ח"ח עשין ג' בצדק תשפוט עמיתך

אלימלך

משתמש ותיק
כתב הח"ח
דהרמב''ם איירי שם באדם שאין אני מכירו אם הוא צדיק אם רשע, לזה בודאי אין אני מחויב מן התורה לדונו לכף זכות רק מדה טובה בעלמא
וצ"ב טעמא ולא יהא אלא ספק שמא צדיק או בינוני הוא וספיקא דאו' לחומרא
ועוד שסתם אדם מישראל הוא בחזקת כשרות.
 

יהודה1

משתמש ותיק
זה חלק מהמצווה לשפוט
כשאני לא מכיר המשפט הוא להתייחס כאדם שאולי הוא בינוני, שהם הרוב וממילא אין חיוב לדון לכף זכות בוודאות כשנוטה לכף חובה.
והואיל ואתא ליידן יש לשאול איך ייודע לנו על הרשע שמצווה לדונו לכף חובה. הרי קודם שירשיע, על כל מעשה שנראה ממנו נדון אותו לכל הפחות כספק לזכות.
אולי כשהמעשים רבים ויש דברים הניכרים שהוא רשע כבר משנים את הדין?
 

גמח

משתמש ותיק
מתוך מאמר (לא שלי):
"יתכן שאדם יגור במקום מסויים וילמד במקום תורה מסויים, ללא שינוי מקומו, ובכל זאת חבירו נמצא בין גדולים ומתרומם והוא נמצא בין קטנים ונרדם. הכיצד? חבירו מעריך את כל אחד מהחברים על מעלותיו, וממילא זה מצמיח אותו. ואילו הוא מעביר ביקורת הרסנית ומקטין מאד את כל אחד ואחד, תולה בהם כוונות של נגיעות, מחפש תמיד מה חסר לכל אחד לפי דעתו, ועל ידי זה הוא גורם לעצמו להיות בחברת ננסים שאינם גורמים שום השראה. ידועים דברי המהרי"ל דיסקין (נדפס מכתב ידו בין חלקי שו"ת מהרי"ל דיסקין) שזה שרש הענין של לדון לכף זכות. כדי שאתה לא תתקרר ביראת שמים יעוי"ש. "
 
חלק עליון תַחתִית