כשרות החלב בא"י בימינו | חלב מומר, יוצא ונכנס מידי פעם, והמצלמות | ההבדל בין העדה החרדית/רובין/ועדת מהדרין/וועסטהיים

שניאור

משתמש ותיק
איש מפי איש אמר:
יצויין כי מרן הגרי"ש אלישיב הורה שאין שום חשש לסמוך על מצלמות, והחומרה של העה"ח היא חומרא דאתי לידי קולא כי המשגיח לא נמצא שם כל הזמן!
לכן המהדרין מעדיפים [מהבחינה הזו] את וועדת מהדרין של תנובה על פני העה"ח.
אולי בסברא אתה צודק אבל במציאות לא, כי בעדה"ח יש גם מצלמות וגם משגיח.
 

שניאור

משתמש ותיק
לכבוד הרב אמונת אומן:
מי שאמר לך שאין לעדה"ח מצלמות הוא פשוט עבד עליך, וזה מידיעה אישית.
אמונת אומן אמר:
דבר שקביל בבית משפט כראיה גמורה מועיל גם לגבי חשש חלב עכו"ם
אין דיני התורה שווים לדיני עכו"ם! ואם צריך חלב ישראל ממש אין מועיל מצלמה, כך עכ"פ סבר הרב לנדא זצ"ל.
וגם מה שאתה אומר שנעשות באופן שלא תתכן גישה לבעלים כך הוא רצון נותני הכשרות אבל בפועל הוא לא לגמרי מדוייק...
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
שניאור אמר:
לכבוד הרב אמונת אומן:
מי שאמר לך שאין לעדה"ח מצלמות הוא פשוט עבד עליך, וזה מידיעה אישית.
אמונת אומן אמר:
דבר שקביל בבית משפט כראיה גמורה מועיל גם לגבי חשש חלב עכו"ם
אין דיני התורה שווים לדיני עכו"ם! ואם צריך חלב ישראל ממש אין מועיל מצלמה, כך עכ"פ סבר הרב לנדא זצ"ל.
וגם מה שאתה אומר שנעשות באופן שלא תתכן גישה לבעלים כך הוא רצון נותני הכשרות אבל בפועל הוא לא לגמרי מדוייק...
חלב עכו"ם תלוי במירתת, וע"כ בוודאות מה שמספיק להחשב כהרשעה בבית משפט גורם מספיק למירתת. 
הרב לנדא השתמש במצלמות. 
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
שניאור אמר:
לכבוד הרב אמונת אומן:
מי שאמר לך שאין לעדה"ח מצלמות הוא פשוט עבד עליך, וזה מידיעה אישית.
אמונת אומן אמר:
דבר שקביל בבית משפט כראיה גמורה מועיל גם לגבי חשש חלב עכו"ם
אין דיני התורה שווים לדיני עכו"ם! ואם צריך חלב ישראל ממש אין מועיל מצלמה, כך עכ"פ סבר הרב לנדא זצ"ל.
וגם מה שאתה אומר שנעשות באופן שלא תתכן גישה לבעלים כך הוא רצון נותני הכשרות אבל בפועל הוא לא לגמרי מדוייק...
לעד''ח יש מצלמות במחלבה או ברפתות? 
 
 

שניאור

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
חלב עכו"ם תלוי במירתת, וע"כ בוודאות מה שמספיק להחשב כהרשעה בבית משפט גורם מספיק למירתת. 
הרב לנדא השתמש במצלמות.
הרב לנדא לא סמך על מצלמות, שמעתי מאחד המשגיחים בתחום החלב אצלו.
אמונת אומן אמר:
לעד''ח יש מצלמות במחלבה או ברפתות?
במחלבה לא יודע, ברפתות כן.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
אמונת אומן אמר:
העד"ח כבר ויתרו לגמרי על התנאי הזה של שומרי שבת

לפי כתבה בהעדה בשבוע שעבר, הם מקפידים על שמירת שבת ברפת.
לא ברור עם הם מקפידים שגם בעלי הרפת יהיו שומרי שבת בעצמם, אבל זה מעולם לא היה תנאי במתן הכשר. היה פעם ענין בזה מצד חלב ישראל, שלא צריך משגיח שם כל הזמן. אבל לפי הכתוב בכתבה שיש משגיח ברפת בכל שעות היממה ובכל ימות השבוע, אם בעלי הרפת שומרי שבת בעצמם אינו משנה לגבי כשרות החלב.
טרה.pdf
בואו חשבון! 
נאמר שיש 110 רפתות שהצטרפו להיות שומרי שבת. מסתמא היו כעשרים שהיו גם לפני כן שומרי שבת. 
יש לנו 130 רפתות. 
משגיח 24 שעות זה אומר 3 משמרות של 8 שעות. 
עלות שכר מינימלי למשגיח כשרות 8 שעות היא 11000 ש"ח, כפול 130 רפתות = 4.29 מליון ש"ח לחודש עבור משגיחים ברפתות בלבד! 
זה לפני שכר מפקחים, מנהלים, שעות נוספות, נסיעות, מצלמות, ועוד. 
כל זה עבור השגחה על החלב לפני שהוא מגיע בכלל למחלבה. 
פתי יאמין לכל דבר. 
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
לפי החשבון הנ"ל, בדוחות השנתיים של טרה לשנת 2018,
אמורה להופיע הוצאה של מינימום מאה מליון ש"ח עבור הוצאות כשרות,
שהרי מעבר להשגחה ברפת צריך להשגיח על החלב במחלבות ובתהליכי ייצור מסועפים לכל מגוון המוצרים המתועשים של טרה. 

מי מרים את הכפפה?
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אחד התלמידים אמר:
לפי כתבה בהעדה בשבוע שעבר, הם מקפידים על שמירת שבת ברפת.
לא ברור עם הם מקפידים שגם בעלי הרפת יהיו שומרי שבת בעצמם, אבל זה מעולם לא היה תנאי במתן הכשר. היה פעם ענין בזה מצד חלב ישראל, שלא צריך משגיח שם כל הזמן. אבל לפי הכתוב בכתבה שיש משגיח ברפת בכל שעות היממה ובכל ימות השבוע, אם בעלי הרפת שומרי שבת בעצמם אינו משנה לגבי כשרות החלב.
טרה.pdf
בואו חשבון! 
נאמר שיש 110 רפתות שהצטרפו להיות שומרי שבת. מסתמא היו כעשרים שהיו גם לפני כן שומרי שבת. 
יש לנו 130 רפתות. 
משגיח 24 שעות זה אומר 3 משמרות של 8 שעות. 
עלות שכר מינימלי למשגיח כשרות 8 שעות היא 11000 ש"ח, כפול 130 רפתות = 4.29 מליון ש"ח לחודש עבור משגיחים ברפתות בלבד! 
זה לפני שכר מפקחים, מנהלים, שעות נוספות, נסיעות, מצלמות, ועוד. 
כל זה עבור השגחה על החלב לפני שהוא מגיע בכלל למחלבה. 
פתי יאמין לכל דבר. 

אתה מבקש האמת, או מחפש עלילות? קודם תודיע על סמך מה אתה אומר שנוסף 110 רפתות, ואח"כ נעשה חשבון. למה צריך לעשות הנחות שעל פיהם צריכים להסיק שמשקרים כאן? אם יש לך מקור מהימן נשמח לראות. אבל אם כפי הנשמע מתגובתך שזה הנחה בלי שום כיסוי, כשאפשר לעשות הנחות אחרות?
 

קבצים מצורפים

  • הנהגת הבריסקר רב.pdf
    318 KB · צפיות: 12

אמונת אומן

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
אמונת אומן אמר:
אחד התלמידים אמר:
לפי כתבה בהעדה בשבוע שעבר, הם מקפידים על שמירת שבת ברפת.
לא ברור עם הם מקפידים שגם בעלי הרפת יהיו שומרי שבת בעצמם, אבל זה מעולם לא היה תנאי במתן הכשר. היה פעם ענין בזה מצד חלב ישראל, שלא צריך משגיח שם כל הזמן. אבל לפי הכתוב בכתבה שיש משגיח ברפת בכל שעות היממה ובכל ימות השבוע, אם בעלי הרפת שומרי שבת בעצמם אינו משנה לגבי כשרות החלב.
טרה.pdf
בואו חשבון! 
נאמר שיש 110 רפתות שהצטרפו להיות שומרי שבת. מסתמא היו כעשרים שהיו גם לפני כן שומרי שבת. 
יש לנו 130 רפתות. 
משגיח 24 שעות זה אומר 3 משמרות של 8 שעות. 
עלות שכר מינימלי למשגיח כשרות 8 שעות היא 11000 ש"ח, כפול 130 רפתות = 4.29 מליון ש"ח לחודש עבור משגיחים ברפתות בלבד! 
זה לפני שכר מפקחים, מנהלים, שעות נוספות, נסיעות, מצלמות, ועוד. 
כל זה עבור השגחה על החלב לפני שהוא מגיע בכלל למחלבה. 
פתי יאמין לכל דבר. 

אתה מבקש האמת, או מחפש עלילות? קודם תודיע על סמך מה אתה אומר שנוסף 110 רפתות, ואח"כ נעשה חשבון. למה צריך לעשות הנחות שעל פיהם צריכים להסיק שמשקרים כאן? אם יש לך מקור מהימן נשמח לראות. אבל אם כפי הנשמע מתגובתך שזה הנחה בלי שום כיסוי, כשאפשר לעשות הנחות אחרות?
במחילה, לפני שמתקיפים ראוי לבדוק. 
הנתון הזה הובא למעלה בהודעה של יושב ציון, בשם מדריך הכשרות של העד"ח. 
 
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
פעלעד אמר:
אמונת אומן אמר:
א. זה פשוט לא נכון עובדתית. הם לא משתמשים במצלמות. שמעתי את זה ישירות מהמופקד על התחום בעד''ח בחוה"מ פסח.
ב. התשובה של בעל שבט הלוי אינה רלוונטית. היא נכתבה לאחר שרימוהו אינטרסנטים כפשוטו, כאילו אפשר לזייף את תוצאות המצלמות, דברים בטלים ומבוטלים.
כשמתחילים לקטלג תשובות של פוסקים בתואנה שרימוהו וכו' אז כאן מסתיימת הויכוח, אני יכול להתיר את התורה כולה בתואנה שרימוהו.
מלבד מה שברור לכל מי שמכיר את עולמנו הקטן שכיום ניתן וניתן לזייף מצלמות, ישנם תוכנות ודרכים להציג תמונה במצלמה שונה בתכלית ממה שבאמת קורה במקום.
אני לא חושב שאמונת אומן כתב כאן משהו חריג.
אדרבה, גדלותו של השבט הלוי שכתב בפירוש במכתב מאיזה טעם הוא חוזר בו, וכתב בפירוש שזה לפי מה שהסבירו לו.
וממילא כוונתו שאם אין נכון מה שהסבירו לו אז אין כאן שום חזרה מדבריו. או במילים אחרות= לא הצליחו לרמותו.

אם המצלמה נשלטת בידי ההכשר איך בדיוק ישנו את התמונה? 
 

פעלעד

משתמש ותיק
יש טכניקה של גנבים להדביק מסך דק למסך המצלמה והמסך הזה מראה תמונה שרוצים שיראו, קשה להבחין בזה כשזה מתחלף, זה הבזק של רגע ותו לא, למשל מדביקים תמונה רגילה שרואים כל הזמן, ואז ניתן לעשות מה שרוצים בלי שהמצלמה תסריט.
וזה רק המצאה אחת מפורסמת, בעידן שלנו לכל דבר יש פתרונות...
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אחד התלמידים אמר:
אמונת אומן אמר:
בואו חשבון! 
נאמר שיש 110 רפתות שהצטרפו להיות שומרי שבת. מסתמא היו כעשרים שהיו גם לפני כן שומרי שבת. 
יש לנו 130 רפתות. 
משגיח 24 שעות זה אומר 3 משמרות של 8 שעות. 
עלות שכר מינימלי למשגיח כשרות 8 שעות היא 11000 ש"ח, כפול 130 רפתות = 4.29 מליון ש"ח לחודש עבור משגיחים ברפתות בלבד! 
זה לפני שכר מפקחים, מנהלים, שעות נוספות, נסיעות, מצלמות, ועוד. 
כל זה עבור השגחה על החלב לפני שהוא מגיע בכלל למחלבה. 
פתי יאמין לכל דבר. 

אתה מבקש האמת, או מחפש עלילות? קודם תודיע על סמך מה אתה אומר שנוסף 110 רפתות, ואח"כ נעשה חשבון. למה צריך לעשות הנחות שעל פיהם צריכים להסיק שמשקרים כאן? אם יש לך מקור מהימן נשמח לראות. אבל אם כפי הנשמע מתגובתך שזה הנחה בלי שום כיסוי, כשאפשר לעשות הנחות אחרות?
במחילה, לפני שמתקיפים ראוי לבדוק. 
הנתון הזה הובא למעלה בהודעה של יושב ציון, בשם מדריך הכשרות של העד"ח. 
 

אני מתנצל על החריפות. לא שמתי לב למש"כ יושב ציון והיה נשמע מלשון תגובתך שזה השערה בעלמא. והיות שהנחת שיש עשרים משקים שומרי שבת מלפני ההכשר על טרה, ובכתבה בהעדה שהעליתי למעלה הם כותבים שעם ההכשר על טרה מספרי הרפתות ששומרים שבת הכפילו את עצמם, מופרך לומר שנוסף 110 רפתות על עשרים הקיימים.
לגבי עצם העובדות, מדריך העדה מתשע"ז אינו תחת ידי. אבל בויקי כותבים: 'כ-60% מתנובת החלב הארצית באים מלמעלה מ-180 משקים שיתופיים - קיבוצים ומושבים שיתופיים. לאלה יש עדרים גדולים, המונים כל אחד בממוצע 300 פרות חולבות. כ-38% מתנובת החלב הכללית מיוצרים בכ-1,400 משקים משפחתיים, המצויים בתוך כ-135 מושבים'. מועצת החלב כותב: 'עדר הבקר לחלב בישראל מונה כ-135,000 פרות ב–750 רפתות'. אינו יודע מי מעודכן יותר. העדה כותב שעשרים אחוז של הרפתות שומרי שבת, אבל לא ברור אם הכוונה לרפתות ממש, או ייצור של עשרים אחוז של החלב, וזה בעיקר מהרפות הגדולים. ובכל אופן אפשר להבין מוקי שיש הרבה רפתות במספר קטן יותר של ישובים, שזה כנראה אמת לכו"ע. פשוט שלא צריך משגיח על כל רפת, ודי במשגיח אחד המסתובב כל הזמן בכל המושב, ואפילו בין כמה מושבים סמוכים. וממילא הסכום האסטרונומי שחשבת פשוט לא רלוונטי.
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
פעלעד אמר:
יש טכניקה של גנבים להדביק מסך דק למסך המצלמה והמסך הזה מראה תמונה שרוצים שיראו, קשה להבחין בזה כשזה מתחלף, זה הבזק של רגע ותו לא, למשל מדביקים תמונה רגילה שרואים כל הזמן, ואז ניתן לעשות מה שרוצים בלי שהמצלמה תסריט.
וזה רק המצאה אחת מפורסמת, בעידן שלנו לכל דבר יש פתרונות...
ומי שעושה זאת, אין לו שום "מירתת"? פחות מנכנס ויוצא?
 
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
פעלעד אמר:
יש טכניקה של גנבים להדביק מסך דק למסך המצלמה והמסך הזה מראה תמונה שרוצים שיראו, קשה להבחין בזה כשזה מתחלף, זה הבזק של רגע ותו לא, למשל מדביקים תמונה רגילה שרואים כל הזמן, ואז ניתן לעשות מה שרוצים בלי שהמצלמה תסריט.
וזה רק המצאה אחת מפורסמת, בעידן שלנו לכל דבר יש פתרונות...
זה לא נשמע כ"כ מעשי. הרי יש כמה מצלמות מכמה זוויות. ובכל רגע ורגע יתכן שמישהו עוקב אחר הנעשה, לאו דוקא בשעת מעשה אלא אפילו מאוחר יותר. אולי אפשר להדביק מסך קטן מעל למצלמה, אבל צריך להקרין שם משהו שנראה אמין. הרי יודעים איך הרפת צריך לראות, וצריך תיאום בין כל המצלמות. כדי לרמאות צריך לעשות הצגה מושלמת, לצלם אותו בדיוק בזיוות של המלצמות, וזה משהו שצריך להמשיך בו תמיד, כדי שלא יראו תפרים בין הצילום האמיתי ושל ההצגה שהובדק מעל המצלמה.
והיות שהמשגיח בא מפעם לפעם, צריך לנבא מתי הוא יבוא ולהביא שחקן להציג המשגיח עבור צילום ההצגה, כדי שלא יתפסו שזה לא מתאים.
גם אם זה אפשרי, לא נראה שישתלם לעשות רמאות כזו. הרבה יותר זול להצמיד להאמת.
אם יש בעיה עם מצלמות, לדעתי הוא שזה נותן פתח להכשר לרמאות את עצמו. יש הרבה דברים שהם טובים על הנייר, אבל בהכשרים למעשה לא תמיד מקפידים על זה כמו שצריך. ומצלמות הוי ממש פרצה קוראות לגנב. מסתבר לדעתי שאפשר לפקח טוב באמת ע"י מצלמות. אני פחות משוכנע שכולם עושים את זה, או מחמת רשלנות או מחמת חוסר מקצועית.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
גם בהשגחה ע"י משגיחים יש הרבה מאד שחיקה ואפשרות לפספס דברים. ההכשרים האיכותיים בנויים ע"י מערכת פיקוח אחד ע''ג השני עם נהלים ברורים כדי שלא יהיה שיגרה מרדימה.
בדיוק כך עושים כשמשגיחים ע"י מצלמות בהכשר טוב.

עכשיו אספר מאיפה הנתונים שלי, גופא דעובדא הכי הוי.

בבית מדרש חשוב להוראה למדו דיני חלב עכו"ם.
כשהגיע שלב הסיכומים חפצו לבדוק איך הדברים מתנהלים בפועל במחלבות, ונתוודעו לויכוח על המצלמות.
הביאו את האחראי מטעם העד"ח (חסיד גור, פרח שמו כרגע מזכרוני) לומר שיעור בבית המדרש, והסביר בארוכה מדוע אי אפשר לסמוך וכו כמו שהטיבו החברים כאן לצטט.
למחרת הביאו את הגר'ד לנדא, מי שמנהל בפועל את ועדת מהדרין של תנובה, להציג את שיטתם בזה.
הוא עמד וענה על כל טענותיו של קודמו בטוט"וד, הסביר איך יש 6 מצלמות בכל רפת באופן שכל מצלמה מחפה על חברתה, ואיך המערכת נתונה בחדר נעול שאין לבעלי הרפת שום גישה לשם, ואיך חברות עולמיות עבדו על מערכת שלא יהיה ניתן לזייף, ומה הנהלים איך מריצים במוצאי שבת את ההקלטות לראות את הנעשה ברפת גם מבחינת חלב עכו"ם וגם מחששות מעשיים ביותר מעשה שבת ולפני כן לא מאשרים את שיווק החלב שנחלב בשבת, וכן הלאה וכמו כן היטיב לבאר את הצד ההלכתי של העניין.
יום אחרי זה היה שיעור סיכום, ונמנו וגמרו הת'ח שדברי הגר'ד נראו לי משכנעים ומכריעים בהחלט שחומרת העד"ח אינה כי אם קולא.
( למשל, כל אחד יכול לתאר לעצמו את בעלי הרפת 'שומרי שבת' כאשר יש תקלה במכונת החליבה, באיזה רמת יר"ש מדובר שיוכלו לסמוך עליהם שלא יתקנו בשבת... )

תוך כדי השיעור עמד מישהו והקשה מי יימר שעוקבים כראוי וכו' ואז קם אחד מהקהל שאני מכירו כאברך יר"ש מרבים, וסיפר שתקופה מסוימת עבד כמשגיח כשרות מטעם הגר'ד לנדא על מסעדה בשרית בפולין. ההנחיות היו שבשעות הפעילות אסור לעזוב את המסעדה כלל. באמצע אירוע קיבל המשגיח שיחת טלפון מאחיו בארה'ק, ועלה לגג המסעדה כדי לדבר. מיידית הוא קיבל שיחה מהגר'ד לנדא, היתכן שאינך נמצא במסעדה. כאשר הוא אמר שנמצא על הגג, דרש ממנו שירד לתוך המסעדה עד שיראה... וזה היה בשעות הקטנות של הלילה.

נוכחתי בשיעורים הללו ומשם הבאתי את הנתונים, לא מהשערות או דמיונות. 
 

שניאור

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
יום אחרי זה היה שיעור סיכום, ונמנו וגמרו הת'ח שדברי הגר'ד נראו לי משכנעים ומכריעים בהחלט שחומרת העד"ח אינה כי אם קולא.
( למשל, כל אחד יכול לתאר לעצמו את בעלי הרפת 'שומרי שבת' כאשר יש תקלה במכונת החליבה, באיזה רמת יר"ש מדובר שיוכלו לסמוך עליהם שלא יתקנו בשבת... )
לא מאמין שהגר"ד לנדו אמר שהעדה"ח היא קולא, קודם כל כי הגר"ד לנדו לא מדבר כך, ושנית גם להעדה"ח יש מצלמות בכל רפת (גם מהטעם שכתבת בסוגריים כדי ללגלג... וגם כדי להשלים פיקוח אמיתי על הרפת ועל המשגיח)
 

שניאור

משתמש ותיק
אני רוצה לשמוע את זה בלי להצטרך לחפש שם בקו, אם אפשר לדעת מתי זה היה, או שהקו מסודר לפי נושאים.
 

פעלעד

משתמש ותיק
@אמונת אומן
1. אחרי ששמעתם תשובות על המשגיח של העדה, הייתם צריכים להביאו שוב לשמוע מה בפיו לעומת טענות הגרד לנדא, ולא עשיתם את זה, יתכן מאד שאילו הבאתם קודם את הגרד לנדא ואחריו את העדה, היה נציג העדה מפריך את דברי הגרד לנדא ואז היית נשאר עם מסקנא הפוכה, מהאי טעמא אסרו חזל לדיין לדון דין תורה ללא נוכחות שני הצדדים.

2. בנושא מצלמה יש עוד נקודה, האם זה נחשב ישראל רואהו, בדיוק כמו שהאשכנזים פוסקים שלא ניתן לצאת ידי חובת קריאת מגילה דרך רמקול או טלפון, כך יתכן ולפי ההלכה ראייה במצלמה לא נחשבת ראיית ישראל.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
הדין הזה קיים בדין תורה, לא בכל שאלה של יו''ד.
זו לא פעם ראשונה שהם מדברים,הנציג של העד''ח יוע היטב מה יאמר שכנגדו והיה באפשרותו להכרין תשובות.
העובדה היא שכמעט לא היה כלל 2 דעות בין מאות ת''ח שנכחו במקום.
2. אין שום 'דין' ישראל רואהו, כל מה שגורם למירתת באופן שאומדנא שלנו שאין חשש שיערב חלב טמא, סגי לן. ההשוואה למגילה אינה במקומה ופשוט.

יודגש כי כל הנושא הןא לגבי חששות של חלב עכום ומעשה שבת בחלב גולמי בלבד, ואין מכך שום אינדיקציה למצב הכשרות במוצרי חלב מתועשים, בהם מסברא העד''ח עדיפה.
בכל אופן, בוודאות נציג העד''ח לא טען כי להם משתמשים במצלמות... הוא כן טען שיש משגיח צמוד ברפת, מה שבעיני הפשוטות ספק גדול באמיתותו, וכל אחד יכול לחלוק.
 

שניאור

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
2. אין שום 'דין' ישראל רואהו, כל מה שגורם למירתת באופן שאומדנא שלנו שאין חשש שיערב חלב טמא, סגי לן. ההשוואה למגילה אינה במקומה ופשוט.
ככה אתה אומר, מה לעשות שאה"נ הרבה פוסקים סברו כן אבל יש שחלקו, ובאחרונה הרב לנדא זצ"ל קידש ע"ז מלחמה.
אמונת אומן אמר:
בכל אופן, בוודאות נציג העד''ח לא טען כי להם משתמשים במצלמות... הוא כן טען שיש משגיח צמוד ברפת, מה שבעיני הפשוטות ספק גדול באמיתותו, וכל אחד יכול לחלוק.
בטח שהוא לא טען כי לשיטתם זה לא מספיק, ואם היית טוען שצריך לברר מה נקרא בעיניהם משגיח צמוד הייתי יכול להבין אותך, אבל אם אתה מטיל ספק באמינותו של המשגיח אז מה שווה לך בכלל כל הדיבור איתו, הרי אותו דבר אתה יכול לפקפק באמינותו בעוד דברים, ואחריך יכול לבוא מישהו לפקפק בסיפורי הגר"ד לנדוי ואין לדבר סוף.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
הרב לנדא היה בדעת יחיד בזה, ובאמת לא יכול לספק את התוצרת.

אין לי ענין לפקפק באמינות המשגיח, אבל אפעס יש בעיה עם הנתונים החשבוניים. אני מנסה לברר את הענין בשטח עצמו.
 
חלק עליון תַחתִית