סוטה ב:-ג. אסור לקנאות

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1266
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

סוטה ב:-ג. אסור לקנאות

שליחה על ידי יהודה1 » 07 יולי 2019, 22:39

לשון הגמרא:
"אמר ריש לקיש מה לשון קינוי דבר המטיל קנאה בינה לבין אחרים אלמא קסבר קינוי על פי עצמו וכולי עלמא לא ידעי דקני לה ואמרי מאי דקמא דקא בדלה ואתו למיעבד קנאה בהדה ורב יימר בר ר' שלמיא משמיה דאביי אמר דבר המטיל קנאה בינו לבינה אלמא קסבר קינוי על פי שנים עדים כולי עלמא ידעי דקני לה ואיהו הוא דאתי למיעבד קנאה בהדה אלמא קסברי דאסור לקנאות"
וצריך ביאור שהרי אסור לה להיסתר אם שום אדם גם קודם שקינא לה בעלה. ואם כן מה שייך לומר שמישום שמטיל קינאה אסור לקנאות.וגם למה יקנאו בה לפי ר"ל הרי עושה כדין.
ועל זה היה אפשר לומר שכיון שאם אחרים מדברת זה גורם לקנאה אבל עכ"פ קשה דמשמע שהדרך היה לנהוג כן, ולמה?

ערכים:


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1314
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 555 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוטה ב:-ג. אסור לקנאות

שליחה על ידי בן של רב » 08 יולי 2019, 00:01

בד"כ לא מדובר בצדייקת תמימה צנועה וחסודה.
ולכן כיון שסו"ס החשדות וחוסר האימון זה מה שמפרק את הבית, ומאידך זה לפעמים עוצר את ההפקרות שלה, כאן מתחיל הדיון איזה סיכון לקחת.


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1266
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוטה ב:-ג. אסור לקנאות

שליחה על ידי יהודה1 » 08 יולי 2019, 09:01

עדיין לריש לקיש נשאר קשה, כי אמר שמטיל קנאה בינה לאחרים. ומה בכך, אדרבה ישנאו אותה ולא תתייחד יותר אם אנשים.
אין לומר שמשום שאחרים כועסים עליה היא תהיה בכעס בביתה שאם כן גם הוא היה אומר שמטיל קנאה בינו לבינה.


ayedavid
הודעות: 128
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוטה ב:-ג. אסור לקנאות

שליחה על ידי ayedavid » 08 יולי 2019, 09:29

אולי אחר שקינא לה ולא הוכיח אותה בסתם היא נלחצת ומחמירה בהבדלות הרבה יותר מהדין


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 260
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוטה ב:-ג. אסור לקנאות

שליחה על ידי משה נפתלי » 08 יולי 2019, 10:32

שיטת החכמים הסוברים שאסור לקנאות היא, כי לא נאמרה פרשת סוטה אלא כנגד החשדנות היתרה של הגברים, המערערת את שלום ביתם וגם מרחיקה את נשיהם מחברת אנשים. וכדתני רבי ישמעאל:
גָּדוֹל שָׁלוֹם, שֶׁשֵּׁם הַגָּדוֹל שֶׁנִּכְתַּב בִּקְדֻשָּׁה אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִמָּחֶה עַל הַמַּיִם בִּשְׁבִיל לְהָטִיל שָׁלוֹם בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ.
וכן כתב רש"י בפרשת ויקהל על מראות הצובאות:
אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: אֵלּוּ חֲבִיבִין עָלַי מִן הַכֹּל, שֶׁעַל יְדֵיהֶם הֶעֱמִידוּ הַנָּשִׁים צְבָאוֹת הַרְבֵּה בְּמִצְרַיִם. וְנַעֲשָׂה הַכִּיּוֹר מֵהֶם, שֶׁהוּא לָשׂוּם שָׁלוֹם בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ, לְהַשְׁקוֹת מִמַּיִם שֶׁבְּתוֹכוֹ לְמִי שֶׁקִּנֵּא לָהּ בַּעְלָהּ וְנִסְתְּרָה.


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1266
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוטה ב:-ג. אסור לקנאות

שליחה על ידי יהודה1 » 08 יולי 2019, 10:35

משה נפתלי כתב:
08 יולי 2019, 10:32
שיטת החכמים הסוברים שאסור לקנאות היא, כי לא נאמרה פרשת סוטה אלא כנגד החשדנות היתרה של הגברים, המערערת את שלום ביתם וגם מרחיקה את נשיהם מחברת אנשים. וכדתני רבי ישמעאל:
גָּדוֹל שָׁלוֹם, שֶׁשֵּׁם הַגָּדוֹל שֶׁנִּכְתַּב בִּקְדֻשָּׁה אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִמָּחֶה עַל הַמַּיִם בִּשְׁבִיל לְהָטִיל שָׁלוֹם בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ.
וכן כתב רש"י בפרשת ויקהל על מראות הצובאות:
אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: אֵלּוּ חֲבִיבִין עָלַי מִן הַכֹּל, שֶׁעַל יְדֵיהֶם הֶעֱמִידוּ הַנָּשִׁים צְבָאוֹת הַרְבֵּה בְּמִצְרַיִם. וְנַעֲשָׂה הַכִּיּוֹר מֵהֶם, שֶׁהוּא לָשׂוּם שָׁלוֹם בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ, לְהַשְׁקוֹת מִמַּיִם שֶׁבְּתוֹכוֹ לְמִי שֶׁקִּנֵּא לָהּ בַּעְלָהּ וְנִסְתְּרָה.
מה עניין זה לכאן. השלום הוא אחר שנסתרה כדי להתירה לבעלה.
 


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 260
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוטה ב:-ג. אסור לקנאות

שליחה על ידי משה נפתלי » 08 יולי 2019, 10:59

הענין הוא, כי ההנחה השלטת היא שהאשה אשה רדופה שיש להשתדל בכל מאוד להשכין שלום בינה ובין אישהּ.
ואמנם שיטה אחרת לרש"י בפרשת נשא, שכתב וזה לשונו:
לְפִי שֶׁנַּעֲשָׂה הַכִּיּוֹר מִנְּחשֶׁת מַרְאוֹת הַצּוֹבְאוֹת וְזוֹ פֵּרְשָׁה מִדַּרְכֵיהֶן, שֶׁהָיוּ נִבְעָלוֹת לְבַעְלֵיהֶן בְּמִצְרַיִם תַּחַת הַתַּפּוּחַ וְזוֹ קִלְקְלָה לְאַחֵר, תִּבָּדֵק בּוֹ.
לשיטה זו, ההנחה השלטת היא כי אשה פרוצה לפנינו, ובהתאם לכך ההתייחסות אליה.


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1266
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 238 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוטה ב:-ג. אסור לקנאות

שליחה על ידי יהודה1 » 08 יולי 2019, 14:27

לא ראיתי כאן מחלוקת.
מדובר באישה שנסתרה אחר שקינא לה שהיא וודאי פרוצה. אלא שאף על פי כן אם לא נטמאה, היא מותרת לבעלה. וכדי לעשות שלום אמרה התורה שימחה השם על המים וע"י זה תיבדק ותותר לבעלה וגם ניקתה ונזרעה זרע. וממילא יהיה שלום ביניהם ולא יתקוטט עימה עוד.
(אפשר גם שאחר שיראה שאם זאת שעברה על אזהרתו ונסתרה בכל זאת לא נטמאה, אם כן אין לו להקפיד בה כל כך. שאף שעוברת על איסור בין אדם למקום שהזהיר מזה אפילו במי שיודע שלא יחטא, אבל אינה עושה דבר ערווה ממש)


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 260
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סוטה ב:-ג. אסור לקנאות

שליחה על ידי משה נפתלי » 08 יולי 2019, 18:11

יהודה1 כתב:
08 יולי 2019, 14:27
מדובר באישה שנסתרה אחר שקינא לה שהיא וודאי פרוצה.
לאו דווקא. לדעת רבי אליעזר משקהּ על פי עצמו. דהיינו, אף שאין הבעל מביא שום ראיה לדבריו שראה שנסתרה אמרה תורה שתשתה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח