בלק היה אחיין של משה רבינו?

במבי

משתמש ותיק
החברותא שלי הראה לי שכתוב בזוהר של פרשת השבוע שבלק היה מצאצאי יתרו !
אז אמרתי לו שיש לי ראיה, שהרי אשת משה היתה ציפורה, ואביו של בלק גם היה ציפור.
אך יוצא לכאורה שהיה קשר משפחתי קרוב מאד בין משה לבלק שהרי יתרו היה בחיים בזמן שעם ישראל היה במדבר.

(וכן צאצאי יתרו מכונים משפחת הקיני, והציפור גרה בקן, אך המכילתא בריש בשלח מסביר שזה מלשון קינוי)
 

ים סוף

משתמש ותיק
אם כבר גיסו, שהרי לשון הזוהר

"פתח כמלקדמין רבי אלעזר ואמר גם צפור מצאה בית, דא יתרו"
והרי בלק היה בן ציפור. אכן ראיתי כדבריך בספר 'חמדת הימים' וי"ל.
image.png
 
 

ביאור הדבר

משתמש ותיק
יתרו היה מדיני ואילו בלק היה מלך מואב והלך לזקני מדין.
אמנם בסוף הפרשה כתוב לגבי בעל פעור שהחלו לזנות אל בנות מואב ואח"כ בסוף כתוב מדינית ומשמע שהוא כעם אחד וצ"ע
 

HaimL

משתמש ותיק
במבי אמר:
החברותא שלי הראה לי שכתוב בזוהר של פרשת השבוע שבלק היה מצאצאי יתרו !
אז אמרתי לו שיש לי ראיה, שהרי אשת משה היתה ציפורה, ואביו של בלק גם היה ציפור.
אך יוצא לכאורה שהיה קשר משפחתי קרוב מאד בין משה לבלק שהרי יתרו היה בחיים בזמן שעם ישראל היה במדבר.

(וכן צאצאי יתרו מכונים משפחת הקיני, והציפור גרה בקן, אך המכילתא בריש בשלח מסביר שזה מלשון קינוי)
משפחת הקיני זאת לא משפחה שמיוחסת לבני קין? בניגוד לכל בני נוח (ובני ישראל), שהם צאצאי שת?
 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
במבי אמר:
החברותא שלי הראה לי שכתוב בזוהר של פרשת השבוע שבלק היה מצאצאי יתרו !
אז אמרתי לו שיש לי ראיה, שהרי אשת משה היתה ציפורה, ואביו של בלק גם היה ציפור.
אך יוצא לכאורה שהיה קשר משפחתי קרוב מאד בין משה לבלק שהרי יתרו היה בחיים בזמן שעם ישראל היה במדבר.

(וכן צאצאי יתרו מכונים משפחת הקיני, והציפור גרה בקן, אך המכילתא בריש בשלח מסביר שזה מלשון קינוי)
משפחת הקיני זאת לא משפחה שמיוחסת לבני קין? בניגוד לכל בני נוח (ובני ישראל), שהם צאצאי שת?

וּבְנֵי קֵינִי חֹתֵן מֹשֶׁה עָלוּ מֵעִיר הַתְּמָרִים אֶת־בְּנֵי יְהוּדָה מִדְבַּר יְהוּדָה אֲשֶׁר בְּנֶגֶב עֲרָד וַיֵּלֶךְ וַיֵּשֶׁב אֶת־הָעָם: (שופטים א-טז)

ומה שאתה אומר לגבי בני קין,עיין:

https://www.hamichlol.org.il/קיני_(עם)
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ביאור הדבר אמר:
יתרו היה מדיני ואילו בלק היה מלך מואב והלך לזקני מדין.
אמנם בסוף הפרשה כתוב לגבי בעל פעור שהחלו לזנות אל בנות מואב ואח"כ בסוף כתוב מדינית ומשמע שהוא כעם אחד וצ"ע

במכלול מביא:

 בסיפור חטא בעל פעור מתואר "וַיָּחֶל הָעָם לִזְנוֹת אֶל בְּנוֹת מוֹאָב"[6], אך היחידה המתוארת בשמה בין המחטיאות היא מדיינית - כזבי בת צור[7]. גם בציווי ה' על הנקמה נאמר "צָרוֹר אֶת הַמִּדְיָנִים וְהִכִּיתֶם אוֹתָם: כִּי צֹרְרִים הֵם לָכֶם בְּנִכְלֵיהֶם אֲשֶׁר נִכְּלוּ לָכֶם עַל דְּבַר פְּעוֹר וְעַל דְּבַר כָּזְבִּי בַת נְשִׂיא מִדְיָן אֲחֹתָם הַמֻּכָּה בְיוֹם הַמַּגֵּפָה עַל דְּבַר פְּעוֹר"[8]. בהמשך גם מצווה ה' על מלחמת מדין, בה הוא מורה למשה: "נְקֹם נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֵת הַמִּדְיָנִים"[9] במסגרת המלחמה שבו בני ישראל "אֶת נְשֵׁי מִדְיָן"[10], ומשה כעס על שהותירו אותם בחיים, משום ש"הֵן הֵנָּה הָיוּ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל בִּדְבַר בִּלְעָם לִמְסָר מַעַל בַּה' עַל דְּבַר פְּעוֹר וַתְּהִי הַמַּגֵּפָה בַּעֲדַת ה'"[11].
 מפרשי המקרא תירצו את הסתירה בכמה דרכים:
  1. המחטיאות היו בנות מדין, אך התחפשו לבנות מואב, שאלו השלימו עם ישראל והיו ישראל מוכנים לסחור עמהם[12].
  2. מתחילה החטיאו בנות מואב את ישראל, אך רק מתוקף יצרן, ובהמשך הצטרפו אליהן בנות מדין, והן עשו זאת כדי למשוך אותם לעבוד לבעל פעור[13].
  3. גם בנות מואב וגם בנות מדין החטיאו את ישראל, אך בנות מואב החטיאו בכלליות, לכל המעוניין, ולעומתן בנות מדין באו להחטיא דווקא את הכשרים שבעם[14].
  4. אצל בנות מואב היו דווקא ישראל אלו שבאו לפתות אותן, אך בנות מדין באו הן לפתות את ישראל[15].

https://www.hamichlol.org.il/%D7%97%D7%98%D7%90_%D7%91%D7%A2%D7%9C_%D7%A4%D7%A2%D7%95%D7%A8#.D7.94.D7.9E.D7.97.D7.98.D7.99.D7.90.D7.95.D7.AA
 
 

HaimL

משתמש ותיק
במבי אמר:
HaimL אמר:
במבי אמר:
החברותא שלי הראה לי שכתוב בזוהר של פרשת השבוע שבלק היה מצאצאי יתרו !
אז אמרתי לו שיש לי ראיה, שהרי אשת משה היתה ציפורה, ואביו של בלק גם היה ציפור.
אך יוצא לכאורה שהיה קשר משפחתי קרוב מאד בין משה לבלק שהרי יתרו היה בחיים בזמן שעם ישראל היה במדבר.

(וכן צאצאי יתרו מכונים משפחת הקיני, והציפור גרה בקן, אך המכילתא בריש בשלח מסביר שזה מלשון קינוי)
משפחת הקיני זאת לא משפחה שמיוחסת לבני קין? בניגוד לכל בני נוח (ובני ישראל), שהם צאצאי שת?

וּבְנֵי קֵינִי חֹתֵן מֹשֶׁה עָלוּ מֵעִיר הַתְּמָרִים אֶת־בְּנֵי יְהוּדָה מִדְבַּר יְהוּדָה אֲשֶׁר בְּנֶגֶב עֲרָד וַיֵּלֶךְ וַיֵּשֶׁב אֶת־הָעָם: (שופטים א-טז)

ומה שאתה אומר לגבי בני קין,עיין:

https://www.hamichlol.org.il/קיני_(עם)
הקיני הוא כמובן חותן משה, אבל הנחתי שנקרא כך על שם שהיה מיוחס לבני קין. ואולי זה הטעם במה שגירשו הרועים את בנותיו. ואולי גם זה הטעם שהיה יכול לעזוב את כהונתו לע"ז בפשיטות כזאת, מפני שממילא לא היה שייך לבני מדיין. 
 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
במבי אמר:
HaimL אמר:
משפחת הקיני זאת לא משפחה שמיוחסת לבני קין? בניגוד לכל בני נוח (ובני ישראל), שהם צאצאי שת?

וּבְנֵי קֵינִי חֹתֵן מֹשֶׁה עָלוּ מֵעִיר הַתְּמָרִים אֶת־בְּנֵי יְהוּדָה מִדְבַּר יְהוּדָה אֲשֶׁר בְּנֶגֶב עֲרָד וַיֵּלֶךְ וַיֵּשֶׁב אֶת־הָעָם: (שופטים א-טז)

ומה שאתה אומר לגבי בני קין,עיין:

https://www.hamichlol.org.il/קיני_(עם)
הקיני הוא כמובן חותן משה, אבל הנחתי שנקרא כך על שם שהיה מיוחס לבני קין. ואולי זה הטעם במה שגירשו הרועים את בנותיו. ואולי גם זה הטעם שהיה יכול לעזוב את כהונתו לע"ז בפשיטות כזאת, מפני שממילא לא היה שייך לבני מדיין. 

ומה הביאור בתרגום יונתן על הפסוק בשופטים:

וּבנֵי שָׁלְמָאָה חֲמוּהִי דְמֹשֶׁה סְלִיקוּ מִקַרתָּא דִירִיחוֹ עִם בְּנֵי יְהוּדָה לְמִדבַּר יְהוּדָה דִּבדָרוֹם עֲרָד וַאֲזַלוּ וִיתִיבוּ עִם עַמָא :


וכן התרגום עה"פ וְסִֽיסְרָא֙ נָ֣ס בְּרַגְלָ֔יו אֶל־אֹ֣הֶל יָעֵ֔ל אֵ֖שֶּׁת חֶ֣בֶר הַקֵּינִ֑י כִּ֣י שָׁל֗וֹם בֵּ֚ין יָבִ֣ין מֶֽלֶךְ־חָצ֔וֹר וּבֵ֕ין בֵּ֖ית חֶ֥בֶר הַקֵּינִֽי׃ (שופטים ג'-יז')
וְסִיסְרָא אַפֵּךְ בְּרַגְלוֹהִי לְמַשְׁכְּנָא דְיָעֵל אִתַּת חֶבֶר שַׁלְמָאָה אֲרֵי שְׁלָמָא בֵּין יָבִין מַלְכָּא דְחָצוֹר וּבֵין בֵּית חֶבֶר שַׁלְמָאָה
 

אלמוני

משתמש ותיק
במבי אמר:
החברותא שלי הראה לי שכתוב בזוהר של פרשת השבוע שבלק היה מצאצאי יתרו !
אז אמרתי לו שיש לי ראיה, שהרי אשת משה היתה ציפורה, ואביו של בלק גם היה ציפור.
אך יוצא לכאורה שהיה קשר משפחתי קרוב מאד בין משה לבלק שהרי יתרו היה בחיים בזמן שעם ישראל היה במדבר.

(וכן צאצאי יתרו מכונים משפחת הקיני, והציפור גרה בקן, אך המכילתא בריש בשלח מסביר שזה מלשון קינוי)
... מי אמר שיש קשר בין ציפורה לציפור???
ומי אמר שהקן קשור???
רעיון יפה אבל זה מסוג הדברים שלא ממציאים...
 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אלמוני אמר:
במבי אמר:
החברותא שלי הראה לי שכתוב בזוהר של פרשת השבוע שבלק היה מצאצאי יתרו !
אז אמרתי לו שיש לי ראיה, שהרי אשת משה היתה ציפורה, ואביו של בלק גם היה ציפור.
אך יוצא לכאורה שהיה קשר משפחתי קרוב מאד בין משה לבלק שהרי יתרו היה בחיים בזמן שעם ישראל היה במדבר.

(וכן צאצאי יתרו מכונים משפחת הקיני, והציפור גרה בקן, אך המכילתא בריש בשלח מסביר שזה מלשון קינוי)
... מי אמר שיש קשר בין ציפורה לציפור???
ומי אמר שהקן קשור???
רעיון יפה אבל זה מסוג הדברים שלא ממציאים...

ההגיון הבריא אומר שאם בלק הוא מצאצאי יתרו אז יש קשר בין הציפור לציפורה.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כתוב חֶ֤בֶר הַקֵּינִי֙ נִפְרָ֣ד מִקַּ֔יִן מִבְּנֵ֥י חֹבָ֖ב חֹתֵ֣ן מֹשֶׁ֑ה וַיֵּ֣ט אָהֳל֔וֹ עַד־אֵל֥וֹן בצענים [בְּצַעֲנַנִּ֖ים] אֲשֶׁ֥ר אֶת־קֶֽדֶשׁ (שופטים ד'-יא')

וכותב שם החומת אנך - וחבר הקיני נפרד מקין. רמז שיתרו היה טוב שבקין ונפרד מהרע שבקין וכן פירשו בזהר הקדוש ורבינו האר"י זצ"ל:
 

HaimL

משתמש ותיק
במבי אמר:
החברותא שלי הראה לי שכתוב בזוהר של פרשת השבוע שבלק היה מצאצאי יתרו !
אז אמרתי לו שיש לי ראיה, שהרי אשת משה היתה ציפורה, ואביו של בלק גם היה ציפור.
אך יוצא לכאורה שהיה קשר משפחתי קרוב מאד בין משה לבלק שהרי יתרו היה בחיים בזמן שעם ישראל היה במדבר.

(וכן צאצאי יתרו מכונים משפחת הקיני, והציפור גרה בקן, אך המכילתא בריש בשלח מסביר שזה מלשון קינוי)
אולי קינוי וקן הם גם מאותו שורש, שהרי קן הוא מקום של בית ושלום בית, ובפרט היונים ששומרות לבעליהן, והבעל המקנא לאשתו הוא מפני שמקנא לקן שלו, לביתו (וכמ"ש בגמרא זנותא בביתא כי קיריא לשומשמא והני מילי בדאתתא וכו')
 
 

HaimL

משתמש ותיק
במבי אמר:
כתוב חֶ֤בֶר הַקֵּינִי֙ נִפְרָ֣ד מִקַּ֔יִן מִבְּנֵ֥י חֹבָ֖ב חֹתֵ֣ן מֹשֶׁ֑ה וַיֵּ֣ט אָהֳל֔וֹ עַד־אֵל֥וֹן בצענים [בְּצַעֲנַנִּ֖ים] אֲשֶׁ֥ר אֶת־קֶֽדֶשׁ (שופטים ד'-יא')

וכותב שם החומת אנך - וחבר הקיני נפרד מקין. רמז שיתרו היה טוב שבקין ונפרד מהרע שבקין וכן פירשו בזהר הקדוש ורבינו האר"י זצ"ל:
נראה שפשט הפסוק הוא שחבר הקיני היה
 
 

אלמוני

משתמש ותיק
במבי אמר:
אלמוני אמר:
במבי אמר:
החברותא שלי הראה לי שכתוב בזוהר של פרשת השבוע שבלק היה מצאצאי יתרו !
אז אמרתי לו שיש לי ראיה, שהרי אשת משה היתה ציפורה, ואביו של בלק גם היה ציפור.
אך יוצא לכאורה שהיה קשר משפחתי קרוב מאד בין משה לבלק שהרי יתרו היה בחיים בזמן שעם ישראל היה במדבר.

(וכן צאצאי יתרו מכונים משפחת הקיני, והציפור גרה בקן, אך המכילתא בריש בשלח מסביר שזה מלשון קינוי)
... מי אמר שיש קשר בין ציפורה לציפור???
ומי אמר שהקן קשור???
רעיון יפה אבל זה מסוג הדברים שלא ממציאים...

ההגיון הבריא אומר שאם בלק הוא מצאצאי יתרו אז יש קשר בין הציפור לציפורה.



אכן יש קשר, אבל זאת לא ראיה שבגלל הציפור וציפורה נדע שהם קשורים.
 

HaimL

משתמש ותיק
באג בפורום, אמשיך כאן. שחבר הקיני היה משפחה שנפרדה מאת עיקר מושבם של בני חבר הקיני, שהוא יתרו חותן משה.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
במבי אמר:
החברותא שלי הראה לי שכתוב בזוהר של פרשת השבוע שבלק היה מצאצאי יתרו !
אז אמרתי לו שיש לי ראיה, שהרי אשת משה היתה ציפורה, ואביו של בלק גם היה ציפור.
אך יוצא לכאורה שהיה קשר משפחתי קרוב מאד בין משה לבלק שהרי יתרו היה בחיים בזמן שעם ישראל היה במדבר.

(וכן צאצאי יתרו מכונים משפחת הקיני, והציפור גרה בקן, אך המכילתא בריש בשלח מסביר שזה מלשון קינוי)
אולי קינוי וקן הם גם מאותו שורש, שהרי קן הוא מקום של בית ושלום בית, ובפרט היונים ששומרות לבעליהן, והבעל המקנא לאשתו הוא מפני שמקנא לקן שלו, לביתו (וכמ"ש בגמרא זנותא בביתא כי קיריא לשומשמא והני מילי בדאתתא וכו')

מעניין, כי לעיל הבאתי שגם יעל אשת חבר הקיני משמע שהייתה מצאצי יתרו, ושם היינו מעשה קנאה לטובה כי טובתן של רשעים רעה היא אצל צדיקים.
 

HaimL

משתמש ותיק
ואגב קן, אולי הוא מתחלף עם גן (גיכ"ק), באתי לגני אחותי כלה וגו', ודרשו חכמים

באתי לגני אמר ר' מנחם חתניה דר' אלעזר בר אבונה בשם ר' שמעון בר' יוסנה: באתי לגן אין כתיב כאן, אלא לגני, לגנוני, למקום שהיה עיקרי מתחלה,

והוא גם כן מלשון מקום מוגן של נוחות (מה שנקרא היום בשם comfort zone).
 

אבי חי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
משפחת הקיני זאת לא משפחה שמיוחסת לבני קין? בניגוד לכל בני נוח (ובני ישראל), שהם צאצאי שת?
איך יכול להיות שהתיחסו לקין אם כל האנושות כיום היא מבני נח?
(המכלול שצויין לעיל שולח לאתר שחסום לי)
 
 

HaimL

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
HaimL אמר:
משפחת הקיני זאת לא משפחה שמיוחסת לבני קין? בניגוד לכל בני נוח (ובני ישראל), שהם צאצאי שת?
איך יכול להיות שהתיחסו לקין אם כל האנושות כיום היא מבני נח?
(המכלול שצויין לעיל שולח לאתר שחסום לי)
שאלה טובה.

כמה הסברים אפשריים. 

ייתכן שפלטו מן המבול, כמו עוג מהב"ש, וזה שהתורה קוראת לעוג הפליט, לאו למימרא דלא פלטו אחריני. וקצת מסתבר, שאם היו בני קין מנודים מהשאר, שלא חטאו בחטאיהם. 

ייתכן שהמבול עצמו היה רק באזורנו (שימו לב לכך שהתיבה נחה על הרי אררט, שמקובל לזהות אותם עם רכס הררי, כמדומני באזור טורקיה או איראן של ימינו), ושמא קין, שהיה נע ונד, הוליד בנים בקצה הארץ, ואח"כ הם חזרו לאזורנו, לארץ מדין.

ייתכן שאחת מנשותיהם של בני נוח התייחסה לבני קין, ולכן קוראים לבניה בני הקיני, ע"ש ייחוס משפחת אמם 

כל זה, כמובן, רק בדרך אפשר
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אבי חי אמר:
HaimL אמר:
משפחת הקיני זאת לא משפחה שמיוחסת לבני קין? בניגוד לכל בני נוח (ובני ישראל), שהם צאצאי שת?
איך יכול להיות שהתיחסו לקין אם כל האנושות כיום היא מבני נח?
(המכלול שצויין לעיל שולח לאתר שחסום לי)
שאלה טובה.

כמה הסברים אפשריים. 

ייתכן שפלטו מן המבול, כמו עוג מהב"ש, וזה שהתורה קוראת לעוג הפליט, לאו למימרא דלא פלטו אחריני. וקצת מסתבר, שאם היו בני קין מנודים מהשאר, שלא חטאו בחטאיהם. 

ייתכן שהמבול עצמו היה רק באזורנו (שימו לב לכך שהתיבה נחה על הרי אררט, שמקובל לזהות אותם עם רכס הררי, כמדומני באזור טורקיה או איראן של ימינו), ושמא קין, שהיה נע ונד, הוליד בנים בקצה הארץ, ואח"כ הם חזרו לאזורנו, לארץ מדין.

ייתכן שאחת מנשותיהם של בני נוח התייחסה לבני קין, ולכן קוראים לבניה בני הקיני, ע"ש ייחוס משפחת אמם 

כל זה, כמובן, רק בדרך אפשר
א-ב, ההתרשמות הפשוטה בסוגי' דזבחים קיג, שהמבול ירד בכל העולם, ופליגי רק בא"י, וגם מ"ד שלא ירד בא"י מודה שיושביה מתו, דהא כתיב מכל אשר בחרבה מתו, ומפרש דזה היה מחמת הבלא. ועוג מלך הבשן שאני דכתיב הפליט.
ואם לא מצאנו להדיא אפשרות אחרת בחז"ל, אין ראוי לומר הדברים אפי' בדרך אפשר.

ג, אי"צ להגיע לאחת מנשי בני נח, נעמה אשת נח היתה בתו של למך מבני בניו של קין, (ובספר הישר איתא דהיתה בת חנוך, ונשי בני נח היו בנות בנו של מתושלח מזרע שת), אבל לענ"ד אי"ז סיבה שמשפחה אחת (קטנה מאד ביחס לשאר בני נח) תתייחס לסבא הקדמון מצד האם.
 
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
במבי אמר:
אלמוני אמר:
במבי אמר:
החברותא שלי הראה לי שכתוב בזוהר של פרשת השבוע שבלק היה מצאצאי יתרו !
אז אמרתי לו שיש לי ראיה, שהרי אשת משה היתה ציפורה, ואביו של בלק גם היה ציפור.
אך יוצא לכאורה שהיה קשר משפחתי קרוב מאד בין משה לבלק שהרי יתרו היה בחיים בזמן שעם ישראל היה במדבר.

(וכן צאצאי יתרו מכונים משפחת הקיני, והציפור גרה בקן, אך המכילתא בריש בשלח מסביר שזה מלשון קינוי)
... מי אמר שיש קשר בין ציפורה לציפור???
ומי אמר שהקן קשור???
רעיון יפה אבל זה מסוג הדברים שלא ממציאים...

ההגיון הבריא אומר שאם בלק הוא מצאצאי יתרו אז יש קשר בין הציפור לציפורה.
יתכן שכל מקור הזהר לומר שבלק מבני בניו של יתרו, (בהנחה שהדבר מתפרש כפשוטו) הוא משום מדרש השמות של ציפור וצפורה, ומאחר שמבואר בכתוב שהיתה לבלק שייכות יחודית עם מדין כי שלח אל זקני מדין, הרי שהוא מדייני ושם אביו צפור וזה קישר ביניהם. 
 
 

HaimL

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
HaimL אמר:
אבי חי אמר:
איך יכול להיות שהתיחסו לקין אם כל האנושות כיום היא מבני נח?
(המכלול שצויין לעיל שולח לאתר שחסום לי)
שאלה טובה.

כמה הסברים אפשריים. 

ייתכן שפלטו מן המבול, כמו עוג מהב"ש, וזה שהתורה קוראת לעוג הפליט, לאו למימרא דלא פלטו אחריני. וקצת מסתבר, שאם היו בני קין מנודים מהשאר, שלא חטאו בחטאיהם. 

ייתכן שהמבול עצמו היה רק באזורנו (שימו לב לכך שהתיבה נחה על הרי אררט, שמקובל לזהות אותם עם רכס הררי, כמדומני באזור טורקיה או איראן של ימינו), ושמא קין, שהיה נע ונד, הוליד בנים בקצה הארץ, ואח"כ הם חזרו לאזורנו, לארץ מדין.

ייתכן שאחת מנשותיהם של בני נוח התייחסה לבני קין, ולכן קוראים לבניה בני הקיני, ע"ש ייחוס משפחת אמם 

כל זה, כמובן, רק בדרך אפשר
א-ב, ההתרשמות הפשוטה בסוגי' דזבחים קיג, שהמבול ירד בכל העולם, ופליגי רק בא"י, וגם מ"ד שלא ירד בא"י מודה שיושביה מתו, דהא כתיב מכל אשר בחרבה מתו, ומפרש דזה היה מחמת הבלא. ועוג מלך הבשן שאני דכתיב הפליט.
ואם לא מצאנו להדיא אפשרות אחרת בחז"ל, אין ראוי לומר הדברים אפי' בדרך אפשר.

ג, אי"צ להגיע לאחת מנשי בני נח, נעמה אשת נח היתה בתו של למך מבני בניו של קין, (ובספר הישר איתא דהיתה בת חנוך, ונשי בני נח היו בנות בנו של מתושלח מזרע שת), אבל לענ"ד אי"ז סיבה שמשפחה אחת (קטנה מאד ביחס לשאר בני נח) תתייחס לסבא הקדמון מצד האם.
א-ב, אני לא מקבל את זה שאין בדרך אפשר לומר בדרך אפשר, כל עוד לא בזיתי (ח"ו) את דברי חז"ל הקדושים.

בנוגע לזה שירד על כל העולם, לא ראיתי שם בגמרא, אבל אבדוק שוב. למיטב הבנתי, המחלוקת היא רק על א"י *מתוך* המזרח התיכון. זה לא אומר, למשל, שבסין ירד. אבל שוב, אעיין בזה פעם נוספת. 

בנוגע לפליט, אני לא חושב שזאת ראיה שלא פלט אחר מהמבול ג"כ, אבל אנסה להוכיח את הנקודה העקרונית.

ג, אם נכון מה ששיערתי, שבני קין לא התערבבו עם בני שת, ולא חטאו גם הם, אז אין תימה שהם יהיו חשובים להתייחס אליהם, מצד האם.

 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
ביאור הדבר אמר:
יתרו היה מדיני ואילו בלק היה מלך מואב והלך לזקני מדין.
אמנם בסוף הפרשה כתוב לגבי בעל פעור שהחלו לזנות אל בנות מואב ואח"כ בסוף כתוב מדינית ומשמע שהוא כעם אחד וצ"ע
רש"י מביא שבלק מנסיכי מדין היה, ומואב מינוהו עליהם לצורך שעה. ולכן הלך לשאול בעצת זקני מדין
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אוסיף עוד נדבך:

יונתן בן עוזיאל עה"פ וְשֵׁ֨ם הָֽאִשָּׁ֧ה הַמֻּכָּ֛ה הַמִּדְיָנִ֖ית כָּזְבִּ֣י בַת־צ֑וּר רֹ֣אשׁ אֻמּ֥וֹת בֵּֽית־אָ֛ב בְּמִדְיָ֖ן הֽוּא׃
כותב: וְשׁוּם אִתְּתָא קְטִילְתָּא מִדְיָינֵיתָא כָּזְבִּי בְּרַת צוּר דְמִתְקַרְיָיא שְׁלוֹנָאֵי בְּרַת בָּלָק רֵישׁ אוּמָא דְמוֹאָב בְּמִדְיָן בֵּית מוֹתְבֵיהּ הוּא

וא"כ כזבי ביתו של בלק הייתה גם מצאצאי יתרו !

ולא סתם זמרי תפסה ובא למ"ר ואמר לו "בת יתרו מי התיר לך" !

וא"ל שעל ציפורה נאמר "ותקח ציפורה צור ותכרות את ערלת בנה" ואולי יש קשר לזה שבלק קרוב ציפורה מכונה "צור".
 

צח ואדום

משתמש רגיל
יוסף ה' אמר:
שמעיה אמר:
במבי אמר:
וכן צאצאי יתרו מכונים משפחת הקיני, והציפור גרה בקן, 

רעיון יפהפה...

אפשר להוסיף על זה, "וירא את הקיני... ושים בסלע קינך... כי אם יהיה לבער קין"
אפשר להוסיף גם: "לָכֵן֙ כָּל־הֹרֵ֣ג קַ֔יִן שִׁבְעָתַ֖יִם יֻקָּ֑ם"

 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
HaimL אמר:
במבי אמר:
וּבְנֵי קֵינִי חֹתֵן מֹשֶׁה עָלוּ מֵעִיר הַתְּמָרִים אֶת־בְּנֵי יְהוּדָה מִדְבַּר יְהוּדָה אֲשֶׁר בְּנֶגֶב עֲרָד וַיֵּלֶךְ וַיֵּשֶׁב אֶת־הָעָם: (שופטים א-טז)

ומה הביאור בתרגום יונתן על הפסוק בשופטים:

וּבנֵי שָׁלְמָאָה חֲמוּהִי דְמֹשֶׁה סְלִיקוּ מִקַרתָּא דִירִיחוֹ עִם בְּנֵי יְהוּדָה לְמִדבַּר יְהוּדָה דִּבדָרוֹם עֲרָד וַאֲזַלוּ וִיתִיבוּ עִם עַמָא :


וכן התרגום עה"פ וְסִֽיסְרָא֙ נָ֣ס בְּרַגְלָ֔יו אֶל־אֹ֣הֶל יָעֵ֔ל אֵ֖שֶּׁת חֶ֣בֶר הַקֵּינִ֑י כִּ֣י שָׁל֗וֹם בֵּ֚ין יָבִ֣ין מֶֽלֶךְ־חָצ֔וֹר וּבֵ֕ין בֵּ֖ית חֶ֥בֶר הַקֵּינִֽי׃ (שופטים ג'-יז')
וְסִיסְרָא אַפֵּךְ בְּרַגְלוֹהִי לְמַשְׁכְּנָא דְיָעֵל אִתַּת חֶבֶר שַׁלְמָאָה אֲרֵי שְׁלָמָא בֵּין יָבִין מַלְכָּא דְחָצוֹר וּבֵין בֵּית חֶבֶר שַׁלְמָאָה

וא"כ יש דמיון בין שם בת בלק - שׁוּם אִתְּתָא קְטִילְתָּא מִדְיָינֵיתָא כָּזְבִּי בְּרַת צוּר דְמִתְקַרְיָיא שְׁלוֹנָאֵי בְּרַת בָּלָק רֵישׁ אוּמָא דְמוֹאָב בְּמִדְיָן בֵּית מוֹתְבֵיהּ הוּא

שלמאה - שלונאי

 
 
חלק עליון תַחתִית