איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 07 יולי 2019, 01:51

ידוע מש"כ הגר"א בסוף פירושו לדניאל שהוא משביע את מי שמבין מדבריו את קץ הגאולה שלא יגלה.
​​​​​​(וצ"ע היכן מצאנו שבועה בכתב? וכן בלי קבלת 'אמן' ע"י המושבע?)
 
ונתקשיתי מהגמ' הידועה בסוף כתובות שאומרת על "ואתם הרי ישראל ענפכם תשאו ופריכם תתנו לעמי ישראל כי קרבו לבוא" - אין לך קץ מגולה מזה". 

האם לא גילתה כבר הגמ' בעצמה את הקץ? 

ערכים:


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 455
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 115 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א בסוף דניאל לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי איש ווילנא » 07 יולי 2019, 01:56

אני מבין שיש עוקץ בשאלה
[השאלה לכשעצמה אינה קשה]

אגב הגר"א לא נמצא בפירושו לדניאל 
אלא כמדומה בפירושו לספרא דצניעותא 


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 687
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 303 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א בסוף דניאל לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי בנציון » 07 יולי 2019, 02:00

ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 01:51
ידוע מש"כ הגר"א בסוף פירושו לדניאל שהוא משביע את מי שמבין מדבריו את קץ הגאולה שלא יגלה.
​​​​​​(וצ"ע היכן מצאנו שבועה בכתב? וכן בלי קבלת 'אמן' ע"י המושבע?)
 
ונתקשיתי מהגמ' הידועה בסוף כתובות שאומרת על "ואתם הרי ישראל ענפכם תשאו ופריכם תתנו לעמי ישראל כי קרבו לבוא" - אין לך קץ מגולה מזה". 

האם לא גילתה כבר הגמ' בעצמה את הקץ? 

יש קץ המגולה ויש קץ הפלאות. קץ המגולה הוא זמן משיח בן יוסף, וקץ הפלאות הוא זמן משיח בן דוד, והגר"א השביע על קץ הפלאות לא לגלות.


פותח הנושא
ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א בסוף דניאל לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 07 יולי 2019, 02:01

ואגב: ראיתי במאסף ישורון ד עמוד תשכ:
שהביאו מהגר"מ שטרנבוך שסיפר בשם רבו הגר"מ שניידר שבעת גזירת ניקולאי שחמסו ילדים מהוריהם, באו רבני רוסיה לאסיפה, וכולם כאחד אמרו שכבר ממש קרוב לביאת המשיח.
ועמד רב זקן ומקובל ואמר שלפי חשבון הגר"א יש עוד המון זמן, וחוששני שכעת כשכולם מצפים ואח"כ יתאכזבו יהיה מזה רפיון באמונה ח"ו, לכן הנני מוכרח לגלות!
ובאותו רגע ממש התעלף וקיבל התקפת לב ונפטר לפני כל הקהל ויהי לנס.
(הובא גם במוסף יתד סוכות תשנ"ח)


פותח הנושא
ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א בסוף דניאל לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 07 יולי 2019, 02:02

בנציון כתב:
07 יולי 2019, 02:00
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 01:51
ידוע מש"כ הגר"א בסוף פירושו לדניאל שהוא משביע את מי שמבין מדבריו את קץ הגאולה שלא יגלה.
​​​​​​(וצ"ע היכן מצאנו שבועה בכתב? וכן בלי קבלת 'אמן' ע"י המושבע?)
 
ונתקשיתי מהגמ' הידועה בסוף כתובות שאומרת על "ואתם הרי ישראל ענפכם תשאו ופריכם תתנו לעמי ישראל כי קרבו לבוא" - אין לך קץ מגולה מזה". 

האם לא גילתה כבר הגמ' בעצמה את הקץ? 

יש קץ המגולה ויש קץ הפלאות. קץ המגולה הוא זמן משיח בן יוסף, וקץ הפלאות הוא זמן משיח בן דוד, והגר"א השביע על קץ הפלאות לא לגלות.
זה בגדר 'פלאות' בעיני. לא ממש 'מגולה' ... 
אשמח לפירוט. 
 


פותח הנושא
ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א בסוף דניאל לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 07 יולי 2019, 02:05

איש ווילנא כתב:
07 יולי 2019, 01:56
אני מבין שיש עוקץ בשאלה
[השאלה לכשעצמה אינה קשה]

אגב הגר"א לא נמצא בפירושו לדניאל 
אלא כמדומה בפירושו לספרא דצניעותא 


שום עוקץ.
לגבי המקור אכן טעיתי.
זה בספד"צ פ"ה. 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 455
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 115 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א בסוף דניאל לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי איש ווילנא » 07 יולי 2019, 02:07

ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 02:05
איש ווילנא כתב:
07 יולי 2019, 01:56
אני מבין שיש עוקץ בשאלה
[השאלה לכשעצמה אינה קשה]

אגב הגר"א לא נמצא בפירושו לדניאל 
אלא כמדומה בפירושו לספרא דצניעותא 


שום עוקץ.
לגבי המקור אכן טעיתי.
זה בספד"צ פ"ה. 
אז מה השאלה. 
הגר"א השביע שלא לגלות את הקץ 
בזמן שתבוא הגאולה וודאי שכולם ידעו שנגאלו 
אם כן מה השאלה. 


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 687
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 303 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א בסוף דניאל לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי בנציון » 07 יולי 2019, 02:09

ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 02:02
בנציון כתב:
07 יולי 2019, 02:00
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 01:51
ידוע מש"כ הגר"א בסוף פירושו לדניאל שהוא משביע את מי שמבין מדבריו את קץ הגאולה שלא יגלה.
​​​​​​(וצ"ע היכן מצאנו שבועה בכתב? וכן בלי קבלת 'אמן' ע"י המושבע?)
 
ונתקשיתי מהגמ' הידועה בסוף כתובות שאומרת על "ואתם הרי ישראל ענפכם תשאו ופריכם תתנו לעמי ישראל כי קרבו לבוא" - אין לך קץ מגולה מזה". 

האם לא גילתה כבר הגמ' בעצמה את הקץ? 

יש קץ המגולה ויש קץ הפלאות. קץ המגולה הוא זמן משיח בן יוסף, וקץ הפלאות הוא זמן משיח בן דוד, והגר"א השביע על קץ הפלאות לא לגלות.
זה בגדר 'פלאות' בעיני. לא ממש 'מגולה' ... 
אשמח לפירוט. 

בדניאל כתוב "עד מתי קץ הפלאות", וביאור הדברים שמעתי מתלמיד חכם גדול, שאין זה שייך לגמרא שמדברת על "קץ המגולה" שקץ המגולה הוא זמן משיח בן יוסף, שעיקר תפקידו הוא קיבוץ גלויות ופריחת הארץ, ואילו משיח בן דוד תפקידו הוא הגאולה הרוחנית וכל יעודי הנביאים עד למצב של עין בעין יראו בשוב ה' ציון, שזה נקרא קץ הפלאות.
 


פותח הנושא
ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א בסוף דניאל לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 07 יולי 2019, 02:17

בנציון כתב:
07 יולי 2019, 02:09
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 02:02
בנציון כתב:
07 יולי 2019, 02:00


יש קץ המגולה ויש קץ הפלאות. קץ המגולה הוא זמן משיח בן יוסף, וקץ הפלאות הוא זמן משיח בן דוד, והגר"א השביע על קץ הפלאות לא לגלות.
זה בגדר 'פלאות' בעיני. לא ממש 'מגולה' ... 
אשמח לפירוט. 
בדניאל כתוב "עד מתי קץ הפלאות", וביאור הדברים שמעתי מתלמיד חכם גדול, שאין זה שייך לגמרא שמדברת על "קץ המגולה" שקץ המגולה הוא זמן משיח בן יוסף, שעיקר תפקידו הוא קיבוץ גלויות ופריחת הארץ, ואילו משיח בן דוד תפקידו הוא הגאולה הרוחנית וכל יעודי הנביאים עד למצב של עין בעין יראו בשוב ה' ציון, שזה נקרא קץ הפלאות.
בלבלת אותי עוד יותר...
הרי לדבריך הקץ הזה שבעינינו הוא קיים והולך וחזק מיום ליום - הוא הוא מה שנאמר על משיח בן יוסף. 

וזה מוזר כי אין היום יהודי שנקרא כך.
(ומסתמא לא התכונת שיש איזה רשע או תינוק שנשבה שהוא משמש כראה"מ או כשר החקלאות או כל כיו"ב ושמו השני הנסתר הוא משיח בן יוסף...) 

אז מה 'מגולה' בקץ זה אם הוא רק מבלבל ולא יודעים מצמיחת הפירות שום כלום לגבי הקץ המובטח הנ"ל?
שהרי זה צריך להיות מגולה ממש וכנ"ל בדבריך. 
 


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 687
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 303 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א בסוף דניאל לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי בנציון » 07 יולי 2019, 02:24

ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 02:17
בנציון כתב:
07 יולי 2019, 02:09
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 02:02

זה בגדר 'פלאות' בעיני. לא ממש 'מגולה' ... 
אשמח לפירוט. 
בדניאל כתוב "עד מתי קץ הפלאות", וביאור הדברים שמעתי מתלמיד חכם גדול, שאין זה שייך לגמרא שמדברת על "קץ המגולה" שקץ המגולה הוא זמן משיח בן יוסף, שעיקר תפקידו הוא קיבוץ גלויות ופריחת הארץ, ואילו משיח בן דוד תפקידו הוא הגאולה הרוחנית וכל יעודי הנביאים עד למצב של עין בעין יראו בשוב ה' ציון, שזה נקרא קץ הפלאות.
בלבלת אותי עוד יותר...
הרי לדבריך הקץ הזה שבעינינו הוא קיים והולך וחזק מיום ליום - הוא הוא מה שנאמר על משיח בן יוסף. 

וזה מוזר כי אין היום יהודי שנקרא כך.
(ומסתמא לא התכונת שיש איזה רשע או תינוק שנשבה שהוא משמש כשר החקלאות או כיו"ב ושמו השני הנסתר הוא משיח בן יוסף...) 

אז מה 'מגולה' בקץ זה אם הוא רק מבלבל ולא יודעים מצמיחת הפירות שום כלום? 


הגר"א כותב בכמה מקומות שימות משיח בן יוסף הם ימות עקבתא דמשיחא. ומה שלא רואים יהודי מסויים שנקרא משיח בן יוסף הוא משום שמשיח בן יוסף אינו כמשיח בן דוד שהוא מלך וכו', אלא בכל דור יש יהודי [צדיק] שפועל בשביל הענינים האלו של משיח בן יוסף [וכמו למשל הגר"א בדורו ששלח את תלמידיו לחדש את הישוב בארץ].


פותח הנושא
ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א בסוף דניאל לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 07 יולי 2019, 02:32

בנציון כתב:
07 יולי 2019, 02:24
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 02:17
בנציון כתב:
07 יולי 2019, 02:09

בדניאל כתוב "עד מתי קץ הפלאות", וביאור הדברים שמעתי מתלמיד חכם גדול, שאין זה שייך לגמרא שמדברת על "קץ המגולה" שקץ המגולה הוא זמן משיח בן יוסף, שעיקר תפקידו הוא קיבוץ גלויות ופריחת הארץ, ואילו משיח בן דוד תפקידו הוא הגאולה הרוחנית וכל יעודי הנביאים עד למצב של עין בעין יראו בשוב ה' ציון, שזה נקרא קץ הפלאות.
בלבלת אותי עוד יותר...
הרי לדבריך הקץ הזה שבעינינו הוא קיים והולך וחזק מיום ליום - הוא הוא מה שנאמר על משיח בן יוסף. 

וזה מוזר כי אין היום יהודי שנקרא כך.
(ומסתמא לא התכונת שיש איזה רשע או תינוק שנשבה שהוא משמש כשר החקלאות או כיו"ב ושמו השני הנסתר הוא משיח בן יוסף...) 

אז מה 'מגולה' בקץ זה אם הוא רק מבלבל ולא יודעים מצמיחת הפירות שום כלום? 

הגר"א כותב בכמה מקומות שימות משיח בן יוסף הם ימות עקבתא דמשיחא. ומה שלא רואים יהודי מסויים שנקרא משיח בן יוסף הוא משום שמשיח בן יוסף אינו כמשיח בן דוד שהוא מלך וכו', אלא בכל דור יש יהודי [צדיק] שפועל בשביל הענינים האלו של משיח בן יוסף [וכמו למשל הגר"א בדורו ששלח את תלמידיו לחדש את הישוב בארץ].
בכל דור? אז זה לא שייך לקץ בזמן מסויים.?? 
ובכלל הצלחת לבלבל אותי עוד יותר עם המושגים החדשים (והמענינים)
כי תכל'ס היום כל זה קורה ע"י אלו שרחוקים מאוד מאוד מלהיות ראויים לתפקיד כזה (והרי כתבת שמשיח בן יוסף הוא צדיק!) . 
ואדרבה הצדיקים בימינו לא שייכים ולא קשורים לא לנטיעת אילנות ולא לצמיחת פירות. 
(אולי הם קשורים לפלפולים על הקץ בפורום לתורה...) 
 


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 687
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 303 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א בסוף דניאל לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי בנציון » 07 יולי 2019, 02:36

ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 02:32
בנציון כתב:
07 יולי 2019, 02:24
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 02:17

בלבלת אותי עוד יותר...
הרי לדבריך הקץ הזה שבעינינו הוא קיים והולך וחזק מיום ליום - הוא הוא מה שנאמר על משיח בן יוסף. 

וזה מוזר כי אין היום יהודי שנקרא כך.
(ומסתמא לא התכונת שיש איזה רשע או תינוק שנשבה שהוא משמש כשר החקלאות או כיו"ב ושמו השני הנסתר הוא משיח בן יוסף...) 

אז מה 'מגולה' בקץ זה אם הוא רק מבלבל ולא יודעים מצמיחת הפירות שום כלום? 

הגר"א כותב בכמה מקומות שימות משיח בן יוסף הם ימות עקבתא דמשיחא. ומה שלא רואים יהודי מסויים שנקרא משיח בן יוסף הוא משום שמשיח בן יוסף אינו כמשיח בן דוד שהוא מלך וכו', אלא בכל דור יש יהודי [צדיק] שפועל בשביל הענינים האלו של משיח בן יוסף [וכמו למשל הגר"א בדורו ששלח את תלמידיו לחדש את הישוב בארץ].
בכל דור? אז זה לא שייך לקץ בזמן מסויים.?? 
ובכלל הצלחת לבלבל אותי עוד יותר עם המושגים החדשים (והמענינים)
כי תכל'ס היום כל זה קורה ע"י אלו שרחוקים מאוד מאוד מלהיות ראויים לתפקיד כזה (והרי כתבת שמשיח בן יוסף הוא צדיק!) . 
ואדרבה הצדיקים לא שייכים לא לנטיעת אילנות ולא לצמיחת פירות. 
אולי לפלפולי הקץ בפורום... 

בכל דור התכוונתי בדורות של עקבתא דמשיחא [סליחה על אי הבהירות בדברי], ואכן בכל דור יש יהודי צדיק שפועל גם בענינים אלו, [לפעמים גם מחרפים אותו על זה כמו שכתוב בפסוק 'אשר חרפו עקבות משיחך'], כמו למשל הגר"א בדורו וכנ"ל.
 


פותח הנושא
ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א בסוף דניאל לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 07 יולי 2019, 02:42

בנציון כתב:
07 יולי 2019, 02:36
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 02:32
בנציון כתב:
07 יולי 2019, 02:24


הגר"א כותב בכמה מקומות שימות משיח בן יוסף הם ימות עקבתא דמשיחא. ומה שלא רואים יהודי מסויים שנקרא משיח בן יוסף הוא משום שמשיח בן יוסף אינו כמשיח בן דוד שהוא מלך וכו', אלא בכל דור יש יהודי [צדיק] שפועל בשביל הענינים האלו של משיח בן יוסף [וכמו למשל הגר"א בדורו ששלח את תלמידיו לחדש את הישוב בארץ].
בכל דור? אז זה לא שייך לקץ בזמן מסויים.?? 
ובכלל הצלחת לבלבל אותי עוד יותר עם המושגים החדשים (והמענינים)
כי תכל'ס היום כל זה קורה ע"י אלו שרחוקים מאוד מאוד מלהיות ראויים לתפקיד כזה (והרי כתבת שמשיח בן יוסף הוא צדיק!) . 
ואדרבה הצדיקים לא שייכים לא לנטיעת אילנות ולא לצמיחת פירות. 
אולי לפלפולי הקץ בפורום... 
בכל דור התכוונתי בדורות של עקבתא דמשיחא [סליחה על אי הבהירות בדברי], ואכן בכל דור יש יהודי צדיק שפועל גם בענינים אלו, [לפעמים גם מחרפים אותו על זה כמו שכתוב בפסוק 'אשר חרפו עקבות משיחך'], כמו למשל הגר"א בדורו וכנ"ל.



ומה הוא קשור ליוסף? הוא מזרעו? זה איש אחד? הוא מקובל? 

אשמח לכל סוג של הבהרות.
​​​​​​(כולל גם השאלה הכי מענינת: מי זה האיש והיכן אפשר לפגוש בו...)
תודה. 


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 687
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 303 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי בנציון » 07 יולי 2019, 02:49

אני לא יודע, מסתבר שהוא מזרעו של יוסף.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1266
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי יהודה1 » 07 יולי 2019, 09:12

ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 01:51
ידוע מש"כ הגר"א בסוף פירושו לדניאל שהוא משביע את מי שמבין מדבריו את קץ הגאולה שלא יגלה.
​​​​​​(וצ"ע היכן מצאנו שבועה בכתב? וכן בלי קבלת 'אמן' ע"י המושבע?)
 
ונתקשיתי מהגמ' הידועה בסוף כתובות שאומרת על "ואתם הרי ישראל ענפכם תשאו ופריכם תתנו לעמי ישראל כי קרבו לבוא" - אין לך קץ מגולה מזה". 

האם לא גילתה כבר הגמ' בעצמה את הקץ? 
צריכים להבין מה כוונת הגמרא "אין לך קץ מגולה מזה" אמנם נראה שם שהכוונה שבפסוקים מפורש ואין צורך לחישוב. אבל הגר"א ובעצם הגמרא בסוף כתובות (קיא.) אמרו שאין לגלות את הקץ. והכוונה לגילוי הזמן המדוייק של הקץ. אבל על נתינת סימנים לא דיברו.
אגב יש לציין שיש שפירשו את הפסוק דווקא על נתינת פירות טובים כמו שהיה כשהארץ היתה זבת חלב ודבש, וזה שאין "והשימותי אני את הארץ" עדיין אינו מוכיח על הקץ.
 


מתחזק
משתמש ותיק
הודעות: 342
הצטרף: 28 ינואר 2019, 12:44
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי מתחזק » 07 יולי 2019, 09:29

דרך אגב, בענין חשבונו של הגר"א, סיפר משמשו של הגאון רבי חיים קמיל זצ"ל [כמדומה הרב אטלן מרכסים]
שאמר לו פעם ר' חיים קמיל כי בדור שלנו יש רק אחד שיודע פשר דברי הגר"א וזהו בעל הדרכי שמואל זיע"א.


פותח הנושא
ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 07 יולי 2019, 13:43

יהודה1 כתב:
07 יולי 2019, 09:12
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 01:51
ידוע מש"כ הגר"א בסוף פירושו לדניאל שהוא משביע את מי שמבין מדבריו את קץ הגאולה שלא יגלה.
​​​​​​(וצ"ע היכן מצאנו שבועה בכתב? וכן בלי קבלת 'אמן' ע"י המושבע?)
 
ונתקשיתי מהגמ' הידועה בסוף כתובות שאומרת על "ואתם הרי ישראל ענפכם תשאו ופריכם תתנו לעמי ישראל כי קרבו לבוא" - אין לך קץ מגולה מזה". 

האם לא גילתה כבר הגמ' בעצמה את הקץ? 
צריכים להבין מה כוונת הגמרא "אין לך קץ מגולה מזה" אמנם נראה שם שהכוונה שבפסוקים מפורש ואין צורך לחישוב. אבל הגר"א ובעצם הגמרא בסוף כתובות (קיא.) אמרו שאין לגלות את הקץ. והכוונה לגילוי הזמן המדוייק של הקץ. אבל על נתינת סימנים לא דיברו.
אגב יש לציין שיש שפירשו את הפסוק דווקא על נתינת פירות טובים כמו שהיה כשהארץ היתה זבת חלב ודבש, וזה שאין "והשימותי אני את הארץ" עדיין אינו מוכיח על הקץ.



אשמח אם תציין מקור לחידוש זה שרק גודל חריג מאוד של פירות נחשבת קץ מגולה (כמו האשכול של המרגלים?) 
סו"ס זהו חידוש עצום נגד פשטות הפסוק והגמרא הנ"ל שלא הזכירו שום תנאי בזה.
(וכן משמע מאגרת הרמב"ן הידועה שראה בביקורו שהגויים לא מצליחים ליישבה כלל וראה בזה ברכה שהארץ דוחה זרים "ושממו עליה אוייביכם".
ומאידך היום זה קיצוני לאידך גיסא כפי שקראתי פעם שגרעין חיטה אחד בא"י מצמיח כיום בין 700 ל-750 חיטים.
וזה לעומת 20 חיטים לפני מאה שנה, ו-100 חיטים לפני ארבעים שנה).
 
בקיצור: חידוש כזה צריך מקור או ראיה או לפחות מכח רוה"ק,
וצ"ע לפי"ז דסו"ס כיון שמתוכחים כמה השיעור - הרי 'קץ מגולה' כבר איננו, אולי קץ מבולבל...  
 


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1266
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי יהודה1 » 07 יולי 2019, 15:09

ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 13:43
יהודה1 כתב:
07 יולי 2019, 09:12
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 01:51
ידוע מש"כ הגר"א בסוף פירושו לדניאל שהוא משביע את מי שמבין מדבריו את קץ הגאולה שלא יגלה.
​​​​​​(וצ"ע היכן מצאנו שבועה בכתב? וכן בלי קבלת 'אמן' ע"י המושבע?)
 
ונתקשיתי מהגמ' הידועה בסוף כתובות שאומרת על "ואתם הרי ישראל ענפכם תשאו ופריכם תתנו לעמי ישראל כי קרבו לבוא" - אין לך קץ מגולה מזה". 

האם לא גילתה כבר הגמ' בעצמה את הקץ? 
צריכים להבין מה כוונת הגמרא "אין לך קץ מגולה מזה" אמנם נראה שם שהכוונה שבפסוקים מפורש ואין צורך לחישוב. אבל הגר"א ובעצם הגמרא בסוף כתובות (קיא.) אמרו שאין לגלות את הקץ. והכוונה לגילוי הזמן המדוייק של הקץ. אבל על נתינת סימנים לא דיברו.
אגב יש לציין שיש שפירשו את הפסוק דווקא על נתינת פירות טובים כמו שהיה כשהארץ היתה זבת חלב ודבש, וזה שאין "והשימותי אני את הארץ" עדיין אינו מוכיח על הקץ.


אשמח אם תציין מקור לחידוש זה שרק גודל חריג מאוד של פירות נחשבת קץ מגולה (כמו האשכול של המרגלים?) 
סו"ס זהו חידוש עצום נגד פשטות הפסוק והגמרא הנ"ל שלא הזכירו שום תנאי בזה.
(וכן משמע מאגרת הרמב"ן הידועה שראה בביקורו שהגויים לא מצליחים ליישבה כלל וראה בזה ברכה שהארץ דוחה זרים "ושממו עליה אוייביכם".
ומאידך היום זה קיצוני לאידך גיסא כפי שקראתי פעם שגרעין חיטה אחד בא"י מצמיח כיום בין 700 ל-750 חיטים.
וזה לעומת 20 חיטים לפני מאה שנה, ו-100 חיטים לפני ארבעים שנה).
 
בקיצור: חידוש כזה צריך מקור או ראיה או לפחות מכח רוה"ק,
וצ"ע לפי"ז דסו"ס כיון שמתוכחים כמה השיעור - הרי 'קץ מגולה' כבר איננו, אולי קץ מבולבל...  

ראייה לכאורה מכך שחז"ל לא אמרו שהקץ נודע כבר בזמנם שהרי כבר בזמן התנאים היו פירות בא"י ורק הזבת חלב ודבש ירד.
ביטול ה"ושממו עליה אויביכם" עדיין אינו קץ מגולה, שהרי אפשר שיהיו כאן אנשים מישראל ואף על פי כן אין זה "ענפיכם תשאו ופריכם תתנו לעמי ישראל" שהרי גם לשאר העמים יש פירות כיוצא בהם. 
השבחת החיטים, איני יודע אם יש בהם ראיה כי משתמשים בשיטות מלאכותיות, ויש הרבה שמפקפקים על אכילת חיטים בזמן הזה בגלל זה וטוענים שלא בריא לאכול אלא כוסמין.

 


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1266
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי יהודה1 » 07 יולי 2019, 15:15

אגב הגמרא על קץ מגולה היא בסנהדרין צח. ולא בכתובות.
ובכתובות קיב. איתא
"רבי יהושע בן לוי איקלע לגבלא חזנהו להנהו קטופי דהוו קיימי כי עיגלי אמר עגלים בין הגפנים אמרו ליה קטופי נינהו אמר ארץ ארץ הכניסי פירותייך למי את מוציאה פירותייך לערביים הללו שעמדו עלינו בחטאתינו לשנה איקלע ר' חייא להתם חזנהו דהוו קיימי כעיזי אמר עזים בין הגפנים אמרו ליה זיל לא תעביד לן כי חברך:"
ומבואר שבזמן ריב"ל היו עדיין פירות יותר מהיום, ואיך אפשר ש"קץ מגולה" הוא החזרת פירות לפחות ממה שהיה בזמנו.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 871
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 193 פעמים
קיבל תודה: 194 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי שמעיה » 07 יולי 2019, 17:38

מתחזק כתב:
07 יולי 2019, 09:29
דרך אגב, בענין חשבונו של הגר"א, סיפר משמשו של הגאון רבי חיים קמיל זצ"ל [כמדומה הרב אטלן מרכסים]
שאמר לו פעם ר' חיים קמיל כי בדור שלנו יש רק אחד שיודע פשר דברי הגר"א וזהו בעל הדרכי שמואל זיע"א.
לא הבנתי. הרח''ק דיבר עם כל חכמי ישראל בזמנינו לפני שהגיע למסקנה גורפת זו?
 


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 208
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי yosf » 07 יולי 2019, 18:02

שמעיה כתב:
07 יולי 2019, 17:38
מתחזק כתב:
07 יולי 2019, 09:29
דרך אגב, בענין חשבונו של הגר"א, סיפר משמשו של הגאון רבי חיים קמיל זצ"ל [כמדומה הרב אטלן מרכסים]
שאמר לו פעם ר' חיים קמיל כי בדור שלנו יש רק אחד שיודע פשר דברי הגר"א וזהו בעל הדרכי שמואל זיע"א.
לא הבנתי. הרח''ק דיבר עם כל חכמי ישראל בזמנינו לפני שהגיע למסקנה גורפת זו?

נו באמת...
בכל הגדרה שאמרו גדו"י על גדול שבדורם תשאל מה הם בדקו את כולם????
קצת קטנוניות לשאול,
ואולי ח"ו [יותר חמור] קצת נגיעות לשאול...
 


פותח הנושא
ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 07 יולי 2019, 19:42

יהודה1 כתב:
07 יולי 2019, 15:09
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 13:43
יהודה1 כתב:
07 יולי 2019, 09:12

צריכים להבין מה כוונת הגמרא "אין לך קץ מגולה מזה" אמנם נראה שם שהכוונה שבפסוקים מפורש ואין צורך לחישוב. אבל הגר"א ובעצם הגמרא בסוף כתובות (קיא.) אמרו שאין לגלות את הקץ. והכוונה לגילוי הזמן המדוייק של הקץ. אבל על נתינת סימנים לא דיברו.
אגב יש לציין שיש שפירשו את הפסוק דווקא על נתינת פירות טובים כמו שהיה כשהארץ היתה זבת חלב ודבש, וזה שאין "והשימותי אני את הארץ" עדיין אינו מוכיח על הקץ.


אשמח אם תציין מקור לחידוש זה שרק גודל חריג מאוד של פירות נחשבת קץ מגולה (כמו האשכול של המרגלים?) 
סו"ס זהו חידוש עצום נגד פשטות הפסוק והגמרא הנ"ל שלא הזכירו שום תנאי בזה.
(וכן משמע מאגרת הרמב"ן הידועה שראה בביקורו שהגויים לא מצליחים ליישבה כלל וראה בזה ברכה שהארץ דוחה זרים "ושממו עליה אוייביכם".
ומאידך היום זה קיצוני לאידך גיסא כפי שקראתי פעם שגרעין חיטה אחד בא"י מצמיח כיום בין 700 ל-750 חיטים.
וזה לעומת 20 חיטים לפני מאה שנה, ו-100 חיטים לפני ארבעים שנה).
 
בקיצור: חידוש כזה צריך מקור או ראיה או לפחות מכח רוה"ק,
וצ"ע לפי"ז דסו"ס כיון שמתוכחים כמה השיעור - הרי 'קץ מגולה' כבר איננו, אולי קץ מבולבל...  
ראייה לכאורה מכך שחז"ל לא אמרו שהקץ נודע כבר בזמנם שהרי כבר בזמן התנאים היו פירות בא"י ורק הזבת חלב ודבש ירד.
ביטול ה"ושממו עליה אויביכם" עדיין אינו קץ מגולה, שהרי אפשר שיהיו כאן אנשים מישראל ואף על פי כן אין זה "ענפיכם תשאו ופריכם תתנו לעמי ישראל" שהרי גם לשאר העמים יש פירות כיוצא בהם. 
השבחת החיטים, איני יודע אם יש בהם ראיה כי משתמשים בשיטות מלאכותיות, ויש הרבה שמפקפקים על אכילת חיטים בזמן הזה בגלל זה וטוענים שלא בריא לאכול אלא כוסמין.


למרות שכעת זה כבר יותר מובן, עדיין אשמח לדעת מקור ברור לחידוש גדול זה. 

[שיטות מלאכותיות - זה גם מה שעשו פעם לזבל ולעדור ולהבריך ולהרכיב וכו', אלא שכל דור והשיטות שלו...
כשבסוף בסוף - יש רק מישהו אחד מלמעלה שהוא נותן את השכל והרעיונות, ואחרי כל המאמצים הצלחת היבול תלויה רק ברצונו] . 


 


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1266
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי יהודה1 » 07 יולי 2019, 20:12

ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 19:42
[שיטות מלאכותיות - זה גם מה שעשו פעם לזבל ולעדור ולהבריך ולהרכיב וכו', אלא שכל דור והשיטות שלו...
כשבסוף בסוף - יש רק מישהו אחד מלמעלה שהוא נותן את השכל והרעיונות, ואחרי כל המאמצים הצלחת היבול תלויה רק ברצונו] .
אתה לא יכול להוכיח מכך שהיום צומח יותר טוב מלפני ששים שנה, שזה בגלל שארץ חוזרת לתת פירות, אולי בגלל שנינה דיעה לבני אדם להשביח את היבול.
יש משהו בזה שאכן הרבה מהחידושים מגיעים מהארץ אמנם זה עדיין לא דברי הגמרא.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1266
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי יהודה1 » 07 יולי 2019, 20:19

ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 19:42
למרות שכעת זה כבר יותר מובן, עדיין אשמח לדעת מקור ברור לחידוש גדול זה.
אני לא זוכר כעת עד כמה המקור מוקדם וכמה אומרים את זה. אבל למה לא תאמר כאן "קבל את האמת ממי שאמרה"?


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1498
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי האחד בא לגור » 07 יולי 2019, 20:31

הנידון פה הוא שני הסברים במהרש"א שם במקום, וז"ל:
אין לך קץ מגולה מזה וכו' שנאמר ואתם הרי גו'. לפי שכל זמן שאין ישראל על אדמתם אין הארץ נותנת פירותיה כדרכה    אבל כשתחזור ליתן פירותיה זהו קץ מגולה שקרב לבא זמן גאולה שיחזרו ישראל על אדמתן ועוד יש לפרש כמ"ש פרק במה מדליקין דלעתיד אילנות מוציאין פירות בכל יום שנאמר ונשא ענף ועשה פרי וגו' מה ענף בכל יום אף פרי בכל יום וכו' וכן יש לדרוש בהאי קרא ענפכם תתנו ופריכם תשאו וגו' מה ענף כל יום אף פרי בכל יום תשאו לעמי ישראל וזה יהיה בזמן שקרוב לבא זמן הגאולה וזהו דבר ניסי ודאי קץ מגולה הוא:
א"כ המהרש"א הוא בדעת זילברמן בתירוץ אחד ...

 השאלה מימי התנאים והאמוראים אינה קשה, כיון שלא היתה הארץ בשליטת ישראל .


מממממ
הודעות: 57
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי מממממ » 07 יולי 2019, 20:56

מי שהוא יודע האם הרב זילברמן זצ"ל ידע ולמד את הקץ? שמעתי פעם שכן, וקצת קשה לי שהרי הגר"א השביע, א"כ סימן שזה לא הקץ כי א"כ איך העיז לגלות לתלמידיו. וצ"ע (אבל יכול להיות שזה לא נכון)


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1266
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי יהודה1 » 07 יולי 2019, 20:58

האחד בא לגור כתב:
07 יולי 2019, 20:31
השאלה מימי התנאים והאמוראים אינה קשה, כיון שלא היתה הארץ בשליטת ישראל .
מזה מוכח לכאורה שלא מהני שיחזרו הפירות כמו שהיו אז, שהרי גם כשהיו בגלות הפירות היו טובים.


מתחזק
משתמש ותיק
הודעות: 342
הצטרף: 28 ינואר 2019, 12:44
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי מתחזק » 07 יולי 2019, 20:59

שמעיה כתב:
07 יולי 2019, 17:38
מתחזק כתב:
07 יולי 2019, 09:29
דרך אגב, בענין חשבונו של הגר"א, סיפר משמשו של הגאון רבי חיים קמיל זצ"ל [כמדומה הרב אטלן מרכסים]
שאמר לו פעם ר' חיים קמיל כי בדור שלנו יש רק אחד שיודע פשר דברי הגר"א וזהו בעל הדרכי שמואל זיע"א.
לא הבנתי. הרח''ק דיבר עם כל חכמי ישראל בזמנינו לפני שהגיע למסקנה גורפת זו?
כנראה שהוא הבין כך מחכמתו.
וכמובן גם שר' חיים קמיל בעצמו היה מבין גדול בענינים אלו.
 


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1498
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי האחד בא לגור » 07 יולי 2019, 21:02

יהודה1 כתב:
07 יולי 2019, 20:58
האחד בא לגור כתב:
07 יולי 2019, 20:31
השאלה מימי התנאים והאמוראים אינה קשה, כיון שלא היתה הארץ בשליטת ישראל .
מזה מוכח לכאורה שלא מהני שיחזרו הפירות כמו שהיו אז, שהרי גם כשהיו בגלות הפירות היו טובים.
יתכן שהיו רק במקום מסוים ולא בכל חלקי הארץ שמגדלים שם  .
 


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 871
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 193 פעמים
קיבל תודה: 194 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי שמעיה » 07 יולי 2019, 21:23

yosf כתב:
07 יולי 2019, 18:02
שמעיה כתב:
07 יולי 2019, 17:38
מתחזק כתב:
07 יולי 2019, 09:29
דרך אגב, בענין חשבונו של הגר"א, סיפר משמשו של הגאון רבי חיים קמיל זצ"ל [כמדומה הרב אטלן מרכסים]
שאמר לו פעם ר' חיים קמיל כי בדור שלנו יש רק אחד שיודע פשר דברי הגר"א וזהו בעל הדרכי שמואל זיע"א.
לא הבנתי. הרח''ק דיבר עם כל חכמי ישראל בזמנינו לפני שהגיע למסקנה גורפת זו?
נו באמת...
בכל הגדרה שאמרו גדו"י על גדול שבדורם תשאל מה הם בדקו את כולם????
קצת קטנוניות לשאול,
ואולי ח"ו [יותר חמור] קצת נגיעות לשאול...

ידידי. לא באתי כי אם לעורר קצת פקחות ורחבות אופקים.
מוזר לומר דבר מעין זה, ומוזר לצטטו.
אני מקווה מאוד שמדובר בציטוט מומצא, כי אין פתגם כזה מכבד את אומרו.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים