מהו צריך שיהא לילה ויום מן החדש


פותח הנושא
סתם יעקב
הודעות: 106
הצטרף: 25 יוני 2019, 17:35
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מהו צריך שיהא לילה ויום מן החדש

שליחה על ידי סתם יעקב » 17 יולי 2019, 19:11

מהו צריך שיהא לילה ויום מן החדש?
  1. לכאורה המילה יום מיותרת שהרי מספיק לומר 'צריך שיהא לילה מן החדש' ויום יש ממילא, שהרי שעת הראיה הינה 20 דקות לאחר שקיעת החמה הנראית, ובוודאי שיהיה יום מן החדש כשמקדשים את הלבנה. אלא שיש לפרש נקט יום לומר לך, כמו שיום הינו רובו של יום (שהרי שעת הראיה לפני הלילה) כך צריך שיהא רובו של לילה, לכן חייב שהמולד המחושב יהיה לפני חצות לילה על מנת שיהא רוב לילה מן החדש. והם דברי הגמרא 'צריך שיהא לילה ויום מן החדש וזו שאמר אבא אבוה דר' שמלאי - מחשבין את תולדתו נולד קודם חצות - בידוע שנראה סמוך לשקיעת החמה, לא נולד קודם חצות - בידוע שלא נראה סמוך לשקיעת החמה', כלומר אם נולד לאחר חצות לילה אזי בידוע שלא יראה סמוך לשקיעת החמה ולכן אין לקדש את החודש על סמך המולד המחושב.
  2. הגמרא מביאה ראיה מן התורה שצריך שיהא לילה ויום מן החדש, באומרה 'אמר מר צריך שיהא לילה ויום מן החדש, מנלן?'
  3. רבי יוחנן מתרץ שהראייה מתורה הינה מהמילים 'מערב עד ערב' – פירוש
  • נאמר בתורה לגבי יום הכיפורים 'אך בעשור לחודש השביעי הזה יום כיפורים הוא, מקרא קודש יהיה לכם ועניתם את נפשותיכם' כלומר יש לענות את הנפש ביום העשירי לחודש השביעי.
  • נאמר אח"כ 'ועניתם את נפשותיכם בתשעה לחודש בערב, מערב עד ערב תשבתו שבתכם' כלומר התורה מפרשת לנו כי היום העשירי לחודש השביעי מתחיל מתשעה בחודש בערב ועד יום עשירי בחודש בערב.
  • מכאן שימי הלבנה שהם ימי החודש, שהרי נאמר בפסוק בעשור לחודש השביעי, נספרים מערב דהיינו מסוף שקיעת החמה ועד ערב דהיינו סוף שקיעת החמה למחרת, ואינם נספרים ביחס לעת מולד הלבנה.
  • ניתן דוגמא מספרית. נניח כי המולד היה בשעה 24:15 (רבע שעה לאחר חצות לילה), והלבנה נראתה בשעה 18:30 (הלבנה באה בקצרה), כלומר בשעת ראיית הלבנה כבר עברו 18.25 שעות מהמולד, שהם 0.76 יום שהוא רוב ניכר של יממה, לכן יש הווה אמינא לומר כי כעת א' לחודש, כלומר כבר עברה יממה אחת מהמולד, אולם מהתורה ימי החודש (ימי הלבנה) נספרים ביחס לשקיעת החמה וצריך שיהא רוב לילה ויום על מנת למנות א' לחודש, ובמקרה שלנו אין רוב לילה (שהרי המולד היה לאחר חצות לילה) לכן אין לילה מן החדש, ואם אין לילה מן החדש, אזי אין לילה ויום מן החדש, לכן אי אפשר לקדש את החודש אף על פי שעבר זמן של רוב יממה מעת המולד.
  1. ריש לקיש מביא ראיה עם אותה לוגיקה אך מהפסוק 'עד יום האחד ועשרים לחדש בערב' – פירוש
  • נאמר בתורה 'שבעת ימים מצות תאכלו'.
  • ואחר כך נאמר 'בראשון בארבעה עשר יום בערב – תאכלו מצות, עד יום האחד ועשרים לחודש בערב'.
  • משמע ששבעת ימי החג מתחילים בארבעה עשר לחודש בערב, דהיינו סוף שקיעת החמה, ומסתיימים ביום האחד ועשרים לחודש בערב, דהיינו סוף שקיעת החמה למחרת. כלומר ימי החודש נספרים מערב ועד ערב, ולא נספרים ביחס לעת מולד הלבנה.
  1. שואלת הגמרא 'מאי בינייהו?' שהרי שניהם סוברים שעל פי התורה ימי החודש נספרים מערב עד ערב ולא ביחס לעת מולד הלבנה, לכן על מנת לומר כי כעת א' לחודש חייב שיעבור רוב לילה ורוב יום מעת המולד.
  2. אביי מתרץ 'משמעות דורשין איכא בינייהו' -  באמת אין שום הבדל הלכתי ביניהם אלא רק משמעות דורשין כלומר מהיכן ניתן ללמוד זאת מהתורה.
  3. רבא מתרץ 'חצות לילה איכא בינייהו' - ישנו הבדל הלכתי ביניהם והוא: מה יהיה הדין אם המולד המחושב יהיה בחצות לילה בדיוק, ואז ישנו מחצית לילה מהישן ומחצית לילה מהחדש, וכעת אם נאמר כי זמן המולד עצמו שייך לישן, הרי רובו של הלילה הינו מהישן, ולא נוכל לקדש את החודש לאחר שקיעת החמה הנראית הבאה, או שמא נאמר כי זמן המולד עצמו שייך לחדש, ואז רובו של הלילה מן החדש, ונוכל לקדש את החודש לאחר שקיעת החמה הנראית הבאה.
  • לדעת רבי יוחנן שלומד שצריך שיהא לילה ויום מן החדש מיום תשעה לחודש, שביום זה בחצות לילה הלבנה מתמלאת, ויום זה יותר קרוב לצידו החדש של המולד הקודם, מאשר לצידו הישן של המולד הבא, יסבור כי המולד עצמו שייך לחדש, לכן ישנו רוב לילה לחדש, ולפי שיטתו נוכל לקדש את החודש לאחר שקיעת החמה הנראית הבאה.
  • לדעת ריש לקיש שלומד שצריך שיהא לילה ויום מן החדש מיום האחד ועשרים יום לחודש (שהוא היום הנגדי של תשעה לחודש על ציר ימי החודש), שביום זה בחצות לילה הלבנה מתמעטת, ויום זה יותר קרוב לצידו הישן של המולד הבא מאשר לצידו החדש של המולד הקודם, יסבור כי המולד עצמו שייך לישן, לכן ישנו רוב לילה לישן, ולפי שיטתו לא נוכל לקדש את החודש לאחר שקיעת החמה הנראית.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 326 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהו צריך שיהא לילה ויום מן החדש

שליחה על ידי מאן דהו » 17 יולי 2019, 19:12

@סתם יעקב כתבת ספר או שאתה מתעתד להוציא ספר בכל הנושאים הללו


פותח הנושא
סתם יעקב
הודעות: 106
הצטרף: 25 יוני 2019, 17:35
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהו צריך שיהא לילה ויום מן החדש

שליחה על ידי סתם יעקב » 18 יולי 2019, 13:28

מאן דהו כתב:
17 יולי 2019, 19:12
@סתם יעקב כתבת ספר או שאתה מתעתד להוציא ספר בכל הנושאים הללו
כן, העלתי את הדברים על הכתב.
ספר? ביננו - מי יטרח לקרוא אותו?
לכן כאן אני מסדר את העניינים לפי נושאים כך שאם מישהו יחפש ביום מן הימים על הנושא - יוכל למצוא את המידע בקלות.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: זכרונות | 5 אורחים