מכתב החזון איש על הלימוד עד כדי התשת הכח וביטול תורה הנגרם על ידי זה

נושאים שונים

פותח הנושא
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 71
הצטרף: 30 ינואר 2019, 13:45
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מכתב החזון איש על הלימוד עד כדי התשת הכח וביטול תורה הנגרם על ידי זה

שליחה על ידי דרופתקי דאורייתא » 02 יולי 2019, 03:11

בקובץ איגרות חזון איש (ח"א איגרת לה) כתוב בזו הלשון (כולל הנקודות שבאמצע, שזה השמטה שכך נדפסה בספר כידוע)
שלו' רב
מכתבך הגיעני, דע לך יקירי שאין כאן לא חטא ולא אשמה, רק מחוקי הטבע להתעייף, ואין ראוי לזלזל בחוקי הטבע, כי מה שאנו קורין טבע, המכוון בזה רצון היותר מתמיד של המהוה כל הויות ית', ולכן חובתך להפסיק לימודך לגמרי על משך שתי שבועות, ותרבה בכלכלה ומזון מבריא, ולהוסיף על השינה והטיול ועוד מעניני הבטלה, ואולי נכון שתבוא הנה לימים אחדים, ול... עד שתחליף כח.
ואשריך שעמלת בתורה ותשת כחך עליה, וטובה אחת בצער ממאה שלא בצער, ולימוד במסירה גמורה יום אחד שקול כנגד מאה ימים.
נא להודיעני תיכף אם הנך ממלא עצתי למען תנוח דעתי.
... מאד התענגתי על דבריך בד"ת, המראים את עושר נשמתך באור התורה, אבל אין רצוני להכנס עתה בעיונים, כי טובה עתה לפניך המנוחה.
ואחתום שלו' וברכה בחליפת כח ורב אונים, ויעלה אבר כנשרים, 
הדוש"ת
אי"ש


האם כוונת החזו"א שכך היא דרכה של תורה? ללמוד בעמל וביגיעה עד כדי שיבוא לצורך מנוחה? [והחזו"א מזהיר על הצורך במנוחה כאשר זה נצרך מחוקי הטבע].

ידועים דברי הגרשז"א הגריש"א ועוד "תאכל טוב, תישן טוב, תלמד טוב". האם זה תואם את האמור לעיל?

[אגב מה כוונת החזו"א "כי מה שאנו קורין טבע, המכוון בזה רצון היותר מתמיד של המהוה כל הויות יתברך"?]

ערכים:


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 293
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב החזון איש על הלימוד עד כדי התשת הכח וביטול תורה הנגרם על ידי זה

שליחה על ידי yosf » 02 יולי 2019, 08:28

ודאי שמחויב האדם ללמוד עד כלות הכוחות
והחזו"א עצמו היה עושה כן כידוע ומפורסם
דברי הגרש"ז וכו' אינם סותרים לזה כלל אלא הם נכללים במ"ש החזו"א לא לזלזל בטבע [וזה בכלל מיעוט שיחה ושינה ושחוק וכו' לפירוש הגר"א כידוע]
כוונת החזו"א פשוטה שלא ניתן לומר דאדרבה דבר רע הוא להתעייף וזה דבר חטא ואשמה שצריך להתנער ממנו וכו' דאדרבה מה שאנו קורין טבע, הלא זה רק רצון השי"ת התמידי בעולמו, וכדברי הרמב"ן סוף פרשת בא שמי שאינו מאמין שכל הטבע הקיים הוא נס גמור תמידי בהנהגת השי"ת אין לו חלק וכו' ע"ש, וא"כ נמצא שבשעת העייפות לפי הטבע הרי מקיים בזה המכוון ברצון התמידי של המהוה כל ההויות ית"ש שכך יסד עולמו, ונמצא שאין לסתור את רצונו המתהוה כל רגע באופן הנהגה תמידית [שהרי באמת אין טבע שכל רגע ורגע זה בריאה חדשה ותמידית], ואין הכוונה שלא צריך להתאמץ נגד הגוף וכו' רק שלא לסתור הטבע לגמרי

סמל אישי של משתמש

פיניפיני
משתמש ותיק
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב החזון איש על הלימוד עד כדי התשת הכח וביטול תורה הנגרם על ידי זה

שליחה על ידי פיניפיני » 02 יולי 2019, 08:46

אני חושב שזה שני שיטות וראינו את שניהם אצל גדולי ישראל, ובאמת הדוגמאות הבולטות הם באמת החזו"א והגרש"ז, שהחזו"א כידוע למד עד כלות הכוחות בלא קשר לסדר יום ושעות, והגרשז היה לו סדר יום יותר קבוע מאד,


פותח הנושא
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 71
הצטרף: 30 ינואר 2019, 13:45
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב החזון איש על הלימוד עד כדי התשת הכח וביטול תורה הנגרם על ידי זה

שליחה על ידי דרופתקי דאורייתא » 02 יולי 2019, 11:05

yosf כתב:
02 יולי 2019, 08:28
ודאי שמחויב האדם ללמוד עד כלות הכוחות
והחזו"א עצמו היה עושה כן כידוע ומפורסם
דברי הגרש"ז וכו' אינם סותרים לזה כלל אלא הם נכללים במ"ש החזו"א לא לזלזל בטבע [וזה בכלל מיעוט שיחה ושינה ושחוק וכו' לפירוש הגר"א כידוע]
כוונת החזו"א פשוטה שלא ניתן לומר דאדרבה דבר רע הוא להתעייף וזה דבר חטא ואשמה שצריך להתנער ממנו וכו' דאדרבה מה שאנו קורין טבע, הלא זה רק רצון השי"ת התמידי בעולמו, וכדברי הרמב"ן סוף פרשת בא שמי שאינו מאמין שכל הטבע הקיים הוא נס גמור תמידי בהנהגת השי"ת אין לו חלק וכו' ע"ש, וא"כ נמצא שבשעת העייפות לפי הטבע הרי מקיים בזה המכוון ברצון התמידי של המהוה כל ההויות ית"ש שכך יסד עולמו, ונמצא שאין לסתור את רצונו המתהוה כל רגע באופן הנהגה תמידית [שהרי באמת אין טבע שכל רגע ורגע זה בריאה חדשה ותמידית], ואין הכוונה שלא צריך להתאמץ נגד הגוף וכו' רק שלא לסתור הטבע לגמרי

מדברי החזו"א מבואר שהדרך היא ללמוד בעמל עד כדי שנצרך בהכרח לשינה ומנוחה.


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1297
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 138 פעמים
קיבל תודה: 156 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב החזון איש על הלימוד עד כדי התשת הכח וביטול תורה הנגרם על ידי זה

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 02 יולי 2019, 11:23

אין פה סתירה, לכו"ע יש לנצל את הזמן בצורה המרבית, ובזה יש ב׳ דרכים, א. לקום בבוקר וללמוד עד שתחטפנו שינה וחוזר חלילה, ב. לסדר סדר יום קבוע כל יום, אבל גם החזו"א הסכים שלא לקרוע את הגוף עד שיפול למשכב כמו אותו א׳ שנשלח אליו המכתב, רק שאם הגיע למצב הזה (וזה בד"כ ע"י הדרך הראשונה וכשלא שיער נכון את כוחותיו וכדו׳) הרי אשריך וכו׳.
מש"כ על הטבע, כוונתו שהטבע הוא מה שרצון הבורא (ואנו יודעים את רצון הבורא גם ע"י מה שאנו רואים שכך המציאות הטבעית וכצורך המנוחה והאכילה וכדו׳) ולכן יש לנהוג ע"פ הטבע ולכך חובתו לנוח וכו׳.
אגב, הנקודות הם כך בעצם הכת"י ורק היכן שיש --- זה השמטה.


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 293
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב החזון איש על הלימוד עד כדי התשת הכח וביטול תורה הנגרם על ידי זה

שליחה על ידי yosf » 02 יולי 2019, 18:10

דרופתקי דאורייתא כתב:
02 יולי 2019, 11:05
yosf כתב:
02 יולי 2019, 08:28
ודאי שמחויב האדם ללמוד עד כלות הכוחות
והחזו"א עצמו היה עושה כן כידוע ומפורסם
דברי הגרש"ז וכו' אינם סותרים לזה כלל אלא הם נכללים במ"ש החזו"א לא לזלזל בטבע [וזה בכלל מיעוט שיחה ושינה ושחוק וכו' לפירוש הגר"א כידוע]
כוונת החזו"א פשוטה שלא ניתן לומר דאדרבה דבר רע הוא להתעייף וזה דבר חטא ואשמה שצריך להתנער ממנו וכו' דאדרבה מה שאנו קורין טבע, הלא זה רק רצון השי"ת התמידי בעולמו, וכדברי הרמב"ן סוף פרשת בא שמי שאינו מאמין שכל הטבע הקיים הוא נס גמור תמידי בהנהגת השי"ת אין לו חלק וכו' ע"ש, וא"כ נמצא שבשעת העייפות לפי הטבע הרי מקיים בזה המכוון ברצון התמידי של המהוה כל ההויות ית"ש שכך יסד עולמו, ונמצא שאין לסתור את רצונו המתהוה כל רגע באופן הנהגה תמידית [שהרי באמת אין טבע שכל רגע ורגע זה בריאה חדשה ותמידית], ואין הכוונה שלא צריך להתאמץ נגד הגוף וכו' רק שלא לסתור הטבע לגמרי

מדברי החזו"א מבואר שהדרך היא ללמוד בעמל עד כדי שנצרך בהכרח לשינה ומנוחה.
לק"מ, ושו"ר שכבר הקדמני הרב
חלק א׳ ממעל כתב:
02 יולי 2019, 11:23
אין פה סתירה, לכו"ע יש לנצל את הזמן בצורה המרבית, ובזה יש ב׳ דרכים, א. לקום בבוקר וללמוד עד שתחטפנו שינה וחוזר חלילה, ב. לסדר סדר יום קבוע כל יום, אבל גם החזו"א הסכים שלא לקרוע את הגוף עד שיפול למשכב כמו אותו א׳ שנשלח אליו המכתב, רק שאם הגיע למצב הזה (וזה בד"כ ע"י הדרך הראשונה וכשלא שיער נכון את כוחותיו וכדו׳) הרי אשריך וכו׳.
מש"כ על הטבע, כוונתו שהטבע הוא מה שרצון הבורא (ואנו יודעים את רצון הבורא גם ע"י מה שאנו רואים שכך המציאות הטבעית וכצורך המנוחה והאכילה וכדו׳) ולכן יש לנהוג ע"פ הטבע ולכך חובתו לנוח וכו׳.
אגב, הנקודות הם כך בעצם הכת"י ורק היכן שיש --- זה השמטה.

 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים