מדוע בתורה מופיע "משיח" ולא "משוח"??

מבין ענין

משתמש ותיק
לכאורה ההגיה הדקדוקית הנכונה צריכה להיות משוח, שהרי הכהן משוח בשמן המשחה, או משוח [ל]מלחמה וכד'.

[אגב, בדרך צחות אמרתי שמכאן 'ראיה' לחסידים, שהשורוק והקובוץ על פי התורה הופכים לחיריק... שהרי גם אם היה כתוב משוח הם היו קוראים 'משיח'...]
 

חבלזון

משתמש רגיל
אולי אפשר להציע, שהשם בא להדגיש את העובדה שהמשיחה עצמה אינה העיקר, אלא שהוא אדם הראוי לכך זה רק "היכי תימצי". אדם שהוא בדרגה כזו וכזו הוא משיח, וכמובן אדם שנמשח בפועל.
הכהן אמר:
ומה זה שליח? וברבים שלוחים.
יש גם שליח ושלוח ויש שלוחים ושליחים
לפי הנ"ל כשמדברים על האדם - הוא מסכים ועומד לרשות המשלח ולכן הוא "שליח" והם "שליחים" כלומר מעמידים עצמם לכך.
כשמדברים על המשלח - יש לו "שלוח/ים" כי אנו מדברים על התוצאה
מה דעתכם?
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
כל הדוגמאות שנתנו כאן הת"ח -
האם יש מהם משהו שכתוב בתורה?? לשון תורה לחוד ולשון חכמים לחוד.
 

הלבדיקע'ר

משתמש חדש
חבלזון אמר:
אולי אפשר להציע, שהשם בא להדגיש את העובדה שהמשיחה עצמה אינה העיקר, אלא שהוא אדם הראוי לכך זה רק "היכי תימצי". אדם שהוא בדרגה כזו וכזו הוא משיח, וכמובן אדם שנמשח בפועל.
הכהן אמר:
ומה זה שליח? וברבים שלוחים.
יש גם שליח ושלוח ויש שלוחים ושליחים
לפי הנ"ל כשמדברים על האדם - הוא מסכים ועומד לרשות המשלח ולכן הוא "שליח" והם "שליחים" כלומר מעמידים עצמם לכך.
כשמדברים על המשלח - יש לו "שלוח/ים" כי אנו מדברים על התוצאה
מה דעתכם?
הרעיון מדהים הבנתי זאת יותר בשליחים כמו שידוע לומר הרבה "שלוחים למקום" כפי שאמרת פחות הבנתי את הרעיון של המשיח כיון שהרעיון באמת הוא בזה שהוא משיח שרק אז הוא הופך ליהיות כך דהרי כתוב שבכל דור יש אדם שמתאים בדרגתו ליהיות משיח האם נקרא לו א"כ משיח לפי דבריך?
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
לכאורה ההגיה הדקדוקית הנכונה צריכה להיות משוח, שהרי הכהן משוח בשמן המשחה, או משוח [ל]מלחמה וכד'.

בהמחשה
למה משה רבינו נקרא משה ולא משוי כי מן המים משיתיהו אחד ההסברים לרמוז על היותו משה וגואל ישראל

משוח זה מי שנמשח
משיח זה שם של גדולה על משקל ובסיס המשיחה בשמן אבל לא רק
זה נהייה שם בפנ"ע

שתי ראיות במדבר יח נתתיה למשחה- לגדולה
ישעיה מה א כה אמר ה למשיחו לכורש עניין גדולה

ואגב כהן משיח באונקלוס זה כהן גדול
מבין ענין אמר:
[אגב, בדרך צחות אמרתי שמכאן 'ראיה' לחסידים, שהשורוק והקובוץ על פי התורה הופכים לחיריק... שהרי גם אם היה כתוב משוח הם היו קוראים 'משיח'...]
????????.
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
לכאורה ההגיה הדקדוקית הנכונה צריכה להיות משוח, שהרי הכהן משוח בשמן המשחה, או משוח [ל]מלחמה וכד'.

[אגב, בדרך צחות אמרתי שמכאן 'ראיה' לחסידים, שהשורוק והקובוץ על פי התורה הופכים לחיריק... שהרי גם אם היה כתוב משוח הם היו קוראים 'משיח'...]
פירוש המילה משיח הינה מצב קבוע באדם כמו נשיא ולא מנושא  (מנשאים אותו ) נביא ולא מנובא (הקב"ה מנבא  אותו) פריץ ולא פורץ ועוד רבים.

בכללי הדקדוק שלועזין כאן ארץ הקודש קוראים לזה משקל קטיל  
 
 

הכהן

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
ישעיה מה א כה אמר ה למשיחו לכורש עניין גדולה
רש"י מגילה יב א:
קובל אני לך כו'. והכי קאמר כה אמר ה' למשיחו לכורש אשר החזקתי בימינו וגו' הוא יבנה את ביתי תרי קראי כתיבי דסמיכי אהדדי וניקוד טעם מקרא זה מוכיח על דרש זה שאין לך טעם זרקא במקרא שאין סגול בא אחריו וכאן ננקד למשיחו בזרקא ולכורש ננקד במאריך להפרישו ולנתקו מעם למשיחו:
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
הכהן אמר:
יעקב שלם אמר:
ישעיה מה א כה אמר ה למשיחו לכורש עניין גדולה
רש"י מגילה יב א:
קובל אני לך כו'. והכי קאמר כה אמר ה' למשיחו לכורש אשר החזקתי בימינו וגו' הוא יבנה את ביתי תרי קראי כתיבי דסמיכי אהדדי וניקוד טעם מקרא זה מוכיח על דרש זה שאין לך טעם זרקא במקרא שאין סגול בא אחריו וכאן ננקד למשיחו בזרקא ולכורש ננקד במאריך להפרישו ולנתקו מעם למשיחו:
הבאתי הפירוש ממצודת ציון
כנראה עומד בכללי הפורום....
 

חבלזון

משתמש רגיל
הלבדיקע'ר אמר:
דהרי כתוב שבכל דור יש אדם שמתאים בדרגתו ליהיות משיח האם נקרא לו א"כ משיח לפי דבריך?
אם היית יודע מי הוא... ונראה לי שזה מתגלה רק על ידי שנמשח בפועל
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
האחד בא לגור אמר:
פירוש המילה משיח הוא מצב קבוע באדם, כמו נשיא ולא מנושא (מנשאים אותו), נביא ולא מנובא (הקב"ה מנבא  אותו), פריץ ולא פורץ ועוד רבים.
'משיח' ו'משוח' – שֵׁם אחד בעל שני משקלים, וכהוראתו של זה כן הוראתו של זה.​
כמו 'שליח' ו'שלוח' – רוצה אומר 'שליח' ('אין שליח לדבר עבירה'), רוצה אומר 'שלוח' ('שלוחו של אדם כמותו').​
וכמו 'קריא' ו'קרוא' – בפרשת במדבר הרי הוא אומר 'קרואי העדה', ובפרשת פינחס  הרי הוא אומר 'קריאי העדה'.​
אך מן הענין הוא, כי בפרשת במדבר כתיב 'קריאי' וקרינן 'קרואי', ובפרשת פינחס כתיב 'קרואי' וקרינן 'קריאי'.​
ולתשומת לב! השם 'פריץ' משקל אחר לו, משקל 'צדיק', ולפיכך הקמץ קיים גם בריבוי: 'פָּרִיצִים'.
 
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
האחד בא לגור אמר:
פירוש המילה משיח הוא מצב קבוע באדם, כמו נשיא ולא מנושא (מנשאים אותו), נביא ולא מנובא (הקב"ה מנבא  אותו), פריץ ולא פורץ ועוד רבים.
'משיח' ו'משוח' – שֵׁם אחד בעל שני משקלים, וכהוראתו של זה כן הוראתו של זה.​
כמו 'שליח' ו'שלוח' – רוצה אומר 'שליח' ('אין שליח לדבר עבירה'), רוצה אומר 'שלוח' ('שלוחו של אדם כמותו').​
וכמו 'קריא' ו'קרוא' – בפרשת במדבר הרי הוא אומר 'קרואי העדה', ובפרשת פינחס  הרי הוא אומר 'קריאי העדה'.​
אך מן הענין הוא, כי בפרשת במדבר כתיב 'קריאי' וקרינן 'קרואי', ובפרשת פינחס כתיב 'קרואי' וקרינן 'קריאי'.​
ולתשומת לב! השם 'פריץ' משקל אחר לו, משקל 'צדיק', ולפיכך הקמץ קיים גם בריבוי: 'פָּרִיצִים'.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
'משיח' ו'משוח' – שֵׁם אחד בעל שני משקלים, וכהוראתו של זה כן הוראתו של זה.
כמו 'שליח' ו'שלוח' – רוצה אומר 'שליח' ('אין שליח לדבר עבירה'), רוצה אומר 'שלוח' ('שלוחו של אדם כמותו').
וכמו 'קריא' ו'קרוא' – בפרשת במדבר הרי הוא אומר 'קרואי העדה', ובפרשת פינחס  הרי הוא אומר 'קריאי העדה'.
אך מן הענין הוא, כי בפרשת במדבר כתיב 'קריאי' וקרינן 'קרואי', ובפרשת פינחס כתיב 'קרואי' וקרינן 'קריאי'.
ולתשומת לב! השם 'פריץ' משקל אחר לו, משקל 'צדיק', ולפיכך הקמץ קיים גם בריבוי: 'פָּרִיצִים'.

כל הדוגמאות שנתנו כאן הת"ח -
האם יש מהם משהו שכתוב בתורה?? לשון תורה לחוד ולשון חכמים לחוד.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
א. 'משיח' ו'משוח' (כשם תואר): וְאָנֹכִי הַיּוֹם רַךְ וּמָשׁוּחַ מֶלֶךְ. מָגֵן שָׁאוּל בְּלִי מָשִׁיחַ בַּשָּׁמֶן.
ב. השם 'שליח' אינו מופיע במקרא.
ג. 'קריא' ו'קרוא' – כבר צוין מקורם בתורה.
 
חלק עליון תַחתִית