לבקשת רבים, עדכנו את כללי פורום הקורונה, לטובת כולנו - נא להקפיד לשמור עליהם
מעתה, בפורום קורונה הראשי יעלו נידונים תורניים בלבד, ובתת הפורום עדכונים נחוצים בלבד
נא לא לערב בין הפורומים, ונא לא להעלות כלל עדכונים שאינם נחוצים ושאר מילי דעלמא, פורומינו - פורום לתורה!
בתקווה להבנה, בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"

"שטעלעס"

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2408
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1485 פעמים
קיבל תודה: 350 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי מאן דהו » 27 יוני 2019, 22:45



כרם
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי כרם » 27 יוני 2019, 22:50

מאן דהו כתב:
27 יוני 2019, 22:43
כרם כתב:
27 יוני 2019, 22:39
באיזה מקום אנו ממקמים את מי שיש לו "כלל" בפסק הלכה: כח דהיתרא עדיף?
viewtopic.php?f=8&t=5140&p=63817&hilit= ... %A3#p63817
הכהן כתב:
14 מאי 2019, 14:31
משיב הלכה כתב:
14 מאי 2019, 13:45
כוחא דהיתרא עדיף
מה פרוש כלל זה?
רש''י ביצה ב ב כתב: טוב לו להשמיענו כח דברי המתיר שהוא סומך על שמועתו ואינו ירא להתיר אבל כח האוסרין אינה ראיה שהכל יכולין להחמיר ואפילו בדבר המותר:
ולא שעדיף להתיר מאשר לאסור!

אני שאלתי, מי שמצאנו אותו מכריע במחלוקות בהלכה על פי "כלל" (הכתוב בגמרא!!): כחא דהתירא עדיף.
היכן מקומו? בין אלו שכך צריך ללמוד ופסוק, או בין אלו שהם "מבלי עולם"?


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1628
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 210 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 27 יוני 2019, 23:57

אבל אין כזה כלל בגמרא


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי כרם » 28 יוני 2019, 06:29

חלק א׳ ממעל כתב:
27 יוני 2019, 23:57
אבל אין כזה כלל בגמרא

אבל יש מי שמשתמש כאילו יש כלל כזה.

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 356
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 149 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 28 יוני 2019, 12:04

כרם כתב:
27 יוני 2019, 22:50
טוב לו להשמיענו כח דברי המתיר שהוא סומך על שמועתו ואינו ירא להתיר אבל כח האוסרין אינה ראיה שהכל יכולין להחמיר ואפילו בדבר המותר:
ולא שעדיף להתיר מאשר לאסור!
אמת.

כרם כתב:
28 יוני 2019, 06:29
חלק א׳ ממעל כתב:
27 יוני 2019, 23:57
אבל אין כזה כלל בגמרא

אבל יש מי שמשתמש כאילו יש כלל כזה.

פוסק מסויים או סתם איזה חבר מהכולל?


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3491
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 714 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי יהודי » 28 יוני 2019, 12:14

אני מכיר לא קצת יהודים שכל חייהם נבחנים על חלקים נרחבים בשו"ע, ולמעשה אני לא מכיר הרבה יהודים ששולטים באמת בהלכה על בוריה.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2408
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1485 פעמים
קיבל תודה: 350 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי מאן דהו » 30 יוני 2019, 01:02

יהודי כתב:
28 יוני 2019, 12:14
אני מכיר לא קצת יהודים שכל חייהם נבחנים על חלקים נרחבים בשו"ע, ולמעשה אני לא מכיר הרבה יהודים ששולטים באמת בהלכה על בוריה.

אני שמח לקרוא שיש שחולקים איתי יחד בכאב העצום על גורסי ההלכה בדורינו בלי שליטה של ממש. כעת הוקל לי

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 356
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 149 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 30 יוני 2019, 01:03

מכון קול יוסף כתב:
28 יוני 2019, 12:04
כרם כתב:
27 יוני 2019, 22:50
טוב לו להשמיענו כח דברי המתיר שהוא סומך על שמועתו ואינו ירא להתיר אבל כח האוסרין אינה ראיה שהכל יכולין להחמיר ואפילו בדבר המותר:
ולא שעדיף להתיר מאשר לאסור!
אמת.
כרם כתב:
28 יוני 2019, 06:29
חלק א׳ ממעל כתב:
27 יוני 2019, 23:57
אבל אין כזה כלל בגמרא

אבל יש מי שמשתמש כאילו יש כלל כזה.

פוסק מסויים או סתם איזה חבר מהכולל?



חוזרני בי, נראה שיש מקור בהלכה למה שקשרו את הנאמר 'כח דהיתרא עדיף' לפסיקה מקילה יותר, וזו דרכם של רוב רבני ספרד לדורותיהם. מלפנים חשבתי שזה מחמת שיש להקל על העם (שהרי הם לעצמם פעמים רבות שהיו מחמירים היפך הוראתם) אך מחמת הערה שנשלחה לי באישי, נתוודעתי שזה אכן עיקרון הלכתי, וצריך לעיין בזה יותר.
אלא שאיני יודע אם הכלל הזה נובע מהמילים 'כח דהיתרא עדיף' או שזה סתם מליצה (יותר מסתבר שזה כן נובע מזה, אבל לא שזוהי כוונת הגמ' שם, אלא שמשמע משם שזו צריכה להיות הדרך) (ע"ע במה שכתב 'משיב כהלכה' באשכול הזה: viewtopic.php?f=8&t=5140&p=63817&hilit= ... 7%99%D7%A3#).


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2408
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1485 פעמים
קיבל תודה: 350 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי מאן דהו » 30 יוני 2019, 01:12

מכון קול יוסף כתב:
30 יוני 2019, 01:03
מכון קול יוסף כתב:
28 יוני 2019, 12:04
כרם כתב:
27 יוני 2019, 22:50
טוב לו להשמיענו כח דברי המתיר שהוא סומך על שמועתו ואינו ירא להתיר אבל כח האוסרין אינה ראיה שהכל יכולין להחמיר ואפילו בדבר המותר:
ולא שעדיף להתיר מאשר לאסור!
אמת.
כרם כתב:
28 יוני 2019, 06:29


אבל יש מי שמשתמש כאילו יש כלל כזה.

פוסק מסויים או סתם איזה חבר מהכולל?



חוזרני בי, נראה שיש מקור בהלכה למה שקשרו את הנאמר 'כח דהיתרא עדיף' לפסיקה מקילה יותר, וזו דרכם של רוב רבני ספרד לדורותיהם. מלפנים חשבתי שזה מחמת שיש להקל על העם (שהרי הם לעצמם פעמים רבות שהיו מחמירים היפך הוראתם) אך מחמת הערה שנשלחה לי באישי, נתוודעתי שזה אכן עיקרון הלכתי, וצריך לעיין בזה יותר (ע"ע במה שכתב 'משיב כהלכה' באשכול הזה: viewtopic.php?f=8&t=5140&p=63817&hilit= ... 7%99%D7%A3#).
הראה את מקורך בבקשה?
דוקא באשכול שצרפת אליו לינק מוזכר להיפך..


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3491
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 714 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי יהודי » 30 יוני 2019, 01:13

לא יודע היכן מצא כן בפוסקי ספרד לדורותיהם, אצל הבית יוסף לא ראינו כן, ולא אצל הפר"ח החיד"א הזבחי צדק הבן איש חי והכף החיים, אלא שאף אצל האחרונים שהזכרתי היתה גישה הפוכה לחלוטין.
הגרע"י זצ"ל הוא מייסד גישה זו בספרדיות של ימינו, הוא וההולכים בעקובתיו.

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 356
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 149 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 30 יוני 2019, 13:47

כבר כתבתי:
כתב:
30 יוני 2019, 01:12
וצריך לעיין בזה יותר
מה שבטוח שהחיד"א אמר שהספרדים יותר מקילים, ורואים את זה גם בשו"ע.
ומי שרוצה לדעת באמת מה שיטתו, שייסתכל במקומות הראויים, אני רק תלמיד ואיני ראוי לפרש את משנתו ההלכתית, מה גם שכמו שהסתייגתי לעיל, אין הדברים ברורים כ"כ, זה נכון שהוא חיפש שלא להחמיר על ישראל במקום שאינו נצרך, אבל מאידך במקומות שלא היה ניתן להקל, לא זז כחוט השערה מפסיקתו, ולא נכנע לשום גורם כל שהוא, הרי כבר במצריים כשאיימו עליו עם אקדח לא היה מוכן להתפשר, וכך גם בהמשך כשהסתובב בכל הארץ לרשום ילדים למוסדות תורה, לא שעה לאיומי ה'מזרחי' ועשה מה שחשב לנכון.

ובכלל, אני יודע שאין בבתי כנסת ליטאים את הספרים שלו (כאילו היה זה ש"צ או שטיינזלצ ח"ו), אז איך למען ה' אתם יודעים מה דרך הפסיקה שלו??

סמל אישי של משתמש

פיניפיני
משתמש ותיק
הודעות: 217
הצטרף: 19 יוני 2019, 10:11
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטאלעס"

שליחה על ידי פיניפיני » 09 יולי 2019, 13:00

באמונתו יחיה כתב:
12 יוני 2019, 21:36
כרם כתב:
12 יוני 2019, 21:26
תפילתנו: ותן בלבנו ללמוד וללמד לשמור ולעשות.
כל היום בכולל הוא בגדר ללמוד, ועדיין לא עלה לדרגת ללמד,
משיב בישי"ק בסד"ג, כבר הוא עליה בדרגה, הוא כבר עוסק גם בללמד,
ואמרו חכמים: הוה זנב לאריות ואל תהי ראש לשועלים.
גם אם הוא ראש בכולל, ראש לשועלים הוא, משיב בישי"ק סד"ג נכון שזה זנב, אבל זנב לאריות.

הלוואי והלוואי שכוונתו שהגיע לדרגת המלמד 
משום מה ממלמדי דרדקי איני שומע את שמחתם על שזכו להגיע לדרגת המלמד אף שברור שהם מלמדים יותר מאשר "משיב ביש"ק".
אגב, רבי יצחק אלחנן ספקטור היה תקופה שבקובנא זלזלו מעט ב'מלמדים' אז רי"א חתם את שמו בתוספת -מלמד..
 


המקים
הודעות: 10
הצטרף: 29 מאי 2019, 21:49
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי המקים » 24 אוקטובר 2019, 15:27

בעצם הענין של מסירת שיעור מידי יום,
שמעתי בשם אחד מגדולי ראשי הישיבות בדורינו,
שזה בגדר 'קבלת עול תורה'.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: "שטעלעס"

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 24 אוקטובר 2019, 16:31

מרביץ תורה ערכו הפנימי גדול מלומד לעצמו.
1. התורה ניתנה ללמוד וללמד.
2. הרבצת תורה מחכימה אותו 'ומתלמידי יותר מכולם',
אותו תלמיד בישיבה קטנה שמקשיב לו מעשיר את דברי החכמה ששמע מפיו וזה חוזר אליו מועשר יותר (שמעתי מגדול בישראל). ונחוש מעיד על כך שכל מי שיש לו רעיון מחפש למי לומר אותו, ואחרי שאמרו מתבהר אצלו יותר.
ויש הבדל בין חברותא שלא תמיד כורה את אוזנו להקשיב לכל דבריך בהקשבה איכותית, לבין הרבה בחורים צעירים קשובים.
ומעוד טעם (שכתב הפמ"ג) במשל ממי שרוצה למקד מבטו לראות למרחק שמסתכל דרך שפופרת בה רואה רק נקודה אחת, כך יכול להתמקד, כך המחשבה של החכם משוטטת, ונצרך למקד את מחשבתו, ובזה שמסביר לתלמיד עם שכל קט יותר, הוא מתמקד בפשוט יותר.

דרך אגב, זה כתוב בהקדמה לאחד מחיבוריו, והוא מוסיף שאת כל ספריו חיבר מכוח מה שלימד לתלמידים צעירים, כמדומני שזה היה גיל של ישיבה קטנה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח