איך הוא מברך שלא עשני אשה?זוזו אמר:שמעתי אחד אומר שמפני 2 נסיונות קשים היה מעדיף לצאת מן העולם ולהוולד אשה
א. ביטול תורה
ב. עריות
ושמפני שתי אלו הרבה אנשים בגדר חוטאים ואם היו נשים לא היו חוטאים כ"כ. ואמנם גם להם יש יצרים אחרים (כמו צניעות) מ"מ במשקל הכללי אנשים חוטאים טפי
האם יש צד שני למטבע
ברור שלאשה קל יותר להגיע לשלמות הרי אינה מחוייבת חלק גדול מכל המצוותזוזו אמר:שמעתי אחד אומר שמפני 2 נסיונות קשים היה מעדיף לצאת מן העולם ולהוולד אשה
א. ביטול תורה
ב. עריות
ושמפני שתי אלו הרבה אנשים בגדר חוטאים ואם היו נשים לא היו חוטאים כ"כ. ואמנם גם להם יש יצרים אחרים (כמו צניעות) מ"מ במשקל הכללי אנשים חוטאים טפי
האם יש צד שני למטבע
אלכס אמר:ברור שלאשה קל יותר להגיע לשלמות הרי אינה מחוייבת חלק גדול מכל המצוותזוזו אמר:שמעתי אחד אומר שמפני 2 נסיונות קשים היה מעדיף לצאת מן העולם ולהוולד אשה
א. ביטול תורה
ב. עריות
ושמפני שתי אלו הרבה אנשים בגדר חוטאים ואם היו נשים לא היו חוטאים כ"כ. ואמנם גם להם יש יצרים אחרים (כמו צניעות) מ"מ במשקל הכללי אנשים חוטאים טפי
האם יש צד שני למטבע
אבל גוי למשל פטור מכל המצוות מלבד 7
ובהמה פטורה מכל המצוות לחלוטין
אז למה לא לרצות להוולד פרה?
התשובה היא ברורה
העיקר הוא היעד, והגבר היהודי נמצא בחזית ובכוחו להגיע לנצחון הגדול ביותר ובהתאם לכך הם נסיונותיו.
מי שמבין שהמטרה בעלם היא לא להנות או לחיות בלי יסורי מצפון, מבין שהנסיונות והקשיים הם אלו שמשקפים את יכולו להגיע לדרגות הגבוהות ביותר
ועל זה מברכי בכל בוקר 'שלא עשני אשה'
זוזו אמר:שמעתי אחד אומר שמפני 2 נסיונות קשים היה מעדיף לצאת מן העולם ולהוולד אשה
א. ביטול תורה
ב. עריות
ושמפני שתי אלו הרבה אנשים בגדר חוטאים ואם היו נשים לא היו חוטאים כ"כ. ואמנם גם להם יש יצרים אחרים (כמו צניעות) מ"מ במשקל הכללי אנשים חוטאים טפי
האם יש צד שני למטבע
א"כ שיאמר שעשני כרצונו... ולא שלא עשני אישהאלי מאירי אמר:מסתמא הקב"ה יותר רוצה שיוולד איש, ויעשה רצונו. וא"כ למה לו לרצות אחרת?!
אף אחד לא מברך שלא עשני אשה, מפני שלא היה רוצה להולד אשה..פיניפיני אמר:א"כ שיאמר שעשני כרצונו... ולא שלא עשני אישהאלי מאירי אמר:מסתמא הקב"ה יותר רוצה שיוולד איש, ויעשה רצונו. וא"כ למה לו לרצות אחרת?!
אסביר את דבריך ה@מאירי-ם.אלי מאירי אמר:אף אחד לא מברך שלא עשני אשה, מפני שלא היה רוצה להולד אשה..פיניפיני אמר:א"כ שיאמר שעשני כרצונו... ולא שלא עשני אישהאלי מאירי אמר:מסתמא הקב"ה יותר רוצה שיוולד איש, ויעשה רצונו. וא"כ למה לו לרצות אחרת?!
אף אשה לא מברכת שעשני כרצונו כי הייתה רוצה שלא להולד אישה...
כי ברור שכל אחד מקבל הראוי לכוחותיו.
ההסתכלות כאילו שאם אדם היה נולד אחרת, היו חייו אחרים מבלי קשר למהותו האמיתית היא מטעה.
כל אדם מהותו היא בעצם. ולא נטפלת. (ואינני מדבר על כוחות חיצוניים וסיועים אלא על מהות פנימית. מה שנקרא 'לפי שורש נשמתו')
אחרי שברור שרצונו של השם שיהיה איש, ויעמוד בניסיונותיו, ודאי שלהיות איש מעולה מלהיות אישה.
תוכן הברכה ראוי לתפקודו העיקרי של האיש בחייו, שעומד בפני עצמו, ואיננו נטפל בתפקידו לבעל כאשה, שנבראה כעזר וסיוע ולא כעיקר.
אך לא שייך לערער ולשאוף למה שאדם איננו, אחרי שהקב"ה רצה בכך!!
כנלע"ד. (ודברים אלו הם משורש טעות הדמוקרטיה, ששיבשה את יסודות המוסר היהודי. וכבר כתבתי בעבר)
גם גוי יכול לקיים את שבע מצוותיו כמו שצריך....זוזו אמר:אלכס אמר:ברור שלאשה קל יותר להגיע לשלמות הרי אינה מחוייבת חלק גדול מכל המצוותזוזו אמר:שמעתי אחד אומר שמפני 2 נסיונות קשים היה מעדיף לצאת מן העולם ולהוולד אשה
א. ביטול תורה
ב. עריות
ושמפני שתי אלו הרבה אנשים בגדר חוטאים ואם היו נשים לא היו חוטאים כ"כ. ואמנם גם להם יש יצרים אחרים (כמו צניעות) מ"מ במשקל הכללי אנשים חוטאים טפי
האם יש צד שני למטבע
אבל גוי למשל פטור מכל המצוות מלבד 7
ובהמה פטורה מכל המצוות לחלוטין
אז למה לא לרצות להוולד פרה?
התשובה היא ברורה
העיקר הוא היעד, והגבר היהודי נמצא בחזית ובכוחו להגיע לנצחון הגדול ביותר ובהתאם לכך הם נסיונותיו.
מי שמבין שהמטרה בעלם היא לא להנות או לחיות בלי יסורי מצפון, מבין שהנסיונות והקשיים הם אלו שמשקפים את יכולו להגיע לדרגות הגבוהות ביותר
ועל זה מברכי בכל בוקר 'שלא עשני אשה'
כל דבריכם אמת רק מי שאמר הזה בא לטעון שבשורה התחתונה גברים חוטאים יותר ואה"נ שהיה רוצה לעבוד את ד' כגבר שמעלתו יותר מאשה (איש ואשה בהצלה - איש קודם) אבל היצרים מבקשים דברים אחרים בין אם זה אהבת המנוחה ובין אם זה רתיחת יצרא דעריות. לא צריכים להיות גוי בשביל זה אם הוא היה אשה היה סה"כ מקיים את המצוות כמו שצריך.
[כמדומה שמקובל בעולם שבחורות טובות יש הרבה אבל בחורים טובים ...]
חכם באשי אמר:לא מבין הנידון כלל,
האדם בא לעולם לקיים מצות
לאיש יש את המצוה הגדולה ביותר שהאשה לא זכתה בה, והוא ת"ת, וזוכה בעקיפין במצוה זו במה ששולחת בעלה ללמוד וכן בניה כמבואר בסוטה כ"א.
וזה נורא שמבואר שאין לאשה כל זכות של תורה עד שתנשא.
האיש זוכה במעלה הגדולה הזאת של ת"ת, וע"כ מברך "שלא עשאני אשה", וכך בכל שאר המצוות. הקלה היא בעינכם?
ולעצם ה"נסיון", הנסיון שיש לאשה לשמור על צניעותה כהלכה, ודאי שאינו נסיון קל, וידועים דברי הגר"א באיגרתו (נוסח אר"צ) שכפי שהת"ת מבטל יצה"ר לאיש, צניעות מבטל לאשה. [ואכמ"ל].
כ"ז מקופיא.
כיום הנשים לפעמים יודעות יותר טוב הלכות מהגברים, שבזמן שהגברים מתפלפלים באשו משום ממונו או משום חיציו, ולמה צרת צרה היא לא צרת אחות אשתו וכו הבנות שואלות שאלות להלכה ולומדות הלכה, ופעם הנשים לא ידעו כלוםכרם אמר:חכם באשי אמר:לא מבין הנידון כלל,
האדם בא לעולם לקיים מצות
לאיש יש את המצוה הגדולה ביותר שהאשה לא זכתה בה, והוא ת"ת, וזוכה בעקיפין במצוה זו במה ששולחת בעלה ללמוד וכן בניה כמבואר בסוטה כ"א.
וזה נורא שמבואר שאין לאשה כל זכות של תורה עד שתנשא.
האיש זוכה במעלה הגדולה הזאת של ת"ת, וע"כ מברך "שלא עשאני אשה", וכך בכל שאר המצוות. הקלה היא בעינכם?
ולעצם ה"נסיון", הנסיון שיש לאשה לשמור על צניעותה כהלכה, ודאי שאינו נסיון קל, וידועים דברי הגר"א באיגרתו (נוסח אר"צ) שכפי שהת"ת מבטל יצה"ר לאיש, צניעות מבטל לאשה. [ואכמ"ל].
כ"ז מקופיא.
בימינו אין הדברים כך, עוזרות הן להורים ולאחים, וגם הן יש להן איזה שהוא חלק בתורה גם לפני הנישואין.
חכם באשי אמר:ולעצם ה"נסיון", הנסיון שיש לאשה לשמור על צניעותה כהלכה, ודאי שאינו נסיון קל, וידועים דברי הגר"א באיגרתו (נוסח אר"צ) שכפי שהת"ת מבטל יצה"ר לאיש, צניעות מבטל לאשה. [ואכמ"ל].
יעקב שלם אמר:שתי הערות
למיטב ידיעתי גבר ואשה זה סוג נשמה אחר להבדיל כמו שיהודי וגוי זה סוג נשמה אחר
כך שהשאלה היא בקושי תיאורטית זה כמו לדון למה הוא לא נולד תמרור
יש ווארט של ר משה פיינשטיין שמאוד נוגע לעניין
בסוגיא של גר קטן למה זה נחשב זכות להתגייר הרי יתכן שיחטא ויענש
וייסד יסוד שגם אם יחטא ויענש בסוף יזכה לשכר וזה עדין זכות בשבילו
והנוגע לעניינינו ברור
זוזו אמר:עדיין טענת הטוען קיימת שגברים באופן כללי בסיכון גבוה יותר מנשים כי הביטול תורה ויצרא דעריות הם קשים מאד להנצל מהם לחלוטין ויחידים ממש מתגברים לגמרי, ואילו לנשים אין את הנסיונות הללו (ולכאו' גם צניעות היא איסור בעיקר משום לפ"ע ואינו חמור כמו עריות וביטול תורה). וסטטיסטית [מקוה שכתבתי את המילה כמו שצריך] גברים נופלים באיסוריהם יותר מאשר נשים, ואם נעשה סיבוב בגיהנום נפגוש יותר אנשים מנשים...
זוזו אמר:עדיין טענת הטוען קיימת שגברים באופן כללי בסיכון גבוה יותר מנשים כי הביטול תורה ויצרא דעריות הם קשים מאד להנצל מהם לחלוטין ויחידים ממש מתגברים לגמרי, ואילו לנשים אין את הנסיונות הללו (ולכאו' גם צניעות היא איסור בעיקר משום לפ"ע ואינו חמור כמו עריות וביטול תורה). וסטטיסטית [מקוה שכתבתי את המילה כמו שצריך] גברים נופלים באיסוריהם יותר מאשר נשים, ואם נעשה סיבוב בגיהנום נפגוש יותר אנשים מנשים...
תכלס' לא התחתן איתה, כי היא גויה, לולי זאת שהתגלה שאף הוא ישראל.מבקש אמת אמר:מעניין לציין עובדא של כהן בעל תשובה שעמד לישא אשה ונתברר שהיתה גיורת והיה מבוכה גדולה כדת מה לעשות, והרב שליוה את בעל התשובה הלך להגרש"ז והגרי"ש להתייעץ ואמרו לו שאינם יכולים להושיעו אבל אולי יטוס להגר"מ פיינשטיין שמא ימצא עצה. הלה טס בבהילות לניו יורק זמן קצר לפני החתונה ונכנס להגרמ"פ, אחר בירור קצר נתברר שהגיורת היתה מאומצת ע"י משפחה שאינה שומרת תורה ומצוות והוטבלה לגירות על ידם, והורה הגרמ"פ שמאחר והוטבלה על דעת שלא לשמור תורה ומצוות הרי אין זה בגדר זכין ואין כאן גירות. (מלבד ענין הגירות נתברר באותה שיחה שייחוס הכהונה של הכהן מפוקפק לחלוטין, ואח"כ סיפר השואל, נכנסתי עם שאלה של כהן וגיורת ויצאתי עם ישראל וגויה...)
בסוף כן התחתן עמה אחרי שהתגיירה כדין.נבשר אמר:תכלס' לא התחתן איתה, כי היא גויה, לולי זאת שהתגלה שאף הוא ישראל.מבקש אמת אמר:מעניין לציין עובדא של כהן בעל תשובה שעמד לישא אשה ונתברר שהיתה גיורת והיה מבוכה גדולה כדת מה לעשות, והרב שליוה את בעל התשובה הלך להגרש"ז והגרי"ש להתייעץ ואמרו לו שאינם יכולים להושיעו אבל אולי יטוס להגר"מ פיינשטיין שמא ימצא עצה. הלה טס בבהילות לניו יורק זמן קצר לפני החתונה ונכנס להגרמ"פ, אחר בירור קצר נתברר שהגיורת היתה מאומצת ע"י משפחה שאינה שומרת תורה ומצוות והוטבלה לגירות על ידם, והורה הגרמ"פ שמאחר והוטבלה על דעת שלא לשמור תורה ומצוות הרי אין זה בגדר זכין ואין כאן גירות. (מלבד ענין הגירות נתברר באותה שיחה שייחוס הכהונה של הכהן מפוקפק לחלוטין, ואח"כ סיפר השואל, נכנסתי עם שאלה של כהן וגיורת ויצאתי עם ישראל וגויה...)