חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי (לש"ס ומקרא ישנן אשכולות ייעודיים, נא להקפיד על החלוקה)

מבין ענין

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
במבי אמר:
איזו דמות כתובה בפרשה (פרשת בלק) שחיה בזמן שמואל הנביא?

"אוי מי יחיה משמו-אל" הנביא... [מופיע אכן כדרשה בספה"ק, וקאי אדלעיל 'ראשית גוים עמלק וגו' אוי מי יחיה (אגג העמלקי) משמואל הנביא שישסף את אגג]
 

yosf

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
במבי אמר:
איזו דמות כתובה בפרשה (פרשת בלק) שחיה בזמן שמואל הנביא?

"אוי מי יחיה משמו-אל" הנביא... [מופיע אכן כדרשה בספה"ק]
יש דרשה נחמדה בזה [ממרן הגר"ע עטייה זלה"ה]
דהנה דוד המלך אומר 'וסלחת לעוני כערב הוא' והדבר מתמיה דאטו בגלל שהרבתי פשע ועברה לפיכך הוא סיבה לסליחה??
אלא אמר הגאון הנז' כי הלא אף דעשה האדם תשובה הלא לע"ל בב"ד של מעלה יבואו עדים להעיד וא"כ הוי מודה ואח"כ באו עדים דפליגי רב ושמואל אם פטור או חייב, וע"ז אמר דוד וסלחת לעוני כי 'רב' הוא דהלכה כרב דמודה ואח"כ באו עדים פטור, 
ובזה מתבאר הפס' אוי מי יחיה משמו-אל דהיינו דאוי לנו אם היה הלכה כשמואל...
 
 

איש בנימין

משתמש ותיק
חידה לפרשת בלק:
איזה ביטוי מופיע בפרשתנו ובפרשת וזאת הברכה?
(כמדומני שאינו מופיע עוד פעם בתורה)
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
איש בנימין אמר:
גבריאל פולארד אמר:
איש בנימין אמר:
חידה לפרשת בלק:
איזה ביטוי מופיע בפרשתנו ובפרשת וזאת הברכה?
(כמדומני שאינו מופיע עוד פעם בתורה)

אתה בטוח שלא התכוונת לפרשת ויחי?
בטוח.
ראש הפסגה?
 
 

מבין ענין

משתמש ותיק
זה חידה לא קשה, אבל מעניינת.
הכה"ג חי ומתפקד שנים ארוכות ועוד שנים ארוכות בעז"ה ועכ"ז אומרים לכל אנשי ערי המקלט לצאת בנקודת זמן מסוימת לחופשי.
[ולא לצורך שיפוץ ערי המקלט...]
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
מכות פרק ב׳
אֶחָד מָשׁוּחַ בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְאֶחָד הַמְרֻבֶּה בִבְגָדִים וְאֶחָד שֶׁעָבַר מִמְּשִׁיחָתוֹ, מַחֲזִירִין אֶת הָרוֹצֵחַ. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אַף מְשׁוּחַ מִלְחָמָה מַחֲזִיר אֶת הָרוֹצֵחַ.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
מכות פרק ב׳
אֶחָד מָשׁוּחַ בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְאֶחָד הַמְרֻבֶּה בִבְגָדִים וְאֶחָד שֶׁעָבַר מִמְּשִׁיחָתוֹ, מַחֲזִירִין אֶת הָרוֹצֵחַ. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אַף מְשׁוּחַ מִלְחָמָה מַחֲזִיר אֶת הָרוֹצֵחַ.

שתי תשובות מדויקות!
א. כהן שעבר [כגון שהראשון נטמא, וזה החליפו, וחזר הראשון למשרתו, השני דינו ככה"ג לדברים רבים, גם להחזיר מעיר מקלט].
ב. לר"י אף כהן משוח מלחמה המודיע לעם מי האיש אשר אירש אשה וגו'.
 

חגי פאהן

משתמש ותיק
איזה מספר אנחנו?
מהפרשה החולפת: מילה בפרשת בלק ששכיחותה במקרא היא משמעותה.
 

במבי

משתמש ותיק
איך יכול להיות שאדם רוכב על דף שמונהג ע"י סוס וחמור ולא עובר על כלאיים?

 
 

מבין ענין

משתמש ותיק
במקום פיקוח נפש נדחית כל התורה כולה, למעט ג' דברים - ע"ז ג"ע וש"ד כידוע.

איזה עבירת ביטול-עשה [שאינה מג' דברים הנ"ל] עומדת בפני פיקו"נ?
דהיינו שגם אם עומדים אנשים למות - לא יעבור על העשה על מנת להצילם?
 

במבי

משתמש ותיק
במבי אמר:
איך יכול להיות שאדם רוכב על דף שמונהג ע"י סוס וחמור ולא עובר על כלאיים?

לתשובה:

עיינו בחידושי הרא"ש מסכת כלאיים ח-ג

(אף אחד לא טרח להגיב על הקושיא, אולי בתור תשובת המשקל משהו יטרח לקום לראות את התשובה בספר)
 

במבי

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
האם גוי, שרצח בשגגה גוי אחר, גולה לעיר מקלט?
והאם מגלים רבו עמו?
וחוזר במיתת הכהן הגדול?

אך מקובל שגוי שעובר על אחד משבע מצוות בני נח חייב מיתה ואף בשוגג. ובחייבי מיתות אין גלות כידוע.
 
 

מבין ענין

משתמש ותיק
במבי אמר:
מבין ענין אמר:
האם גוי, שרצח בשגגה גוי אחר, גולה לעיר מקלט?
והאם מגלים רבו עמו?
וחוזר במיתת הכהן הגדול?
 

להגלות רבו עמו - מן הסתם לא...
אבל חוזר במיתת הכהן הגדול [של היהודים...] - אכן!

אגב, זו חידה, לא שאלה אינפורמטיבית...
 

במבי

משתמש ותיק
איך כותבים "ועד בית" או "וועד בית"?
(אמנם זה לא שאלה תורנית אך מה"מלאכת שלמה" הבאתי ראיה - ואגב התשובה לא כ"כ פשוטה כמו שנראה ממבט ראשון)
 

מבין ענין

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
האם גוי, שרצח בשגגה גוי אחר, גולה לעיר מקלט?

תשובה -
גר תושב הינו גוי אוכל נו"ט אך אינו עובד עבודה זרה, שמותר להושיבו בא"י.

המשנה במכות פרק ב' משנה ג' אומרת:
'וגר תושב אינו גולה אלא על ידי גר תושב'.

הווה אומר - גוי שרצח גוי גולה לעיר מקלט ויוצא בעת מות הכהן הגדול!
כך פוסק ג"כ הרמב"ם להלכה.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
במקום פיקוח נפש נדחית כל התורה כולה, למעט ג' דברים - ע"ז ג"ע וש"ד כידוע.

איזה עבירת ביטול-עשה [שאינה מג' דברים הנ"ל] עומדת בפני פיקו"נ?
דהיינו שגם אם עומדים אנשים למות - לא יעבור על העשה על מנת להצילם?

התשובה נמצאת במסכת מכות - פ"ב מ"ז:
ואינו יוצא [הרוצח בשגגה מעיר המקלט] לא לעדות מצוה ולא לעדות ממון ולא לעדות נפשות.
ואפילו ישראל צריכים לו, ואפילו שר צבא ישראל כיואב בן צרויה, אינו יוצא משם לעולם, שנאמר (במדבר לה) אשר נס שמה, שם תהא דירתו, שם תהא מיתתו, שם תהא קבורתו. ע"כ.

וע"ש בתפא"י הן ביכין והן בבועז שאף במקום של פיקו"נ אין לו לצאת ע"מ להציל, אפילו אם מדובר בהצלת כלל ישראל, ונשאר בצ"ע מדוע לא יעצרו את גואל הדם מלהרגו, ויוציאוהו ליואב מעיר המקלט על מנת להציל את כלל ישראל [או נפש מישראל] הגם שיעבור על לאו של איסור היציאה מעיר המקלט
 

מבין ענין

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
מבין ענין אמר:
במקום פיקוח נפש נדחית כל התורה כולה, למעט ג' דברים - ע"ז ג"ע וש"ד כידוע.

איזה עבירת ביטול-עשה [שאינה מג' דברים הנ"ל] עומדת בפני פיקו"נ?
דהיינו שגם אם עומדים אנשים למות - לא יעבור על העשה על מנת להצילם?

התשובה נמצאת במסכת מכות - פ"ב מ"ז:
ואינו יוצא [הרוצח בשגגה מעיר המקלט] לא לעדות מצוה ולא לעדות ממון ולא לעדות נפשות.
ואפילו ישראל צריכים לו, ואפילו שר צבא ישראל כיואב בן צרויה, אינו יוצא משם לעולם, שנאמר (במדבר לה) אשר נס שמה, שם תהא דירתו, שם תהא מיתתו, שם תהא קבורתו. ע"כ.

וע"ש בתפא"י הן ביכין והן בבועז שאף במקום של פיקו"נ אין לו לצאת ע"מ להציל, אפילו אם מדובר בהצלת כלל ישראל, ונשאר בצ"ע מדוע לא יעצרו את גואל הדם מלהרגו, ויוציאוהו ליואב מעיר המקלט על מנת להציל את כלל ישראל [או נפש מישראל] הגם שיעבור על לאו של איסור היציאה מעיר המקלט.
 

במבי

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
מבין ענין אמר:
האם גוי, שרצח בשגגה גוי אחר, גולה לעיר מקלט?

תשובה -
גר תושב הינו גוי אוכל נו"ט אך אינו עובד עבודה זרה, שמותר להושיבו בא"י.

המשנה במכות פרק ב' משנה ג' אומרת:
'וגר תושב אינו גולה אלא על ידי גר תושב'.

הווה אומר - גוי שרצח גוי גולה לעיר מקלט ויוצא בעת מות הכהן הגדול!
כך פוסק ג"כ הרמב"ם להלכה.

אך זכור לי שגוי שעובר על אחד משבע מצוות בני נח ואף בשוגג חייב מיתה.

וא"כ בעת שרצח בשוגג הרי חייב מיתה לא רק מצד גואל הדם אלא מצד ב"ד, וא"כ היאך גולה ?

אא"כ זכרוני בטעות יסודו, ואכן אצל נינוה רואים שחטאו בחמס (ואולי אף במזיד !) והואילה להם תשובה כדאיתא בספר יונה, וכן בספר נחום שקורא עליה "הוי עיר דמים, כלה כחש פרק מלאה, לא ימיש טרף" ומתרגם "וי קרתא אשדת דם כולה כדבין בזא מליא לא פסיק קטול" (נחום ג-א)

וכותב רש"י פרק - גזל שמפרקו מיד בעליו.
 
חלק עליון תַחתִית