גם אני לא מצאתי את הספר מעשה ניסים הנזכר (אין באוצר החכמה) אך את המחבר הזה אתה ודאי מכיר, (מעניין לדעת מה רמת האמינות המיוחסת לו)אלכס אמר:לא מכיר את המחבר הנ"ל
אבל לדעתי לומר כן זו המעטה מחכמת שלמה
חשמל אינו חכמה. אלא גילוי, זה עניין של ידע ותו לא.
אינך יכול לשלול זאת לפני שתברר מיהו אותו מהר"י בדהאב הירושלמי המובא, וכן מיהו אותו רבי יהודה רוזנברג בעל הספר דברי הימים לשלמה.כלפי ליא אמר:אין לזה שום מקור,
אין לזה קשר לתרגום שני. לא התייחסתי כיצד פעל כסא שלמה.ים סוף אמר:אינך יכול לשלול זאת לפני שתברר מיהו אותו מהר"י בדאהב הירושלמי המובא, וכן מיהו אותו רבי יהודה רוזנברג בעל הספר דברי הימים לשלמה.כלפי ליא אמר:אין לזה שום מקור,
עיקר דבריו אכן מובאים בתרגום שני:
כידוע ש'חכמה' הינו גילוי של ידע ותו לא.אלכס אמר:לא מכיר את המחבר הנ"ל
אבל לדעתי לומר כן זו המעטה מחכמת שלמה
חשמל אינו חכמה. אלא גילוי, זה עניין של ידע ותו לא.
ים סוף אמר:מובא במדרש בכמה מקומות שהכיסא פעל ע"י 'מנגנון'. ומצאתי בספר שדן בעניין ערך הבדיקה במכונת אמת להיחשב כראיה בדין תורה את הדברים הבאים:
(אשמח לקבל מקורות נוספים לחידוש זה)
כסא שלמה.
מבין ענין אמר:מחודש מאד לומר שמנגנונין זה עין אלקטרונית... אין לנו שום מקור לכך שבזמן שלמה היה חשמל... ובכל אופן אין זה כלל נוגע למכונת אמת, היות ומפורש במדרש שהיו העדים "מתחרטים ומעידים אמת", ולא שהיו מסתמכים על המנגנון ככלי שפיטה.
א. מעולם לא חשבתי שכל מנגנון הוא בהכרח חשמלי, אכן איני מכיר מקור כזה ולכן פניתי לעזרת הציבור.
ב. מוזכר במדרש שהכיסא תוכנן לששת המלכים הבאים אחריו, ואיני מכיר אמצעי טכנולוגי היכול לארגן דבר מעין זה. אך כמובן אי"ז סיבה לומר שלא היה קיים בזמן שלמה.
ג. מכיון שנושא האשכול לא היה מכונת אמת לא טרחתי לגזור את דבריו עד סופם, אך אכן חטא חטאתי לאותו כותב שלא סיימתי את דבריו:
ים סוף אמר:מבין ענין אמר:מחודש מאד לומר שמנגנונין זה עין אלקטרונית... אין לנו שום מקור לכך שבזמן שלמה היה חשמל... ובכל אופן אין זה כלל נוגע למכונת אמת, היות ומפורש במדרש שהיו העדים "מתחרטים ומעידים אמת", ולא שהיו מסתמכים על המנגנון ככלי שפיטה.
ב. מוזכר במדרש שהכיסא תוכנן לששת המלכים הבאים אחריו, ואיני מכיר אמצעי טכנולוגי היכול לארגן דבר מעין זה. אך כמובן אי"ז סיבה לומר שלא היה קיים בזמן שלמה.
ג. מכיון שנושא האשכול לא היה מכונת אמת לא טרחתי לגזור את דבריו עד סופם, אך אכן חטא חטאתי לאותו כותב שלא סיימתי את דבריו:
אלכס אמר:לא מכיר את המחבר הנ"ל
אבל לדעתי לומר כן זו המעטה מחכמת שלמה
חשמל אינו חכמה. אלא גילוי, זה עניין של ידע ותו לא.
אבל לא היה כותב שהכיסא היה על פי חכמה גשמית אם אינו כך באמת לדעתו. והנה לנו מקור.כלפי ליא אמר:אין לזה שום מקור, וסיפורי הרב ליהמן נועדו לקרב את הנוער, ובכלל לא נועדו לספר עובדות היסטוריות מהימנות.
יהודה1 אמר:אבל לא היה כותב שהכיסא היה על פי חכמה גשמית אם אינו כך באמת לדעתו. והנה לנו מקור.כלפי ליא אמר:אין לזה שום מקור, וסיפורי הרב ליהמן נועדו לקרב את הנוער, ובכלל לא נועדו לספר עובדות היסטוריות מהימנות.
ברור שהוא לא המקור, אבל מוכח שהיה מקור לפניו, וכי הוא המציא את זה בשביל הסיפור?שמעיה אמר:מוזר להגדיר את הרב ליהמן כמקור. וכי יש לך הוו''א שהוא קיבל כך מפי רבותיו דור אחר דור עד דורו של שלמה?
גם אם היה כותב את דעתו בספר תורני ולא בסיפורי מעשיות, לא הייתי חושב שדעתו משמש כמקור, ולכל היותר הוא מקור ללגיטימציה לומר כן.
אם זכרוני אינו מטעה אותי החזו"א ב'אמונה ובטחון' כ' לא כדבריךשמעיה אמר:כידוע ש'חכמה' הינו גילוי של ידע ותו לא.אלכס אמר:לא מכיר את המחבר הנ"ל
אבל לדעתי לומר כן זו המעטה מחכמת שלמה
חשמל אינו חכמה. אלא גילוי, זה עניין של ידע ותו לא.
ואני חשבתי שהתכוונת לפקפק שהכיא לא היה על ידי שמות וכיו"ב.שמעיה אמר:סליחה, טעיתי. חשבתי שהרב ליהמן כבר כתב על ההמצאה האלטקרונית.
עתה מתברר לי שהוא כתב שזה היה מנגנון מכני, שזה בעצם מה שהתרגום שני באסתר אומר במפורש, ויש לזה יסוד בפסוקים.
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:לדעתי אפשר בהחלט ונכון לומר שאכן הכסא פעל באופן אלקטרוני, והיא גופא היתה חכמת שלמה המלך ע"ה, ואין זה מיעוט בחכמתו, שהרי הגיע לכל חכמת המדע בימינו ואף יותר ממנה (נשרי זהב מעופפים וכו', חיות מדברות, מדרגות שמזהות אם העולה מבית דוד וכו') וכל זה ללא ההקדמות שהיו לאדיסון ואיינשטיין וטיורינג, וכ"ש לאפל ומייקרוסופט. שהרי כל המצאותיהם וחכמתם נשען על המצאות קודמות וגילויים קודמים של דורות רבים, ושלמה השיג בחכמתו הכל לבדו.
אך ראוי לומר שהשיג זאת לא ע"י הבנת טבע הפיזיקה בלבד, אלא ע"י ידיעת מעשה מרכבה, וידיעת חכמת הנסתר, אשר ממנה משתלשלים הדברים מטה, לחכמת הטבע.
(שהרי שלמה היה הרבה יותר גדול מזה, הוא זה שחיבר את שיר השירים, שאין ערוך לקדושתו, גם ביחס לשאר התנך, כמו שכתוב כל השירים קודש וכו'.)
וכך משמע מדברי המדרשים והמפרשים, שלא היה בו שום נס ושום דבר שלא כדרך הטבע.
למה מוצלח? עיין בהקדמה להגש"פ ממכון מהר"ל.פולני אמר:אלכס אמר:לא מכיר את המחבר הנ"ל
אבל לדעתי לומר כן זו המעטה מחכמת שלמה
חשמל אינו חכמה. אלא גילוי, זה עניין של ידע ותו לא.
המחבר הוא הרב יודל רוזנברג, ממציא סיפורי הגולם מפראג, סיפורי שלמה המלך, המהר"ל ואבני החושן מהבריטיש מוזיאום, ושאר ספרים.
מדובר ביהודי תלמיד חכם שהוציא לאור המון ספרים, חלקם למדניים וחלקם ספרים מזוייפים וסיפורי עלילות ובדים, הוא זה שהמציא את עלילות הגולם מפראג (הבעיה היא שהוא מנסה בהקדמה למכור זאת כספר אמיתי מכת"י חתן המהר"ל ר' יצחק כץ), הוא המזייף של הגדת מהר"ל מפראג (ג"כ כביכול מכת"י חתן המהר"ל) שאינה אלא זיוף די מוצלח כידוע לחוקרים.
כמובן שאי אפשר לסמוך עליו בגרוש בנוגע לאמיתות דבריו לאחר שהוכר כזייפן סדרתי.
הוא חיבר בין השאר גם חיבור בשם מאור החשמל על השאלות ההלכתיות בנוגע לשימוש בחשמל, ואולי הושפע מספרו זה להחליט שגם כסא שלמה פעל ע"י חשמל...