בפרשת השבוע (ואתחנן) מוזכר הפסוק וקשרתם לאות על ידך
תוס' כותב ש"וקשרתם" אינו לשון קשירה אלא לשון הידוק שמהדקו ומצמצמו בראשו! (מנחות לה: ד"ה משעת/עירובין צז. ד"ה אביי)
כמו שליה קשורה בולד (נידה כו:)/קשורה בו ככלב (ע"ז ה.)
בפרשת השבוע (ואתחנן) מוזכר הפסוק וקשרתם לאות על ידך
תוס' כותב ש"וקשרתם" אינו לשון קשירה אלא לשון הידוק שמהדקו ומצמצמו בראשו! (מנחות לה: ד"ה משעת/עירובין צז. ד"ה אביי)
כמו שליה קשורה בולד (נידה כו:)/קשורה בו ככלב (ע"ז ה.)
בפרשת השבוע (ואתחנן) מוזכר הפסוק וקשרתם לאות על ידך
תוס' כותב ש"וקשרתם" אינו לשון קשירה אלא לשון הידוק שמהדקו ומצמצמו בראשו! (מנחות לה: ד"ה משעת/עירובין צז. ד"ה אביי)
כמו שליה קשורה בולד (נידה כו:)/קשורה בו ככלב (ע"ז ה.)
תוס' בדבריו
מנסה לתרץ את השאלה הצורמת
איך מותר במצבים מסוימים להניח תפילין בשבת?
הרי קשירה זה אחד מל''ט מלאכות =איסור דאוריתא
ועד כמה שהגמרא דנה מה נקרא קשר
מה לנו יותר מתפילין שהתורה העידה שזה קשר
והתירוץ שני סוגי קשר יש
ופה הכוונה קשר של הדבקה והצמדה
בלי מעשה קשירה בפועל
במשרמת חיים להגרח"פ שיינברג זצ"ל (ח"ב תפילין ז) רוצה לחדש דאפילו הסרת חציצה תהווה קשירה דאפשר דהקשירה עניינה כל פעולה שעל ידה התפילין יהיו מונחות על היד, עיי"ש מה שהביא מה"הר צבי" לפרש בשיטת הרא"ש.
במשרמת חיים להגרח"פ שיינברג זצ"ל (ח"ב תפילין ז) רוצה לחדש דאפילו הסרת חציצה תהווה קשירה דאפשר דהקשירה עניינה כל פעולה שעל ידה התפילין יהיו מונחות על היד, עיי"ש מה שהביא מה"הר צבי" לפרש בשיטת הרא"ש.
תוס' בדבריו
מנסה לתרץ את השאלה הצורמת
איך מותר במצבים מסוימים להניח תפילין בשבת?
הרי קשירה זה אחד מל''ט מלאכות =איסור דאוריתא
ועד כמה שהגמרא דנה מה נקרא קשר
מה לנו יותר מתפילין שהתורה העידה שזה קשר
והתירוץ שני סוגי קשר יש
ופה הכוונה קשר של הדבקה והצמדה
בלי מעשה קשירה בפועל
בפרשת השבוע (ואתחנן) מוזכר הפסוק וקשרתם לאות על ידך
תוס' כותב ש"וקשרתם" אינו לשון קשירה אלא לשון הידוק שמהדקו ומצמצמו בראשו! (מנחות לה: ד"ה משעת/עירובין צז. ד"ה אביי)
כמו שליה קשורה בולד (נידה כו:)/קשורה בו ככלב (ע"ז ה.)
תוס' בא לפרש שלשון "קשר" פירושו להיות צמוד אליו ולא לזוז ממנו, ולאו דוקא ממש קשור פיזית עם משהו פיזי שקושר אותו. וכמו שרואים שלגבי כלב ושליה שהם נקראים "קשור" אף שאין שם דבר פיזי המקשר אותם ה"נ בתפילין אף שאינו קושר את התפילין לידו בקשר ממש אלא מצמיד אותו לידו עד שהוא צמוד לידו (זרועו) ולא יזוז ממנו זה נקרא "וקשרתם", בדומה ללשון קשירה שמשתמשים בו גבי כלב ושליה.