כינוס ארכאולוגיה תורנית ה'תשע"ט

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
הצג קובץ מצורף תכנייה.pdf שלום וברכה לכל חברי הפורום, שמח לצרף בזה את תוכניית יום העיון בארכאולוגיה לציבור החרדי שאני מארגן זו השנה השלישית, כולם מוזמנים.
כמו כן, בכינוס תתקיים מכירה מוזלת של פרויקט השו"ת בהנחה של עשרות אחוזים.
בברכה.
נ. ב. ההודעה אושרה על ידי המנהלים.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מעניין מה בדיוק פה 'שמח' ..
זו נראית תוכניה רצינית מאוד ומכובדת.
כמדומה שהיא גם מקפידה להפיק לקחים משגיאות עבר.

יתכן שלא כ"א רואה את עצמו מתעניין בתחומים אותו מציע יום העיון, וזה לגיטימי. ההזמנה למי שמתעניין.
בדיוק כפי שלא כל צורב הולך ליום עיון בהלכ' ריבית או בהלכות מצוות התלויות בארץ אם אינו מונח בהן.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
חשבתי אולי חלק מהתוכניה מעורר פחד אצל אי מי, אודות תיארוכים בארכאולוגיה.
אלא שלמי שמתענין ומכיר, הסוגיא הזו לא פשוטה. היא מדירה שינה אצל לומדי התורה וחוקרים דתיים. וכל אור אמיתי שנשפך עליה - זו מטרה חשובה ביותר.
כן, ושכחתי להודות להרב יוסף בן יוסף על המאמצים להכנת יום העיון.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
הנה זה התחיל,
@יוסף בן יוסף אני מחזק את ידך!
מצטרף לאיחולים של שאר חברי הפורום!
ועכשיו אליכם אישים אקרא, חברי הפורום היקרים:
בשנה העברה כבר נידונו ונשנו ונידושו ונמאסו התכתובות הטיפשיים הלוך ושוב
ללא שום רצון אחד מהצדדים להבין את השני
אז באו נפתור את הבעי' מההתחלה
כל מי שנגד העניינים שיביט באשכול של הכנס הקודם
מי שרוצה להוסיף דיונים מעניינים בנושא השעה והעבר מוזמן להתכתב כאן.
זה מאוד יכבד את כל הפורום באם האשכול ישאר נחמד
בתקווה להבנה (איני מתכוון לסתימת פיות, אלא מי שרוצה שיפתח אשכול נוגד)
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
חדא אמר:
כמדומה שהתפרסם על אחד המרצים שאינו מאמין בתורה מן השמיים
כמדומה? או שאתה יודע שזה כך, ואם לא אז זה הוצאת לעז
למארגני הכינוס ומשתתפיו זה לא ידוע.
אף אם היו דברים שלא משביעים רצון, המארגנים קשובים להפיק לקחים גם מצד רצונם האישי.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
דבר מעניין שלא הכל עוסקים בו, אבל הוא חלק מידיעת ארץ נחלתנו לפי התורה. היא הכרוניקה (גרף הזמן) הארכאולוגית. וחלקים בכינוס יעסקו בתיארוך ארכאולוגי ובבעיותיו.

ביהו' (יב יד) כתוב, שיהושע הכה את אחד ממלכי כנען: 'מלך ערד אחד'.
בפר' חוקת (במד' כא א-ג) כתוב וישמע הכנעני מלך ערד יושב הנגב וגו' ויחרם אתהם ואת עריהם'. ועי' רמב"ן שהפסוק מתנבא ע"ש סופו שהחרים עריהם (ובקצירת האומר, פי' שני של הרמב"ן שם יותר מסתבר מפירושו הראשון; המקום שנקרא 'חרמה' בפר' חוקת הוא המקום במדבר צין שבו הכו כעת את הכנעני-העמלקי ההוא, אבל ערד לא נקראה חרמה - אלא קיימו תנאם והחרימו את שלל מלך ערד לגבוה. ואכמ"ל).
ערד היא אחת מערי נחלת יהודה (שופ' א טז). [ולדעתי מה שהיא לא נמנית במנין ערי יהודה משום שלא היתה יושבת על גבול ותחום (ב"ב נו.)].

תל ערד ידוע אלפי שנים במקומו 10 ק"מ ממזרח לערד של ימינו. היא מזוהה אצל אבסביוס הרומי-נוצרי שהיה 300 שנה אחר החורבן, וכתב ספר אונומסטיקון על כל המקומות שברוב התנ"ך. וכך שמה גם בפי המקומיים עוד במאה ה-19 למנינם.

דא עקא, שהממצאים הישירים מראים עיר עתיקה מאוד ששמה 'ערד', כ-1500 שנים קודם כיבוש יהושע, ואח"כ 'ערד' עיר מחוז בתקופת המלוכה.
אז מהי ערד של מלך ערד שהיכה יהושע?
מאידך קשה מאוד לומר שערד של יהודה לא יושבה על מקומה של ערד הנכבשת, או שערד של יהודה ישבה על ערד עתיקה, והכנענים קראו לעיר אחרת סמוכה ערד (הצעת החוקרים לאור מבוכתם).

דבר שכזה גם מציק בזהותה של העי שמקדם לבית אל. בית אל ידועה בשמה. העי לכאו' נמצאה עיר בצורה חרבה בשריפה ממזרח לה. אך דא עקא הממצאים לפי הכרוניקיה המצרית (ג'יפטאית) שיצרו החוקרים הבריטים ואחרים במאה ה-19 בעיקר, לא מתאימים והיא נראית שנחרבה כ-500 שנה מוקדם יותר.

אלא שבד בבד עם זה גם על יריחו נטען כך..

ובכן ברור שיש כאן טעויות בגרף של המדע. המדע מסתמך על הרבה השערות: עיצוב הממצא והשוואתו לאחרים. תיארוכים כתובים על ממצאים, ממצאים אורגניים, ועוד ועוד. אלא שחשיפת הטעויות עד כמה שניתן זו עבודה גדולה, כי המדע התורני מוגבל לחלוטין במשאבים, לעומת כספים אדירים מכל העולם 180 שנה ויותר, שהושקעו בכרוניקה ארכאולוגית שלא לגמרי מהימנה גם בתקופות קרובות (לאור ידיעתנו מהתנ"ך).
שלא לדבר על כך שבהכרח השוואות ממצא קרמי והמצאת גרף בן 50,000 שנה, זו טעות פאטאלית בארכאולוגיה לאור מסורתנו.
ישנם הסברים, וחובה על היודע לסייע בהם לחשוף אותם.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
יש אפשרות לראות כתוב את ההרצאות משנים עברו???

ובקשר לויכוח שמתנהל פה 
שיהא ברור שלא כל המרצים שם היו מתקבלים בסבר פנים יפות בבית המדרש 
אפילו אם כולם מאמינים בתורה משמים 
ושיהא ברור שגדולי הדור לא היו נותנים לגיטימציה לכנס כזה בשום פנים ואופן וודאי לא באופן ציבורי [ופלא על הרב שאר לעמו שליט"א שתמיד נסמך על גדולי הדור שנותן לגיטמציה לכנס. וכנראה הוא "משוחד" מכוח אהבתו לתורה ובירור אתריה וזמניה ויסודי האמונה הקשורים בזה] 
ואף על פי כן מסתבר שבתוכן שנמסר בכנס יש שם גם דברים טובים 
ולאנשים מסוימים באופן פרטי זה יכול להיות לתועלת  
 

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש ווילנא אמר:
יש אפשרות לראות כתוב את ההרצאות משנים עברו???

ובקשר לויכוח שמתנהל פה 
שיהא ברור שלא כל המרצים שם היו מתקבלים בסבר פנים יפות בבית המדרש 
אפילו אם כולם מאמינים בתורה משמים 
ושיהא ברור שגדולי הדור לא היו נותנים לגיטימציה לכנס כזה בשום פנים ואופן וודאי לא באופן ציבורי [ופלא על הרב שאר לעמו שליט"א שתמיד נסמך על גדולי הדור שנותן לגיטמציה לכנס. וכנראה הוא "משוחד" מכוח אהבתו לתורה ובירור אתריה וזמניה ויסודי האמונה הקשורים בזה] 
ואף על פי כן מסתבר שבתוכן שנמסר בכנס יש שם גם דברים טובים 
ולאנשים מסוימים באופן פרטי זה יכול להיות לתועלת  
ניתן לראות את ההרצאות באתר בינינו תעשה חיפוש מטמוני ארץ בינינו.
בעניין גדול"י, הרב זלמן נחמיה גולדברג אמור להגיע לדבר, לחולשתו התבקשנו לעשות זאת מוסרט.
 
 

שניאור

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
שיהא ברור שגדולי הדור לא היו נותנים לגיטימציה לכנס כזה בשום פנים ואופן וודאי לא באופן ציבורי
למה מה רע בזה?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
יש אפשרות לראות כתוב את ההרצאות משנים עברו???

ובקשר לויכוח שמתנהל פה 
שיהא ברור שלא כל המרצים שם היו מתקבלים בסבר פנים יפות בבית המדרש 
אפילו אם כולם מאמינים בתורה משמים 
ושיהא ברור שגדולי הדור לא היו נותנים לגיטימציה לכנס כזה בשום פנים ואופן וודאי לא באופן ציבורי [ופלא על הרב שאר לעמו שליט"א שתמיד נסמך על גדולי הדור שנותן לגיטמציה לכנס. וכנראה הוא "משוחד" מכוח אהבתו לתורה ובירור אתריה וזמניה ויסודי האמונה הקשורים בזה] 
ואף על פי כן מסתבר שבתוכן שנמסר בכנס יש שם גם דברים טובים 
ולאנשים מסוימים באופן פרטי זה יכול להיות לתועלת  
אכן זה לא כנס של 'ירחי כלה' בישיבת פוניב'ז.. לכן כתבתי (בהודעה לעיל שבקשתי למוחקה) שזה נועד למי שמתעניין וחושב שזה עשוי להפיק תועלת. ויש רבים כאלו. ויש רבים שא"ז להם לתועלת. מספרית, יש יותר אנשים שזה לא להם לתועלת. אין ספק.
א"א לומר שזה הכיוון הציבורי הקיים בבית המדרש. הפרסום של הכנס לא נועד לתת לו במה מקבילה ללימוד התורה הקדושה. ממש לא.
ולא זו כוונת היו"ר הנוכחי!

נ.ב. פרסומים בכמות מטורפת העולה על כל דמיון, על בילויים בימים המקודשים ל'חופש' (כן, חופש והתפרקות) שהיה פעם מכונה 'בין הזמנים', אמורים להיות הרבה הרבה פחות עם לגיטימציה אצל גדולי הדור ואצל ציבור רציני בכלל, ואעפ"כ מתפרסמים. ואף אחד לא חושב (אני מקווה) שזה חלק משמירת המצוות שלנו.. כך שהנושא הוא הפרופורציונליות. והפרופורציה של הפרסום אודות הכינוס בסדר גמור לדעתי ביחסיות הניתנת לו מכל ההיבטים. הכינוס איננו אג'נדה כפי שהיה ניתן לומר עליו בשנים עברו.
 

שניאור

משתמש ותיק
עדיין לא הבנתי מה הבעיה בכנס כזה בבין הזמנים, במקום לדבר שטויות ופוליטיקה מדברים על ההיסטוריה של עם ישראל והעולם לאור התורה הק'.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
אסביר בדיוק מה הבעיה בזה.
הבעיה היא בעצם זה שיש אנשים שפותחים את העיניים ומחפשים להבין את מציאות התורה הקדושה, ולא הכל אצלם דינים וחלות וזהו זה והמציאות היא התורה בעצמה

אנשים כאלה מסוכנים מאוד בעיני כמה אנשים, ולכן הכנס בעיניהם מסוכן
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
כן, זה מסוכן בעיני נערים..
ידוע הסיפור, ושמעתיו בעצמי פעם מד' דוד קמינצקי, על סבו הגר"י קמינצקי זצ"ל, שבעת לומדו בסלבודקה אצל הסבא, וכבר היה מהחשובים בישיבה, הצמיד לו הסבא בחור צעיר ממנו שילמד אתו וירומם אותו.
למדו בריש גיטין בתוס', והגר"י אמר לו שהוא מתקשה בהבנת התוס' שזה לא מתאים למפת הארץ. הבחור ההוא (ר"ד אמר לי את שמו, ואף הכיר אותו ואת זוגתו בזקנותם בארה"ב) רץ לסבא ואמר לו שא"א ללמוד עם בחור ששואל שאלות על תוס' ממפות.. השיבו הסבא ברצינות, אם זה לא מתאים אז זו קושיא. חייב להתאים..

יש גם סיפור מלפני 750 שנה.. רבנו הרי"ד כותב בתשובה (קכג) במענה לשואל שכותב שרש"י מפרש שעכו במזרח (גיטין ז:) משיבו הרי"ד שלא זו כוונת רש"י, שהרי אם היית רואה את א"י כלדידי היית מבין שעכו במערב ומתאר לו באריכות איך הקיף את כל א"י מעכו לארבע רוחותיה עד עכו בחזרה..

יחד עם זאת לכל דבר יש לתת את המשקל הראוי. ואת הפרופורציה התורנית הנכונה. ולא כל בחור שלומד גיטין צריך ללמוד בחוג לגאוגרפיה.. יכול להשאיר דברים גם בלא להבין. לכשיגדל אם יעניין אותו שיברר.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
ורבינו פטר שאל את ר"ת שאנחנו במערב לא"י ויתחייבו בתרו"מ לר"י
ותוספות הרא"ש הוסיף שרבינו פטר הכריח שצרפת היא מערבית לא"י שהרי מתפללים למזרח.
 

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
כן, זה מסוכן בעיני נערים..
ידוע הסיפור, ושמעתיו בעצמי פעם מד' דוד קמינצקי, על סבו הגר"י קמינצקי זצ"ל, שבעת לומדו בסלבודקה אצל הסבא, וכבר היה מהחשובים בישיבה, הצמיד לו הסבא בחור צעיר ממנו שילמד אתו וירומם אותו.
למדו בריש גיטין בתוס', והגר"י אמר לו שהוא מתקשה בהבנת התוס' שזה לא מתאים למפת הארץ. הבחור ההוא (ר"ד אמר לי את שמו, ואף הכיר אותו ואת זוגתו בזקנותם בארה"ב) רץ לסבא ואמר לו שא"א ללמוד עם בחור ששואל שאלות על תוס' ממפות.. השיבו הסבא ברצינות, אם זה לא מתאים אז זו קושיא. חייב להתאים..

יש גם סיפור מלפני 750 שנה.. רבנו הרי"ד כותב בתשובה (קכג) במענה לשואל שכותב שרש"י מפרש שעכו במזרח (גיטין ז:) משיבו הרי"ד שלא זו כוונת רש"י, שהרי אם היית רואה את א"י כלדידי היית מבין שעכו במערב ומתאר לו באריכות איך הקיף את כל א"י מעכו לארבע רוחותיה עד עכו בחזרה..

יחד עם זאת לכל דבר יש לתת את המשקל הראוי. ואת הפרופורציה התורנית הנכונה. ולא כל בחור שלומד גיטין צריך ללמוד בחוג לגאוגרפיה.. יכול להשאיר דברים גם בלא להבין. לכשיגדל אם יעניין אותו שיברר.
מה אתה אומר על התוס' בגיטין ב. ד"ה מרקם - לך יש הסבר לדבריהם?
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
כמובן בתוס' אשקלון. רקם וחגר, וקדש בנפתלי.
גם המהרש"א עמד בזה. ויש עוד כמה וכמה קושיות (בחלקם לא היו ידועות עד שהתגלה פסיפס כתובת 'רחוב', שם ברייתת התחומין לא מזכירה כלל חגר, אלא 'רקם' שהיא רקם טרכון זמרה - דמתחם לבוצרה עיר המחוז הרומית שממזרח לגלעד, בוסטרה כיום).

ובהקשר לשאלת הרב יוסף בן יוסף: אין לי תשובה על התוס' בגיטין וצע"ג.
דברי רש"י מובנים שרקם וחגר הם של אברהם. אינני בסוגיא כרגע, והיא ארוכה...
 

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
כלפי ליא אמר:
ושבבל לצפונה דא"י קיימא כי כך כתוב בפסוק כן הבנת?
זה צפון מזרח, בפרט מקום שלטונו של נבוכדנאצר שכמדומני היה בעיקר בצפון עיראק של היום.
 
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
יוסף בן יוסף אמר:
כלפי ליא אמר:
ושבבל לצפונה דא"י קיימא כי כך כתוב בפסוק כן הבנת?
זה צפון מזרח, בפרט מקום שלטונו של נבוכדנאצר שכמדומני היה בעיקר בצפון עיראק של היום.
כמה שתיקח את זה צפונה, זה לא יכול להיקרא צפונית סתם, במיוחד כשהגמרא מתקשה שבבל חייב להיות יותר חמור מהגבול הצפוני של א"י כי בבל צפונית מעכו, וזה לא קשור.
 
 

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
כלפי ליא אמר:
יוסף בן יוסף אמר:
כלפי ליא אמר:
ושבבל לצפונה דא"י קיימא כי כך כתוב בפסוק כן הבנת?
זה צפון מזרח, בפרט מקום שלטונו של נבוכדנאצר שכמדומני היה בעיקר בצפון עיראק של היום.
כמה שתיקח את זה צפונה, זה לא יכול להיקרא צפונית סתם, במיוחד כשהגמרא מתקשה שבבל חייב להיות יותר חמור מהגבול הצפוני של א"י כי בבל צפונית מעכו, וזה לא קשור.
חז"ל לא גרו עוד יותר למעלה קרוב לפרס?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
ראשית כל דרדק יודע היום וידע אז שבבל מזרחית לא"י: איך קוראים בני בבל לבני א"י? - 'מערבא'!
ולגבי 'מצפון תפתח הרעה':
שתי תשובות בדבר ושתיהן נכונות כאחת, ומי שמכיר את הדרכים הרומיות הטבעיות יודע את התשובה.
ראשית נבוכדנצר הגיע ממש מהצפון, מסוריא, מעיר המושב שלו אנטיוכיא או דפני של אנטיוכיא עיר הקיט הדרומית לה 15 ק"מ, שהרי לשם הוביל את הסנהדרין והמית אותם באכזריות.
ועוד: שהרי ההולך מבבל לא"י מגיע לא"י מן הצפון שכך היא הדרך הממלכתית מבבל לסוריה ולא"י.
[יש לי תשובה שלישית, שעכ"פ יושבי הארץ דאז, הם בעיקר בני יהודה ובנימין, ואכן הוא בא מהצפון. גם שער שכם נקרא בפי הערבים שער דמשק..]

מצורפת מפה.

תמונה1.jpg
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
השאלה לא היתה על הפסוק

השאלה היתה על הגמרא שהביאה ראיה מנבוכדנצר, לגבי אם בבל נחשב כא"י לגיטין, וע"ז טוענת הגמרא שהרי בבל עומדת לצפון א"י, כנאמר בפסוק, והיא צפונית מעכו.

[וכידוע, על זה אמרו מי שאמרו, שהגמרא הוכיחה מפסוק כי הפסוק זה המציאות].


את המסלול לא צריך להוכיח ממפות, אפשר להוכיח מהגמרא שרבנן כי הוו מיפטרי מהדדי בעכו הוו מיפטרי. כלומר הם הלכו לבבל דרך עכו.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
ואכן בבל צפונית כאמור. הדרך היא צפונית. וזו כוונת הגמ' זו אותם רבנן שדברו על 'מערבא'.

לאו דוקא מעכו לבבל. הלכו מעכו לצפון ללודקיא ולמקומות אחרים. אין צורך ללכת לעכו בשביל להגיע לבבל. רק עכו היא העיר הצפונית הידועה בארץ עולי בבל.
 
חלק עליון תַחתִית