בירושלים נהגו לכנות את הכאת התלמיד ע"י המלמד בשם "משכנתא"

נושאים שונים

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1330
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 465 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בירושלים נהגו לכנות את הכאת התלמיד ע"י המלמד בשם "משכנתא"

שליחה על ידי במבי » 02 אוגוסט 2019, 12:21

היה לי פעם חברותא ירושלמי שאמר לי שהמלמד היה מאיים שילד שלא יתנהג יפה יקבל "משכנתא"

אפשר אולי לתת טעם (לא הצדקה כמובן) ע"פ הפסוק "אם חבול תחבול שלמת רעיך" (שמות כב-כה) מתרגם אונקלוס "אם משכונא תסב..." וא"כ חבלה נקראת "משכון"
(וכן רש"י יחזקאל לג-טו)


דורדיא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 475
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 235 פעמים
קיבל תודה: 204 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירושלים נהגו לכנות את הכאת התלמיד ע"י המלמד בשם "משכנתא"

שליחה על ידי דורדיא » 02 אוגוסט 2019, 12:30

אוי כמה משכנטעה'ס קיבלתי..


כרם
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 380
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירושלים נהגו לכנות את הכאת התלמיד ע"י המלמד בשם "משכנתא"

שליחה על ידי כרם » 02 אוגוסט 2019, 12:34

וגערת המשגיח על תלמיד בישיבה נקראת "שפכטל" - מדוע?


יוסף יוסף
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 407
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירושלים נהגו לכנות את הכאת התלמיד ע"י המלמד בשם "משכנתא"

שליחה על ידי יוסף יוסף » 02 אוגוסט 2019, 13:07

במבי כתב:
02 אוגוסט 2019, 12:21
היה לי פעם חברותא ירושלמי שאמר לי שהמלמד היה מאיים שילד שלא יתנהג יפה יקבל "משכנתא"

אפשר אולי לתת טעם (לא הצדקה כמובן) ע"פ הפסוק "אם חבול תחבול שלמת רעיך" (שמות כב-כה) מתרגם אונקלוס "אם משכונא תסב..." וא"כ חבלה נקראת "משכון"
(וכן רש"י יחזקאל לג-טו)
רוב הסיבות בהכאת התלמיד - פשוט בגלל שלמלמדים אין לשלם את המשכנתא שלהם! :)
והם מוציאים את העצבים על התלמיד בנתינת 'משכנתא'
 


שמעיה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1498
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 390 פעמים
קיבל תודה: 382 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירושלים נהגו לכנות את הכאת התלמיד ע"י המלמד בשם "משכנתא"

שליחה על ידי שמעיה » 02 אוגוסט 2019, 13:15

'משכנתא' כביטוי להלקאה נמרצת (על השולחן בדרך כלל) הוא ביטוי אידישאי עתיק.
דומני שר' אליהו כי טוב משתמש בה בספרו 'כחודו של מחט', ובכל מקרה, רווח הוא בסיפורי חסידים.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1330
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 465 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירושלים נהגו לכנות את הכאת התלמיד ע"י המלמד בשם "משכנתא"

שליחה על ידי במבי » 02 אוגוסט 2019, 16:53

כרם כתב:
02 אוגוסט 2019, 12:34
וגערת המשגיח על תלמיד בישיבה נקראת "שפכטל" - מדוע?

אולי אזיל סומקא ואתי חיוורא?


יהודי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 3309
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 469 פעמים
קיבל תודה: 672 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירושלים נהגו לכנות את הכאת התלמיד ע"י המלמד בשם "משכנתא"

שליחה על ידי יהודי » 02 אוגוסט 2019, 17:11

גם אני עוד זוכר כמה סתירות קיבלתי בקטנותי מהמלמדים, אני מאמין שילדיי לא זכו לכאלה נתינות הגונות.


מתחזק
מאמרים: 0
סטטוס: לא מחובר

Re: בירושלים נהגו לכנות את הכאת התלמיד ע"י המלמד בשם "משכנתא"

שליחה על ידי מתחזק » 02 אוגוסט 2019, 17:38

במבי כתב:
02 אוגוסט 2019, 12:21
היה לי פעם חברותא ירושלמי שאמר לי שהמלמד היה מאיים שילד שלא יתנהג יפה יקבל "משכנתא"

אפשר אולי לתת טעם (לא הצדקה כמובן) ע"פ הפסוק "אם חבול תחבול שלמת רעיך" (שמות כב-כה) מתרגם אונקלוס "אם משכונא תסב..." וא"כ חבלה נקראת "משכון"
(וכן רש"י יחזקאל לג-טו)
רק למען האמת, משכון לא נקרא חבלה, לא מיניה ולא מקצתיה.
לקיחת המשכון היא הנקראת חבלה. כשם שנזק בגופו של אדם נקרא חבלה כך גם נזק בממונו.
אונקלוס כמובן לא בא לתרגם את הפירוש המילולי של חבול תחבול. 
 


יעקב שלם
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1193
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 431 פעמים
קיבל תודה: 348 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירושלים נהגו לכנות את הכאת התלמיד ע"י המלמד בשם "משכנתא"

שליחה על ידי יעקב שלם » 02 אוגוסט 2019, 18:24

יהודי כתב:
02 אוגוסט 2019, 17:11
גם אני עוד זוכר כמה סתירות קיבלתי בקטנותי מהמלמדים, אני מאמין שילדיי לא זכו לכאלה נתינות הגונות.

רבי בנימין פינקל אמר
פעם היו הרבה בעיות עם מלמדים
ב"ה בענין הזה הדור השתפר


מתלבט
מאמרים: 0
הודעות: 78
הצטרף: 17 יולי 2019, 14:17
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירושלים נהגו לכנות את הכאת התלמיד ע"י המלמד בשם "משכנתא"

שליחה על ידי מתלבט » 04 אוגוסט 2019, 12:22

במבי כתב:
02 אוגוסט 2019, 12:21
היה לי פעם חברותא ירושלמי שאמר לי שהמלמד היה מאיים שילד שלא יתנהג יפה יקבל "משכנתא"

אפשר אולי לתת טעם (לא הצדקה כמובן) ע"פ הפסוק "אם חבול תחבול שלמת רעיך" (שמות כב-כה) מתרגם אונקלוס "אם משכונא תסב..." וא"כ חבלה נקראת "משכון"
(וכן רש"י יחזקאל לג-טו)

מאד צורם באוזניי המילים ללא הצדקה כאילו שזה בעיה,
אכן היום לטענת מומחים יש להימנע במידה מסויימת מלהכות את הילדים, וז צריך להיות בגבול מסויים,
אך מכאן לשלול את המושג של הכאת הילדים הדרך רחוקה, ועל כגון דא כבר אמר שלמה המלך ע"ה חושך שבטו שונא בנו,
ובמס' מכות דף ח' ע"א יצא האב המכה את בנו והרב הרודה את תלמידול ושליח ב"ד, ובגמ' פריך לימא דאילו גמיר לאו מצוה השתא נמי לאו מצוה, ומשני התם אע"ג דגמיר מצוה דכתיב יסר בנך ויניחך ויתן מעדנים לנפשך, ושם איירי בהכאה שהביא לידי מיתה, 
עוד שם בגמ' דף ט"ז ע"ב כי הא שההוא מקרי דרדקי דהוה פשע בינוקא אדריה רב אחא ואהדריה רבינא דלא אשתכח דדייק כוותיה, ושם איירי באחד שכבר העבירוהו מלהיות מלמד תינוקות עקב כך ואעפ"כ החזירו רבינא כיון דלא אשתכח דדייק כוותיה,
יש הרבה מה להאריך בנושא זה, אך איני נכנס לכל עצם הנושא של הכאת תלמידים בזמנינו, אך עיקר כוונתי לגבי עצם המושג, איך שייך לשלול מושג זה, אפי' אם נומר שנחלשו הדורות וכהיום שאני, אך עדיין עלינו לדעת שביסודו הוא דרך מקודש,
מאד צורם באוזניי כהיום לפעמים אני רואה דור צעיר ממני ומדברים בכזה זלזול על המלמדים של פעם, שהיו רוצחים או שהכאב ראש שלהם של הבית היו מוציאים על הילדים, כאשר מדובר במלמדים שהיו מלאי יראת שמים וגם אני זכיתי ללמוד בחלק מהם ואני רואה את המלמדים של הילדים והנכדים שלי, כרחוק מזרח ממערב מאותם מלמדים, ואפי' נומר שטעו בנושא זה של הכאה שעדיין לא קלטו כי נחלשו הדורות, הרי אין ספק כי רק בשגגה הוא זה, 
גם אני קיבלתי מכות ממלמדים שהגדירו את המכות כמכות רצח, אך מצד שני מושרש בעצמותיי את האהבה של אותם מלמדים אליי, ידענו היטב גם את אהבתם אלינו, אך מעל הכל נושא היראת שמים של המלמדים היה ללא שום השוואה למלמדים של היום, ואין ספק שעל כגון דא נאמר הא דאהדריה רבינא,


שניאור
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 778
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 448 פעמים
קיבל תודה: 224 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירושלים נהגו לכנות את הכאת התלמיד ע"י המלמד בשם "משכנתא"

שליחה על ידי שניאור » 04 אוגוסט 2019, 12:30

יהודי כתב:
02 אוגוסט 2019, 17:11
גם אני עוד זוכר כמה סתירות קיבלתי בקטנותי מהמלמדים, אני מאמין שילדיי לא זכו לכאלה נתינות הגונות.
אכן הילדים שלנו לא זוכים לחינוך יהודי טהור כמו שאנחנו קיבלנו, ואמת שיש לזה סיבות אובייקטיביות צודקות, אבל זה לא אומר שפעם לא חינכו טוב, אדרבה אולי זה חלק מירידת הדורות שא"א לחנך היום בשחור לבן כמו פעם.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1330
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 465 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירושלים נהגו לכנות את הכאת התלמיד ע"י המלמד בשם "משכנתא"

שליחה על ידי במבי » 04 אוגוסט 2019, 14:20

מתלבט כתב:
04 אוגוסט 2019, 12:22
במבי כתב:
02 אוגוסט 2019, 12:21
היה לי פעם חברותא ירושלמי שאמר לי שהמלמד היה מאיים שילד שלא יתנהג יפה יקבל "משכנתא"

אפשר אולי לתת טעם (לא הצדקה כמובן) ע"פ הפסוק "אם חבול תחבול שלמת רעיך" (שמות כב-כה) מתרגם אונקלוס "אם משכונא תסב..." וא"כ חבלה נקראת "משכון"
(וכן רש"י יחזקאל לג-טו)

מאד צורם באוזניי המילים ללא הצדקה כאילו שזה בעיה,
אכן היום לטענת מומחים יש להימנע במידה מסויימת מלהכות את הילדים, וז צריך להיות בגבול מסויים,
אך מכאן לשלול את המושג של הכאת הילדים הדרך רחוקה, ועל כגון דא כבר אמר שלמה המלך ע"ה חושך שבטו שונא בנו,

אכן "חושך שבטו שונא בנו" אך מי אמר שצריך להשתמש ב"מקל חובלים", אפשר להשתמש (ואפי' חובה) ב"מקל נועם" !!!


(וָֽאֶרְעֶה֙ אֶת־צֹ֣אן הַֽהֲרֵגָ֔ה לָכֵ֖ן עֲנִיֵּ֣י הַצֹּ֑אן וָאֶקַּֽח־לִ֞י שְׁנֵ֣י מַקְל֗וֹת לְאַחַ֞ד קָרָ֤אתִי נֹ֙עַם֙ וּלְאַחַד֙ קָרָ֣אתִי חֹֽבְלִ֔ים וָאֶרְעֶ֖ה אֶת־הַצֹּֽאן)
ספר זכריה  -  פרק י״א  -  פסוק ז׳:

ואשמח אם יעלו צילום של דברי הרב וולבא על הנ"ל. (בריש ספרו זריעה ובניין בחינוך)


 


yosf
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 297
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירושלים נהגו לכנות את הכאת התלמיד ע"י המלמד בשם "משכנתא"

שליחה על ידי yosf » 04 אוגוסט 2019, 14:53

ללא ספק שהיום א"א לחנך בדרך שחינכו בעבר
ללא ספק שהמלמדים בעבר ודרך החינוך אז היה מצויין - לשעתו- וח"ו להטיל דופי
ללא ספק שהיו מי שהגזימו מעט בנתינת מכות... אבל לא לשכוח כי ללא ספק היו תלמידים שהגזימו ו "ביקשו" מכות...
וללא ספק שכולם היום מגזימים במה ששוללים לחלוטים שימוש של אבא או רב בכוח פיזי
יודגש: אין כוונתי למכות כואבות וכדו',
רק ר"ל שיש מקרים [כגון ניבול פה חמור] שהאבא צריך גם לתת מכה -לא כואבת- לילד
כמובן רק במקרים חמורים
רק מכה קלה בכנף ולא כואבת
רק מאהבה ושהילד יראה שלאבא כואב יותר
ןרק אחת ל.....
[השבוע אמר לי נער מתמודד שמה שעוד נשאר לו מבית אבא זה שפעם אחת הוא נתן לו סטירה על כף היד ואחרי זה האבא בכה... והוא הרגיש שלאבא כאב לא פחות
ובלשונו: אני מתגעגע לחום ואהבה של המכה ההיא"... כמובן שאם זה היה מחזה נפוץ אז זה לא היה שווה כלום, ורק בגלל שזה מיוחד זה משפיע]


מתלבט
מאמרים: 0
הודעות: 78
הצטרף: 17 יולי 2019, 14:17
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירושלים נהגו לכנות את הכאת התלמיד ע"י המלמד בשם "משכנתא"

שליחה על ידי מתלבט » 04 אוגוסט 2019, 14:56

במבי כתב:
04 אוגוסט 2019, 14:20
מתלבט כתב:
04 אוגוסט 2019, 12:22
במבי כתב:
02 אוגוסט 2019, 12:21
היה לי פעם חברותא ירושלמי שאמר לי שהמלמד היה מאיים שילד שלא יתנהג יפה יקבל "משכנתא"

אפשר אולי לתת טעם (לא הצדקה כמובן) ע"פ הפסוק "אם חבול תחבול שלמת רעיך" (שמות כב-כה) מתרגם אונקלוס "אם משכונא תסב..." וא"כ חבלה נקראת "משכון"
(וכן רש"י יחזקאל לג-טו)

מאד צורם באוזניי המילים ללא הצדקה כאילו שזה בעיה,
אכן היום לטענת מומחים יש להימנע במידה מסויימת מלהכות את הילדים, וז צריך להיות בגבול מסויים,
אך מכאן לשלול את המושג של הכאת הילדים הדרך רחוקה, ועל כגון דא כבר אמר שלמה המלך ע"ה חושך שבטו שונא בנו,
אכן "חושך שבטו שונא בנו" אך מי אמר שצריך להשתמש ב"מקל חובלים", אפשר להשתמש (ואפי' חובה) ב"מקל נועם" !!!


(וָֽאֶרְעֶה֙ אֶת־צֹ֣אן הַֽהֲרֵגָ֔ה לָכֵ֖ן עֲנִיֵּ֣י הַצֹּ֑אן וָאֶקַּֽח־לִ֞י שְׁנֵ֣י מַקְל֗וֹת לְאַחַ֞ד קָרָ֤אתִי נֹ֙עַם֙ וּלְאַחַד֙ קָרָ֣אתִי חֹֽבְלִ֔ים וָאֶרְעֶ֖ה אֶת־הַצֹּֽאן)
ספר זכריה  -  פרק י״א  -  פסוק ז׳:

ואשמח אם יעלו צילום של דברי הרב וולבא על הנ"ל. (בריש ספרו זריעה ובניין בחינוך)



איני מתכוון בזה להיכנס לכל הנושא הטעון, והמצדדים לכאן או לכאן,
אין ספק כי זו היא היתה השיטה המקובלת, ואין ספק כי כהיום שונה כי נחלשו הדורות, עכשיו מה כן ומה לא - נתון לויכוח ולא זו המטרה שלי,
אך בעבר זו היתה השטה וזו היא הפשט הפשוט בדברי הפסוק וכן הבאתי דברי הגמ' במכות דשם איירי במכות שגורמים למיתה, ויש עוד הרבה מה להאריך בזה, אך לא זה נושא האשכול, 
התכוונתי לגבי עצם מה שהיה נהוג אז, כשעדיין לא קלטו כי נחלשו הדורות,
ובדרך אגב עי' אגרת הגר"א

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח