למי אומרים 'לא מדובשך ולא מעוקצך'???

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
ים סוף
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 364
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 176 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

למי אומרים 'לא מדובשך ולא מעוקצך'???

שליחה על ידי ים סוף » 24 יולי 2019, 17:56

משל אומרים לצרעה / לדבורה לא מדובשך ולא מעוקצך.

ישנם ב' גי' ברש"י (פרשת בלק) האם אומרים כן לדבורה או שמא לצרעה. (וכן הוא במדרש - זיבורא).

והנה צ"ב להגורסים צרעה, מה ראו על ככה להרחיק נדוד ולמשול משלם דוקא לצרעה, ומה פגם מצאו בענקית יצרני הדבש, הלא היא הדבורה?

ואפשר לבאר טעמם ע"פ מה שבאמת קשה על מושלי המשל שהרי מעשים שבכל יום הם שאנו טורחים סביב הדבורים, ולא מסרבים לבצע איתם עסקאות מחמת עוקצם. ומשום הכי משלו המשל לצרעה דווקא, שהדבש שהיא מייצרת אינו שווה את עקיצתה.

אכן לפי"ז צריך לדעת במה נגרעה תעשיית דבש הצרעות שנמנעו מלהשקיע בפיתוחה?

אכן קו' זו תלויה ועומדת בפלוגתת התנאים (בכורות ז:) האם דבש צרעים מותר לאכילה. והובאה בשולחן ערוך (יורה דעה הלכות בהמה וחיה טהורה סימן פא סעיף ט) ז"ל "דבש צרעין וגיזין (פי' מיני דבורים וצרעין הם), מותר. ויש מי שאוסר. (רא"ש ורמב"ן)".

והבנת המשל תלויה בזה, שאם נאמר שדבר שהצרעים טמא הוא א"כ יתפרש עניין 'לא מדובשך ולא מעוקצך' שלא כמו המובן הפשוט, שעל אף שנרוויח מן הדבר אין צער העוקץ שווה את הדבש. אלא הפי' הוא שלו היינו מפיקים תועלת מדבש הצרעים, אולי היינו מסכנים את נפשנו בעסקה מפוקפקת שכזו, אך כיון שדבש הצרעים טמא הוא אין לנו תועלת בו כלל. וכיון שלא נוכל ליהנות מדובשה, ורק לסבול צער רב מעוקצה, אין סיבת להתעסק עמה כלל.


ואולי יש סמך לסוברים כן מהמעשה הידוע בדוד המלך (מקורו בספר בן סירא) שישב בגנו וראה צרעה אוכלת עכביש ובא שוטה ובידו עץ והיה מגרשה אמר דוד לפני הקב"ה "רבש"ע מה הנאה באלו שבראת בעולמך צרעת אוכלת דבש ומשחתת ואין בה הנאה" וכו' ומהא נמי שאין תועלת בדבש הצרעה.

אכן לשי' הסוברים שדבש הצרעה טהור הוא, בהכרח הכוונה שרווח הדבש אינו שווה את צער העוקץ. והמשל הוא כפשוטו שאין רווח הדבש שווה את הצער שבעקיצה.
אכן לפי"ז הדרא לדו' קו' מ"ש דבש צרעה מדבש הדבורים.

ואולי יש לומר בזה, שעל אף שדבש הצרעה גם הוא טהור, בכ"ז יש חילוק בין עוקצה של הדבורה לעוקצה של הצרעה שהוא מסוכן ביותר ואינו שווה את התוצרת.
ואף שלא עמדתי על טיבה של אותה הצרעה המדוברת, שהרי כידוע כל הצרעות המצויות באזורינו אינם מייצרות כלל דבש. וא"כ ודאי לא נוכל להוכיח דבר ממה שאותו שרץ הנקרא על ידינו 'צרעה' עקיצתו קשה מעקיצת הדבורה.

אכן מצי' שארס הצרעה הוא קטלני, ממש"כ (דברים פרק ז' כ') 'וגם את הצרעה ישלח' וגו'  ואיתא במדרש  "היתה הצרעת נכנסת לשם ומכה אותם בעיניהם והיו מתים". מה שכמדומה אינו עשוי לקרות על ידי ארס הדבורה. ודו"ק.


פותח הנושא
ים סוף
משתמש ותיק
Articles: 0
הודעות: 364
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 176 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למי אומרים 'לא מדובשך ולא מעוקצך'???

שליחה על ידי ים סוף » 25 יולי 2019, 00:17

שו"ר למי שכ' (מצו"ב) שאף לאוסרים דבש צרעה יש ליישב המשל ע"פ המובן הפשוט, שאף שאותו הדבש אסור באכילה יש בו תועלת שהוא מסוגל לרפא את עקיצת הצרעה. וזה מה שאומרים לה שלולא שהיתה עוקצת לא היה צורך בדבש שלה.
image.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בלק”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים