יש גם שליח ושלוח ויש שלוחים ושליחיםהכהן אמר:ומה זה שליח? וברבים שלוחים.
הרעיון מדהים הבנתי זאת יותר בשליחים כמו שידוע לומר הרבה "שלוחים למקום" כפי שאמרת פחות הבנתי את הרעיון של המשיח כיון שהרעיון באמת הוא בזה שהוא משיח שרק אז הוא הופך ליהיות כך דהרי כתוב שבכל דור יש אדם שמתאים בדרגתו ליהיות משיח האם נקרא לו א"כ משיח לפי דבריך?חבלזון אמר:אולי אפשר להציע, שהשם בא להדגיש את העובדה שהמשיחה עצמה אינה העיקר, אלא שהוא אדם הראוי לכך זה רק "היכי תימצי". אדם שהוא בדרגה כזו וכזו הוא משיח, וכמובן אדם שנמשח בפועל.
יש גם שליח ושלוח ויש שלוחים ושליחיםהכהן אמר:ומה זה שליח? וברבים שלוחים.
לפי הנ"ל כשמדברים על האדם - הוא מסכים ועומד לרשות המשלח ולכן הוא "שליח" והם "שליחים" כלומר מעמידים עצמם לכך.
כשמדברים על המשלח - יש לו "שלוח/ים" כי אנו מדברים על התוצאה
מה דעתכם?
הלבדיקע'ר אמר:הרבה "שלוחים למקום" כפי שאמרת פחות הבנתי את הרעיון של המשיח
מבין ענין אמר:לכאורה ההגיה הדקדוקית הנכונה צריכה להיות משוח, שהרי הכהן משוח בשמן המשחה, או משוח [ל]מלחמה וכד'.
????????.מבין ענין אמר:[אגב, בדרך צחות אמרתי שמכאן 'ראיה' לחסידים, שהשורוק והקובוץ על פי התורה הופכים לחיריק... שהרי גם אם היה כתוב משוח הם היו קוראים 'משיח'...]
פירוש המילה משיח הינה מצב קבוע באדם כמו נשיא ולא מנושא (מנשאים אותו ) נביא ולא מנובא (הקב"ה מנבא אותו) פריץ ולא פורץ ועוד רבים.מבין ענין אמר:לכאורה ההגיה הדקדוקית הנכונה צריכה להיות משוח, שהרי הכהן משוח בשמן המשחה, או משוח [ל]מלחמה וכד'.
[אגב, בדרך צחות אמרתי שמכאן 'ראיה' לחסידים, שהשורוק והקובוץ על פי התורה הופכים לחיריק... שהרי גם אם היה כתוב משוח הם היו קוראים 'משיח'...]
רש"י מגילה יב א:יעקב שלם אמר:ישעיה מה א כה אמר ה למשיחו לכורש עניין גדולה
קובל אני לך כו'. והכי קאמר כה אמר ה' למשיחו לכורש אשר החזקתי בימינו וגו' הוא יבנה את ביתי תרי קראי כתיבי דסמיכי אהדדי וניקוד טעם מקרא זה מוכיח על דרש זה שאין לך טעם זרקא במקרא שאין סגול בא אחריו וכאן ננקד למשיחו בזרקא ולכורש ננקד במאריך להפרישו ולנתקו מעם למשיחו:
הבאתי הפירוש ממצודת ציוןהכהן אמר:רש"י מגילה יב א:יעקב שלם אמר:ישעיה מה א כה אמר ה למשיחו לכורש עניין גדולה
קובל אני לך כו'. והכי קאמר כה אמר ה' למשיחו לכורש אשר החזקתי בימינו וגו' הוא יבנה את ביתי תרי קראי כתיבי דסמיכי אהדדי וניקוד טעם מקרא זה מוכיח על דרש זה שאין לך טעם זרקא במקרא שאין סגול בא אחריו וכאן ננקד למשיחו בזרקא ולכורש ננקד במאריך להפרישו ולנתקו מעם למשיחו:
אם היית יודע מי הוא... ונראה לי שזה מתגלה רק על ידי שנמשח בפועלהלבדיקע'ר אמר:דהרי כתוב שבכל דור יש אדם שמתאים בדרגתו ליהיות משיח האם נקרא לו א"כ משיח לפי דבריך?
האחד בא לגור אמר:פירוש המילה משיח הוא מצב קבוע באדם, כמו נשיא ולא מנושא (מנשאים אותו), נביא ולא מנובא (הקב"ה מנבא אותו), פריץ ולא פורץ ועוד רבים.
משה נפתלי אמר:האחד בא לגור אמר:פירוש המילה משיח הוא מצב קבוע באדם, כמו נשיא ולא מנושא (מנשאים אותו), נביא ולא מנובא (הקב"ה מנבא אותו), פריץ ולא פורץ ועוד רבים.'משיח' ו'משוח' – שֵׁם אחד בעל שני משקלים, וכהוראתו של זה כן הוראתו של זה.כמו 'שליח' ו'שלוח' – רוצה אומר 'שליח' ('אין שליח לדבר עבירה'), רוצה אומר 'שלוח' ('שלוחו של אדם כמותו').וכמו 'קריא' ו'קרוא' – בפרשת במדבר הרי הוא אומר 'קרואי העדה', ובפרשת פינחס הרי הוא אומר 'קריאי העדה'.אך מן הענין הוא, כי בפרשת במדבר כתיב 'קריאי' וקרינן 'קרואי', ובפרשת פינחס כתיב 'קרואי' וקרינן 'קריאי'.ולתשומת לב! השם 'פריץ' משקל אחר לו, משקל 'צדיק', ולפיכך הקמץ קיים גם בריבוי: 'פָּרִיצִים'.
משה נפתלי אמר:'משיח' ו'משוח' – שֵׁם אחד בעל שני משקלים, וכהוראתו של זה כן הוראתו של זה.
כמו 'שליח' ו'שלוח' – רוצה אומר 'שליח' ('אין שליח לדבר עבירה'), רוצה אומר 'שלוח' ('שלוחו של אדם כמותו').
וכמו 'קריא' ו'קרוא' – בפרשת במדבר הרי הוא אומר 'קרואי העדה', ובפרשת פינחס הרי הוא אומר 'קריאי העדה'.
אך מן הענין הוא, כי בפרשת במדבר כתיב 'קריאי' וקרינן 'קרואי', ובפרשת פינחס כתיב 'קרואי' וקרינן 'קריאי'.
ולתשומת לב! השם 'פריץ' משקל אחר לו, משקל 'צדיק', ולפיכך הקמץ קיים גם בריבוי: 'פָּרִיצִים'.