ועזב לאחרים חילם

נושאים שונים

פותח הנושא
יהיה טוב
הודעות: 18
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:53
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

ועזב לאחרים חילם

שליחה על ידי יהיה טוב » 21 יוני 2019, 15:58

הנני מחפש את החז"ל על תנא או אמורא שלפני שנפטר מן העולם, ראה שנשאר לו חבילת ירקות, וקרה על עצמו את הפסוק 'ועזב לאחרים חילם'.


שאר לעמו
הודעות: 3710
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 586 פעמים
קיבל תודה: 1143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ועזב לאחרים חילם

שליחה על ידי שאר לעמו » 21 יוני 2019, 16:03

ריש לקיש. גיטין מז.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: ועזב לאחרים חילם

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 21 יוני 2019, 16:23

יהיה טוב כתב:
21 יוני 2019, 15:58
הנני מחפש את החז"ל על תנא או אמורא שלפני שנפטר מן העולם, ראה שנשאר לו חבילת ירקות, וקרה על עצמו את הפסוק 'ועזב לאחרים חילם'.
יותר קל לעשות חיפוש על הפסוק ועזב לאחרים חילם מאשר לכתוב בפורום זה..
 


במבי
הודעות: 2223
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 642 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ועזב לאחרים חילם

שליחה על ידי במבי » 21 יוני 2019, 16:27

במאמר המוסגר אם נזהה את הקבא דמוריקא בתור הזעפרן שהוא מין של הכורכום יש לדעת שמחירו הסיטונאי נע בין 4 ל7 דולר לגרם  ! (והוא התבלין היקר ביותר בעולם)
ובחישוב פשוט קב זה 3.6 ק"ג ששוויו כ25,000$ (מחיר סיטונאי !)
והוא מאד יקר מכיוון שלהפיק קילוגרם זעפרן צריך 160,000 פרחי כורכום
וזהו "עזבו לאחרים חילם" פשוטו כמשמעו !
וא"ל גם ע"פ הגמרא שר' יוחנן אמר על המוריקא "הן הן החזירנו לנערותי" (בערך גיטין ע.) וא"כ הווה ג"כ "עזבו לאחרים חילם" בבחינת "אל תתן לנשים חילך"

אך הפשט הרגיל הוא הידוע כמובן.


חכם באשי
הודעות: 599
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 214 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ועזב לאחרים חילם

שליחה על ידי חכם באשי » 22 יוני 2019, 21:41

במבי כתב:
21 יוני 2019, 16:27
במאמר המוסגר אם נזהה את הקבא דמוריקא בתור הזעפרן שהוא מין של הכורכום יש לדעת שמחירו הסיטונאי נע בין 4 ל7 דולר לגרם  ! (והוא התבלין היקר ביותר בעולם)
ובחישוב פשוט קב זה 3.6 ק"ג ששוויו כ25,000$ (מחיר סיטונאי !)
והוא מאד יקר מכיוון שלהפיק קילוגרם זעפרן צריך 160,000 פרחי כורכום
וזהו "עזבו לאחרים חילם" פשוטו כמשמעו !
וא"ל גם ע"פ הגמרא שר' יוחנן אמר על המוריקא "הן הן החזירנו לנערותי" (בערך גיטין ע.) וא"כ הווה ג"כ "עזבו לאחרים חילם" בבחינת "אל תתן לנשים חילך"

אך הפשט הרגיל הוא הידוע כמובן.

מהיכן מגיע הזיהוי הנ"ל?
ומאימתי זה נעשה יקר? כך היה תמיד?
ואיך אתה מחשב את הקב לק"ג?


במבי
הודעות: 2223
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 642 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ועזב לאחרים חילם

שליחה על ידי במבי » 22 יוני 2019, 22:31

א. תמיד בלעזי רש"י "מוריקא" מפורש ככורכום אז רק העלתי רעיון שהוא זן זה של הכורכום אך רק בתור רעיוןולא בתור קביעה כמובן.

ב. הזעפרן מעולם היה יקר ואתה יכול למצוא כתבות אודותיו ברשת.

ג. את החיישוב עשיתי לפי התרשים הידוע של אסקל"ב גוד"ו - איפה = 3 סאים. סאה = 6 קבים. קב = 4 לוגים. לוג = 6 ביצים.

וא"כ קב הינו 24 ביצים.
ואכן נראה לי שהייתה לי טעות, אך אני לא זוכר מדוייק מהי משקלה ההלכתי של הביצה.

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
הודעות: 379
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 170 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ועזב לאחרים חילם

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 22 יוני 2019, 23:10

במבי כתב:
22 יוני 2019, 22:31
תמיד בלעזי רש"י "מוריקא" מפורש ככורכום אז רק העלתי רעיון שהוא זן זה של הכורכום אך רק בתור רעיוןולא בתור קביעה כמובן.
כרכום בש"ס הוא תמיד הזעפרן, בינתיים לא ראיתי מקום שכתוב 'כורכום' שלנו, (ע"ע ד' מיני דמים... וכקרן כרכום. שלא יעלה על הדעת שהוא 'ירוק' דהיינו צהוב כמו התבלין הנפוץ 'כורכום').
במבי כתב:
22 יוני 2019, 22:31
הזעפרן מעולם היה יקר
כיון שייצורו קשה, ומשקלו קל מאוד, נפח של גרם אחד שווה בערך לנפח של 'כזית'.
במבי כתב:
22 יוני 2019, 22:31
מהי משקלה ההלכתי של הביצה
ט' דרהם, אם במשקל אם בנפח. כ3 גרם/מ"ל לכל דרהם.


איש מזרע אהרן
הודעות: 64
הצטרף: 10 מאי 2019, 09:47
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ועזב לאחרים חילם

שליחה על ידי איש מזרע אהרן » 22 יוני 2019, 23:30

מכון קול יוסף כתב:
22 יוני 2019, 23:10
כרכום בש"ס הוא תמיד הזעפרן, בינתיים לא ראיתי מקום שכתוב 'כורכום' שלנו, (ע"ע ד' מיני דמים... וכקרן כרכום. שלא יעלה על הדעת שהוא 'ירוק' דהיינו צהוב כמו התבלין הנפוץ 'כורכום').
יש להבדיל בין כרכום (שם מדעי: Crocus) שמאחד ממיניו (Crocus sativus) מפיקים את הזעפרן, לכורכום (שם מדעי: Curcuma longa)!!


במבי
הודעות: 2223
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 642 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ועזב לאחרים חילם

שליחה על ידי במבי » 23 יוני 2019, 14:36

שימו לב שעל אריזת הכורכום במטבח מופיע שמו באנגלית turmeric שסיומו מזכיר את ה"מוריקא"


איש מזרע אהרן
הודעות: 64
הצטרף: 10 מאי 2019, 09:47
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ועזב לאחרים חילם

שליחה על ידי איש מזרע אהרן » 23 יוני 2019, 15:46

אבל מוריקא זה כרכום ולא כורכום כבהודעתי הקודמת


במבי
הודעות: 2223
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 642 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ועזב לאחרים חילם

שליחה על ידי במבי » 23 יוני 2019, 18:50

מכון קול יוסף כתב:
22 יוני 2019, 23:10
במבי כתב:
22 יוני 2019, 22:31
 
כרכום בש"ס הוא תמיד הזעפרן, בינתיים לא ראיתי מקום שכתוב 'כורכום' שלנו, (ע"ע ד' מיני דמים... וכקרן כרכום. שלא יעלה על הדעת שהוא 'ירוק' דהיינו צהוב כמו התבלין הנפוץ 'כורכום').

ואת הביטוי "נתכרכמו" פניו, מסבירים שנעשו כצבע הכרכום, והווה צהוב !

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
הודעות: 379
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 170 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ועזב לאחרים חילם

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 24 יוני 2019, 22:09

במבי כתב:
23 יוני 2019, 18:50
מכון קול יוסף כתב:
22 יוני 2019, 23:10
במבי כתב:
22 יוני 2019, 22:31
 
כרכום בש"ס הוא תמיד הזעפרן, בינתיים לא ראיתי מקום שכתוב 'כורכום' שלנו, (ע"ע ד' מיני דמים... וכקרן כרכום. שלא יעלה על הדעת שהוא 'ירוק' דהיינו צהוב כמו התבלין הנפוץ 'כורכום').

ואת הביטוי "נתכרכמו" פניו, מסבירים שנעשו כצבע הכרכום, והווה צהוב !
שיר השירים רבה פרשה א':

"למה אנו דומין לבן מלכים שיצא למדברה של עיר וקפחתו החמה על ראשו ונתכרכמו פניו נכנס למדינה במעט מים ומעט מרחץ מן המרחציות נתלבן גופו וחזר ליופיו כמו שהיה, כך אנו אם שמשה של עבודת כוכבים שזפתנו וכו'..."

והיינו אדום כשיזוף השמש. וכצבע הכרכום - זעפרן.


מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ועזב לאחרים חילם

שליחה על ידי מאן דהו » 24 יוני 2019, 22:12

יהיה טוב כתב:
21 יוני 2019, 15:58
הנני מחפש את החז"ל על תנא או אמורא שלפני שנפטר מן העולם, ראה שנשאר לו חבילת ירקות, וקרה על עצמו את הפסוק 'ועזב לאחרים חילם'.

ועזבו לאחרים חילם

תתקן גם בכותרת


במבי
הודעות: 2223
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 642 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ועזב לאחרים חילם

שליחה על ידי במבי » 29 יולי 2019, 23:23

מכון קול יוסף כתב:
24 יוני 2019, 22:09
במבי כתב:
23 יוני 2019, 18:50
מכון קול יוסף כתב:
22 יוני 2019, 23:10

כרכום בש"ס הוא תמיד הזעפרן, בינתיים לא ראיתי מקום שכתוב 'כורכום' שלנו, (ע"ע ד' מיני דמים... וכקרן כרכום. שלא יעלה על הדעת שהוא 'ירוק' דהיינו צהוב כמו התבלין הנפוץ 'כורכום').

ואת הביטוי "נתכרכמו" פניו, מסבירים שנעשו כצבע הכרכום, והווה צהוב !
שיר השירים רבה פרשה א':

"למה אנו דומין לבן מלכים שיצא למדברה של עיר וקפחתו החמה על ראשו ונתכרכמו פניו נכנס למדינה במעט מים ומעט מרחץ מן המרחציות נתלבן גופו וחזר ליופיו כמו שהיה, כך אנו אם שמשה של עבודת כוכבים שזפתנו וכו'..."

והיינו אדום כשיזוף השמש. וכצבע הכרכום - זעפרן.

אני רואה שוב חיזוק לדבריך בפרשת השבוע (מסעי) שכתוב בפסוק "ויצא הגבל זפרנה והיו תוצאתיו חצר עינן ..." וגו' (לד-ט) וכותב שם התרגום יונתן  ויפוק תחומא לקרן זכותא ומסביר הפירוש במקום לקרן זכותא הוא לשון אור בהיר, ופירושו בצבע הזפר"ן וכמשמעות המלה, והספר "העמק דבר" מביא את התרגום יונתן ושולח גם לאיוב ומסביר שזעפרן היינו קרן הפוך (שם בת איוב) והוא התמרוק שמתאפרים איתו, וא"כ הוא אינו צהוב אלא אדום\חום.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], בר בי רב דחד יומא, יהודה יעקבזון, ממולאים בתרשיש | 3 אורחים