אשה ותפילה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 719
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 316 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אשה ותפילה

שליחה על ידי במבי » 19 יולי 2019, 07:45

הגמרא בנידה לא: כותבת אמר ר' יצחק אמר ר' אמי ש"זכר" מלשון זה כר וככרו בידו אך "נקיבה" נקיה באה עד דאמרה מזוני .. ומסביר שם רש"י עד דאמרה מזוני - שיודעת להתפלל !

וא"כ משמע שהנקיבה יודעת להתפלל לכן מגיעה ללא מזונות אך הגבר המסכן שאינו יודע להתפלל מגיע וככרו בידו.

אך צ"ב מהירושלמי שכותב "אמר רבי תמה אני היאך ביטלו חונן הדעת בשבת, אם אין דעת תפילה מניין?" (ברכות לד:)

והרי נשים דעתן קלה וא"כ היאך זה מסתדר אם האמור ברש"י לעיל ש"יודעת להתפלל"?

ואולי היא יודעת שבכלל צריך להתפלל ורק חסר באיכות תפילתה וזה גם משהו, משא"כ הגבר שאולי שוכח שצריך להתפלל.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 749
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 309 פעמים
קיבל תודה: 310 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה ותפילה

שליחה על ידי בנציון » 19 יולי 2019, 10:03

במבי כתב:
19 יולי 2019, 07:45
הגמרא בנידה לא: כותבת אמר ר' יצחק אמר ר' אמי ש"זכר" מלשון זה כר וככרו בידו אך "נקיבה" נקיה באה עד דאמרה מזוני .. ומסביר שם רש"י עד דאמרה מזוני - שיודעת להתפלל !

וא"כ משמע שהנקיבה יודעת להתפלל לכן מגיעה ללא מזונות אך הגבר המסכן שאינו יודע להתפלל מגיע וככרו בידו.

אך צ"ב מהירושלמי שכותב "אמר רבי תמה אני היאך ביטלו חונן הדעת בשבת, אם אין דעת תפילה מניין?" (ברכות לד:)

והרי נשים דעתן קלה וא"כ היאך זה מסתדר אם האמור ברש"י לעיל ש"יודעת להתפלל"?

ואולי היא יודעת שבכלל צריך להתפלל ורק חסר באיכות תפילתה וזה גם משהו, משא"כ הגבר שאולי שוכח שצריך להתפלל.
לא זה הפשט שהאשה יודעת להתפלל והאיש לא יודע. אלא שזכר בא עם ככרו בידו מיד כשנולד עוד לפני שהוא יודע להתפלל ונקבה אינה מקבלת את פיתה עד שתדע להתפלל.
 


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 719
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 316 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה ותפילה

שליחה על ידי במבי » 19 יולי 2019, 14:47

בנציון כתב:
19 יולי 2019, 10:03
במבי כתב:
19 יולי 2019, 07:45
הגמרא בנידה לא: כותבת אמר ר' יצחק אמר ר' אמי ש"זכר" מלשון זה כר וככרו בידו אך "נקיבה" נקיה באה עד דאמרה מזוני .. ומסביר שם רש"י עד דאמרה מזוני - שיודעת להתפלל !

וא"כ משמע שהנקיבה יודעת להתפלל לכן מגיעה ללא מזונות אך הגבר המסכן שאינו יודע להתפלל מגיע וככרו בידו.

אך צ"ב מהירושלמי שכותב "אמר רבי תמה אני היאך ביטלו חונן הדעת בשבת, אם אין דעת תפילה מניין?" (ברכות לד:)

והרי נשים דעתן קלה וא"כ היאך זה מסתדר אם האמור ברש"י לעיל ש"יודעת להתפלל"?

ואולי היא יודעת שבכלל צריך להתפלל ורק חסר באיכות תפילתה וזה גם משהו, משא"כ הגבר שאולי שוכח שצריך להתפלל.
לא זה הפשט שהאשה יודעת להתפלל והאיש לא יודע. אלא שזכר בא עם ככרו בידו מיד כשנולד עוד לפני שהוא יודע להתפלל ונקבה אינה מקבלת את פיתה עד שתדע להתפלל.

מעניין, לא חשבתי כך.

אך א"כ מדוע לא כותב רש"י "שמתפללת"?
אני הבנתי שרש"י מסביר מה השוני וההפליה בין הזכר שבא וככרו בידו לבין הנקיבה המסכנה שמגיע נקיה.

מסביר רש"י מכיוון ש"יודעת להתפלל" הקב"ה הקדים רפואה למכה, וידע שהיא תתפלל ותקבל, אך הגבר שלא יודע להתפלל, ה' צריך לתת לו ככרו בידו !


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 749
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 309 פעמים
קיבל תודה: 310 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה ותפילה

שליחה על ידי בנציון » 20 יולי 2019, 21:35

במבי כתב:
19 יולי 2019, 14:47
בנציון כתב:
19 יולי 2019, 10:03
במבי כתב:
19 יולי 2019, 07:45
הגמרא בנידה לא: כותבת אמר ר' יצחק אמר ר' אמי ש"זכר" מלשון זה כר וככרו בידו אך "נקיבה" נקיה באה עד דאמרה מזוני .. ומסביר שם רש"י עד דאמרה מזוני - שיודעת להתפלל !

וא"כ משמע שהנקיבה יודעת להתפלל לכן מגיעה ללא מזונות אך הגבר המסכן שאינו יודע להתפלל מגיע וככרו בידו.

אך צ"ב מהירושלמי שכותב "אמר רבי תמה אני היאך ביטלו חונן הדעת בשבת, אם אין דעת תפילה מניין?" (ברכות לד:)

והרי נשים דעתן קלה וא"כ היאך זה מסתדר אם האמור ברש"י לעיל ש"יודעת להתפלל"?

ואולי היא יודעת שבכלל צריך להתפלל ורק חסר באיכות תפילתה וזה גם משהו, משא"כ הגבר שאולי שוכח שצריך להתפלל.
לא זה הפשט שהאשה יודעת להתפלל והאיש לא יודע. אלא שזכר בא עם ככרו בידו מיד כשנולד עוד לפני שהוא יודע להתפלל ונקבה אינה מקבלת את פיתה עד שתדע להתפלל.

מעניין, לא חשבתי כך.

אך א"כ מדוע לא כותב רש"י "שמתפללת"?
אני הבנתי שרש"י מסביר מה השוני וההפליה בין הזכר שבא וככרו בידו לבין הנקיבה המסכנה שמגיע נקיה.

מסביר רש"י מכיוון ש"יודעת להתפלל" הקב"ה הקדים רפואה למכה, וידע שהיא תתפלל ותקבל, אך הגבר שלא יודע להתפלל, ה' צריך לתת לו ככרו בידו !
בגמרא כתוב שנקבה נקיה באה, אמנם זה מוגבל: עד דאמרה מזוני, מסביר רש"י מה זה דאמרה מזוני שיודעת להתפלל, כלומר נקבה נקיה באה עד שיודעת להתפלל, ואילו זכר בא לעולם עם ככרו בידו עוד לפני שיודע לפתוח את פיו, זה לא פשט פשוט?


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 395
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 119 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה ותפילה

שליחה על ידי יוסף יצחק » 20 יולי 2019, 22:23

עיין מהרש"א דפירש דהאישה כל מעשי ידיה לאביה ובעלה ומתפרנסת מהם כדי מזונותיה
ולפרש"י ביאר דהאיש נגזר עליו על פי המזל בין לטוב ובין לרע, אבל האשה תלוייה במזל הזכר ויכולה לבטל המזל הרע על ידי התפילה.


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1232
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 595 פעמים
קיבל תודה: 410 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה ותפילה

שליחה על ידי אוריאל » 20 יולי 2019, 22:52

מכל מקום לפי קושיית @במבי, היות ותפילה תלויה ב"דעת", ונשים "דעתן קלות" (וראה לשון הגמרא מנחות קי.), התפילה אצל האישה אמורה להיות קלה יותר, פחותה יותר, וחשובה פחות.

וצריך לברר את הדברים במקורות תפילת מי חשובה יותר. בתענית כ"ג שתפילת האישה חשובה יותר בגלל שמקרבה הנייתה לעני, ולכאו' מזה אין ראיה. אמנם מצד שאמרו שאע"פ ששערי תפילה ננעלו שערי דמעה לא ננעלו, והכוונה בזה שהתפילה קשה לה להתקבל בלא הדמעה, ונשים דמעתן מצויה, ממילא מצד הטבע לכאו' תפילת האישה בד"כ מעולה יותר.

ובאמת צריך להבין עוד למה אמרו שתפילה תלויה ב"דעת", הלא לכאו' עיקר העבודה היא בלב [ואם נפרש שמ"מ צריך דעת בסיסית, להבין וכד', א"כ כלפי זה בודאי אין הבדל בין איש לאשה].

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 237
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה ותפילה

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 21 יולי 2019, 00:05

יפה דקדק @אוריאל שנשים הגם שדעתן קלות, בכל אופן יש להם דעת.
חוץ מזה, יש כמה הגדרות ל'דעת', ולא בטוח שההגדרה של הירושלמי זה ההגדרה של הבבלי.
ואגב, כשמציינים לירושלמי, מציינים פרק והלכה, כי הדפים משתנים.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשה ותפילה

שליחה על ידי אלימלך » 23 יולי 2019, 14:49

אוריאל כתב:
20 יולי 2019, 22:52
ובאמת צריך להבין עוד למה אמרו שתפילה תלויה ב"דעת", הלא לכאו' עיקר העבודה היא בלב [ואם נפרש שמ"מ צריך דעת בסיסית, להבין וכד', א"כ כלפי זה בודאי אין הבדל בין איש לאשה].
אכן היא הנותנת, צריכים דעת בשביל לדעת להכיר ריבונו ומאחר שיש לנשים דעת די בכך. אמנם דעתן קלה ונוחות להתפתות אחרי הלב אולם בתפילה ש'רחמנא ליבא בעי' הרי זה שקל להם לכוון ליבם לאביהם שבשמים זו רק מעלה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • המקורות הקדומים להשתטחות ותפילה על קברי צדיקים
    19 תגובות
    459 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי נבשר
    26 מאי 2019, 02:27
  • פר' לך לך - אשה לא תקרא לבעלה בשמו!
    על ידי זקן ויושב בישיבה » 16 אוקטובר 2018, 23:39 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    62 תגובות
    1373 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי במבי
    15 אפריל 2019, 13:55
  • כלה או הקלה, היחס בין לימוד תורה לנשיאת אשה - פרשת חיי שרה
    על ידי גל גל » 28 אוקטובר 2018, 15:18 » ב הלכה ומנהג
    5 תגובות
    207 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי משה בטיטו
    30 אוקטובר 2018, 17:05
  • אשה אבדה כסף אין יש חיוב השבה
    על ידי יעקב1 » 04 נובמבר 2018, 09:19 » ב בית המדרש
    7 תגובות
    253 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי דרומאי
    04 נובמבר 2018, 20:19
  • למנות אשה למשרת מנכלו"ת וכדו'
    על ידי אוריאל » 15 נובמבר 2018, 15:52 » ב הלכה ומנהג
    3 תגובות
    222 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
    15 נובמבר 2018, 23:07

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים