בין השמשות מבואר הדבר באר היטב
תודה רבה על ההפניה למקור.
עיינתי בספרו, 
והנה ראיתי שכותב שם בחריפות גדולה שאסור לעשות מלאכה במוצ"ש בשעה מוקדמת, ומביא הרבה ראיות והוכחות לזה.
אמנם סוף סוף נשאר הקושיא שהזמן שלו זה לא לפי הגר"א ולא לפי ר"ת.
ואם כותב שאסור לנהוג מוצ"ש בשעה מוקדמת, הרי צריך לנהוג כר"ת.
 
גבריאל פולארד אמר:
עי' בה"ל סי' רסא בשם מנחת כהן דיש זמן דגם רבינו תם מודה, ובספר פסקי תשובות בסי' רסא ובסי' רלה תמצא ציונים רבים בנידון הזה.
אבל זה שיטת יחיד (בגדול), והפשטות זה לא כך, וכמו שכתב הוא עצמו הביאור הלכה ברצ"ג ועוד, ואם כן מהיכא תיתי (טיקוצ'ינסקי) להוציא זמן שלא כמאן - לא כאדוננו הגר"א ולא כהראשונים ובעלי השולחן ערוך? 
 
 

יוסף ה'

משתמש ותיק
אבקש לתקן, יש זמן שכתבו הגאונים ופסק כן הגר"א ובא"ח שהוא כמהלך 3/4 מיל אחר השקיעה הידועה. ויש זמן שייסד רבינו תם ואחריו הרבה ראשונים וכן נפסק בשו"ע שצאת הכוכבים זה אחרי שעובר כמהלך 4 מיל.

העניין הוא שיש מח' אחרונים נפרדת כמה זמן זה הילוך מיל, יש שאמרו 18 דק' ויש 22 ויש 24 (כתבתי מהזיכרון, ייתכן וטעיתי), וממילא זמן הגאונים הוא או 13.5 דק' או 17.6 דק' או 18 דק'.

כל זה בזמן שהכל ממוצע, אבל בחורף זה מתקצר קצת ובקיץ זה מתארך קצת (כי בקיץ לוקח לשמש יותר זמן להיעלם, כיון שהיא יורדת יותר באלכסון יחסית אלינו), ולכן קבעו בעלי הלוחות, מעלות לפי הזמן של ניסן ותשרי וכך הנתון הבסיסי לחשוב נשאר מדוייק והשעה קצת משתנה לפי הקיץ והחורף.

למיטב הבנתי, ספציפית במוצ"ש, בסיס הנתונים משתנה, כיון שבשביל תוספת שבת מחכים עד שיהיו כוכבים קטנים, ואז אין את הנתונים היבשים שמובאים בגמ' (הילוך 3/4 מיל), וממילא נתת לכל אחד מדידותיו בידו באילו מעלות ניתן לראות כבר כוכבים קטנים.

בנוסף לכל זה, יש מדידת זמן מחודשת בשו"ת חת"ס (אין בזכרוני כרגע היכן במדוייק), שהוא מבוסס על המנהג שנהגו באירופה, שנראה מדבריו, שלא נהגו בדיוק כר"ת, לחכות 72 דק' (שאגב במקומות מסויימים לפי חשבון המעלות זה יכול לצאת שכמעט ואין לילה) אלא קצת פחות, עיי"ש שהוא מבאר הטעם.

עכ"פ כתבתי הכל מזיכרון וע"כ נא בידקו אחרי.
 
חלק א׳ ממעל אמר:
8.5 מעלות, ע"פ המנהג בא"י כמש"כ החיד"א וכה"ח.
כך כ׳ בלוח עיתים לבינה
אבל הוא חולק עליהם מעיקר הדין שדי ב-23 דקות. ולא ציין שמקורו ובסיסו הוא המנהג. ואם כן מהיכן למד שלא כמאן?
ניחא אם היה אומר שהעיקר זה הגר"א ולחומרא הוא מוסיף עליו כך וכך, אך מספרו רואים בהפך, שהעיקר זה השיעור שהוא עצמו קבע. ועל זה באה התמיה. מניין? מניין לנו להמציא שיעור וזמן שלא נזכר בראשונים או בגדולי האחרונים (כמו רבינו הגר"א למשל)? 
 
 

יח''ד

משתמש חדש
ביני עמודי גרסי אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
8.5 מעלות, ע"פ המנהג בא"י כמש"כ החיד"א וכה"ח.
כך כ׳ בלוח עיתים לבינה
אבל הוא חולק עליהם מעיקר הדין שדי ב-23 דקות. ולא ציין שמקורו ובסיסו הוא המנהג. ואם כן מהיכן למד שלא כמאן?
ניחא אם היה אומר שהעיקר זה הגר"א ולחומרא הוא מוסיף עליו כך וכך, אך מספרו רואים בהפך, שהעיקר זה השיעור שהוא עצמו קבע. ועל זה באה התמיה. מניין? מניין לנו להמציא שיעור וזמן שלא נזכר בראשונים או בגדולי האחרונים (כמו רבינו הגר"א למשל)? 
הוא מסביר שהזמן הקצר (בניסן) שאפשר לראות ג' כוכבים הוא 20 דקות ומחמיר עד 35 שגם מי שאינו בקי רואה ג"כ.
זה היה המנהג בכל ישראל- באירופה נהגו 72 דקות כמאן? הרי לר"ת צריך להאריך הרבה לפי האופק. וכמו שהגרמ"פ הנהיג 50 דקות באמריקה שזה כמו 72 באירופה, בא"י נהגו (במוצ"ש) 35-40.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
כיום זה אשכול זה הוא היסטורי בלבד. אין דבר כזה לוח מצוי...

לציבור החרדי יש ב"ה לוחות יומיים מדוקדקים כבר קרוב ל-30 שנה, ומשם נקח את הזמנים על שיטותיהם השונות, איש איש ודרך רבותיו.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכוונה לזמן שכתוב בלוחות הרגילים כיום בתור "זמן מוצ"ש"
 

זמן נקט

משתמש חדש
קושיא על זמן צאת השבת הכתוב בכל הלוחות המצויים, שאת זמן זה יסד הרב טיקוצ'ינסקי זצ"ל.

כידוע לכל, יש שיטת ר"ת ויש שיטת הגר"א.
לפי שיטת ר"ת צה"כ זה ב-72 דק' לאחר השקיעה.
לפי שיטת הגר"א צה"כ זה ב-13.5 דק' לאחר השקיעה.

אבל זמן מוצ"ש הכתוב בלוחות, הוא בערך 36 דק' לאחר השקיעה. שזה לא לפי אף שיטה!
לא לפי שיטת ר"ת וגם לא לפי שיטת הגר"א!

אשמח לקבל תשובה על קושיא חמורה זו.
הזמן שיש בלוחות של טיקוצ'ינסקי, דהיינו 8.5 מעלות, אינו חידוש שלו, אלא בערך זה היה זמן הנהוג במשך הדורות בין באר"י וקראו לזה שיטת הגאונים ובין באירופה וקראו לזה שיטת ר"ת,

וההסבר לזה, היא שאז- בכ-7 מעלות-נראים כוכבים בשופי, ולא רק לזכי הראות ואיצטגנונין היודעים כמו שהתניא בסידור מחדש, ואז ממתינין לקטנים ורצופין, וזה היא הפשטות בסימן של ג' כוכבים שבגמ' שבת וכ"נ במחבר

וזה שלכאו' אינו מתאים עם שיעורי החז"ל-ג' רבעי מיל וד' מילין, זהו באמת קושיא
 
חלק עליון תַחתִית