ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 893
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי במבי » 20 יוני 2019, 14:19

הגמ' במגילה מספרת ששאלו את רב זירא במה הארכת ימים וענה להם מספר סיבות ואחד מהם שמימיו לא הרהר במבואות המטונפים. (מגילה כח.)
אך קשה טובא, שהרי הגמ' בירושלמי דנה האם מותר להרהר בבית הכסא בד"ת ואומר שם ר' זעירא שכל קושי שהיה קשה לו בבית הכסא היה סובר אותו ! (ברכות כט:)

מאן ייתי ויפרק האי קושיא?

ערכים:


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי מאן דהו » 20 יוני 2019, 14:33

בשפת אמת מביא את הרשב"א במה דאמר ר"ז ולא הרהרתי במבואות המטונפות דס"ל דמדינא שרי והוא החמיר על עצמו אע"ג דלדידן מדינא אסור ע"ש והירושלמי באקראי


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 893
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי במבי » 20 יוני 2019, 14:38

מאן דהו כתב:
20 יוני 2019, 14:33
בשפת אמת מביא את הרשב"א במה דאמר ר"ז ולא הרהרתי במבואות המטונפות דס"ל דמדינא שרי והוא החמיר על עצמו אע"ג דלדידן מדינא אסור ע"ש והירושלמי באקראי

לשון הירושלמי הוא שכל קושי שהיה לו שם היה מפרקו ואינו לשון אקראי.

וישנו אולי צד רעיוני יותר חמור במבואות המטונפים, שהם אמורים להיות נקיים, א"כ הטינוף שם הוא גנאי גדול אך בית הכסא שמראש אינו מקום שאמור להיות מידי נקי אין הטינוף שם כ"כ מגונה.
אך לא ידוע לי נפק"מ הלכתית ביניהם על אף ההבדל.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 893
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי במבי » 20 יוני 2019, 14:42

חידושי הרד"א במקום בירושלמי מתרץ (אני מקווה שהבנתי אותו נכון) שהעדיף לתרץ את הקושי וכך הוא סר, אך אם לא היה מתרץ אז היה ממשיך בהרהור הקושיא.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי מאן דהו » 20 יוני 2019, 14:43

במבי כתב:
20 יוני 2019, 14:38
מאן דהו כתב:
20 יוני 2019, 14:33
בשפת אמת מביא את הרשב"א במה דאמר ר"ז ולא הרהרתי במבואות המטונפות דס"ל דמדינא שרי והוא החמיר על עצמו אע"ג דלדידן מדינא אסור ע"ש והירושלמי באקראי

....
וישנו אולי צד רעיוני יותר חמור במבואות המטונפים, שהם אמורים להיות נקיים, א"כ הטינוף שם הוא גנאי גדול אך בית הכסא שמראש אינו מקום שאמור להיות מידי נקי אין הטינוף שם כ"כ מגונה.
אך לא ידוע לי נפק"מ הלכתית ביניהם על אף ההבדל.
מקווה שלא התכונת ליישב ברצינות
איסור הרהור בגלל הטינוף לא בגלל הפתעת הטינוף..


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 293
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי yosf » 20 יוני 2019, 16:12

במבי כתב:
20 יוני 2019, 14:42
חידושי הרד"א במקום בירושלמי מתרץ (אני מקווה שהבנתי אותו נכון) שהעדיף לתרץ את הקושי וכך הוא סר, אך אם לא היה מתרץ אז היה ממשיך בהרהור הקושיא.
איני יודע ליישב, אבל הדברים נשמעים טוב...
דרך אגב שמעתי בשם מרן האור לציון זלה"ה שהדבר היחיד שנשאר לו קשה וישאל בב"ד של מעלה, הוא איך יתכן שאסרו להרהר במקומות המטונפים...
מושגים!!!
 


עט ברזל
הודעות: 19
הצטרף: 15 יוני 2019, 23:20
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי עט ברזל » 22 יוני 2019, 20:53

מה דהקשו שהיה מהרהר בבית הכסא,לאונסו שאני,ויש בזה פאן פסיכולגי,שדווקא במקום שאסור,לחשוב בלימוד,בהסח הדעת מתיישבים,דברים עמוקים,ובעניין מה דנשתבח דלא הרהר,לרום מעלתם,לא שייך כמעט לא להרהר,ומחומר העניין,התגבר על עצמו,ושמעתי שהקשו למרן הגר"ח קנייבסקי,בכל הדברים השנויים שם,מה הכי קשה,וענה לא להרהר במבואות המטונפים,


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 247
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי ayedavid » 22 יוני 2019, 22:21

בתענית כ. מובא רב אדא בר אהבה במקום רבי זירא . וגם במגילה, אם פתיחת הגרש העליון היא רב זירא ולא רבי זירא, אז לשיטת התוס' מדובר בחכם אחר (מכלול, מנחות מ)


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי מאן דהו » 22 יוני 2019, 22:22

ראיתי אחד מהאחרונים על מגילה מביא סברה כזו ודוחה


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1335
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 637 פעמים
קיבל תודה: 439 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי אוריאל » 22 יוני 2019, 22:33

במבי כתב:
20 יוני 2019, 14:19
הגמ' במגילה מספרת ששאלו את רב זירא במה הארכת ימים וענה להם מספר סיבות ואחד מהם שמימיו לא הרהר במבואות המטונפים. (מגילה כח.)
אך קשה טובא, שהרי הגמ' בירושלמי דנה האם מותר להרהר בבית הכסא בד"ת ואומר שם ר' זעירא שכל קושי שהיה קשה לו בבית הכסא היה סובר אותו ! (ברכות כט:)

מאן ייתי ויפרק האי קושיא?

בירושלמי שם הביאו מי שאוסר ומי שמתיר, ואז הביאו שרבי זירא היה סובר את הסוגיות הקשות שם. והנה, הפשט הפשוט שמשמע מזה שרבי זירא סובר כהשיטה המתרת לסבור בבית הכסא.
אולם יש להוכיח לא כן, שהרי הביאו שם שגם רבי אלעזר ברבי שמעון היה נוהג כן. ובבבלי זבחים קב: תמהו על ראב"ש היאך עשה כן, ולא תירצו שסובר שמותר, אלא דלאונסו שאני. ומעתה יש לומר דגם סברת רבי זירא שאסור לעשות כן, ומה שנהג לסבור את הסברות הקשות, יש לומר כדרך שמתרץ הש"ס שהיה זה לאונסו, וא"כ יש לפרש מה שאמר שמימיו לא הרהר היינו בידיעה וברצון תחילה, אבל מה שחשב באונס לא הקפיד.

ובאמת זכורני שבלומדי הירושלמי הנ"ל, ראיתי לאחד מן המפרשים שם שרבי זירא בא להגיד טעם לאסור, שדוקא בבית הכסא ששם אסור ללמוד, התחזק עליו יצרו ובא לפתור לו את הסוגיות הקשות, כדי שיהרהר בלימוד [כהמעשה המפורסם עם הגר"א בתפילת שמו"ע], ורבי זירא בא לספר בזה כמה זה אסור וחמור, וממילא ודאי שהיה מתאמץ לסלק מחשבתו ולהסיעה לדברים אחרים, ושפיר אמר שלא הרהר וכנ"ל בסוף מגילה [כמדומני שהיה זה אחד מהמפרשים בסוף המסכת, ואינו תח"י לחפש].


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 293
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי yosf » 23 יוני 2019, 12:59

דרך אגב (+2....)
ידוע המעשה ב(???) ששלח את תלמידו אל הרה"ק החוזה מלובלין לומר לו חידוש גדול שנתחדש לו, וכשחזר התלמיד שאלו הרבה מה אמר החוזה
והתלמיד בוש ונכלם ירא לפצות פיו עד שדחקו רבו לומר, וענה דהחוזה אמר שזה אמת אבל יש לזה ריח של בית הכסא...
ואמר הרבה שלכך שלחו לבדוק אם ירגיש החוזה בכך שנתחדש לו הנז' בבית הכסא...


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 893
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי במבי » 06 יולי 2019, 23:59

וכן אולי אפשר לתרץ ע"פ התוס' בשבת שהרהור בלשון חול מותר (כמדומני דף מ:)
ור"ז שהרהר היה בלע"ז ומה שהשתבח שמעולם לא הרהר במבואות המטונפים היה בלה"ק.


תחת לשונך
הודעות: 16
הצטרף: 04 יולי 2019, 18:08
נתן תודה: 64 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי תחת לשונך » 07 יולי 2019, 00:08

מסופר על האשל אברהם מבוטשטש שמרוב חריפותו היה לו קשה להפסיק עיונו בביהכ"ס, והיה דופק בידיו על הכתלים כדי למנוע ההרהור


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 293
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי yosf » 07 יולי 2019, 08:18

תחת לשונך כתב:
07 יולי 2019, 00:08
מסופר על האשל אברהם מבוטשטש שמרוב חריפותו היה לו קשה להפסיק עיונו בביהכ"ס, והיה דופק בידיו על הכתלים כדי למנוע ההרהור
לא צריך לנדוד רחוק...
מרן רבינו האור לציון זלה"ה כל פעם שהיה ברצונו להיכנס לביהכ"ס היה מבקש מהעולם שאם יראו שקודם כניסתו מהרהר יעירו אותו
וכבר ראינו שלא היה פעם אשר לא הוצרכו להכריחו לזה ואף כמה פעמים במסדרון אחד עד המקום המיועד שהיה שקוע וחוזר ושוקע והיה מתנצל ע"ז ותכ"ד היה שוקע בד"ת ואין מציל....
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים