נשים המרביצות תורה להמון העם - עדות המהרש"ל ועוד

טוב וחסד

משתמש רגיל
מלבד התנאית ברוריה (ראה אשכול בזה) ראינו במשך הדורות שהיו עוד הרבה נשים דגולות בתורה, בשו"ת תשב"ץ (חלק ג סימן עח) הובאה שאלה שנשאל: "מפני מה שבח רבי אותו תלמיד שאמר מפני מה אין מוסקין בטהרה (פסחים ג ע"ב) ... הרבה תירוצים נאמרו בזה... אבל שמעתי מאבא מארי ז"ל שאמר בשם הרבנית אשת הרב ר' יוסף בר' יוחנן...". 
המהרש"ל (שו"ת סימן כט) מביא סיפור על סבתא שלו שהיתה יושבת ודורשת מאחורי וילון: "אותה הרבנית מרת מרים הנ"ל נ"ע תפסה ישיבה כמה ימים ושנים וישבה באוהל, וילון לפניה, ואמרה הלכה לפני בחורים מופלגים. כך קבלתי מאבותי בכתב ובע"פ". 
האם ידוע על עוד מפורסמות?
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
מראה מקום

בספר מקור ברוך זכרונות הרב ברוך אפשטיין בעמח"ס תורה תמימה יש אריכות על נושא זה גם בהקשר לאשת הנצי"ב
 

ברל

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
מראה מקום

בספר מקור ברוך זכרונות הרב ברוך אפשטיין בעמח"ס תורה תמימה יש אריכות על נושא זה גם בהקשר לאשת הנצי"ב

רבים פיקפקו באמינות סיפוריו ועיין בתור שלמה שכתב נדמה לי בפרשת בלק באריכות גדולה נגדו.
 
 

yosf

משתמש ותיק
כמדומה שבשם הגדולים להגאון חיד"א כתב בזה
איני זוכר אם בח"א או ב
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
ברל אמר:
יעקב שלם אמר:
מראה מקום

בספר מקור ברוך זכרונות הרב ברוך אפשטיין בעמח"ס תורה תמימה יש אריכות על נושא זה גם בהקשר לאשת הנצי"ב

רבים פיקפקו באמינות סיפוריו ועיין בתור שלמה שכתב נדמה לי בפרשת בלק באריכות גדולה נגדו.
מכיר 
אבל זה בהחלט אשכול בפנ"ע
רק אציין את הספר החדש והמרתק של איתם הנקין ז"ל על הערוך השולחן שבסוף יש לו נספח על הנ"ל
 
 

ינון קליין

משתמש רגיל
טוב וחסד אמר:
מלבד התנאית ברוריה (ראה אשכול בזה) ראינו במשך הדורות שהיו עוד הרבה נשים דגולות בתורה, בשו"ת תשב"ץ (חלק ג סימן עח) הובאה שאלה שנשאל: "מפני מה שבח רבי אותו תלמיד שאמר מפני מה אין מוסקין בטהרה (פסחים ג ע"ב) ... הרבה תירוצים נאמרו בזה... אבל שמעתי מאבא מארי ז"ל שאמר בשם הרבנית אשת הרב ר' יוסף בר' יוחנן...". 
המהרש"ל (שו"ת סימן כט) מביא סיפור על סבתא שלו שהיתה יושבת ודורשת מאחורי וילון: "אותה הרבנית מרת מרים הנ"ל נ"ע תפסה ישיבה כמה ימים ושנים וישבה באוהל, וילון לפניה, ואמרה הלכה לפני בחורים מופלגים. כך קבלתי מאבותי בכתב ובע"פ". 
האם ידוע על עוד מפורסמות?
1. מרת קריינדל אשת הזכרון יוסף שטיינהרט, אחותו של ר' ישעיה ברלין (פיק) - לפי עדות בעלה ואחיה היתה למדנית וחכמה.
2. אם הסמ"ע - מביא ממנה בדרישה ופרישה לגבי הדלקת נרות ביו"ט כמדומני
 
 

yosf

משתמש ותיק
ינון קליין אמר:
1. מרת קריינדל אשת הזכרון יוסף שטיינהרט, אחותו של ר' ישעיה ברלין (פיק) - לפי עדות בעלה ואחיה היתה למדנית וחכמה.
2. אם הסמ"ע - מביא ממנה בדרישה ופרישה לגבי הדלקת נרות ביו"ט כמדומני
כן מובא בהקדמת בן הסמ"ע ליו"ד [ואולי כעת הדפיסו גם באו"ח], ובאו"ח ס' רסה
 

הלבדיקע'ר

משתמש חדש
אם אינני טועה שמעתי שאשת המהרש"א פתחה ישיבה והיתה מרביצה תורה לנשים אבל אין לי מקור.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
אמרתי כבד אכבדך והנה מנעך ד׳ מכבוד (כד, יא).

בתו של הגאון רבי ישעי׳ ברלין ז״ל, רבה של ברסלוי, הרבנית והחכמה מרת 'קרינדל׳ הייתה אשתו של הגאון בעל שו״ת ״זכרון יוסף״, והוא מביא כמה פעמים דברי תורה מאת בת זוגו זאת. והחיד״א הקדוש זצ"ל מזכיר אותה בספרו ״שם הגדולים״ (ח״א, ערך רבנית) והוא כותב "הרב ״זכרון יוסף״ בדרושים, הביא פשטים ופירש מן האישה הרבנית".

ומספרים (הובא בויקהל משה), כי הרב חיד״א התאכסן פעם בבית הרב, אשר חלק לו כבוד מלוא חפנים, גם הרבנית מרת קרינדל קבלה אותו בסבר פנים יפות. והנה קרא מקרה, שהיה קשה למצוא באותו ערב שבת דגים לצרכי הסעודה, ורק בהשתדלות מרובה הצליחה הרבנית להשיג דג אחד גדול, ששלמה בעדו עשרה זהובים. שמע הרב חיד״א ואמר שלפי דעתו זהו חילול השם, לשלם מחיר כזה בעד דג אחד.

ביום שבת, לאחר התפילה באו רבים מנכבדי העיר לקבל את פני החכם הירושלמי, והרבנית כיבדה אותם בקידושא רבא וגם נתנה לפניהם מטעמים שעשתה מן הכבד שמצאה במעי הדג, ולהרב חיד״א לא נתנה כלום מן המטעמים האלה. תמה הרב חיד״א ושאל אותה! הלא כל ההכנות האלו לא נעשו אלא לכבודי, ומדוע לא תיתן הרבנית גם לי לטעום מן המטעמים האלה? במקום שיש חילול השם — החזירה הרבנית — אין חולקין ׳״כבד״ לרב...
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
yosf אמר:
ינון קליין אמר:
1. מרת קריינדל אשת הזכרון יוסף שטיינהרט, אחותו של ר' ישעיה ברלין (פיק) - לפי עדות בעלה ואחיה היתה למדנית וחכמה.
2. אם הסמ"ע - מביא ממנה בדרישה ופרישה לגבי הדלקת נרות ביו"ט כמדומני
כן מובא בהקדמת בן הסמ"ע ליו"ד [ואולי כעת הדפיסו גם באו"ח], ובאו"ח ס' רסה
כנראה זו לא אם הסמ"ע, אלא אשת הסמ"ע. אולם המגן אברהם (סי' רס"ג סקי"ב) כתב שכ"כ בסוף ס' הדרישה בא"ע בשם אמו, אבל כפה"נ זה נכתב ע"י בנו של הדרישה. ובדגול מרבבה שם נקראת 'אשת הדרישה'.
אגב, יש מחלוקת אחרונים אם היא צדקה. המג"א (הנ"ל) כתב על חידושה, אבל אין חכמה לאשה וכו'. אבל הדגול מרבבה שם חלק על המג"א, ומסיק: 'וכן נראה לי להורות כאשת הגאון דרישה. והיא אשה אשר נשאה לבה בחכמה'. וכן בהג' רעק"א וחת"ס שם.
 

עניין

משתמש רגיל
ש"ך יו"ד ס' שכו ס"ק ד: וכן ראיתי מהגבירה הרבנית אמי תי׳ ומשאר נשים צדקניות חכמניות שנזהרו בזה. (ראיתי באחד ממאמרי 'ויתילדו' להרב וקשטיין)
 

טוב וחסד

משתמש רגיל
פותח הנושא
יעקב שלם אמר:
רק אציין את הספר החדש והמרתק של איתם הנקין ז"ל על הערוך השולחן שבסוף יש לו נספח על הנ"ל
ברשימת הנספחים לא ראיתי ערך בזה
 
 

טוב וחסד

משתמש רגיל
פותח הנושא
האם ישנו מקור על כך שבנותיו של רש"י כתבו תשובות בשמו לשאלות שנשלחו אליו לעת זקנותו כשלא היה בכוחו לענות בעצמו.
 

אלף בית גימל

משתמש ותיק
רק אציין את הספר החדש והמרתק של איתם הנקין ז"ל
קראתי אותו . כל ההנחות היסוד שלו מוטעות . יש לי ספר שלם על זה מפחד לפרסם אותו . מה שמעניין שלא הכרתי אותו וכאשר רציתי לשלוח לו הערות התברר לי שהוא נרצח . אבל אמרו לי שהיה תלמיד חכם מאוד פעיל בפורום .
רק אציין 2 3 עובדות
1. יש מדרש ששני בניה של ברוריה מתו מביטול תורה . אין דבר כזה בחז"ל חוץ מבניה של ברוריה
2.רבי מאיר בעלה אחז שיש בל תוסיף במצווה שאתה פטור ממנה
3. לרבי מאיר מומר לדבר אחד מומר לכל התורה כולה
תעשו את החשבון לבדכם !!!!!
 

במבי

משתמש ותיק
1. יש מדרש ששני בניה של ברוריה מתו מביטול תורה . אין דבר כזה בחז"ל חוץ מבניה של ברוריה
2.רבי מאיר בעלה אחז שיש בל תוסיף במצווה שאתה פטור ממנה
3. לרבי מאיר מומר לדבר אחד מומר לכל התורה כולה
תעשו את החשבון לבדכם !!!!!

למה אין כזה דבר ?

בעוון ביטול תורה בנים מתים וכאן הם מתו כי

א"ר חמא בר חנינא מפני מה מתו בניו של ר' מאיר בבת אחת מפני שהיו רגילים להניח בית המדרש ועוסקים באכילה ושתיה.
 

במבי

משתמש ותיק
שמעת על עוד תנא אמורא שקרא לו דבר כזה חוץ מבניה של ברוריה ?

לרב יוחנן מתו עשרה בנים (דין גרמא דעשיראה ביר)

מעשה ומתו בניו של ר׳ יוסי בן רבי חנינא ורחץ בצונן כל שבעה (תענית יג.)

והתניא מעשה ומתו בניו של ר״ע נכנסו כל ישראל והספידום הספד גדול (מו"ק כא:)

ת״ר כשמתו בניו של רבי ישמעאל נכנסו ד׳ זקנים לנחמו ר׳ טרפון ור׳ יוסי הגלילי ור׳ אלעזר בן עזריה ור״ע (מו"ק כח:)

ר' טרפון היה רגיל לומר אקפח את בני והגמ' מספרת "איקלע רבי לאתריה דרבי טרפון. אמר להו: יש לו בן לאותו צדיק שהיה מקפח את בניו? אמרו לו: בן אין לו, בן בת יש לו" (ב"מ פה.)
 

אלף בית גימל

משתמש ותיק
לרב יוחנן מתו עשרה בנים (דין גרמא דעשיראה ביר)

מעשה ומתו בניו של ר׳ יוסי בן רבי חנינא ורחץ בצונן כל שבעה (תענית יג.)

והתניא מעשה ומתו בניו של ר״ע נכנסו כל ישראל והספידום הספד גדול (מו"ק כא:)

ת״ר כשמתו בניו של רבי ישמעאל נכנסו ד׳ זקנים לנחמו ר׳ טרפון ור׳ יוסי הגלילי ור׳ אלעזר בן עזריה ור״ע (מו"ק כח:)

ר' טרפון היה רגיל לומר אקפח את בני והגמ' מספרת "איקלע רבי לאתריה דרבי טרפון. אמר להו: יש לו בן לאותו צדיק שהיה מקפח את בניו? אמרו לו: בן אין לו, בן בת יש לו" (ב"מ פה.)
התכונתי בנים שנאמר בפרוש ברחל ביתך הקטנה שמתו בגלל ביטול תורה כמו שנאמר עכל בניה של ברוריה ?
נראה לי שאתה מתחכם כדי להתחמק ממשמעות הדברים
 

אלף בית גימל

משתמש ותיק
בניו של רב פפא שמוזכרים בסיום מסכת [אם אכן היו אחים כולם].

בעבר תמותת ילדים היתה דבר נפוץ בכל בית, כך שהדיון ע''ז קצת חסר משמעות.
זה לא דיון חסר משמעות כי אני מכיר שנאמר רק על בניה של ברוריה שמתו בגלל ביטול תורה במפורש . ולא סתם נאמר .
כי ברוריה למדה תורה כל יום 300 הלכות שהיא פטורה ממנה ועזבה את המצוה הגדולה ביותר שיש לאשה וזה לדאוג שבניה ילמדו תורה .
תמיד אמרתי שיש 3 תעריפים במצוות
שכר שלא מצווה ועושה תעריף 1
תעריף של מצווה ועושה תעריף 2
לימוד תורה לגברים ולנשים לדאוג שבעלה ובנה ילמדו תורה תעריף 3 .
ברוריה העדיפה לקבל תעריף 1 במקום 3
זה כמו שיגדו לך יש לך עבודה בשכר של 30 שקל לשעה 1000 שקל לשעה ו 2000 שקל לשעה .
מה תגיד על אדם שמעדיף 30 שקל לשעה ?
ואם תגיד רק רגע טוב לו ב 30 שקל לשעה אבל אצל יהודי יש חשבון של עם ישראל והוא מפסיד לעם ישראל 1970 שקל לשעה
 
חלק עליון תַחתִית