דמי נסיעה בתחבורה צבורית

הכהן

משתמש ותיק
ביום ששי האחרון, עלינו, על מטלטלנו וטפנו, לאוטובוס שיביאנו למחוז חפצנו לחיים ולשמחה ולשלום.
עם כניסתנו התבשרנו שמכשיר התיקוף לא פועל, ובשל כך, כידוע, אין חובת תשלום, ואכמ"ל.
להוותנו, על אם הדרך, הלך החבל אחר הדלי, והמנוע שחל"ח בעקבות המכשיר הנ"ל (כמובן שהקשר פיזי היחיד בין המכשירים הנ"ל הוא העובדה ששניהם מחוברים לאותה שלדה). 
לאחר דין ודברים עם החברה המפעילה, ולאחר המתנה מובנת של למעלה ממחצית השעה, הגיע אוטובוס חילופי להשלים את מה שנבצר מקודמו לבצע.
וכאן הבן שואל: כיון שבאוטובוס השני מכשיר התיקוף פעל, האם חוזר וניעור דין התשלום? ואם כן, הרי שיש כאן קלקלתו תקנתו - שהתקלה השניה דין גרמא לחייב את הנוסעים על הנסיעה!!
 

הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
לא התכוונתי לגרמא ההלכתי

ועיקר שאלתי לא היתה על האוטובוס הראשון שכבר דשו רבים בעניין, אלא על כך שבגלל שהאוטובוס 'נתקע', ושלחו לי אוטובוס אחר, יוצא שאני חייב לשלם על הנסיעה, וזה פרדוקס.
 

יהודי

משתמש ותיק
לא הבאתי את הקישור על הראשון אלא על השני, יש שם לשון לא כ"כ ברורה באיזה אופנים יכולים לחייב לשלם אפילו שלא היה מכשיר תיכוף.
אגב, מה הדין אם מכשיר התיכוף התחיל לפעול באמצע בדרך?
 

סתם איש

משתמש ותיק
הכהן אמר:
ועיקר שאלתי לא היתה על האוטובוס הראשון שכבר דשו רבים בעניין, אלא על כך שבגלל שהאוטובוס 'נתקע', ושלחו לי אוטובוס אחר, יוצא שאני חייב לשלם על הנסיעה, וזה פרדוקס.

מה הפרדוקס? זה לא שזכית בנסיעה ללא תשלום אלא שעל פי חוק כשאין מכשיר לא מוטל עליך לשלם [אם אכן זה החוק] כי לא מוטל עליך לרוץ אחרי החברה. אבל כל שעד סוף בנסיעה הגיע לידך מכשיר אתה חייב. ואם תוך כדי נסיון לתקן את הדלי תוקן החבל?
 

רז בן ציון

משתמש רגיל
הכהן אמר:
האם חוזר וניעור דין התשלום?
על פניו נראה שרגע החיוב בתשלום הוא העליה לאטובוס, מדין שכירות פועלים,
וכיון שבשעה ראשונה נפטר מתשלומים ממילא א"א לחייבו אח"כ.
והאוטובוס השני לא חשיב נסיעה חדשה אלא המשך השכירות (הפעולה) הקודמת.
[לפ"ז לכאו' ה"ה באופן שהאוטובוס לא נתקע אלא שהמכשיר חזר לעבוד].
 

שמח בחור

משתמש ותיק
השאלה היא מה חל ברגע שעלית. לכאורה הם התחילו אמנם לעבוד בשבילך אבל הם לא חייבים להמשיך לעבוד בשבילך. היות ולא שילמת להם כלום איך הם יהיו חייבים לך (מה שהם כן חייבים זה למדינה שמשלמת להם. או, מכוח החוק) ואם כן גם מה שאחר כך הם ממשיכים להסיע אותך (באוטובוס אחר) זה גם כן מחייב בתשלום.
 

ששמואל

משתמש ותיק
אהבתי את השאלה.
אבל אתה יוצא מתוך נקודת הנחה שאם מכשיר התיקוף לא עובד יש דין "פטור" מלשלם על הנסיעה, ומסברא נראה לי שכיון שהיושבים במשרד התחבורה לא כאלה למדנים הם לא התכוונו לפטור מלשלם אלא שאתה לא חייב לשלם כל זמן שאין לך דרך לשלם באוטובוס, כלומר אתה לא חייב לחפש איך לשלם אלא אם יש אפשרות באוטובוס משלמים ואם לא אז לא.
אם זה הרעיון אז פשוט שאם באוטובוס השני כיון שהמכשיר עובד אז חייבים לשלם.
 

מישהוא

משתמש רגיל
רז בן ציון אמר:
הכהן אמר:
האם חוזר וניעור דין התשלום?
על פניו נראה שרגע החיוב בתשלום הוא העליה לאטובוס, מדין שכירות פועלים,
וכיון שבשעה ראשונה נפטר מתשלומים ממילא א"א לחייבו אח"כ.
והאוטובוס השני ל"ח נסיעה חדשה אלא המשך השכירות (הפעולה) הקודמת.
[לפ"ז לכאו' ה"ה באופן שהאוטובוס לא נתקע אלא שהמכשיר חזר לעבוד].
יש לפעמים שמעיקרא מגיע אוטובוס ללא מכשיר ובאמצע הדרך עוצרים במקום ייעודי ועולה אדם עם מכשיר תיקוף,
אולי הוכחה לכך שמבחינתם הם קובעים שכל מהלך הנסיעה אפשר לגבות תשלום ול"ד לסתם שכירות פועלים.
 
חלק עליון תַחתִית