גאולה מהי ?

ראשון לציון

משתמש ותיק
גאולה פירושה שיש אפשרות לקיים את כל התרי"ג מצוות, ומכללם: 

מינוי מלך מבית דוד 

הקרבת קרבנות 

מחצית השקל

פרה אדומה 

וכן הלאה... 
 

בן של רב

משתמש ותיק
התחלת מראי מקומות:

בחומש יש גאולת קרקע "גאל את ממכר אחיו". "גאולה תהיה לארץ". ועוד.

ברות יש יחד עם הקרקע גם גאולת אדם "אם יגאלך טוב יגאל" = יבום.

ככלל לשון גאולה היא ההיפך מהגליה. ושתיהן משורש 'גל'.

בעצם גם בחומש יש גאולת אדם "השיגה ידו ונגאל".

ויש גם ברמב"ן עה"ת שעדיין לא נחשבו גאולים עד שהגיעו (כמדומה בהקמת המשכן) למעלת אבותם וסוד אלוק עלי אהליהם.

בקיצור: גאולה בכל דבר ואדם היא חזרה אל מקומו ומעמדו.
 

yosf

משתמש ותיק
דמגוגיה והחדרת ערכי 'קדושת ציון' בדלת האחורית מהי??
הנה...
אשמח לשמוע שאני טועה
ראשון לציון אמר:
גאולה פירושה שיש אפשרות לקיים את כל התרי"ג מצוות, ומכללם: 

מינוי מלך מבית דוד 

הקרבת קרבנות 

מחצית השקל

פרה אדומה 

וכן הלאה... 

 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
yosf אמר:
דמגוגיה והחדרת ערכי 'קדושת ציון' בדלת האחורית מהי??
הנה...
אשמח לשמוע שאני טועה
ראשון לציון אמר:
גאולה פירושה שיש אפשרות לקיים את כל התרי"ג מצוות, ומכללם: 

מינוי מלך מבית דוד 

הקרבת קרבנות 

מחצית השקל

פרה אדומה 

וכן הלאה... 
קדם לו הרמב"ם...
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
yosf אמר:
דמגוגיה והחדרת ערכי 'קדושת ציון' בדלת האחורית מהי??
הנה...
אשמח לשמוע שאני טועה
ראשון לציון אמר:
גאולה פירושה שיש אפשרות לקיים את כל התרי"ג מצוות, ומכללם: 

מינוי מלך מבית דוד 

הקרבת קרבנות 

מחצית השקל

פרה אדומה 

וכן הלאה... 
נשמע שבעיניך גאולה זה משהו אחר. אולי תפרט 
 
 

להתעמק

משתמש רגיל
פותח הנושא
בן של רב אמר:
התחלת מראי מקומות:

בחומש יש גאולת קרקע "גאל את ממכר אחיו". "גאולה תהיה לארץ". ועוד.

ברות יש יחד עם הקרקע גם גאולת אדם "אם יגאלך טוב יגאל" = יבום.

ככלל לשון גאולה היא ההיפך מהגליה. ושתיהן משורש 'גל'.

בעצם גם בחומש יש גאולת אדם "השיגה ידו ונגאל".

ויש גם ברמב"ן עה"ת שעדיין לא נחשבו גאולים עד שהגיעו (כמדומה בהקמת המשכן) למעלת אבותם וסוד אלוק עלי אהליהם.

בקיצור: גאולה בכל דבר ואדם היא חזרה אל מקומו ומעמדו.
ברא כרעא דאבוה, תשובה מעמיקה.
 
 

יעבץ

משתמש ותיק
להתעמק אמר:
כשאנו מתפללים על גאולה למה הכוונה ?

קיבוץ גלויות
חזרת משפטי התורה
עשיית דין ברשעים
הרמת קרן הצדיקים
בניין ירושלים
שיבת מלכות בית דוד
 

מאן דהו

משתמש ותיק
הרמב"ם בהקדמתו ל"פרק חלק" ....כשהגיע למושג "ימות המשיח", הוא אומר:[2]

[...] אבל ימות המשיח הוא זמן שבו תחזור המלכות לישראל, ויחזרו לארץ ישראל, ויהיה אותו המלך העומד מקום מלכותו ציון, ויתגדל שמו ויגיע לקצוי תבל יותר וגדול על ממלכת שלמה, ויכרתו עמו העמים ברית שלום, ויעבדוהו כל הארצות לגודל צדקו, ונפלאות יתגלו על ידו, וכל מי שיעמוד עליו יכריתהו ה' וימסרהו בידו [...].

ולא ישתנה במציאות שום דבר מכפי שהוא עתה, זולתי שתהא המלכות לישראל [...].

וישארו בימיו החזק והחלש ביחס לזולתו, אלא שבאותם הימים תוקל על בני אדם פרנסתם מאד, עד שיעבוד האדם איזה עבודה מועטת שתהיה ישיג תועלת גדולה [...].

והתועלת הגדולה באותו הזמן היא שננוח משעבוד מלכות הרשעה העוצרת בעדינו מלעשות הטוב, ותרבה הדעת [...] ויפסקו הקרבות והמלחמות [...] וישיג כל מי שיהיה באותן הימים שלמות גדולה, יזכה בה לחיי העולם הבא. והמשיח ימות, וימלוך בנו ובן בנו [...] ותתמיד מלכותו זמן רב מאד, וגם יארכו חיי בני אדם, כי בהעדר הדאגות והצרות יארכו החיים [...].

עיקרי תורתנו הטהורה ויסודותיה שלש עשרה יסודות [...]. והיסוד השנים עשר ימות המשיח, והוא להאמין ולאמת שיבוא, ואין לומר שנתאחר, אם יתמהמה חכה לו, ואין לקבוע לו זמן, ולא לפרש את המקראות כדי להוציא מהן זמן בואו, אמרו חכמים: "תפוח דעתן של מחשבי קצין" [...].

https://net-sah.org/blog/25591
 

הכהן

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
להתעמק אמר:
כשאנו מתפללים על גאולה למה הכוונה ?

קיבוץ גלויות
חזרת משפטי התורה
עשיית דין ברשעים
הרמת קרן הצדיקים
בניין ירושלים
שיבת מלכות בית דוד
דהיינו שהתפילה היא בכלל ופרט (למפרשים שברכת הגאולה היא על הגאולה העתידה)?
 
 

yosf

משתמש ותיק
כמובן שחלק מהגאולה היא כדברי הרב ראשון לציון....
אלא שחשדתיו שנקט דווקא זה הדברים להורות וכו' כדרך... אבל כבר הסיר החשד ורק הלך בעקבות הנשר הגדול, ותסר תגובתי מעליו, אשרי החושדים בו ואין בו.....
 

יהודה1

משתמש ותיק
yosf אמר:
כמובן שחלק מהגאולה היא כדברי הרב ראשון לציון....
אלא שחשדתיו שנקט דווקא זה הדברים להורות וכו' כדרך... אבל כבר הסיר החשד ורק הלך בעקבות הנשר הגדול, ותסר תגובתי מעליו, אשרי החושדים בו ואין בו.....
מו"ק יח:
ואמר רב משום רבי ראובן בן אצטרובילי ואמרי לה במתניתא תנא א"ר ראובן בן אצטרובילי אין אדם נחשד בדבר אלא א"כ עשאו ואם לא עשה כולו עשה מקצתו ואם לא עשה מקצתו הרהר בלבו לעשותו ואם לא הרהר בלבו לעשותו ראה אחרים שעשו ושמח מתיב רבי יעקב (מלכים ב יז, ט) ויחפאו בני ישראל דברים אשר לא כן על ה' אלהיהם התם להכעיס הוא דעבוד תא שמע (תהלים קו, טז) ויקנאו למשה במחנה לאהרן קדוש ה' רב שמואל בר יצחק אמר מלמד שכל אחד קינא לאשתו ממשה התם משום שנאה הוא דעבוד ת"ש אמר רבי יוסי יהא חלקי עם מי שחושדין אותו בדבר ואין בו ואמר רב פפא לדידי חשדון ולא הוה בי לא קשיא הא בקלא דפסיק הא בקלא דלא פסיק וקלא דלא פסיק עד כמה אמר אביי אמרה לי אם דומי דמתא יומא ופלגא והני מילי דלא פסק ביני ביני אבל פסק ביני ביני לית לן בה וכי פסק ביני ביני לא אמרן אלא דלא פסק מחמת יראה אבל פסק מחמת יראה לא ולא אמרן אלא דלא הדר נבט אבל הדר נבט לא ולא אמרן אלא דלית ליה אויבים אבל אית ליה אויבים אויבים הוא דאפקוה לקלא
 
חלק עליון תַחתִית