האחד בא לגור
משתמש ותיק
דעת הרז"ה שהסיבה שנולד אחר חצות לא קובעים באותו יום את החודש, הוא משום שאז כבר נגמר המקום האחרון שיכול להיות בו יום שלם אחרי המולד שיהיה ראש חודש ביום המולד , (וכמו כן לא תספיק הלבנה להיראות באותו יום של המולד, מכיון שצריך לעבור כד שעות עד שתיראה).
והנה הריטב"א והר"ן הכריעו כדעת הבעל המאור .
ויש לתמוה הרי דעת הר"ן והריטב"א כדעת ר"ת שעד לכל הפחות שעה אחרי שקיעה הניראת עדיין יום גמור הוא, וא"כ אף בנולד עד לפחות סוף שעה שביעית, עדיין יהיה בו לילה ויום מן החודש לשוכני הקצה המזרחי ,(וכמו כן תספיק הלבנה להיראות באותו היום בקצה המזרחי ).
ובאמת יתכן מאוד שזו כוונת קושיית הראב"ד שם שהקשה שאין צורך בנולד קודם חצות ואף בנולד אחרי חצות עדיין יש שעה או יותר עד שיגמר היום ליושבי צין (אלא שלשונו "מיד אחרי חצות" אינו מבואר בזה ).
אבל עכ"פ דעת הר"ן והריטב"א תמוהים שהרי פסקו כר"ת .
והנה הריטב"א והר"ן הכריעו כדעת הבעל המאור .
ויש לתמוה הרי דעת הר"ן והריטב"א כדעת ר"ת שעד לכל הפחות שעה אחרי שקיעה הניראת עדיין יום גמור הוא, וא"כ אף בנולד עד לפחות סוף שעה שביעית, עדיין יהיה בו לילה ויום מן החודש לשוכני הקצה המזרחי ,(וכמו כן תספיק הלבנה להיראות באותו היום בקצה המזרחי ).
ובאמת יתכן מאוד שזו כוונת קושיית הראב"ד שם שהקשה שאין צורך בנולד קודם חצות ואף בנולד אחרי חצות עדיין יש שעה או יותר עד שיגמר היום ליושבי צין (אלא שלשונו "מיד אחרי חצות" אינו מבואר בזה ).
אבל עכ"פ דעת הר"ן והריטב"א תמוהים שהרי פסקו כר"ת .