שיטת החתם סופר בנוסח החסידים

משה בן חנינא

משתמש ותיק
רב אחד אמר לי שלדעת החתם סופר, מותר להחליף נוסח תפילה כדי להתפלל בנוסח מעולה יותר, אבל אסור לעזוב נוסח מעולה לטובת נוסח גרוע ממנו. החתם סופר אמר (לדעת אותו הרב) שנוסח אשכנז הוא הגרוע ביותר ומעולה ממנו הוא נוסח החסידים ומעולה ממנו הוא נוסח חב"ד, שאין לך מדה טובה ממנו.
יגעתי ולא מצאתי שיטה כזאת בכתבי החתם סופר. אולי היא מצוטטת בכתבי תלמידיו או היא מסורה שבעל פה שטרם ראתה אור בדפוס. בינתיים, דברי אותו הרב נשארים קשים בעיניי.    
 

מתלבט

משתמש ותיק
משה בן חנינא אמר:
רב אחד אמר לי שלדעת החתם סופר, מותר להחליף נוסח תפילה כדי להתפלל בנוסח מעולה יותר, אבל אסור לעזוב נוסח מעולה לטובת נוסח גרוע ממנו. החתם סופר אמר (לדעת אותו הרב) שנוסח אשכנז הוא הגרוע ביותר ומעולה ממנו הוא נוסח החסידים ומעולה ממנו הוא נוסח חב"ד, שאין לך מדה טובה ממנו.
יגעתי ולא מצאתי שיטה כזאת בכתבי החתם סופר. אולי היא מצוטטת בכתבי תלמידיו או היא מסורה שבעל פה שטרם ראתה אור בדפוס. בינתיים, דברי אותו הרב נשארים קשים בעיניי.    

יש תשובה של החתם סופר בשו"ת חתם סופר ומתייחס שם לשינוי נוסחאות,
לפי זכרוני בעבר אז הוא נוטה שאין לשנות כלל נוסח, אבל ידוע לי שיש שרוצים לדייק מאותו תשובה כפי שכתבת, 
דרך אגב הכוונה שנוסח ספרד הוא יותר טוב מאשכנז, היינו שהנוסח תואם יותר ע"פ האר"י הק'
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
משה בן חנינא אמר:
איש ווילנא אמר:
כידוע שהחת"ס בתשובתו מוחה בישמח משה על שעזב נוסח אשכנז לנוסח ספרד

היכן
לא קיים.
החת"ס בתשו' קטז, כותב לישמח משה, בלימוד זכות על אלו שעברו לנוסח ספרד, כי הם לא יודעים לכוון בתפילה את הכוונות בלא להתפלל את הנוסח שעליו העמיד האר"י את כוונותיו בגלל שהוא התפלל בנוסח זה. אבל מוסיף שהוא עצמו לא שינה ולא חושב שיש טעם לשנות, כי בנוסח אשכנז יש כוונות לא פחותות, והוא מתפלל על דעת מייסדי נוסח התפילה.
התשובה כתובה בנימה מאוד מפייסת ומכבדת, בעקבות שהעבירו לישמח משה שהחת"ס דיבר נגדו, ובעיקר נגד הקמיעות שחילק. החת"ס אכן רומז בביקורתיות על הנהגותיו ודרכיו של הישמח משה, אבל לא מחה, וכותב בנימה מפוייסת שאין דומה לה בכל מכתבי ותשובות החת"ס.
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
משה בן חנינא אמר:
איש ווילנא אמר:
כידוע שהחת"ס בתשובתו מוחה בישמח משה על שעזב נוסח אשכנז לנוסח ספרד

היכן
לא קיים.
החת"ס בתשו' קטז, כותב לישמח משה, בלימוד זכות על אלו שעברו לנוסח ספרד, כי הם לא יודעים לכוון בתפילה את הכוונות בלא להתפלל את הנוסח שעליו העמיד האר"י את כוונותיו בגלל שהוא התפלל בנוסח זה. אבל מוסיף שהוא עצמו לא שינה ולא חושב שיש טעם לשנות, כי בנוסח אשכנז יש כוונות לא פחותות, והוא מתפלל על דעת מייסדי נוסח התפילה.
התשובה כתובה בנימה מאוד מפייסת ומכבדת, בעקבות שהעבירו לישמח משה שהחת"ס דיבר נגדו, ובעיקר נגד הקמיעות שחילק. החת"ס אכן רומז בביקורתיות על הנהגותיו ודרכיו של הישמח משה, אבל לא מחה, וכותב בנימה מפוייסת שאין דומה לה בכל מכתבי ותשובות החת"ס.
אתה מתכוון תשובה טז 
וביתר ביאור גילה דעתו בתשובה טו 
 
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
כלפי ליא אמר:
משה בן חנינא אמר:
לא קיים.
החת"ס בתשו' קטז, כותב לישמח משה, בלימוד זכות על אלו שעברו לנוסח ספרד, כי הם לא יודעים לכוון בתפילה את הכוונות בלא להתפלל את הנוסח שעליו העמיד האר"י את כוונותיו בגלל שהוא התפלל בנוסח זה. אבל מוסיף שהוא עצמו לא שינה ולא חושב שיש טעם לשנות, כי בנוסח אשכנז יש כוונות לא פחותות, והוא מתפלל על דעת מייסדי נוסח התפילה.
התשובה כתובה בנימה מאוד מפייסת ומכבדת, בעקבות שהעבירו לישמח משה שהחת"ס דיבר נגדו, ובעיקר נגד הקמיעות שחילק. החת"ס אכן רומז בביקורתיות על הנהגותיו ודרכיו של הישמח משה, אבל לא מחה, וכותב בנימה מפוייסת שאין דומה לה בכל מכתבי ותשובות החת"ס.
אתה מתכוון תשובה טז 
וביתר ביאור גילה דעתו בתשובה טו 
לא כי
התשובות הללו ציינתי לעיל גם, שם גם מרחיב על כך שאין שום עדיפות בנוסח האר"י על נוסח אשכנז ואולי אדרבה.
אבל התשובה לישמח משה זה תשובה קטז.
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
איש ווילנא אמר:
כלפי ליא אמר:
לא קיים.
החת"ס בתשו' קטז, כותב לישמח משה, בלימוד זכות על אלו שעברו לנוסח ספרד, כי הם לא יודעים לכוון בתפילה את הכוונות בלא להתפלל את הנוסח שעליו העמיד האר"י את כוונותיו בגלל שהוא התפלל בנוסח זה. אבל מוסיף שהוא עצמו לא שינה ולא חושב שיש טעם לשנות, כי בנוסח אשכנז יש כוונות לא פחותות, והוא מתפלל על דעת מייסדי נוסח התפילה.
התשובה כתובה בנימה מאוד מפייסת ומכבדת, בעקבות שהעבירו לישמח משה שהחת"ס דיבר נגדו, ובעיקר נגד הקמיעות שחילק. החת"ס אכן רומז בביקורתיות על הנהגותיו ודרכיו של הישמח משה, אבל לא מחה, וכותב בנימה מפוייסת שאין דומה לה בכל מכתבי ותשובות החת"ס.
אתה מתכוון תשובה טז 
וביתר ביאור גילה דעתו בתשובה טו 
לא כי
התשובות הללו ציינתי לעיל גם, שם גם מרחיב על כך שאין שום עדיפות בנוסח האר"י על נוסח אשכנז ואולי אדרבה.
אבל התשובה לישמח משה זה תשובה קטז.

באו"ח קטז אין כלום בנושא 
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
כלפי ליא אמר:
איש ווילנא אמר:
אתה מתכוון תשובה טז 
וביתר ביאור גילה דעתו בתשובה טו 
לא כי
התשובות הללו ציינתי לעיל גם, שם גם מרחיב על כך שאין שום עדיפות בנוסח האר"י על נוסח אשכנז ואולי אדרבה.
אבל התשובה לישמח משה זה תשובה קטז.

באו"ח קטז אין כלום בנושא 

צודק. טעות קולמוס שלי.
או"ח קצז
וכפי שציינתי בראשונה
 

לבי במערב

משתמש ותיק
רב אחד אמר לי שלדעת החתם סופר
בפשטות נתחלף עם הנסמן לקמן:
שלחן מנחם (או''ח) ח''א ס''ע קסט.JPG

ואותו רב שאמר את הדברים, הוא כנראה [צונזר]
מצינו בכ"מ שנתחלפו שיטות החולקים זב"ז (ואדרבא, הוא ממעלת ישראל שלא נמנעו ב"ש מלישא כו'), ואין להרחיב הפה על אותו רב בשל כך.
 

את והב

משתמש ותיק
בפשטות נתחלף עם הנסמן לקמן:
הצג קובץ מצורף 68853


מצינו בכ"מ שנתחלפו שיטות החולקים זב"ז (ואדרבא, הוא ממעלת ישראל שלא נמנעו ב"ש מלישא כו'), ואין להרחיב הפה על אותו רב בשל כך.
יש כאן באשכול "עירובי דברים".

הנידון להחליף נוסח אשכנז לספרד, הוא לנוסח ספרדי, שהוא נוסח קיים מדורי דורות, אין לו שום קשר עם נוסח "ספרד" שהוא נוסח חדש שחיברו הרביים הראשונים על פי כוונתם בתפילה, (חוץ מחב"ד) ועל נוסח זה איש לא אמר שאפשר לעבור.
 

את בש

משתמש ותיק
יש כאן באשכול "עירובי דברים".

הנידון להחליף נוסח אשכנז לספרד, הוא לנוסח ספרדי, שהוא נוסח קיים מדורי דורות, אין לו שום קשר עם נוסח "ספרד" שהוא נוסח חדש שחיברו הרביים הראשונים על פי כוונתם בתפילה, (חוץ מחב"ד) ועל נוסח זה איש לא אמר שאפשר לעבור.
לאו דווקא ספרדי אלה נוסח הארי שהוא נוסח כולל
 

דחד יומא

משתמש ותיק
לא קיים.
החת"ס בתשו' קטז, כותב לישמח משה, בלימוד זכות על אלו שעברו לנוסח ספרד, כי הם לא יודעים לכוון בתפילה את הכוונות בלא להתפלל את הנוסח שעליו העמיד האר"י את כוונותיו בגלל שהוא התפלל בנוסח זה. אבל מוסיף שהוא עצמו לא שינה ולא חושב שיש טעם לשנות, כי בנוסח אשכנז יש כוונות לא פחותות, והוא מתפלל על דעת מייסדי נוסח התפילה.
התשובה כתובה בנימה מאוד מפייסת ומכבדת, בעקבות שהעבירו לישמח משה שהחת"ס דיבר נגדו, ובעיקר נגד הקמיעות שחילק. החת"ס אכן רומז בביקורתיות על הנהגותיו ודרכיו של הישמח משה, אבל לא מחה, וכותב בנימה מפוייסת שאין דומה לה בכל מכתבי ותשובות החת"ס.
בטעם הנימה המפוייסת עי' בקובץ תשובות חת"ס סי' ל"ו.
 

שמואל הקטן

משתמש ותיק
יש כאן באשכול "עירובי דברים".

הנידון להחליף נוסח אשכנז לספרד, הוא לנוסח ספרדי, שהוא נוסח קיים מדורי דורות, אין לו שום קשר עם נוסח "ספרד" שהוא נוסח חדש שחיברו הרביים הראשונים על פי כוונתם בתפילה, (חוץ מחב"ד) ועל נוסח זה איש לא אמר שאפשר לעבור.
כמדומני שטעות בידך, ונוסח זה קדם לבעש"ט
ואדרבה יבואו היודעים ויעידו (אגב, הבעש"ט התפלל בנוסח אשכנז, ואכ"מ)
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ונוסח זה קדם לבעש"ט

יבואו היודעים ויעידו
 
חלק עליון תַחתִית