ואני שמעתי מר' עזריאל להקל במעוברת לאחר חצות ולהחמיר במינקת, דסתם מינקת בזמנינו אינה חולה. וצ''ע דהרי הק''ו דהשבו''י שייך בכל מינקת.הפקדתי שומרים כתב:יש"כ.מכל מלמדי השכלתי כתב:בקו ההלכה הספרדי משמיעים הקלטה בפתיח עם הלכות תשעה באב לשנה זו. ואמרו שם באופן גורף שהשנה מעוברות ומיניקות אינן צריכות לצום.
בתשעה באב יש פוסקים שמקלים ויש שאוסרים. השאלה על מי הם מסתמכים, דעת האול"צ כפי שציינתי במאמר שאין לחלק, ות"ב שנדחה הוא כלא נדחה לענין חיוב מעוברות ומניקות.
האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1343
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 370 פעמים
- קיבל תודה: 230 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
ערכים:
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
השבות יעקב נקט דוקא מעוברת וכן הביה"ל שם נקט מעוברת וחולי קצת ולא נקטו מינקת, אולם צ"ב כפי שהערת שהק"ו של השבו"י מבעלי ברית מורה שט"ב דחוי הוא קל ולא גרע מג' צומות לגביהם.דרומאי כתב:ואני שמעתי מר' עזריאל להקל במעוברת לאחר חצות ולהחמיר במינקת, דסתם מינקת בזמנינו אינה חולה. וצ''ע דהרי הק''ו דהשבו''י שייך בכל מינקת.הפקדתי שומרים כתב:יש"כ.מכל מלמדי השכלתי כתב:בקו ההלכה הספרדי משמיעים הקלטה בפתיח עם הלכות תשעה באב לשנה זו. ואמרו שם באופן גורף שהשנה מעוברות ומיניקות אינן צריכות לצום.
בתשעה באב יש פוסקים שמקלים ויש שאוסרים. השאלה על מי הם מסתמכים, דעת האול"צ כפי שציינתי במאמר שאין לחלק, ות"ב שנדחה הוא כלא נדחה לענין חיוב מעוברות ומניקות.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1151
- הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
- מיקום: בני ברק ישראל
- נתן תודה: 189 פעמים
- קיבל תודה: 332 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
!!!!!מכל מלמדי השכלתי כתב:במשנה ברורה דרשו הביאו פוסקים רבים המקילים בזמננו גם כשאינו נדחה. משום מה הם הביאו את הדברים על המשנה ברורה לגבי שאר צומות. ושם בסוף הדברים דברו על תשעה באב.
למעשה ידוע שזה מחלוקת גדולה. ותלוי במקומות ובגופים וכל אחד ישאל את רבותיו
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
צריך לברר מה ראה לחלק גבי מעוברת דוקא אחר חצות היום. לפי הק"ו של השבו"י שט"ב הנדחה קילא אין טעם לחלק קודם או אחרי חצות.דרומאי כתב:ואני שמעתי מר' עזריאל להקל במעוברת לאחר חצות ולהחמיר במינקת, דסתם מינקת בזמנינו אינה חולה. וצ''ע דהרי הק''ו דהשבו''י שייך בכל מינקת.הפקדתי שומרים כתב:יש"כ.מכל מלמדי השכלתי כתב:בקו ההלכה הספרדי משמיעים הקלטה בפתיח עם הלכות תשעה באב לשנה זו. ואמרו שם באופן גורף שהשנה מעוברות ומיניקות אינן צריכות לצום.
בתשעה באב יש פוסקים שמקלים ויש שאוסרים. השאלה על מי הם מסתמכים, דעת האול"צ כפי שציינתי במאמר שאין לחלק, ות"ב שנדחה הוא כלא נדחה לענין חיוב מעוברות ומניקות.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1343
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 370 פעמים
- קיבל תודה: 230 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
למה? הרי דיו לבא מן הדין להיות כנדון, ואם מצינו קולא בת''ב נדחה לענין בעל ברית דוקא לאחר חצות כדמפורש בטור ומוכח בסוגית הגמרא, אין לנו ללמוד מזה קולא במעוברת רק לאחר חצות, וזה פשוט ביותר.הפקדתי שומרים כתב:צריך לברר מה ראה לחלק גבי מעוברת דוקא אחר חצות היום. לפי הק"ו של השבו"י שט"ב הנדחה קילא אין טעם לחלק קודם או אחרי חצות.דרומאי כתב: ואני שמעתי מר' עזריאל להקל במעוברת לאחר חצות ולהחמיר במינקת, דסתם מינקת בזמנינו אינה חולה. וצ''ע דהרי הק''ו דהשבו''י שייך בכל מינקת.
אנא ר' @הפקדתי באר את שאלתך
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
אני מעתיק לך מה שכתבתי במאמר.דרומאי כתב:למה? הרי דיו לבא מן הדין להיות כנדון, ואם מצינו קולא בת''ב נדחה לענין בעל ברית דוקא לאחר חצות כדמפורש בטור ומוכח בסוגית הגמרא, אין לנו ללמוד מזה קולא במעוברת רק לאחר חצות, וזה פשוט ביותר.הפקדתי שומרים כתב:צריך לברר מה ראה לחלק גבי מעוברת דוקא אחר חצות היום. לפי הק"ו של השבו"י שט"ב הנדחה קילא אין טעם לחלק קודם או אחרי חצות.דרומאי כתב: ואני שמעתי מר' עזריאל להקל במעוברת לאחר חצות ולהחמיר במינקת, דסתם מינקת בזמנינו אינה חולה. וצ''ע דהרי הק''ו דהשבו''י שייך בכל מינקת.
אנא ר' @הפקדתי באר את שאלתך
ומטעם זה כתבו האחרונים שהוא הדין במעוברת ומניקה שאין חיבות לצום בט"ב הנדחה כל שמרגישות מיחוש. כך נקט השבות יעקב והביאו רעק"א בחי' על השו"ע להלכה וז"ל השבו"י (ח"ג סי' ל"ז) הנה בודאי מה שהורה יפה עשה וכו' "כיון שנדחה ט' באב על יום א' אי"צ להשלים אפילו בחולי קצת וכן הנהגתי להורות ביולדת תוך שלשים יום או במעוברת ומיחוש קצת דהא אפילו משום כבוד המילה הקילו בהנ"ל כמבואר באו"חי ס'י תקנ"ט ס"ט כ"ש במקום חשש חולי עיי"ש. וכדבריו נקטו רעק"א הנז' והביה"ל שם (ד"ה ואינו) והכף החיים שם ס"ק ע"ה.
והנה מש"כ השבות יעקב ללמוד קולא במעוברת מק"ו ממילה כוונתו בהכרח דהא בעלי הברית מתענים בשאר התעניות שאינן דחויות וכמו שכתב המ"ב סי' תקנ"ט ס"ק ל"ה בשם המג"א ועי"ע מה שנקט הביאור הלכה סי' תקמ"ט ד"ה חייבים כד' הריטב"א תענית לא. דלא אתי עשה דיחיד דיו"ט שלו הוא, ודחי עשה דרבים של תענית ציבור עיי"ש. ועם כל זה בתשעה באב הנדחה אינם מתענים ומשלימים, הרי שמעוברת ומניקות שפטורים לגמרי לצום בשאר הצומות, כמבואר בסי' תקנ"ד ס"ה, בודאי הדין נותן לפוטרן בתשעה באב שנדחה.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1343
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 370 פעמים
- קיבל תודה: 230 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
א. בדברי השבו''י משמע להדיא דא''צ להשלים, דהיינו מתענות ואין משלימות שהוא לאכול אחרי חצות.
ב. נכון שהקל וחמור מבוסס על שאר צומות, ז''א קולתה של מעוברת כלפי בעל ברית היא בשאר צומות ששם בעל ברית חמור שהוא מתענה ומשלים ומעוברת אינה מתענה כלל. אבל כעת אין באים ללמוד משם- אלא לומדים קולא במעוברת מבעל ברית, ובזה שפיר אמרינן דיו ומה בעל ברית מתענה ואינו משלים אף מעוברת כן.
ב. נכון שהקל וחמור מבוסס על שאר צומות, ז''א קולתה של מעוברת כלפי בעל ברית היא בשאר צומות ששם בעל ברית חמור שהוא מתענה ומשלים ומעוברת אינה מתענה כלל. אבל כעת אין באים ללמוד משם- אלא לומדים קולא במעוברת מבעל ברית, ובזה שפיר אמרינן דיו ומה בעל ברית מתענה ואינו משלים אף מעוברת כן.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
לומדים מבעל הברית, קולא על צום הנדחה. ולא אמרינן, דיו, שכן מעוברת בשונה מבעלי הברית, קילא טפי, שפטורה משאר תעניות. כמש"כ שם.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1343
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 370 פעמים
- קיבל תודה: 230 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
אתה אומר שת''ב נדחה הוא הלמד משאר צומות, שהוא הרי קל מהם כדמצינו בבעל ברית. אבל גם אם נאמר כן, עדיין כל קולתו היא לענין השלמה, ולכן אין נלמד בק''ו יותר מאי-השלמה.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
לא. זה מלמד שגדרו של צום הנדחה הוא פחות בדרגת החומרה וכמו שאר צומות שהתירו להם בלי להגביל.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1343
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 370 פעמים
- קיבל תודה: 230 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
בכל דיו אפשר להגיד את זה! אבל זה עצם הדין דיו, שמגבילים את הנלמד מק''ו למה שלמד למה שלמד ממנו- בין אם למד את הדין בין אם את הקולא.הפקדתי שומרים כתב:לא. זה מלמד שגדרו של צום הנדחה הוא פחות בדרגת החומרה וכמו שאר צומות שהתירו להם בלי להגביל.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
השבות יעקב אומר דבר פשוט, מההיתר שמצינו גבי בעלי הברית אנו למדים שדרגת צום ת"ב שנדחה, דומה בחומרתה לשאר צומות. מה שהתירו במעוברת יותר מבעל ברית הוא שלב ב' אחרי שלומדים את שלומדים ואינו ענין לדיו וכו' ופשוט.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1343
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 370 פעמים
- קיבל תודה: 230 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
לדבריך קשה שהשבו''י עצמו אומר רק לא להשלים ומשמע שמתענות ואין משלימות. אבל האמת יורה דרכו שהשבו''י לומד ממה שהקלנו לבעל הברית שנקל גם למעוברת וממילא דיו וכו'.הפקדתי שומרים כתב:השבות יעקב אומר דבר פשוט, מההיתר שמצינו גבי בעלי הברית אנו למדים שדרגת צום ת"ב שנדחה, דומה בחומרתה לשאר צומות. מה שהתירו במעוברת יותר מבעל ברית הוא שלב ב' אחרי שלומדים את שלומדים ואינו ענין לדיו וכו' ופשוט.
לעצם החקירה בהלכות דיו אם אמרינן דיו רק כלפי הדבר הנדון או גם לגבי הקולא עצמה יל''ע בזה ואכ''מ.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 560
- הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
- נתן תודה: 278 פעמים
- קיבל תודה: 138 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
ליצנות במיטבה.הפקדתי שומרים כתב: ↑16 יולי 2018, 16:35לפי הטעון המעניין שאתה מעלה כאן.
אילו היו מגיעים לבכות לפני המשנה ברורה, הרי שהפסק היה משתנה?!
ייתכן גם לפני המחבר והרמ"א?
ושמא אם היו טורחים להגיע לפני מתקני הצומות היו פוטרים אותם בתקנתם לגמרי גם בת"ב.
אכן מענין.
ולעצם העניין שמעתי מרב אחד שבתחילת דרכו בהוראה הרעיש מאוד נגד קולתו של הגרי"י פישר בענייני תעניות, עד שהגרי"י פישר צלצל אליו פעם וביקש ממנו לבוא לשבת בחדר הוראה שלו יום למחרת יום הכיפורים ולשמוע את כל הבעיות שנעשו ממעוברות שצמו, ואח"כ אמר לו להתענות או לא הם הולכים לשאול אחרים אבל הבעיות של אח"כ הם באים לכאן.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 244
- הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
- נתן תודה: 176 פעמים
- קיבל תודה: 51 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
חוץ מהמשא ומתן, שבקושי נגע בלב העניין, אלא בעיקר בא להצדיק עמדה אחת.
האם ישנם מפוסקי זמננו שפסקו (לאשכנזים/ליטאים) באופן ברור, לכל המניקות?
האם ישנם מפוסקי זמננו שפסקו (לאשכנזים/ליטאים) באופן ברור, לכל המניקות?
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 560
- הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
- נתן תודה: 278 פעמים
- קיבל תודה: 138 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
לי לא ידוע על היתר "לכל המניקות", אבל יש הרבה רבנים שמקילים אם התינוק לא ממש רגיל לאכול דברים אחרים, גם אם אפשר להרגיל אותו.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 244
- הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
- נתן תודה: 176 פעמים
- קיבל תודה: 51 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 560
- הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
- נתן תודה: 278 פעמים
- קיבל תודה: 138 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
אם התינוק לא רגיל לאכול משהו אחר מקילים לכתחילה, כי לתינוק יש דין של חולה שאין בו סכנה, וממילא צריך לעשות הכל כדי לתת לו את האוכל הרגיל שלו.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 266
- הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
- נתן תודה: 97 פעמים
- קיבל תודה: 58 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
שאלה תמוהה, קו ההלכה הספרדי פוסק על פי פסקיו של מרן הגר"ע זיע"א שנתקבלו ברוב ככל הציבור הספרדי, שפסק (בחזו"ע ד' תעניות) שבת"ב דחוי מעוברות ומניקות בפועל - פטורות.הפקדתי שומרים כתב: ↑18 יולי 2018, 01:16יש"כ.מכל מלמדי השכלתי כתב: בקו ההלכה הספרדי משמיעים הקלטה בפתיח עם הלכות תשעה באב לשנה זו. ואמרו שם באופן גורף שהשנה מעוברות ומיניקות אינן צריכות לצום.
בתשעה באב יש פוסקים שמקלים ויש שאוסרים. השאלה על מי הם מסתמכים, דעת האול"צ כפי שציינתי במאמר שאין לחלק, ות"ב שנדחה הוא כלא נדחה לענין חיוב מעוברות ומניקות.
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
עיין בשו"ת הגרע"י שלזינגר זצוק"ל סימן קעד וז"ל" במעשה שהיה בתשעה באב שנת תרס"ג בביתי שרה הי"ו נאשר ציוותי עליה שלא להתענות כי כן קבלתי מן אבא בשם החתם סופר להקל בתעניות לנשים בזמן הזה ולא להניחם להתענות זולת ביוה"כ כי אם בשלימות הבריאות משא"כ עוברות ומיניקות וכבר כתב בתשובה מאהבה חב סימן תקנ לפרש" וכו' עיין שם ....
-
- הודעות: 178
- הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
- נתן תודה: 103 פעמים
- קיבל תודה: 30 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
אכן כך אמר אחד האדמורי"ם על פוסק מסויים שהחמיר במקרה מסויים למעוברת לצום ואמר על כך אותו אדמו"ר אליו מגיעים לפני הצום לשאול ואלי מגיעים לבכות לאחר מעשה.
-
- הודעות: 39
- הצטרף: 17 יולי 2019, 14:17
- נתן תודה: 8 פעמים
- קיבל תודה: 17 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
בדידי הוי עובדא
לקראת לידת בני השני זה היה בחודש השלישי ופניתי אז לרב אותו אני שואל את כל השאלות, לגבי ת"ב (לא נדחה) הוא הורה בלילה לצום וביום לאכול ולשתות, לגבי יום כיפור הוא החמיר, והורה לאשתי שתנוח במיטה כל היום וכל זמן שמרגישה טוב שתצום, ובאם מתחילה להרגיש לא טוב שתתחיל לאכול ולשתות שיעורים,
אשתי ב"ה הרגישה טוב ואי לכך היא היתה כל היום בצום,
אך התוצאה לצערינו לא איחרה לבוא ובאולטרא סאונד לאחר שבוע התברר כי העובר ללא דופק, והיינו צריכים לעשות 'גרידה' וכו',
בהתחלה לא חזרתי לרב לספר לו בגלל אי נעימות שלא יהיה כאילו אני מאשים אותו, כי כיהודי מאמין אנו יודעים כי הכל מאיתו ית',
אך אבי ציוה עלי לחזור לרב ולספר לו כדי שלא יישנה הסיפור כלפי אחרים,
חזרתי לרב וסיפרתי לו, האמת היא שהיה לי מאד לא נעים, הרב הודה לי מאד על מה שסיפרתי לו, ואז הרב אומר לי מי יודע כמה סיפורים כאלו ופשוט אף אחד לא חזר אלי ולא ידעתי לתקן לפי המציאות של חלישת הדורות של היום,
יצויין כי אשתי היא בהחלט לא חלשה, עוד יצויין כי מדובר ברב ליטאי שכהיום כבן 70 לא רב צעיר,
אך המציאות היום היא שונה ממה שהיה
לקראת לידת בני השני זה היה בחודש השלישי ופניתי אז לרב אותו אני שואל את כל השאלות, לגבי ת"ב (לא נדחה) הוא הורה בלילה לצום וביום לאכול ולשתות, לגבי יום כיפור הוא החמיר, והורה לאשתי שתנוח במיטה כל היום וכל זמן שמרגישה טוב שתצום, ובאם מתחילה להרגיש לא טוב שתתחיל לאכול ולשתות שיעורים,
אשתי ב"ה הרגישה טוב ואי לכך היא היתה כל היום בצום,
אך התוצאה לצערינו לא איחרה לבוא ובאולטרא סאונד לאחר שבוע התברר כי העובר ללא דופק, והיינו צריכים לעשות 'גרידה' וכו',
בהתחלה לא חזרתי לרב לספר לו בגלל אי נעימות שלא יהיה כאילו אני מאשים אותו, כי כיהודי מאמין אנו יודעים כי הכל מאיתו ית',
אך אבי ציוה עלי לחזור לרב ולספר לו כדי שלא יישנה הסיפור כלפי אחרים,
חזרתי לרב וסיפרתי לו, האמת היא שהיה לי מאד לא נעים, הרב הודה לי מאד על מה שסיפרתי לו, ואז הרב אומר לי מי יודע כמה סיפורים כאלו ופשוט אף אחד לא חזר אלי ולא ידעתי לתקן לפי המציאות של חלישת הדורות של היום,
יצויין כי אשתי היא בהחלט לא חלשה, עוד יצויין כי מדובר ברב ליטאי שכהיום כבן 70 לא רב צעיר,
אך המציאות היום היא שונה ממה שהיה
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1052
- הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
- נתן תודה: 243 פעמים
- קיבל תודה: 251 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
מתלבט כתב: ↑06 אוגוסט 2019, 15:39בדידי הוי עובדא
לקראת לידת בני השני זה היה בחודש השלישי ופניתי אז לרב אותו אני שואל את כל השאלות, לגבי ת"ב (לא נדחה) הוא הורה בלילה לצום וביום לאכול ולשתות, לגבי יום כיפור הוא החמיר, והורה לאשתי שתנוח במיטה כל היום וכל זמן שמרגישה טוב שתצום, ובאם מתחילה להרגיש לא טוב שתתחיל לאכול ולשתות שיעורים,
אשתי ב"ה הרגישה טוב ואי לכך היא היתה כל היום בצום,
אך התוצאה לצערינו לא איחרה לבוא ובאולטרא סאונד לאחר שבוע התברר כי העובר ללא דופק, והיינו צריכים לעשות 'גרידה' וכו',
בהתחלה לא חזרתי לרב לספר לו בגלל אי נעימות שלא יהיה כאילו אני מאשים אותו, כי כיהודי מאמין אנו יודעים כי הכל מאיתו ית',
אך אבי ציוה עלי לחזור לרב ולספר לו כדי שלא יישנה הסיפור כלפי אחרים,
חזרתי לרב וסיפרתי לו, האמת היא שהיה לי מאד לא נעים, הרב הודה לי מאד על מה שסיפרתי לו, ואז הרב אומר לי מי יודע כמה סיפורים כאלו ופשוט אף אחד לא חזר אלי ולא ידעתי לתקן לפי המציאות של חלישת הדורות של היום,
יצויין כי אשתי היא בהחלט לא חלשה, עוד יצויין כי מדובר ברב ליטאי שכהיום כבן 70 לא רב צעיר,
אך המציאות היום היא שונה ממה שהיה
מתוך השתתפות בצערך
חבל שאתה מאשים את הצום
ואי אפשר להוכיח ממקרה אחד
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 256
- הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
- נתן תודה: 149 פעמים
- קיבל תודה: 125 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
שמעתי מאחד מגדולי המוצי"ם בירושלים שכל שנה ושנה ללא יוצא מן הכלל הוא יודע על הרבה הפלות שאירעו מיד במוצאי או למחרת תשעה באב ויום הכיפורים
זאת שמעתי מפיו ממש.
אבל שמעתי מאדם אחר ששמע מאחת האחיות בבית החולים ביקור חולים בשעתו (לפני כעשר שנים) שבאופן קבוע למחרת יום הכיפורים יש להם הרבה עבודה רח"ל של גרידות וכו' וכו'
זאת שמעתי מפיו ממש.
אבל שמעתי מאדם אחר ששמע מאחת האחיות בבית החולים ביקור חולים בשעתו (לפני כעשר שנים) שבאופן קבוע למחרת יום הכיפורים יש להם הרבה עבודה רח"ל של גרידות וכו' וכו'
-
- הודעות: 167
- הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
- נתן תודה: 10 פעמים
- קיבל תודה: 38 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
הטיעון שכתבת בשם המו"צ אינו מן החכמה, הרי פשוט שבסתם הפלה לא מודיעים לרב, משא"כ כשההפלה מחמת הצום טבעי שיודיעו לו לאחמ"כ [כמו שכתב מתלבט קודם] וגם באים לשאול ע"ז לפני הצומות הבאים.נפתולי כתב: ↑06 אוגוסט 2019, 17:21שמעתי מאחד מגדולי המוצי"ם בירושלים שכל שנה ושנה ללא יוצא מן הכלל הוא יודע על הרבה הפלות שאירעו מיד במוצאי או למחרת תשעה באב ויום הכיפורים
זאת שמעתי מפיו ממש.
אבל שמעתי מאדם אחר ששמע מאחת האחיות בבית החולים ביקור חולים בשעתו (לפני כעשר שנים) שבאופן קבוע למחרת יום הכיפורים יש להם הרבה עבודה רח"ל של גרידות וכו' וכו'
ולגבי השמועות בשם איזה אחות וכדו', אני ראיתי מחקר מסודר שלא דובים ולא יער, אמנם יש יותר הפלות אבל זה בגלל שיש יותר לידות ובאחוזים אין יותר הפלות כלל. [כמדומני שהובא בפורום אוצה"ח, ואולי זהו המצויין כאןhttps://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title ... te_note-83 ]
וחבל מאד שיש המתירים איסורים ברורים מתוך הכחשת המציאות.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 256
- הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
- נתן תודה: 149 פעמים
- קיבל תודה: 125 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
מדובר במו"צ ידוע גם בתחום ידיעותיו הרפואיות. היום המוצי"ם הרי עסוקים בבעיות רפואיות לא פחות משאלות הלכתיות. ואם הוא אומר שיש הרבה הפלות לאחר הצומות אז הוא יודע מה שהוא מדבר. גם הגרי"י פישר זצ"ל היה מדריך הרבה משפחות שעברו הפלות וכדו' מהבחינה הרפואית ולכן היה יודע בענין הזה הרבה יותר מרבנים אחרים שאינם מודעים כ"כ לרוחב התופעה.ידידיה כתב: ↑06 אוגוסט 2019, 21:20הטיעון שכתבת בשם המו"צ אינו מן החכמה, הרי פשוט שבסתם הפלה לא מודיעים לרב, משא"כ כשההפלה מחמת הצום טבעי שיודיעו לו לאחמ"כ [כמו שכתב מתלבט קודם] וגם באים לשאול ע"ז לפני הצומות הבאים.נפתולי כתב: ↑06 אוגוסט 2019, 17:21שמעתי מאחד מגדולי המוצי"ם בירושלים שכל שנה ושנה ללא יוצא מן הכלל הוא יודע על הרבה הפלות שאירעו מיד במוצאי או למחרת תשעה באב ויום הכיפורים
זאת שמעתי מפיו ממש.
אבל שמעתי מאדם אחר ששמע מאחת האחיות בבית החולים ביקור חולים בשעתו (לפני כעשר שנים) שבאופן קבוע למחרת יום הכיפורים יש להם הרבה עבודה רח"ל של גרידות וכו' וכו'
ולגבי השמועות בשם איזה אחות וכדו', אני ראיתי מחקר מסודר שלא דובים ולא יער, אמנם יש יותר הפלות אבל זה בגלל שיש יותר לידות ובאחוזים אין יותר הפלות כלל. [כמדומני שהובא בפורום אוצה"ח, ואולי זהו המצויין כאןhttps://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title ... te_note-83 ]
וחבל מאד שיש המתירים איסורים ברורים מתוך הכחשת המציאות.
בענין הטיפול בביה"ח אולי יתעורר אחד וילך לבדוק השנה (אם לא יבוא המשיח) למחרת תשעה באב האם יש יותר מקרים או לא.
ובדרך אגב, אני לא כ"כ צריך להגיע לעדויות שונות על ההפלות וכו', כי אני יודע זאת מקרוב ממש וד"ל. כמו כן אני יודע על מעוברות שאמנם ב"ה לא הפילו, אבל נגרם להם מהצום דימומים והיו זקוקות לשמירה במשך ימים רבים לאחר מכן.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 256
- הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
- נתן תודה: 149 פעמים
- קיבל תודה: 125 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
בדקתי במקור שהבאת. צריך לשים לב לנקודה מאד חשובה בכל הקשור למחקרים כאלה ואחרים. הם מדברים בדרך כלל רק על הפלות בחודשים מאוחרים יותר, מהחודש הרביעי החמישי ואילך, או בלידה בזמנה שהעובר לא התקיים ל"ע. כי לדעתם הפלות בחודש השני והשלישי אינם נחשבים בגדר הפלה אלא כהריון לא תקין שלא התפתח כלל. ואני כותב זאת לאחר ששמעתי זה כמה וכמה פעמים מרופאים, גם מרופאים שומרי תורה ומצוות.נפתולי כתב: ↑06 אוגוסט 2019, 23:27ידידיה כתב: ↑06 אוגוסט 2019, 21:20אני ראיתי מחקר מסודר שלא דובים ולא יער, אמנם יש יותר הפלות אבל זה בגלל שיש יותר לידות ובאחוזים אין יותר הפלות כלל. [כמדומני שהובא בפורום אוצה"ח, ואולי זהו המצויין כאןhttps://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title ... te_note-83 ]
וחבל מאד שיש המתירים איסורים ברורים מתוך הכחשת המציאות.
אבל הבעיה של הצומות, שעל זה התייחס הרב פישר והמוצי"ם בימינו, זה דווקא בעיקר בחודש השני והשלישי, שכתוצאה מההתייבשות והצום נגרמים דימומים, אשר במקרים רבים מסתיימים בהפלה רח"ל.
כך שהמחקר שהבאת אינו ענין לנידון זה.
-
- הודעות: 167
- הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
- נתן תודה: 10 פעמים
- קיבל תודה: 38 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
נפתולי כתב: ↑06 אוגוסט 2019, 23:27מדובר במו"צ ידוע גם בתחום ידיעותיו הרפואיות. היום המוצי"ם הרי עסוקים בבעיות רפואיות לא פחות משאלות הלכתיות. ואם הוא אומר שיש הרבה הפלות לאחר הצומות אז הוא יודע מה שהוא מדבר. גם הגרי"י פישר זצ"ל היה מדריך הרבה משפחות שעברו הפלות וכדו' מהבחינה הרפואית ולכן היה יודע בענין הזה הרבה יותר מרבנים אחרים שאינם מודעים כ"כ לרוחב התופעה.
בענין הטיפול בביה"ח אולי יתעורר אחד וילך לבדוק השנה (אם לא יבוא המשיח) למחרת תשעה באב האם יש יותר מקרים או לא.
ובדרך אגב, אני לא כ"כ צריך להגיע לעדויות שונות על ההפלות וכו', כי אני יודע זאת מקרוב ממש וד"ל. כמו כן אני יודע על מעוברות שאמנם ב"ה לא הפילו, אבל נגרם להם מהצום דימומים והיו זקוקות לשמירה במשך ימים רבים לאחר מכן.
הטיעון "אם הוא אומר הוא יודע על מה הוא מדבר" נכון הרבה יותר לצד השני, יש מספיק רבנים שבקיאים ברפואה לא פחות מהר' פישר [בל' המעטה רבה] וחולקים עליו בתוקף, כך שאפשר לותר על הטיעונים מסוג הנ"ל ולדון לגופו של ענין.
ולא צריך "להתעורר ולבדוק אחרי ט"ב" כתבתי לך שכבר עשו זאת ואין שום עליה באחוזי ההפלות.
וכבר כתבו לך שאין שמץ הגיון במה שכל אחד שאשתו הפילה אחר התענית, או מו"ץ ששמע כמה סיפורים, יקבע שבאופן כללי התענית גורמת לזה בלי להתחשב בסטטיסטיקה הכללית.
בוא נתחיל מזה שהרבנים המקילים לא יקלו אחרי החודשים השני והשלישי ואח"כ נדון האם החילוקים שלך נכונים.נפתולי כתב: ↑06 אוגוסט 2019, 23:34
בדקתי במקור שהבאת. צריך לשים לב לנקודה מאד חשובה בכל הקשור למחקרים כאלה ואחרים. הם מדברים בדרך כלל רק על הפלות בחודשים מאוחרים יותר, מהחודש הרביעי החמישי ואילך, או בלידה בזמנה שהעובר לא התקיים ל"ע. כי לדעתם הפלות בחודש השני והשלישי אינם נחשבים בגדר הפלה אלא כהריון לא תקין שלא התפתח כלל. ואני כותב זאת לאחר ששמעתי זה כמה וכמה פעמים מרופאים, גם מרופאים שומרי תורה ומצוות.
אבל הבעיה של הצומות, שעל זה התייחס הרב פישר והמוצי"ם בימינו, זה דווקא בעיקר בחודש השני והשלישי, שכתוצאה מההתייבשות והצום נגרמים דימומים, אשר במקרים רבים מסתיימים בהפלה רח"ל.
כך שהמחקר שהבאת אינו ענין לנידון זה.
דרך אגב אם מישהו יוכל להעלות כאן את המחקר הנזכר זה יועיל מאד.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 244
- הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
- נתן תודה: 176 פעמים
- קיבל תודה: 51 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
לפי דבריך ודברי אחרים, יש שינוי בדורות האחרונים, ויש צורך להקל לנשים, אך כל זה מדובר בנשים מעוברות, האם זה אותו דבר כלפי מניקות, או שזה שונה?מתלבט כתב: ↑06 אוגוסט 2019, 15:39בדידי הוי עובדא
לקראת לידת בני השני זה היה בחודש השלישי ופניתי אז לרב אותו אני שואל את כל השאלות, לגבי ת"ב (לא נדחה) הוא הורה בלילה לצום וביום לאכול ולשתות, לגבי יום כיפור הוא החמיר, והורה לאשתי שתנוח במיטה כל היום וכל זמן שמרגישה טוב שתצום, ובאם מתחילה להרגיש לא טוב שתתחיל לאכול ולשתות שיעורים,
אשתי ב"ה הרגישה טוב ואי לכך היא היתה כל היום בצום,
אך התוצאה לצערינו לא איחרה לבוא ובאולטרא סאונד לאחר שבוע התברר כי העובר ללא דופק, והיינו צריכים לעשות 'גרידה' וכו',
בהתחלה לא חזרתי לרב לספר לו בגלל אי נעימות שלא יהיה כאילו אני מאשים אותו, כי כיהודי מאמין אנו יודעים כי הכל מאיתו ית',
אך אבי ציוה עלי לחזור לרב ולספר לו כדי שלא יישנה הסיפור כלפי אחרים,
חזרתי לרב וסיפרתי לו, האמת היא שהיה לי מאד לא נעים, הרב הודה לי מאד על מה שסיפרתי לו, ואז הרב אומר לי מי יודע כמה סיפורים כאלו ופשוט אף אחד לא חזר אלי ולא ידעתי לתקן לפי המציאות של חלישת הדורות של היום,
יצויין כי אשתי היא בהחלט לא חלשה, עוד יצויין כי מדובר ברב ליטאי שכהיום כבן 70 לא רב צעיר,
אך המציאות היום היא שונה ממה שהיה
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 560
- הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
- נתן תודה: 278 פעמים
- קיבל תודה: 138 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?
הוויכוח על מעוברות לענ"ד הוא לא וויכוח לענין, כי לך תשאל את הרופאים שמומחים בנושא הריון בסיכון והסתבכויות, ורובם ככולם אומרים היום שצום הוא דבר מסוכן לעובר, מה שהם לא אמרו פעם (ודיברתי עם כמה פרופסורים בנושא), ומה שטוענים שצריך לבדוק את הסטטיסטיקה פשוט לא נכון כי בפיקוח נפש לא הולכים אחר הרוב.
לא מבין את הטענה הזאת בכלל, נכון שאין יותר אחוזים של הפלות רק יש גם יותר לידות וגם יותר הפלות, ואם יש יותר לידות אחרי הצומות (והדבר ידוע ומפורסם) זה גם בגלל הצום, אלא שמשום זה לא מתירים לא לצום כי אין בזה סיכון לעובר אם יוולד כמה ימים קודם, אבל אם יש גם יותר הפלות הרי זה פיקוח נפש.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
איסורי סעודה המפסקת - אכילת בשר ושתיית יין - האם נוהגים בתשעה באב?
על ידי מתחזק » 04 אוגוסט 2019, 09:22 » ב ד' תעניות, בין המצרים, תשעה באב - 1 תגובות
- 108 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש ווילנא
04 אוגוסט 2019, 20:52
-
-
- 5 תגובות
- 176 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי yosf
02 אוגוסט 2019, 14:36
-
- 11 תגובות
- 279 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי י'שי
06 אוגוסט 2019, 08:46
-
-
לימוד בדברים הרגילים בתשעה באב במקום דחק
על ידי מלמד להועיל » 07 אוגוסט 2019, 00:15 » ב ד' תעניות, בין המצרים, תשעה באב - 22 תגובות
- 615 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אוריאל
14 אוגוסט 2019, 10:55
-
-
-
מרן הגר"נ קרליץ. האם מספיק ללבוש שק, לצום, או שצריך גם להיות חולה.
על ידי אח שלך » 06 אוקטובר 2019, 21:32 » ב סידור התפילה - 1 תגובות
- 115 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בבא קמא
06 אוקטובר 2019, 23:19
-
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים