יוסף יוסף אמר:לתוי"ט בהחלט מותר לכתוב כך, אולם לא לאחד מאיתנו, במיוחד שהוא עצמו חושש מסקילה, ברור שהוא מבין שיש כאן איזה שהיא חוצפה.תיובתא אמר:תוי"ט שביעית ד' א'יוסף יוסף אמר:אכן ראוי אתה להיסקל על דיבורים כאלה!
הרב @יוסף ה', אשריך שנתפסת על דברי תורה.שמצאתי בספר כפתור ופרח בפי"א ששלשתן על שפת הים המערבי הם והמחברו כאשר העיד על עצמו הוא עד וראה. שאמר בזה הלשון הן הייתי כשני שנים בגליל דורש וחוקר ועוד חמש שנים בשאר ארצות השבטים לא מנעתי עצמי שעה אחת מרגל הארץ ברוך העוזר. וכתב דעכו וכזיב ואמנה שלשתן על הים המערבי של ארץ ישראל הם וקצה גבול מערבית דרומית הוא נחל מצרים וקצה גבול מערבית צפונית הוא אמנה והוא הר ההר ע"פ גבולי א"י הנזכרים בפרשת מסעי והם כבוש עולי מצרים. ואמר עוד שיש מן עכו לנחל מצרים כמו שמן עכו לאמנום וגם אמר שכזיב הוא צפוני לעכו כמו יום אלו הן דבריו ז"ל. וא"א להכחיש המציאות וכל דבריו ז"ל בחקירה רבה כאשר אמר וכמבואר מספרו שבחיפוש רב בדק המקומות עד שידע אנה הם אחת לאחת. נמצאו שדברי הר"ב והר"ש בזה אינם אלא באומד הדעת ולא כיונו אל האמת כפי המציאות.
בתוי"ט כתוב בין השורות עניין עקרוני, והוא האם מותר לחקור את המציאות, ולנסות על פיה לפרש את התורה.
התשובה שהוא כותב היא: כן, מותר.