כ"ט סיון - הילולת הרב ד"ר יעקב ישראל ב"ר יצחק דה האן ז"ל

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

כלפי ליא

משתמש ותיק
יוספזון אמר:
כלפי ליא אמר:
יוספזון אמר:
גם ה'מקור' שאתה הבאת, כותב מפורשות שנפרד מהנוצריה ומילדיו הגויים. אף אחד לא חלק על כך שבצעירותו היה חוטא גמור. וכידוע יש חרם הקדמונים להזכיר לבעלי תשובה חטאת נעוריהם. והזהר לא להלכד בחרם חמור זה.
הוא נפגש עם המופתי טרם איש ידע על קיומו של היטלר ימ"ש. ובהסטורית עם ישראל נפגשו עם רוצחים הרבה יותר גדולים מהמופתי כדי לפעול לטובת עם ישראל. ראה  ערך ר' יוחנן בן זכאי שנפגש עם שר הטבחים ומחריב בית המקדש להציל לפחות את 'כרם ביבנה'.
'הגרועים שבאויבי ישראל'? מי המה? ואם זה היה לצרכי שתדלנות ל'הצלת' עם ישראל ברוחניות ובגשמיות. מה רע בזה? אצל מי הסתובב 'דניאל איש חמודות' והיה לו קשרים, לא אצל נבוכדנצר הרשע? 
לא נפרד במובן הרגיל של המילה, ועובדה שהיא נשארה נאמנה לו.
הוא פשוט עלה לארץ בהתלהבות ציונית [עד שהם זרקו אותו לכל הרוחות], והיא לא.

המופתי חוסייני היה אנטישמי הרבה לפני שהוא היה חבר של היטלר, והוא לא רק נפגש עמו, הוא התרועע עמו. הוא היה חבר שלו ושל עוד הרבה מהם. גם בלי להאמין לכל הלשוה"ר שיש עליו, הוא היה יוצא ונכנס אצל הערבים כחבר, ולא כשתדלן.


נ.ב. רק שאבין אם את המשפטים המזעזעים האחרונים כתבת כמי שנאמן על דגלה של העדה החרדית והשקפת סאטמאר?? חשבתי שיש גבול למה שמותר בשביל 'שתדלנות'...


קשקוש אחד גדול. אתה יכול להציב לנו תקנות קבועות מה הגבול בין להתרועע לבין שתדלנות?

נ. ב. אני לא רוצה להסיט את נושא השיח, אבל דוקא שיטה זאת לא למדנו אצל העדה"ח אלא אצל אגודת ישראל. איסור התחברות לרשעים ידוע ומפורסם, ובהתחברך עם אחזיהו פרץ ה' את מעשיך. הם חמורים מאוד מאוד כמבואר ברבינו יונה. שזאת מכלה כל חלקה טובה. ובכל זאת לצרכי 'שתדלנות' הבינו שמותר להיות חלק כחלק מהם בכנסת המינים... וכבר אמרו חז"ל 'גדול המחטיאו יותר מן ההרגו'.
ולגופו של ענין, אכן, יש אנשים הזויים שלוקחים את הדברים האלו כביכול לשם שתדלנות למקומות הזויים שרבותינו יצאו נגדם ברבים. אבל זה כלל לא קשור. זה קשור למקום אחד להשקפת ר' יוחנן בן זכאי...
לא צריך תקנות קבועות. הדברים ברורים למדי. האיש התרועע עם חוסייני וחבריו כפשוטו, הוא היה חבר שלהם לכוסות קפה ונרגילה. 

על השטויות האחרים אין צורך להגיב.
 
 

יוספזון

משתמש ותיק
אולי תסביר לי איך בדיוק מתבטא ה'נאמנות' שנשארה 'נאמנה' לו מריחוק מקום? למה זה משנה, ומה זה אומר לנו (להזכירך, זה היה טרום עידן האינטרנט...) מה הנאביות הזאת לחזור על קטע זה פעם אחר פעם?
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
יוספזון אמר:
אולי תסביר לי איך בדיוק מתבטא ה'נאמנות' שנשארה 'נאמנה' לו מריחוק מקום? למה זה משנה, ומה זה אומר לנו (להזכירך, זה היה טרום עידן האינטרנט...) מה הנאביות הזאת לחזור על קטע זה פעם אחר פעם?

אם תקרא את הכתבים שלו, תבין. אין ענין כאן לרדת לרמה של האיש הירוד מוסרית הזה.
 

יוספזון

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
דיהאן היה מאוד טוב לעה"ח בכך שהוא פעל למען האוטונומיה הדתית של העה"ח מול הבריטים. אבל הם לא היו מודעים לכך שבמקביל הוא פעל מול הבריטים וגורמים ערביים לסכל פעולות שהיו נגד יהודי העולם וסיכנו רבבות יהודים כפשוטו. אלו היו שני דברים שונים שהוא עשה במקביל.
אולי תואיל בטובך להביא לנו דוגמא קלאסית מפעולה שעשה שהיו אמורות לסכן 'רבבות יהודים' כהגדרתך.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
לפעול אצל הבריטים נגד הצהרת בלפור סיכן המוני יהודים בזמנו. וזה לא קשור לביטול הקמת מדינה יהודית, דווקא מרן הגריח"ז פעל שיאשרו לכמה שיותר יהודים לבוא לארץ, והאיש הזה פעל בדיוק את ההיפך.
אין תיעודים ברורים שהוא עשה את זה, כי הוא החביא את זה, אבל הרבה יותר מסימנים מובהקים שהוא עשה את זה.

לגופו לא הבנתי מה יש להאריך כ"כ, הספרים והמאמרים שהוא הוציא, והמאמרים שפרסם בעיתונות אחרי שכבר היה בירושלים כפעיל העה"ח, מדברים בעד עצמם, ובמיוחד הספר האחרון שהוציא, שאותו העניק בתשורה לא רק לח"נ ביאליק, אלא גם לבית הספרים הלאומי... השירים הבזויים והרמיזות הגסות, כולל על מרן הגריח"ז זי"ע, מזעזעים בתכנם.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
רק לשם הדיוק. הוא התחתן עם הנוצריה הזו, אחרי שכבר הציג את עצמו בקהילה היהודית כבעל תשובה!!
יש לך תיעוד על כך. ומה היה ה'גרף' הכרונולוגי שלו להתקרבותו לדת ?

ובכלל החזרה הזו כמנטרה שהוא התחבר לאיש שחבר להיטלר זו דמגוגיה. הוא לא היה ידידו.. גם אם קדם אצלו אינטרסים למטרותיו. אולי גם הגריח"ז היה 'חבר' של המופתי?

להתרשמותי, אתה מצוי בחומר ציוני, וממנו אתה מכיר את האיש.. לא יודע מי הקים את המצבה החדשה, ניסוחה לא היה בשנת תשכ"ח.
אינך חי בתקופה ההיא ואינך מודע להערכה אליו מצד חוגי היהדות המסורתית של ירושלים. הרב פישר מהעה"ח נקרא על שמו. אביו היה יהודי חרד ונמנה על יהודי ירושלים המסורתיים. בעל כשרון כבניו. קשה להאמין שפשוט הוא היה עדרי.. וקרא לבנו על שמו כאשר הוא היה נחשב כפוקר.
תלמד ההיסטוריה מזוית רחבה יותר.
 

יוספזון

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
לפעול אצל הבריטים נגד הצהרת בלפור סיכן המוני יהודים בזמנו. וזה לא קשור לביטול הקמת מדינה יהודית, דווקא מרן הגריח"ז פעל שיאשרו לכמה שיותר יהודים לבוא לארץ, והאיש הזה פעל בדיוק את ההיפך.
אין תיעודים ברורים שהוא עשה את זה, כי הוא החביא את זה, אבל הרבה יותר מסימנים מובהקים שהוא עשה את זה.

לגופו לא הבנתי מה יש להאריך כ"כ, הספרים והמאמרים שהוא הוציא, והמאמרים שפרסם בעיתונות אחרי שכבר היה בירושלים כפעיל העה"ח, מדברים בעד עצמם, ובמיוחד הספר האחרון שהוציא, שאותו העניק בתשורה לא רק לח"נ ביאליק, אלא גם לבית הספרים הלאומי... השירים הבזויים והרמיזות הגסות, כולל על מרן הגריח"ז זי"ע, מזעזעים בתכנם.
איזה סיכון היה ליהודים בביטול 'הצהרת בלפור'? הוא פעל בעצמו למען עליית יהודים לארה"ק. אבל איך זה בדיוק נקשר להצהרת בלפור? 
אתה כותב בעצמך ש'אין תיעודים ברורים' 'הוא החביא את זה' אם כן, איך אתה יודע שזה נכון? על סמך 'סימנים מובהקים' שהיו או לא?
על הקטע של 'לגופו' אני לא יכול לחלוק, כי אין לי גישה לספרים אלו, ואין לי מושג מי ומה הוציא, ואם הוציאו שלא  על דעתו וכדו'. אדרבה, תביא דוגמאות על רמזים גסים נגד הגריח"ז לאחר שחבר להעדה"ח.
 
 

מחשבות

משתמש ותיק
שמעתי מזקנים לפני שנים שבירושלים ריננו שהרצח
היה על רקע אחר, כמו שיש שרננו על רצח ארלוזורוב
והטענה הייתה קשר בעייתי ... עם אויבנו.
אינני יודע מה אמת אך כך ריננו אז.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
כלפי ליא אמר:
רק לשם הדיוק. הוא התחתן עם הנוצריה הזו, אחרי שכבר הציג את עצמו בקהילה היהודית כבעל תשובה!!
יש לך תיעוד על כך. ומה היה ה'גרף' הכרונולוגי שלו להתקרבותו לדת ?

ובכלל החזרה הזו כמנטרה שהוא התחבר לאיש שחבר להיטלר זו דמגוגיה. הוא לא היה ידידו.. גם אם קדם אצלו אינטרסים למטרותיו. אולי גם הגריח"ז היה 'חבר' של המופתי?

להתרשמותי, אתה מצוי בחומר ציוני, וממנו אתה מכיר את האיש.. לא יודע מי הקים את המצבה החדשה, ניסוחה לא היה בשנת תשכ"ח.
אינך חי בתקופה ההיא ואינך מודע להערכה אליו מצד חוגי היהדות המסורתית של ירושלים. הרב פישר מהעה"ח נקרא על שמו. אביו היה יהודי חרד ונמנה על יהודי ירושלים המסורתיים. בעל כשרון כבניו. קשה להאמין שפשוט הוא היה עדרי.. וקרא לבנו על שמו כאשר הוא היה נחשב כפוקר.
תלמד ההיסטוריה מזוית רחבה יותר.



יש תיעוד. צריך פשוט להכיר את הביוגרפיה, מהשלב שבו האיש קיבל חינוך אורטדוכסי, עבור דרך השלב שבו היה מוצהר כאתאיסט, דרך השערוריה בספרו המביש הראשון "הצינור" שעורר סקנדל עצום בהולנד. עד שהתחבר בחזרה לקהילה היהודית, והציג את עצמו כשומר שבת תוך כדי שהוא מאורס לרופאה הנוצריה שעוד ניסתה לעצור את שערוריית הפצת ספרו הראשון.

על סמך מה אתה קובע שהוא לא היה ידידו של המופתי? הוא כן היה. הגריח"ז לא היה לו שום שייכות עם המופתי, והוא היה ידידו.

אין שום אינדיקציה שהמצבה חוברה ע"י הגריח"ז או הגרי"י דיסקין. הסבירות הרבה יותר גבוהה שהיא חוברה ע"י ר' משה בלויא.
בתשכ"ח המצבה חודשה ע"י אנשי ר' משה בלוי, כשהחלק הזה נותץ.

ההערכה אליו היתה בגלל מה שהוא הביא לציבור החרדי, שניסו להיחלץ מלפיתת הועד הלאומי, לזה הוא הביא הישגים נאים. הקריאה על שמו של אדם כזה, בהחלט מסמנת את העובדה שבציבור החרדי בירושלים לא היו מודעים לחיים הנוספים שניהל האיש בפומבי ובסתר במקומות אחרים.

את הקריאה האחרונה אני מפנה דווקא אליך.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
קשקוש של ציונים זקנים -גם אם הלכו עם שטריימל...
מי לא יודע שאברהם זילברברג-תהומי רצחו, בהנחיית רחל ינאית. אכן אלו אויבנו..

שטויות,
הקשקוש הזה לא היה של הציונים, אלא של ההולנדים, שם היו לו אוייבים מרים על רקע זה.

הסיפור שזה היה בהנחיית רחל ינאית, כנראה גם הוא קשקוש, כפי שכותב תהומי במכתבו.
ולא, הם לא רצחו את דיהאן בגלל היותו חרדי, כי הוא לא היה כזה למרות שעזר הרבה לחרדים. פשוט טעות.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מי שבא עמו בדברים אז, היה יכול להתרשם שהוא בעייתי - אלא אם כן חזר בתשובה.
גם אם ר' משה בלוי ניסח המצבה, הרי הוא הכירו בקשר קרוב, ואתה לא. די מוזר שאנשים אלו יעריכו אותו אישית אף אם עשה פעלים רבים.
החומר שאתה מביא לא נבחן כרונולוגית וערכית ע"י היסטוריונים חרדיים (לא מדבר על בעלי אג'נדה), ולכן אינו נאמן. כמו אותה כתבה שהפנת אליה לעיל.

וזה נכון שהם לא רצחו אותו על רקע היותו חרדי אלא על רקע היותו חלק ממהלך בינלאומי שקידמו החרדים, ושהוא היה הזרוע החיה בענין על פי בחירתו והזדהותו, (והרי הרבנים חשו אותו כך, ומוזר לומר שהם טעו בו).

מניין לך מידת ידידותו עם המופתי? מסקרן אותי.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
יוספזון אמר:
כלפי ליא אמר:
לפעול אצל הבריטים נגד הצהרת בלפור סיכן המוני יהודים בזמנו. וזה לא קשור לביטול הקמת מדינה יהודית, דווקא מרן הגריח"ז פעל שיאשרו לכמה שיותר יהודים לבוא לארץ, והאיש הזה פעל בדיוק את ההיפך.
אין תיעודים ברורים שהוא עשה את זה, כי הוא החביא את זה, אבל הרבה יותר מסימנים מובהקים שהוא עשה את זה.

לגופו לא הבנתי מה יש להאריך כ"כ, הספרים והמאמרים שהוא הוציא, והמאמרים שפרסם בעיתונות אחרי שכבר היה בירושלים כפעיל העה"ח, מדברים בעד עצמם, ובמיוחד הספר האחרון שהוציא, שאותו העניק בתשורה לא רק לח"נ ביאליק, אלא גם לבית הספרים הלאומי... השירים הבזויים והרמיזות הגסות, כולל על מרן הגריח"ז זי"ע, מזעזעים בתכנם.
איזה סיכון היה ליהודים בביטול 'הצהרת בלפור'? הוא פעל בעצמו למען עליית יהודים לארה"ק. אבל איך זה בדיוק נקשר להצהרת בלפור? 
אתה כותב בעצמך ש'אין תיעודים ברורים' 'הוא החביא את זה' אם כן, איך אתה יודע שזה נכון? על סמך 'סימנים מובהקים' שהיו או לא?
על הקטע של 'לגופו' אני לא יכול לחלוק, כי אין לי גישה לספרים אלו, ואין לי מושג מי ומה הוציא, ואם הוציאו שלא  על דעתו וכדו'. אדרבה, תביא דוגמאות על רמזים גסים נגד הגריח"ז לאחר שחבר להעדה"ח.


מי שלא מבין למה הח"ח קרא להצהרת בלפור חיוך של ההשגחה, לא יכול להבין איזה סיכון עצום ליהודים בכלל היה בביטול הצהרת בלפור.
הצהרת בלפור נתנה את הזכות לעליית היהודים ההמונית שהתרחשה [במגבלות רבות] באותה תקופה נוראה ליהודים ברחבי אירופה. למרות שהציונים השתלטו על מירב העליה, אבל עצם האפשרות לעלות שממנה נהנו גם היראים לדבר ה', היתה הזדמנות של הצלת נפשות כפשוטו ממש.
איך אני יודע שזה נכון? כי יש לזה סימוכין רבים. הוא יותר מדאי פעל לבד, לא רק בהשראת ובהיצמדות לרבני העה"ח.
גם אם יהיה לך גישה זה לא יעזור, הם כתובים בשפה שאין לך יכולת להכיר אותה. אבל יש כמה שירים שכן תורגמו. מחליא. הספר הזה יצא כזכור חודשים ספורים לפני הירצחו, כשהוא כבר היה צמוד צמוד לעה"ח ולגריח"ז. והוא עצמו חילק את הספר למי שעדיין ביקש למצוא חן בעיניהם.
 
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
מי שבא עמו בדברים אז, היה יכול להתרשם שהוא בעייתי - אלא אם כן חזר בתשובה.
גם אם ר' משה בלוי ניסח המצבה, הרי הוא הכירו בקשר קרוב, ואתה לא. די מוזר שאנשים אלו יעריכו אותו אישית אף אם עשה פעלים רבים.
החומר שאתה מביא לא נבחן כרונולוגית וערכית ע"י היסטוריונים חרדיים (לא מדבר על בעלי אג'נדה), ולכן אינו נאמן. כמו אותה כתבה שהפנת אליה לעיל.

וזה נכון שהם לא רצחו אותו על רקע היותו חרדי אלא על רקע היותו חלק ממהלך בינלאומי שקידמו החרדים, ושהוא היה הזרוע החיה בענין על פי בחירתו והזדהותו, (והרי הרבנים חשו אותו כך, ומוזר לומר שהם טעו בו).

מניין לך מידת ידידותו עם המופתי? מסקרן אותי.

הם בוודאי לא יכלו להכירו. אחת התכונות היותר מיוחדות של האיש הזה, כפי שמתואר לאורך כל חייו הסוערים והסקנדלים הרבים שליוו אותו בכל מקום, הוא חלקלקות לשונו.
הם גם לא קראו הולנדית.
אבל היום הכל גלוי וידוע, כל ספריו וכל כתביו וכל מכתביו, והם מבישים עד לאחרונים שבהם.

ר' עמרם בלוי שהיה ממעריציו הגדולים ביותר, ידע לספר על קשריו עם המופתי, ולדבריו דיהאן ניסה ליצור קריאה משולשת של שלושת ראשי הדתות [פיכס] נגד הציונות. מהגריח"ז ולהבדיל מהמופתי והאפיפיור.
אני מאמין לר' עמרם, אבל אני יותר מאמין שמי שעצר את ההזיה המטורפת והשפלה הזו, היה מרן הגריח"ז.
 

פינצ'ה

משתמש רשום
עדין מחכים למקור מה המקור על יחסו של רח"ל אויערבאך
לכל המתלהמים - בין אלו הרואים את ד"ר דהאן כקדוש עליון, ובין אלו הרואים אותו כשפל שבשפלים, חשוב לדעת שכשמתבוננים על ההסטוריה, אסור בשום אופן לראות את הדברים כפי ש'האכילו' אתכם בחיידר או בבית הספר, ולא משנה איזה ומאיזה סוג
כדי להבין לעומק את היחסים העדינים בירושלים של אז, , מומלץ לקרוא את ספרו של מנחם פרידמן חברה במשבר לגיטימציה: היישוב הישן האשכנזי, 1917-1900
חשוב מאוד לדעת על הבדלי הגישה החלו עוד מימי מרנן המהרי"ל דיסקין והגר"ש סלאנט
הרוצה להרחיב את ידיעותיו ולהבין שלא הכל שחור לבן, מוזמן להתבונן היטב היטב במאמריו של הרב איתם הנקין הי"ד אודות המח' על מיכל פינס - נמצא באוצר החכמה [גם מהדורת בני תורה], ראו המעין מט - ב, ג
תרוו נחת
 

בר בי רב

משתמש ותיק
אני יכול לאשר כי אף בספרו האחרון יש בעיות חמורות, אך כמובן שא"א לדון בזה כאן.
כל שאר הנידונים סביבו בשבילי מיותרות.
 

בר בי רב

משתמש ותיק
רציתי להוסיף על מה שכתבתי בהודעה הקודמת כי אם היה כאן לדעתי נושא רצוי ומומלץ לדיון סביב הבעיות במכתבים שלו (שהתגלו ע"י המשטרה) וסביב הספר הראשון וגם השני וגם האחרון שלו, שבנוסף לבעיות המתווספות על הבעיות הקודמות שלו יש שם גם דברי כפירה, וסביב קשריו עם הנוכריה לאחר שהצהיר על חזרתו בתשובה בהולנד (בלי לשכוח שהוא היה קודם לכן אפיקורוס שנה ופירש). בקיצור אם היה נושא שהוא לדעתי מומלץ לדיון היה הרבה מה להביא כאן. אך מכיון שהוא לא מומלץ לדיון, כדאי לעצור כאן.
רק לדעתי לא כדאי לקרוא לו הקדוש, ולא הילולא, ולא הרב.
 

מחשבות

משתמש ותיק
אתה מאוד עדין "בעיות חמורות"
תחתית של תחתית התועבה וד"ל.
הנידון פשוט האם הוא אמור להיות איזה סמל
האם הוא דוגמה לרצח פוליטי של חרדי
האם זה היה מאבק כנגד היהדות הנאמנה
והתשובה להכל היא לא!!!
 

פינצ'ה

משתמש רשום
השאלה היא מה הגדרת החרדיות
אם ההגדרה היא שמירת התורה והמצוות והקפדה עליהם, אזי דהאן לא נרצח בגלל היותו חרדי או מייצג החרדיות
יש כאן בעצם משולש -
א. דהאן נרצח בגלל שהציונים ראו בו סכנה לרצונם להקים בא"י מדינה וללא קשר לתורה ומצוות - כלומר גם אם הוא היה עושה את פעולותיו ממניעים אחרים הם היו רוצחים אותו
ב. המניעים האישיים של דהאן אינם ברורים כל צרכם, אפשר שהיו מטעמי דת ואפשר שמטעמים אחרים, לאור הנתונים הלא מחמיאים בקשר לאורח חייו, יותר נראה כהצד הב'
ג. מעשיו של דהאן שרתו בהחלט את העדה החרדית של אז [חשוב להדגיש שאין הכונה לכל שומרי התורה דאז אלא להנהגה החרדית של אגו"י בירושלים של אז שרבים לא הסכימו כלל עם דרכה גם אז ראה מש"צ לעיל], לאור העובדה שהקמת המדינה לדעת רבים היתה אכן סכנה וחורבן ליהדות החרדית, נמצא שאכן רצח דהאן סלל את הדרך לחורבן זה, אבל זה לא עושה אותו לקדוש, ולא עושה את רוצחיו לכאלה שפעלו ממניעים של רדיפת התורה וכו',
 

במבי

משתמש ותיק
יוספזון אמר:
מודים דרבנן אמר:
כאמור מפני כבוד בית המדרש לא ראוי לדוש במעשיו הידועים של האיש [בערכו ב'המכלול' הביאו תמונה מאנדרטה שהוקדשה לזכרו, בתוספת מילות שיר ממנו. נדמה שעורכי האתר לא הבינו את משמעות האנדרטה...].
אני מעלה תיאוריה:

אולי הממסד פחד שיעשה שימוש ברצח נגדם ע"י היהדות החרדית אז הם בצעו באדם רצח אופי בצורה מושלמת כאילו כתב גם שירי תועבה וידעו שכך יפחדו להשתמש בשמו.
מה שמחזק טענה זו היא דווקא העובדה שהקימו פסל עם מילות שירו באמסטרדם. קצת מוזר שגויים מקימים מציבה לזכר גר כלשהוא, אא"כ יש יד מכוונת שמנסה לבצע רצח אופי בצורה מושלמת, אף בירידה לפרטים הקטנים ביותר.

ואם טענה זו נכונה, יוצא שהוא נרצח פעמיים, והרצח השני מכוער מן הראשון.

והכלל "תלינן הקלקלה במקולקל" מחזק טענה זו, שהרי ראשי הממסד עשו את המעשים הגרועים ביותר ואף השתחצו בהם, כאותו קצר קומה וחכמה שהתגאה בתותחו הקדוש שרצח יהודים ניצולי שואה וטען שיעמוד בביהמ"ק. עפ"ל
 
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
במבי אמר:
יוספזון אמר:
מודים דרבנן אמר:
כאמור מפני כבוד בית המדרש לא ראוי לדוש במעשיו הידועים של האיש [בערכו ב'המכלול' הביאו תמונה מאנדרטה שהוקדשה לזכרו, בתוספת מילות שיר ממנו. נדמה שעורכי האתר לא הבינו את משמעות האנדרטה...].
אני מעלה תיאוריה:

אולי הממסד פחד שיעשה שימוש ברצח נגדם ע"י היהדות החרדית אז הם בצעו באדם רצח אופי בצורה מושלמת כאילו כתב גם שירי תועבה וידעו שכך יפחדו להשתמש בשמו.
מה שמחזק טענה זו היא דווקא העובדה שהקימו פסל עם מילות שירו באמסטרדם. קצת מוזר שגויים מקימים מציבה לזכר גר כלשהוא, אא"כ יש יד מכוונת שמנסה לבצע רצח אופי בצורה מושלמת, אף בירידה לפרטים הקטנים ביותר.

ואם טענה זו נכונה, יוצא שהוא נרצח פעמיים, והרצח השני מכוער מן הראשון.

והכלל "תלינן הקלקלה במקולקל" מחזק טענה זו, שהרי ראשי הממסד עשו את המעשים הגרועים ביותר ואף השתחצו בהם, כאותו קצר קומה וחכמה שהתגאה בתותחו הקדוש שרצח יהודים ניצולי שואה וטען שיעמוד בביהמ"ק. עפ"ל

כמה הזיות ועיוותים בני אדם מוכנים למכור לעצמם כדי להצדיק מעשייה מופרכת שבה הואכלו בקש במשך שנים?

האיש בעצמו עמד מאחורי הוצאת ספריו ושיריו הבזויים בחייו, כולל גם בחודשים האחרונים לחייו, ולא אף אחד אחר הוציא את זה.
האנדרטה היא מתוך שיר שהוא עצמו פרסם והוציא לאור.

הוא לא היה גר, הוא היה יהודי שסר מהדרך והצהיר על עצמו במשך תקופה ארוכה כאתאיסט והתערה לחלוטין בהוויה ההולנדית והיה נשוי לגויה וילדיו גויים, ואף אצל הגויים הוא הוגדר כמאוס במעשיו ובספריו וכתביו. גם בהמשך כשחזר לאמונה ולקיום הדת בצורה כזו ואחרת, לא זנח לגמרי את דרכיו ומעשיו הקודמים, גם בהיותו בירושלים כלוחמה של העדה החרדית, הוא המשיך להיות סופר ועיתונאי ומשורר הולנדי "פורץ דרך" [רח"ל, וד"ל] עד יומו האחרון, ועל זה האנדרטה.
 

מודים דרבנן

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
קצת מוזר שגויים מקימים מציבה לזכר גר כלשהוא,
לא מוזר בכלל. האנדרטה מיועדת לאלו שנהרגו/נרצחו מחמת נטיותיהם הבעיתיות. לדעת מקימי האנדרטה העובדה שדה האן היה בעל נטיות בעיתיות הוזילה את דמו, והיא שהביאה לרציחתו.
 

שניאור

משתמש ותיק
אינני בקי בהיסטוריה של דהאן, אבל אני בקי למדי בהיסטוריה של הגריח"ז, וזה מופרך לחלוטין לומר שהגריח"ז השתמש והוכיר אדם בזוי כ"כ, לכן יותר נראה לקבל את הגירסא שהוא שוכתב ע"י הציונים המזרחיים דאז שהיו שומרי תורה ומצוות ועם זאת כתבו על הגריח"ז (כן על הגריח"ז לא על עסקן זה וזה) שהוא מוסר
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
מודים דרבנן אמר:
כלפי ליא אמר:
קצת מוזר שגויים מקימים מציבה לזכר גר כלשהוא,
לא מוזר בכלל. האנדרטה מיועדת לאלו שנהרגו/נרצחו מחמת נטיותיהם הבעיתיות. לדעת מקימי האנדרטה העובדה שדה האן היה בעל נטיות בעיתיות הוזילה את דמו, והיא שהביאה לרציחתו.

לתקן. הציטוט הוא לא של דברים שאני כתבתי.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
שניאור אמר:
אינני בקי בהיסטוריה של דהאן, אבל אני בקי למדי בהיסטוריה של הגריח"ז, וזה מופרך לחלוטין לומר שהגריח"ז השתמש והוכיר אדם בזוי כ"כ, לכן יותר נראה לקבל את הגירסא שהוא שוכתב ע"י הציונים המזרחיים דאז שהיו שומרי תורה ומצוות ועם זאת כתבו על הגריח"ז (כן על הגריח"ז לא על עסקן זה וזה) שהוא מוסר
יש דרך נוספת: לעצום עיניים וללכת בכביש הסואן. 

לא מדובר כאן על דברים נסתרים ועל גילויים מרעישים. אלו עובדות ברורות גלויות וידועות, שליוו את דרכו של דיהאן כל חייו ולא התחילו אחר מותו. 
מי שיודע אנגלית ומי שיכול לעשות חיפוש גוגל, שיחפש על DE HANN PIJPELIJNJES, ויווכח לראות כיצד הוא מוכר בעולם.

נכון שהציונים כתבו על הגריח"ז שהיה מוסר. נו, ומה?
 
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
יש כאן תהייה גדולה בכל הסיפור.

אנו עומדים היום בעולם שבו הכל גלוי וידוע ואין דרך להסתיר דברים, כולל כאלו שנכתבו בשפה לועזית הכל ידוע לכל אחד.
ובכל זאת, עומדים בני אדם ולמרות כל שפע המידע הזמין בכל מקום, מוכנים להתכחש למציאות ולהגיד אבל לא יתכן, כי ככה או ככה.
ויש להם פליאה איך זה שבזמנו, כשלא הכל היה גלוי וידוע, כשאפשר היה לטשטש כל ידע מקביל בהרבה יותר קלות, כשהוא היה בסכסוך פוליטי ואישי מול ראשי הציונות שהוא ניסה להיות בהתחלה חלק מהם, איך לא זיהו שמדובר באדם פסול לגמרי...
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
אני לא טוען שכתביו זויפו, ולמיטב ידיעתי אין טיעון כזה בכלל.
אני טוען שהעובדות ברורות וידועות בכל רחבי תבל, האיש מוכר בעולם כאחד מהעיתונאים והסופרים פורצי הדרך הגדולים ביותר מלפני כמאה שנה לתרבות הירודה שבה אנו מצויים כיום.
ספריו ושיריו ומכתביו ונישואיו שעוררו בזמנו ענין רב, הם נושאים עד היום למאמרים וחיבורים.
ובכל זאת אנשים בוחרים לחיות באיזו בועה דמיונית על דמות שהם ציירו לעצמם או שמישהו ניסה לצייר עבורם.

ובזמנו היה הרבה יותר קל ופשוט לחיות בבועה הזו, למרות שמסביב ובעיקר בהולנד כולם ידעו היטב מי הוא.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
טעות. הודעתי שלפניה משויכת לתגובה אחרת. ולא באה במקומה.
ולעצם הדברים, הכרונולוגיה שלו לא ברורה לי כל צרכה. ואף שיש דברים שאפשר להסתיר, אין ספק שלא יתכן להסתיר מכל וכל את אישיותו באופן שהרבנים שהיו נודעים בפיקחותם ושנינותם, פשוט כלום לא ידעו. הרי לדבריך הוא היה 'מפורסם' בהולנד. על פניו פשוט יותר שגם אם הוא היה תוהה, הוא לא היה באחרית ימיו כפי שאתה מציגו.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
לומר שהציונים השפיעו על תוכן האנדרטה בהולנד... זה מתאים לסאטמר.
כלפי ליא, תודה על האומץ לבירור האמת.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית