האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1492
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 319 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי בן של רב » 08 יולי 2019, 02:26

הנה כידוע בירושלים המקודשת אין הקדושה חלה על גגין ועליות. 
(ונפק"מ למעשה בקרוב ממש לגבי אכילת קרבן פסח גם אם ח"ו לא יבנה המקדש כי מקריבין אע"פ שאין בית ויתכן שהבעיות האחרות יפתרו ואכמ"ל).

והרי עשר קדושות הן כדאיתא במסכת כלים פרק א'. 
ואם הבנתי נכון אז הקדושה נובעת דוקא מהקרקע ורק כשצמודים אליה.  וזה עד כדי כך שבירושלים א"א לאכול קדשים קלים ומעשר שני בגגין ועליות. 
וממילא כיו"ב גם כל ארץ ישראל קדושתה היא מכח מה שממנה מביאים עומר ושתי הלחם וביכורים = קדושת הקרקע.
וכן יש הרבה לשונות בכל התורה שוב ושוב על קדושת >הארץ< בדוקא. 
(וכהתבטאות הפונביז'ער רב "שבת שלום אמא אדמה"... וכן מצינו שהתורה מזהירה מרציחה למשל בגלל לא תטמא את אדמתך, וכן בעוד מצוות). 

וכן להיפך: טומאת ארץ העמים היא דוקא בקרקע כהאי לישנא דגמ' (היכן?) שהאוכל פירות חו"ל כאילו אוכל בשר אבותיו
והגמ' מסבירה שם משהו שהוא לכאורה לא כפשוטו לגמרי על מתי מבול שננערו לשם.
ומסתמא בא בעיקר להביע מסר עקרוני כמו הרבה לשונות בגמ' על טומאת הקרקע בדוקא, וכגון: "אנת עולא על אדמה טמאה תמות" (סוף כתובות) 
​​​​. 

וזה חידוש פלא שלא שמענוהו עד כה.


* מי שמסכים עמי - אז שירוץ מהר לקנות/למכור לפני שזה יתפרסם ויטלטל את מחירי הנדל"ן לטוב ולמוטב. 

ערכים:


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 293
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי yosf » 08 יולי 2019, 07:56

וכי אין טומאת ארץ העמים בקומת גג???
נראה לי דברים מוזרים.
דרך אגב בספה"ק כתוב שאדרבה ככל שאדם גר במקום וקומה גבוהה יותר מסוגל הדבר לתוספת יראת השי"ת
בן של רב כתב:
08 יולי 2019, 02:26
(ונפק"מ למעשה בקרוב ממש לגבי אכילת קרבן פסח גם אם ח"ו לא יבנה המקדש כי מקריבין אע"פ שאין בית ויתכן שהבעיות האחרות יפתרו ואכמ"ל).
די כבר להכניס כל היום את השטויות האלה בדלת האחורית
לא היה קורה כלום אם היית מרסן את עצמך... ודן בנפק"מ לכשיבנה הבית במהרה בימנו


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 458
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי שניאור » 08 יולי 2019, 07:58

לכאורה אין קשר בין הדברים כלל, כי בריושלים מבואר שצריכין לקדש אותה ולא קידשו את הגגין והעליות, משא"כ קדושת ארץ ישראל נהיית מעצמה (ע"י כיבוש אבל בלי דין קידוש הארץ ע"י מלך וסנהדרין וכו'), ונדמה לי לפי הזכרון שלי שהיתה סיבה מיוחדת למה לא קידשו גגין ועליות בירושלים.
מלבד זאת עיין במס' מכות יב ע"א שאפשר לאכול מעשר שני על העצים בירושלים, ובראשונים שם נתקשו בענין זה ולפי חלק מהתירוצים שם יוצא שזה כלל לא פשוט שגגין ועליות בירושלים לא נתקדשו.


עניין
הודעות: 183
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי עניין » 08 יולי 2019, 08:18

האם יש עניין ללכת בארה"ק בלי נעליים או עכ"פ שיהיו מאוד דקים?


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 458
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי שניאור » 08 יולי 2019, 08:22

עניין כתב:
08 יולי 2019, 08:18
האם יש עניין ללכת בארה"ק בלי נעליים או עכ"פ שיהיו מאוד דקים?
מילא בלי נעליים אני מבין את ההגיון העקום שיש בזה כדי ללכת על קרקע הארץ אבל נעליים דקים?! מה יש הבדל איזה הפסק יש בין הקרקע לביני?!


עניין
הודעות: 183
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי עניין » 08 יולי 2019, 08:28

שניאור כתב:
08 יולי 2019, 08:22
עניין כתב:
08 יולי 2019, 08:18
האם יש עניין ללכת בארה"ק בלי נעליים או עכ"פ שיהיו מאוד דקים?
מילא בלי נעליים אני מבין את ההגיון העקום שיש בזה כדי ללכת על קרקע הארץ אבל נעליים דקים?! מה יש הבדל איזה הפסק יש בין הקרקע לביני?!

הנקודה של @בן של רב היתה שיש חילוק ככל שיותר קרובים או רחוקים לאדמה.


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 458
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי שניאור » 08 יולי 2019, 10:57

עניין כתב:
08 יולי 2019, 08:28
הנקודה של @בן של רב היתה שיש חילוק ככל שיותר קרובים או רחוקים לאדמה.
אבל אם גגין ועליות לא נתקדשו אז אין שום הבדל אם זה חצי קומה או מאה עשרים קומות.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 08 יולי 2019, 11:11

בן של רב כתב:
08 יולי 2019, 02:26
הנה כידוע בירושלים המקודשת אין הקדושה חלה על גגין ועליות. 
(ונפק"מ למעשה בקרוב ממש לגבי אכילת קרבן פסח גם אם ח"ו לא יבנה המקדש כי מקריבין אע"פ שאין בית ויתכן שהבעיות האחרות יפתרו ואכמ"ל).

והרי עשר קדושות הן כדאיתא במסכת כלים פרק א'. 
ואם הבנתי נכון אז הקדושה נובעת דוקא מהקרקע ורק כשצמודים אליה.  וזה עד כדי כך שבירושלים א"א לאכול קדשים קלים ומעשר שני בגגין ועליות. 
וממילא כיו"ב גם כל ארץ ישראל קדושתה היא מכח מה שממנה מביאים עומר ושתי הלחם וביכורים = קדושת הקרקע.
וכן יש הרבה לשונות בכל התורה שוב ושוב על קדושת >הארץ< בדוקא. 
(וכהתבטאות הפונביז'ער רב "שבת שלום אמא אדמה"... וכן מצינו שהתורה מזהירה מרציחה למשל בגלל לא תטמא את אדמתך, וכן בעוד מצוות). 

וכן להיפך: טומאת ארץ העמים היא דוקא בקרקע כהאי לישנא דגמ' (היכן?) שהאוכל פירות חו"ל כאילו אוכל בשר אבותיו
והגמ' מסבירה שם משהו שהוא לכאורה לא כפשוטו לגמרי על מתי מבול שננערו לשם.
ומסתמא בא בעיקר להביע מסר עקרוני כמו הרבה לשונות בגמ' על טומאת הקרקע בדוקא, וכגון: "אנת עולא על אדמה טמאה תמות" (סוף כתובות) 
​​​​. 

וזה חידוש פלא שלא שמענוהו עד כה.


* מי שמסכים עמי - אז שירוץ מהר לקנות/למכור לפני שזה יתפרסם ויטלטל את מחירי הנדל"ן לטוב ולמוטב. 
הוא לא אמר אמא אדמה, זה התבלבל אצלך מ'אמא רוסיה'.
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי איש ווילנא » 08 יולי 2019, 11:33

בן של רב כתב:
08 יולי 2019, 02:26
הנה כידוע בירושלים המקודשת אין הקדושה חלה על גגין ועליות. 
(ונפק"מ למעשה בקרוב ממש לגבי אכילת קרבן פסח גם אם ח"ו לא יבנה המקדש כי מקריבין אע"פ שאין בית ויתכן שהבעיות האחרות יפתרו ואכמ"ל).

והרי עשר קדושות הן כדאיתא במסכת כלים פרק א'. 
ואם הבנתי נכון אז הקדושה נובעת דוקא מהקרקע ורק כשצמודים אליה.  וזה עד כדי כך שבירושלים א"א לאכול קדשים קלים ומעשר שני בגגין ועליות. 
וממילא כיו"ב גם כל ארץ ישראל קדושתה היא מכח מה שממנה מביאים עומר ושתי הלחם וביכורים = קדושת הקרקע.
וכן יש הרבה לשונות בכל התורה שוב ושוב על קדושת >הארץ< בדוקא. 
(וכהתבטאות הפונביז'ער רב "שבת שלום אמא אדמה"... וכן מצינו שהתורה מזהירה מרציחה למשל בגלל לא תטמא את אדמתך, וכן בעוד מצוות). 

וכן להיפך: טומאת ארץ העמים היא דוקא בקרקע כהאי לישנא דגמ' (היכן?) שהאוכל פירות חו"ל כאילו אוכל בשר אבותיו
והגמ' מסבירה שם משהו שהוא לכאורה לא כפשוטו לגמרי על מתי מבול שננערו לשם.
ומסתמא בא בעיקר להביע מסר עקרוני כמו הרבה לשונות בגמ' על טומאת הקרקע בדוקא, וכגון: "אנת עולא על אדמה טמאה תמות" (סוף כתובות) 
​​​​. 

וזה חידוש פלא שלא שמענוהו עד כה.


* מי שמסכים עמי - אז שירוץ מהר לקנות/למכור לפני שזה יתפרסם ויטלטל את מחירי הנדל"ן לטוב ולמוטב. 
לדין של גגין ועליות לא נתקדשו יש כמה נפקא מינות גם בימינו 

שכידוע לא ניתן לחלל בירושלים מעשר שני שלא נטמא. ובגגים ועליות אפשר. מיהו אם היה קליטת מחיצות הרי לא פתרנו את הבעיה 
למי שחושש לדעת הרמב"ם שנטילת לולב בירושלים הוא דאורייתא כל שבעה צריך לעשותו בקרקע ולא בגגין ועליות [ולכאורה צריך ליטול בכותל ולא ברובע היהודי שכולו על גבי גגין ועליות. וגם הכותל לא בכולו] 

לגוף הדין אם יש דין גגין ועליות לא נתקדשו בירושלים [ולא רק בבית המקדש] אכן כך עולה מפשט הסוגיא בפסחים דף פו אבל באמת זה נראה תמוה שקומה ב' בכל ירושלים לא תתקדש והאור שמח מביא שבתשובת הרשב"א והרמב"ם למדו את הסוגיא באופן אחר שכוונת הגמ' רק לענין קרבן פסח שכשקבעו לאכול בבית אסור לעלות לאכלו בגג כי הגג חולק מהמקום מהבית. אבל קדושת ירושלים וודאי יש גם על הגגות 

לעצם הדין שגגין ועליות לא נתקדשו יש שיטה בראב"ד בתמיד שזה רק בגגין ועליות שהיו בזמן הקידוש אבל גגין ועליות מאוחרים נתקדשו ועוד שיטות יש שם בזה עי' שם 

הנימוק לכך שגגין ועליות לא נתקדשו אין נראה שהטעם כמו שכתבת משום שרק גוף הקרקע קדושה שהרי גם מחילות לא נתקדשו במקדש

בקשר להקרבת קרבן פסח בימינו ללא שתחזור הנבואה לישראל אי אפשר להקריב. כי בשביל להקריב בטומאה בעינן ציץ מרצה ובעינן כל הבגדי כהן גדול וצריך בשביל זה לדעת לזהות את כל אבני החושן. כמו כן בעינן לידע את מקום המזבח המדויק [וקשה לסמוך על המסורת של מקום קודש הקדשים] כך שעליינו להמתין לחזרת הנבואה וגם זה יכול להיות בקרוב 
 


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 458
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי שניאור » 08 יולי 2019, 11:42

איש ווילנא כתב:
08 יולי 2019, 11:33
לדין של גגין ועליות לא נתקדשו יש כמה נפקא מינות גם בימינו 

שכידוע לא ניתן לחלל בירושלים מעשר שני שלא נטמא. ובגגים ועליות אפשר. מיהו אם היה קליטת מחיצות הרי לא פתרנו את הבעיה 
למי שחושש לדעת הרמב"ם שנטילת לולב בירושלים הוא דאורייתא כל שבעה צריך לעשותו בקרקע ולא בגגין ועליות 

לגוף הדין אם יש דין גגין ועליות לא נתקדשו בירושלים [ולא רק בבית המקדש] אכן כך עולה מפשט הסוגיא בפסחים דף פו אבל באמת זה נראה תמוה שקומה ב' בכל ירושלים לא תתקדש והאור שמח מביא שבתשובת הרשב"א והרמב"ם למדו את הסוגיא באופן אחר שכוונת הגמ' רק לענין קרבן פסח שכשקבעו לאכול בבית אסור לעלות לאכלו בגג כי הגג חולק מהמקום מהבית. אבל קדושת ירושלים וודאי יש גם על הגגות 

לעצם הדין שגגין ועליות לא נתקדשו יש שיטה בראב"ד בתמיד שזה רק בגגין ועליות שהיו בזמן הקידוש אבל גגין ועליות מאוחרים נתקדשו ועוד שיטות יש שם בזה עי' שם 

הנימוק לכך שגגין ועליות לא נתקדשו אין נראה שהטעם כמו שכתבת משום שרק גוף הקרקע קדושה שהרי גם מחילות לא נתקדשו במקדש

בקשר להקרבת קרבן פסח בימינו ללא שתחזור הנבואה לישראל אי אפשר להקריב. כי בשביל להקריב בטומאה בעינן ציץ מרצה ובעינן כל הבגדי כהן גדול וצריך בשביל זה לדעת לזהות את כל אבני החושן. כמו כן בעינן לידע את מקום המזבח המדויק [וקשה לסמוך על המסורת של מקום קודש הקדשים] כך שעליינו להמתין לחזרת הנבואה וגם זה יכול להיות בקרוב
כל מה שכתבת נכון ואפשר להוסיף עוד מ"מ ועיונים לזה, אבל מה שכתבת בענין הקרבה בזמן הזה אנא הזהר בדבריך אא"כ אתה מעוניין לפתח כאן דיון מחודש אמוציונלי וסוער בענין זה.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 760
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 311 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי בנציון » 08 יולי 2019, 11:49

זקן ויושב בישיבה כתב:
08 יולי 2019, 11:11
בן של רב כתב:
08 יולי 2019, 02:26
הנה כידוע בירושלים המקודשת אין הקדושה חלה על גגין ועליות. 
(ונפק"מ למעשה בקרוב ממש לגבי אכילת קרבן פסח גם אם ח"ו לא יבנה המקדש כי מקריבין אע"פ שאין בית ויתכן שהבעיות האחרות יפתרו ואכמ"ל).

והרי עשר קדושות הן כדאיתא במסכת כלים פרק א'. 
ואם הבנתי נכון אז הקדושה נובעת דוקא מהקרקע ורק כשצמודים אליה.  וזה עד כדי כך שבירושלים א"א לאכול קדשים קלים ומעשר שני בגגין ועליות. 
וממילא כיו"ב גם כל ארץ ישראל קדושתה היא מכח מה שממנה מביאים עומר ושתי הלחם וביכורים = קדושת הקרקע.
וכן יש הרבה לשונות בכל התורה שוב ושוב על קדושת >הארץ< בדוקא. 
(וכהתבטאות הפונביז'ער רב "שבת שלום אמא אדמה"... וכן מצינו שהתורה מזהירה מרציחה למשל בגלל לא תטמא את אדמתך, וכן בעוד מצוות). 

וכן להיפך: טומאת ארץ העמים היא דוקא בקרקע כהאי לישנא דגמ' (היכן?) שהאוכל פירות חו"ל כאילו אוכל בשר אבותיו
והגמ' מסבירה שם משהו שהוא לכאורה לא כפשוטו לגמרי על מתי מבול שננערו לשם.
ומסתמא בא בעיקר להביע מסר עקרוני כמו הרבה לשונות בגמ' על טומאת הקרקע בדוקא, וכגון: "אנת עולא על אדמה טמאה תמות" (סוף כתובות) 
​​​​. 

וזה חידוש פלא שלא שמענוהו עד כה.


* מי שמסכים עמי - אז שירוץ מהר לקנות/למכור לפני שזה יתפרסם ויטלטל את מחירי הנדל"ן לטוב ולמוטב. 
הוא לא אמר אמא אדמה, זה התבלבל אצלך מ'אמא רוסיה'.


כבר אמרו את זה תלמידי הגר"א באיגרת שהובאה בספר פאת השולחן "הלא היא אמכם שורש נשמתכם". [משום שא"י היא קשורה לשכינה וכו'].


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 08 יולי 2019, 12:10

בנציון כתב:
08 יולי 2019, 11:49
זקן ויושב בישיבה כתב:
08 יולי 2019, 11:11
בן של רב כתב:
08 יולי 2019, 02:26
הנה כידוע בירושלים המקודשת אין הקדושה חלה על גגין ועליות. 
(ונפק"מ למעשה בקרוב ממש לגבי אכילת קרבן פסח גם אם ח"ו לא יבנה המקדש כי מקריבין אע"פ שאין בית ויתכן שהבעיות האחרות יפתרו ואכמ"ל).

והרי עשר קדושות הן כדאיתא במסכת כלים פרק א'. 
ואם הבנתי נכון אז הקדושה נובעת דוקא מהקרקע ורק כשצמודים אליה.  וזה עד כדי כך שבירושלים א"א לאכול קדשים קלים ומעשר שני בגגין ועליות. 
וממילא כיו"ב גם כל ארץ ישראל קדושתה היא מכח מה שממנה מביאים עומר ושתי הלחם וביכורים = קדושת הקרקע.
וכן יש הרבה לשונות בכל התורה שוב ושוב על קדושת >הארץ< בדוקא. 
(וכהתבטאות הפונביז'ער רב "שבת שלום אמא אדמה"... וכן מצינו שהתורה מזהירה מרציחה למשל בגלל לא תטמא את אדמתך, וכן בעוד מצוות). 

וכן להיפך: טומאת ארץ העמים היא דוקא בקרקע כהאי לישנא דגמ' (היכן?) שהאוכל פירות חו"ל כאילו אוכל בשר אבותיו
והגמ' מסבירה שם משהו שהוא לכאורה לא כפשוטו לגמרי על מתי מבול שננערו לשם.
ומסתמא בא בעיקר להביע מסר עקרוני כמו הרבה לשונות בגמ' על טומאת הקרקע בדוקא, וכגון: "אנת עולא על אדמה טמאה תמות" (סוף כתובות) 
​​​​. 

וזה חידוש פלא שלא שמענוהו עד כה.


* מי שמסכים עמי - אז שירוץ מהר לקנות/למכור לפני שזה יתפרסם ויטלטל את מחירי הנדל"ן לטוב ולמוטב. 
הוא לא אמר אמא אדמה, זה התבלבל אצלך מ'אמא רוסיה'.

כבר אמרו את זה תלמידי הגר"א באיגרת שהובאה בספר פאת השולחן "הלא היא אמכם שורש נשמתכם". [משום שא"י היא קשורה לשכינה וכו'].
על האדמה או על ארץ ישראל באופן כללי?
 



זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 08 יולי 2019, 12:17

בנציון כתב:
08 יולי 2019, 12:12
ארץ זה אדמה.
תבדוק שוב את נושא האשכול.
 


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 760
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 311 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי בנציון » 08 יולי 2019, 12:40

זקן ויושב בישיבה כתב:
08 יולי 2019, 12:17
בנציון כתב:
08 יולי 2019, 12:12
ארץ זה אדמה.
תבדוק שוב את נושא האשכול.




אני התייחסתי רק לנושא שהוא קרא לה אמא. ולגופו של עניין ידוע שהרב מפוניבז' נישק את האדמה כאשר הוא אמר לה גוט שבת.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1921
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי שאר לעמו » 08 יולי 2019, 12:51

גגין לא נתקדשו לא מחמת שהם רחוקים מהאדמה.. אפשר לשבת על כסא גבוה עם רגליים מורמות ולאכול.
אלא משום שתקרתם חוצצת מקדושת העיר לאכילת קדשים.
מה זה קשור לא"י. אוירה דא"י מחכים ... 
והליכה יחף לשאוב קדושה מהקרקע מצאנו רק בקרקע קדושה בקדושת שכינה עצמה כמו במקדש (הבית והעזרה), וכמו במקום שנתגלתה שכינה בעת התגלותה (של נעליך).


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי מתחזק » 08 יולי 2019, 13:02

שאר לעמו כתב:
08 יולי 2019, 12:51
גגין לא נתקדשו לא מחמת שהם רחוקים מהאדמה.. אפשר לשבת על כסא גבוה עם רגליים מורמות ולאכול.
אלא משום שתקרתם חוצצת מקדושת העיר לאכילת קדשים.
מה זה קשור לא"י. אוירה דא"י מחכים ... אבל רק את מי שלא דוחה החכמה בידיו.
והליכה יחף לשאוב קדושה מהקרקע מצאנו רק בקרקע קדושה בקדושת שכינה עצמה כמו במקדש (הבית והעזרה), וכמו במקום שנתגלתה שכינה בעת התגלותה (של נעליך).
מאיפה הבאת את הנוסח הזה?
בפשטות זה ענין של מורא וכבוד.
 


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 293
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי yosf » 08 יולי 2019, 13:03

בנציון כתב:
08 יולי 2019, 12:12
ארץ זה אדמה.


ממש לא
והארץ הייתה תוהו וכו' אמרו בזוה"ק דא מלכות היינו שכינה
ולפיכך היא אימכם לפי דבנים אתם לה' אלוקיכם דיינו קוב"ה ושכינתיה
ומבואר דבניא אתם לשכינה כביכול ושכינה נרמזת [רק נרמזת...כמובן] לארץ
אומנם ראיתי את כותרת האשכול... אבל ...
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1921
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי שאר לעמו » 08 יולי 2019, 13:07

מתחזק כתב:
08 יולי 2019, 13:02
שאר לעמו כתב:
08 יולי 2019, 12:51
מאיפה הבאת את הנוסח הזה?
בפשטות זה ענין של מורא וכבוד.

זה חז"ל אבל אין בידי לחפש כעת.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 760
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 311 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי בנציון » 08 יולי 2019, 13:08

yosf כתב:
08 יולי 2019, 13:03
בנציון כתב:
08 יולי 2019, 12:12
ארץ זה אדמה.


ממש לא
והארץ הייתה תוהו וכו' אמרו בזוה"ק דא מלכות היינו שכינה
ולפיכך היא אימכם לפי דבנים אתם לה' אלוקיכם דיינו קוב"ה ושכינתיה
ומבואר דבניא אתם לשכינה כביכול ושכינה נרמזת [רק נרמזת...כמובן] לארץ
אומנם ראיתי את כותרת האשכול... אבל ...

שכינה גם כן נקראת אדמה.
רמ"ד וואלי כותב בעשרות מקומות "א"י דא גופא דשכינתא".
 


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי מתחזק » 08 יולי 2019, 14:03

בנציון כתב:
08 יולי 2019, 13:08
yosf כתב:
08 יולי 2019, 13:03
בנציון כתב:
08 יולי 2019, 12:12
ארץ זה אדמה.


ממש לא
והארץ הייתה תוהו וכו' אמרו בזוה"ק דא מלכות היינו שכינה
ולפיכך היא אימכם לפי דבנים אתם לה' אלוקיכם דיינו קוב"ה ושכינתיה
ומבואר דבניא אתם לשכינה כביכול ושכינה נרמזת [רק נרמזת...כמובן] לארץ
אומנם ראיתי את כותרת האשכול... אבל ...
שכינה גם כן נקראת אדמה.
רמ"ד וואלי כותב בעשרות מקומות "א"י דא גופא דשכינתא".

אולי שכינה נקראת אדמה, אבל אדמה לא נקראת שכינה.
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2414
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 335 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי מאן דהו » 08 יולי 2019, 14:15

yosf כתב:
08 יולי 2019, 13:03
בנציון כתב:
08 יולי 2019, 12:12
ארץ זה אדמה.
ממש לא
והארץ הייתה תוהו וכו' אמרו בזוה"ק דא מלכות היינו שכינה
ולפיכך היא אימכם לפי דבנים אתם לה' אלוקיכם דיינו קוב"ה ושכינתיה
ומבואר דבניא אתם לשכינה כביכול ושכינה נרמזת [רק נרמזת...כמובן] לארץ
אומנם ראיתי את כותרת האשכול... אבל ...


שמואל דוד כתב:
11 אוקטובר 2018, 22:01
בפרשת נח כתב קרא כמה פעמים ארץ וכמה פעמים אדמה וצ״ע כנ״ל.
ועיין פרק ח פסוק ז
וישלח את העורב וייצא יצוא ושוב עד יבושת המים מעל הארץ
ובפסוק ח
וישלח את היונה מאיתו לראות הקלו המים מעל פני האדמה
ואגב יש להעיר בחילוק הלשון בין יבשת המים להקלו המים

הפקדתי שומרים כתב:
13 אוקטובר 2018, 21:26
שמתי לב לדבר מענין (התעוררתי בזה בזכות קושית ר' @שמואל דוד כאן) בתחילת חומש בראשית, התורה לא משתמשת כלל במילה 'אדמה' רק במילה 'ארץ', והפעם הראשונה שמוזכרת המילה 'אדמה' הינה בפרשה המסכמת את מעשה בראשית (פרק ד, ב) "וקין עבד אדמה", ויש לדעת מדוע השתמשה עד אז רק במילה ארץ ולא אדמה.


הפקדתי שומרים כתב:
14 אוקטובר 2018, 20:30
יהודה1 כתב:האם ייתכן ש"ארץ" הכוונה מקום מיוחד ליישוב. ו"אדמה" סוג החומר לכן רק בקין ואף בבליעת את דמי הבל מוזכרת כאדמה שהרי אין שם התייחסות אליה כיישוב. גם אדם הראשון כתוב שנברא "עפר מן האדמה"
עמוס חדד כתב:גם אני מצטרף לדברי רבי יהודה1.
ארץ זו המציאות של הדבר שאנו חיים עליו, ההיפך מן השמים.
אדמה זה החומר שממנו מורכבת הארץ.
רמתים צופים כתב:"ארץ" בלשון מקרא מתייחסת בדרך כלל ל'כדור הארץ' - ה'גלובוס', והיא מילה נרדפת ללשון 'תבל', כלשון הפסוק "לה' הארץ ומלואה / תבל ויושבה בה". וכן בכל בראשית בראשית "הארץ" עומד במקביל ל"השמים", השמים היינו כל מה שמחוץ לכדור הארץ, והארץ היינו כדור הארץ עצמו.
גם חבל ארץ (טריטוריה) נקרא בלשון מקרא בשם ארץ, כמו 'ארץ ישראל' 'ארץ יהודה' 'ארץ מצרים' 'ארץ צוף' וכדו'.
אדמה לעומת זאת מתייחסת להאדמה עצמה לחומר שבו, כמו שביארו כאן.
ישר כח לכל החברים שעמדו לבאר כל אחד בלשונו הוא, אבל בשורה תחתונה כולם מסכימים כאן ש'האדמה' היא החומר ממנו מורכב הארץ, ואילו 'ארץ' הוא המקום אשר האדם שוכן בו.
אלא שאת החילוק הנ"ל כבר הבאתי באשכול כאן וציינתי בשם התפארת ישראל, והבאנו גם את המלבי"ם ועוד, וכמו כן חילוק זה כבר נכתב באשכול שם, ועם זאת מה שלא הונח לי בזה עד לפתיחת האשכול כאן, שכן לפי החילוק הנ"ל בכמה מהפסוקים בפרשת הבריאה היה מתאים יותר לנקוט אדמה ולא ארץ. למשל הפסוקים בפרק א-
(יא) וַיֹּאמֶר אֱלֹקים תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ עַל הָאָרֶץ וַיְהִי כֵן:
(יב) וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע לְמִינֵהוּ וְעֵץ עֹשֶׂה פְּרִי אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ לְמִינֵהוּ וַיַּרְא אֱלֹקים כִּי טוֹב:
(כד) וַיֹּאמֶר אֱלֹקים תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ בְּהֵמָה וָרֶמֶשׂ וְחַיְתוֹ אֶרֶץ לְמִינָהּ וַיְהִי כֵן:
בכל הפסוקים הללו לפי חילוקכם היה מתאים יותר להשתמש במילה אדמה, וכמו שנקט ביצירת האדם מן האדמה. שכן זו תכונה התלויה בחומר הארץ כהגדרתכם, האדמה מצמיחה את היבול, ולא ארץ שבאה לתאר את הישוב באופן כוללני ביחס לשמים.

כמו כן כבר הבאנו בהודעה שם את דברי המלבי"ם שהעלו כאן וכן פירש האור החיים, לפרש ש'אדמה' היא העליונה, ו'הארץ' היא השכבה התחתונה יותר. ואילו מד' רש"י (כך העיר הפרדס יוסף הנז') שכתב -"בד"א את הארץ עם הארץ שאף ג' טפחים של עומק המחרישה נמוחו ונטשטשו". מבואר שהארץ נקראית החל מהשכבה החיצונית של פני האדמה עד לעומק ג' טפחים, ומכאן ואילך בשם ארץ תכונה. ומ"מ לדבריכם, הרי החילוק בין ארץ לאדמה אינו תלוי בעומק השכבה אלא הגדרת החילוק הוא בין החומר ובין שם המקום. וזה לשון הפרדס יוסף (בראשית פרק ו פסוק יג) "הארץ": רש"י פירש שאף ג' טפחים עומק נקרא ארץ, מכאן ואילך נקרא אדמה. ובאור החיים פרשת קרח (ט"ז, ל"א) כתב להיפך, אדמה הוא עליונה וארץ תחתונה, וכן כתב המלבי"ם יתרו (כ, כ"א) בפסוק מזבח אדמה: ועיין תפארת ישראל (פ"ו אות ה' מברכות) שכתב, דלהכי על פרי האדמה מברך בורא פרי האדמה ועל לחם המוציא, ולא שניהן בבורא מאדמה או במוציא מארץ, דבורא הוא יש מאין ומוציא יש מיש, ואדמה הוי חלק העפריי שבארץ, וארץ כל הכחות הטמונים בארץ, ופרי אדמה רק מזון קל ואין בו הזנה כל כך, נברא רק מחיצוניות קליפת הארץ יש מאין, ומברך בורא פרי האדמה, אבל לחם לבב אנוש יסעד [תהילים ק"ד, ט"ו], צריך להזנתו כח גדול, מוצא מעמקי הכחות והוא יש מיש, לכן מברך המוציא לחם מן הארץ, עיין שם היטב. (ועיין בתיבת גמא (סוף פרשת בראשית ושלח) ועיין הכתב והקבלה מה שכתב בשם הגר"א, ולדבריו צריך עיון נוסחת התפלה ותן ברכה על פני האדמה, עיין שם. ועיין מה שכתבתי בפרשת וירא (י"ח, ה):

הכתב והקבלה (בראשית ב, ה) - על הארץ וגו' את האדמה. ההבדל בין מלת ארץ לאדמה הוא להגר"א בכונת המדבר, אם ירצה לרמוז על אדמת עפר לעבוד אותה או על הפירות או יאמר אדמה, וכאשר ירצה לדבר על מדתה יאמר ארץ או כלל העולם או א"י בפרטות, לכן אמרו רבותינו על פירות הארץ אומר בורא פרי האדמה, שהמכוון על הפירות הצומחות מן האדמה שנזרעה ונעבדה חוץ מן הפת שעל הפת הוא אומר המוציא לחם מן הארץ, מפני שלשבעת המינים מיוחדת להם א"י לכן מברכין אחריהן ברכת על הארץ ותפלת משיב הרוח ותן טל ומטר לא על א"י, לכן תיקנו על הפת לומר מן הארץ המורה על א"י אשר שאר ארצות שותים התמצית ממנו, לכן אמר כי לא המטיר א' על הארץ על כלל הארץ, ואין אדם לעבוד את האדמה על פרט האדמה שעובדים בה, ואמר "ואד יעלה מן הארץ" מפני שהאדים עולים מתערובת הארץ ויסודותיה, והשקה את כל פני האדמה הפרטית הנצרך לעבדה (הגר"א) עכ"ל.

מדברי הגר"א הללו חזינן בדומה לחילוק שהעלו כאן ובאשכול שם, אמנם לא זכיתי להבין דב"ק היאך יפרש את הפסוקים שהזכרנו. כמו כן מדברי רש"י עולה חילוק שונה בין משמעות ארץ לאדמה כפי שהערנו. ולכך נראה לפרש בדברי רש"י שכתב -"שאף ג' טפחים עומק נקרא ארץ, מכאן ואילך נקרא אדמה", שאכן שני משמעויות לשם 'ארץ', האחת משמשת במקביל למילה אדמה אלא שבשונה מאדמה שהיא שכבה עמוקה יותר, ארץ היא השכבה העליונה -החל מפני הארץ עד לעומק ג' טפחים, ומשמעות נוספת למילה ארץ משמשת לתאר את העולם ביחס לשמים. ואם נתבונן בזה, לפי רש"י המילה ארץ מתפרשת על שני פנים, גם לחומר וגם למקום, אולם לפירוש המלבי"ם ואוה"ח הנ"ל, הרי שהמילה ארץ הינה השכבה העמוקה העוטפת את הכדור ומתפרשת במשמעות אחידה יותר. ועדין לענ"ד צ"ב מה שהערנו היאך יתפרשו הפסוקים הנ"ל. וכן הפסוק בפ"א פסוק כה: וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת חַיַּת הָאָרֶץ לְמִינָהּ וְאֶת הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ וְאֵת כָּל רֶמֶשׂ הָאֲדָמָה לְמִינֵהוּ וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב.

מלבי"ם (שמות כ,כ אות ד) וז"ל-...שמבואר אצלנו ההבדל שבין ארץ ובין אדמה, שאדמה מציין האדמה שלמעלה לא העומק עד התהום.
ועיי"ע מש"כ בספר תיבת גומא (במדבר טו, לח) - ויראה תואר ארץ לשון חשיבות, אדמה עב ומגושם עיין בעטרת זקנים א"ח סימן קס"ז ע"כ.

viewtopic.php?f=6&t=3238
viewtopic.php?f=6&t=3226


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי יהודה1 » 08 יולי 2019, 14:44

yosf כתב:
08 יולי 2019, 07:56
וכי אין טומאת ארץ העמים בקומת גג???
נראה לי דברים מוזרים.
דרך אגב בספה"ק כתוב שאדרבה ככל שאדם גר במקום וקומה גבוהה יותר מסוגל הדבר לתוספת יראת השי"ת
בן של רב כתב:
08 יולי 2019, 02:26
(ונפק"מ למעשה בקרוב ממש לגבי אכילת קרבן פסח גם אם ח"ו לא יבנה המקדש כי מקריבין אע"פ שאין בית ויתכן שהבעיות האחרות יפתרו ואכמ"ל).
די כבר להכניס כל היום את השטויות האלה בדלת האחורית
לא היה קורה כלום אם היית מרסן את עצמך... ודן בנפק"מ לכשיבנה הבית במהרה בימנו
המאהיל על ארץ העמים נטמא גם כן
אבל יש סברא שהקרקע גורמת ולכן עדיך לגור באויר וכן בא"י להיפך.


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 293
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי yosf » 08 יולי 2019, 14:45

בנציון כתב:
08 יולי 2019, 13:08
yosf כתב:
08 יולי 2019, 13:03
בנציון כתב:
08 יולי 2019, 12:12
ארץ זה אדמה.


ממש לא
והארץ הייתה תוהו וכו' אמרו בזוה"ק דא מלכות היינו שכינה
ולפיכך היא אימכם לפי דבנים אתם לה' אלוקיכם דיינו קוב"ה ושכינתיה
ומבואר דבניא אתם לשכינה כביכול ושכינה נרמזת [רק נרמזת...כמובן] לארץ
אומנם ראיתי את כותרת האשכול... אבל ...
שכינה גם כן נקראת אדמה.
רמ"ד וואלי כותב בעשרות מקומות "א"י דא גופא דשכינתא".


לא שללתי דאדמה היא בבחינת שכינה וכו' רק שזה הבחנה אחרת, והמשכיל יבין.
עכ"פ עיקר מה שהגבתי הוא כיון שזה ממש תמוה ושטחי לקחת משפט שמתייחס לעולמות גבוהים בפנימיות התוה"ק ובעיקר בעולמות האיחוד ולהשתמש בהם לעניינים גשמיים, ולפי"ז דנים להקיש ולדמות ולא דמי, ודי בזה.
ואם תעמוד על סוד נקודת ציון דא... וכו' תבין כוונתי.
 


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1492
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 319 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי בן של רב » 08 יולי 2019, 15:21

yosf כתב:
08 יולי 2019, 14:45
בנציון כתב:
08 יולי 2019, 13:08
yosf כתב:
08 יולי 2019, 13:03



ממש לא
והארץ הייתה תוהו וכו' אמרו בזוה"ק דא מלכות היינו שכינה
ולפיכך היא אימכם לפי דבנים אתם לה' אלוקיכם דיינו קוב"ה ושכינתיה
ומבואר דבניא אתם לשכינה כביכול ושכינה נרמזת [רק נרמזת...כמובן] לארץ
אומנם ראיתי את כותרת האשכול... אבל ...
שכינה גם כן נקראת אדמה.
רמ"ד וואלי כותב בעשרות מקומות "א"י דא גופא דשכינתא".


לא שללתי דאדמה היא בבחינת שכינה וכו' רק שזה הבחנה אחרת, והמשכיל יבין.
עכ"פ עיקר מה שהגבתי הוא כיון שזה ממש תמוה ושטחי לקחת משפט שמתייחס לעולמות גבוהים בפנימיות התוה"ק ובעיקר בעולמות האיחוד ולהשתמש בהם לעניינים גשמיים, ולפי"ז דנים להקיש ולדמות ולא דמי, ודי בזה.
ואם תעמוד על סוד נקודת ציון דא... וכו' תבין כוונתי.

משהו כאן מריח ריח של נטיה קלה לנצרות, בשגגה גמורה כמובן. 

בפרשת השבוע היה מושחת אחד סתום עין שאמר דברים דומים שלעניות דעתו זה פשוט לא יתכן שהקב"ה שהוא קדוש וטהור ומשרתיו קדושים וטהורים יתחבר אל החומר יציץ בו ואף ישכון בו. 
ומקובלנו שלא לחינם הוא הנביא הכי גדול של אוה"ע, כי זו כל מהותה של הנצרות וחברותיה - לומר שה' הוא אמנם רם על כל גויים אבל רק על השמים כבודו...
ולעומתם אנו אומרים שם בשמים ובארץ, וכן בכל התורה "על האדמה". 

נ. ב. הגר"א אומר הרבה פעמים שהמציאות הבסיסית = הפשט והמוחש, והפנימיות הנשמתית = הסוד והעולמות, 
הם ממש חייבים להיות צמודים ומתאימים לגמרי. 

פקודי ה' אמת צדקו >יחדיו<! 
 


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 293
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי yosf » 08 יולי 2019, 22:42

בן של רב כתב:
08 יולי 2019, 15:21
משהו כאן מריח ריח של נטיה קלה לנצרות, בשגגה גמורה כמובן.
אם בפשט אנו יודעים שצריך חוכמה מרובה לדמות מילתא למילתא, ק"ו בן בנו של ק"ו לדברים אלו, וזה ברור ופשוט.
ברור שהאמת שהכל קשור , וכל מה דאית בארעה אית בשמיא ודוגמת אדם כדוגמת עולם וכבר אמרו דאדם מלשון אדמה לעליון ודרשו מבשרי אחזה וכו'  וכו' כ"ז דברים פשוטים...
ולא פחות דברים פשוטים שצריך חוכמה רבה וידיעת התורה והשגתה לדמות דבר לדבר, שאל"כ הרי נמצא מגדף ומקלל וכדו' 
ועוד יותר פשוט... שכל זה היה פשוט גם בתגובתי הנ"ל ואיני יודע מקום לטעות ולריח שאין בו ממש.....


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1492
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 319 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי בן של רב » 08 יולי 2019, 23:45

yosf כתב:
08 יולי 2019, 22:42
בן של רב כתב:
08 יולי 2019, 15:21
משהו כאן מריח ריח של נטיה קלה לנצרות, בשגגה גמורה כמובן.
אם בפשט אנו יודעים שצריך חוכמה מרובה לדמות מילתא למילתא, ק"ו בן בנו של ק"ו לדברים אלו, וזה ברור ופשוט.
ברור שהאמת שהכל קשור , וכל מה דאית בארעה אית בשמיא ודוגמת אדם כדוגמת עולם וכבר אמרו דאדם מלשון אדמה לעליון ודרשו מבשרי אחזה וכו'  וכו' כ"ז דברים פשוטים...
ולא פחות דברים פשוטים שצריך חוכמה רבה וידיעת התורה והשגתה לדמות דבר לדבר, שאל"כ הרי נמצא מגדף ומקלל וכדו' 
ועוד יותר פשוט... שכל זה היה פשוט גם בתגובתי הנ"ל ואיני יודע מקום לטעות ולריח שאין בו ממש.....
לא רק דוגמת/מעין/דומיא/משל/כמו/כאילו/בחינת/כביכול/וכו'. 

אלא כפשוטו וכמשמעו - שאכן מי שהוא קדוש וטהור ומשרתיו קדושים וטהורים ממש מציץ בדבר זה. 
"ומספר את רובע ישראל" = יושב וסופר רביעותיהן של ישראל.
ומראים לנו ברגלים את הכרובים מעורים זה בזה ללמדנו שחיבתנו לפני המקום כחיבת זכר ונקבה. 
וכל מכבדיה הזילוה כי ראו ערותה = בדיוק כנ"ל, שלעניות דעתם זה לא יתכן שכך הקשר שלנו איתו, וממילא הוברר לעניות (חוסר) דעתם שאנו שפלים. 
ומסיים הפסוק: אף היא נאנחה ותשב אחור. 

נ. ב. קל וחומר לכל עניני האדמה שהשכינה היא לא משהו מנותק מהתחושה אלא כפשוטו שהשי"ת חפץ לשכון עמנו יחד על האדמה, ונאכל לפניו מן הזבחים וכו' וזהו שלמים שגם המזבח אוכל ושותה עמנו כמבואר בכל דוכתי. 
 


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי יהודה1 » 09 יולי 2019, 12:46

בן של רב כתב:
08 יולי 2019, 23:45
נ. ב. קל וחומר לכל עניני האדמה שהשכינה היא לא משהו מנותק מהתחושה אלא כפשוטו שהשי"ת חפץ לשכון עמנו יחד על האדמה, ונאכל לפניו מן הזבחים וכו' וזהו שלמים שגם המזבח אוכל ושותה עמנו כמבואר בכל דוכתי.
רח"ל מהאי דעתא. וכל מתחיל בחכמת האמת רואה סתירת הדברים הללו.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי יהודה1 » 09 יולי 2019, 12:51

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=25
זה אמנם נכלל ב"כבוד אלוקים הסתר דבר" אבל בכל זאת אבאר מה מוכח משם. (ונראה לי שאין מחלוקת בנושא הזה בין המקובלים). 
נושא ידוע בקבלה הוא "עשר ספירות" ועל זה כתב שם שהמושג הזה הוא מה שאנו יכולים לדבר על הקב"ה מכוח מה שניכר לנו, אבל לא יכולים לדעת ולדבר ב"מהות" של הבורא כי "לית מחשבה תפיסה ביה". וגם על זה כתב שאי אפשר להשתמש במילה "אור" אלא כהשאלה כי האור הוא הדבר הגשמי שקרוב ביותר לרוחניות (בלשונו "הדק שבגשמי"). לכן ברור שאף השכינה שהיא התגלות ה' בעולם אינה כפשוטו "חלק מעצמותו" ורק מה שאנו יכולים לראות. וודאי שיש לנו להרחיק ולא לקרב.
ונכון הוא לומר תמיד "כביכול". וגם המזבח אוכל ושותה צריך ללמוד את חכמת האמת כדי להבין. 
ועיין גם בש"ך יו"ד רמ"ו אות ו' ובביאור הגר"א שם אות י"ח.
אני מוסיף בעקבות מה שכתבו לי בפרטי:
כדי שלא תצא תקלה מתחת ידי אבהיר שרציתי רק לשלול הגשמה או פירוד, ולא לומר ביאור מדעתי ח"ו בעניינים העומדים ברומו של עולם. הרוצה יכול לפתוח את הקישור שנתתי (פתח ד' בקל"ח פתחי חכמה). ולראות את הדברים במקור.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1492
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 319 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?

שליחה על ידי בן של רב » 09 יולי 2019, 15:45

מי דיבר על עצמותו? אין ולא יהיה בתורה זכר לעצמותו! "כי לא יראני האדם וחי".
דיברנו רק על המזבח, שהגמרא אומרת המון פעמים שהוא אוכל ושותה.

וגם ה'שכינה' היא לא עצמותו כידוע ואכמ"ל.

אדרבה, אם כבר כפירה - זה לחשוב שהגשמיות היא לא לגמרי קשורה ולחשוב שהספירות הן לא התוכן הפנימי של הגשמיות הזו שרואים בעיניים כמו למשל "למען תינקו ושבעתם משוד תנחומיה, למען תמוצו והתענגתם מזיז כבודה".
וכעדות הכתוב על הזמן של שלמה שסיהרא היתה באשלמותא: "כל ישראל ויהודה כחול אשר על שפת הים אוכלים ושותים ושמחים".
וכן הרבה פסוקים שכך יהיה בעתיד בכפל כפלים.

נצרות היא - להכיר כביכול רק את 'פרישות', ובלי להכיר את הענין הנפלא של "קדושה", שהוא תכלית כל התורה = בא משה והורידה לארץ.
וכדלעיל על הכרובים.

נא לא לענות במשפטים מפוצצים מסתרי תורה שקשורים או שלא.
אלא פשוט לעשות שיעורי בית יסודיים:
> לקרוא היטב ובסבלנות את המסילת ישרים בפרק הקדושה.

ולאחר הקריאה - אין סיכוי שיהיה ויכוח בינינו על לגיטימיות הסלט המבחיל והערבוב המקביס בין ערכי היהדות הקדושים לטעויות הנצרות הטמאה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים