חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי (לש"ס ומקרא ישנן אשכולות ייעודיים, נא להקפיד על החלוקה)

מבין ענין

משתמש ותיק
במבי אמר:
מבין ענין אמר:
מבין ענין אמר:
האם גוי, שרצח בשגגה גוי אחר, גולה לעיר מקלט?

תשובה -
גר תושב הינו גוי אוכל נו"ט אך אינו עובד עבודה זרה, שמותר להושיבו בא"י.

המשנה במכות פרק ב' משנה ג' אומרת:
'וגר תושב אינו גולה אלא על ידי גר תושב'.

הווה אומר - גוי שרצח גוי גולה לעיר מקלט ויוצא בעת מות הכהן הגדול!
כך פוסק ג"כ הרמב"ם להלכה.

אך זכור לי שגוי שעובר על אחד משבע מצוות בני נח ואף בשוגג חייב מיתה.

וא"כ בעת שרצח בשוגג הרי חייב מיתה לא רק מצד גואל הדם אלא מצד ב"ד, וא"כ היאך גולה ?

אא"כ זכרוני בטעות יסודו, ואכן אצל נינוה רואים שחטאו בחמס (ואולי אף במזיד !) והואילה להם תשובה כדאיתא בספר יונה, וכן בספר נחום שקורא עליה "הוי עיר דמים, כלה כחש פרק מלאה, לא ימיש טרף" ומתרגם "וי קרתא אשדת דם כולה כדבין בזא מליא לא פסיק קטול" (נחום ג-א)

וכותב רש"י פרק - גזל שמפרקו מיד בעליו.
ציטוט מאינציקלופדיה תלמודית
כרך ג, בן נח [המתחיל בעמוד שמח טור 2]
בן נח נהרג בלא התראה, שאזהרתם זוהי מיתתם, וכן נאמר באבימלך: הנך מת על האשה אשר לקחת. ונחלקו ראשונים: יש אומרים שמכיון שאין צריך התראה נהרג אפילו בשוגג, [עמוד שסא טור 2] ויש אומרים שאם שגג בכל המצוות פטור מכלום, חוץ מרוצח בשגגה, לענין זה שאם הרגו גואל-הדם* אינו נהרג עליו, ואין לו עיר מקלט [א.ה. כשאינו גר תושב], אבל בתי דינים אינם ממיתים אותו, שאף על פי שאינו צריך התראה, מכל מקום צריך שנדע מתוך מעשיו שעשה הדבר במזיד ובכוונה. ואף לדעה זו אין שוגג פטור אלא כשעבר בלא כוונה, כגון שבעל אשת חברו ודומה שהיא אשתו או שהיא פנויה, אבל אם ידע שהיא אשת חברו ולא ידע שהיא אסורה עליו, וכן אם הרג ולא ידע שאסור להרוג, הרי זה קרוב למזיד ונהרג, ולא תיחשב זאת להם לשגגה, שבן נח נהרג על שהיה לו ללמוד - דרך ארץ - ולא למד, ולכן אבימלך, שלא למד, היה חייב מיתה.
 

במבי

משתמש ותיק
ההורג גר האם גולה לעיר מקלט?
(שהרי לגר אין משפחה וממילא אין גואל דם)
 

מבין ענין

משתמש ותיק
במבי אמר:
ההורג גר האם גולה לעיר מקלט?
(שהרי לגר אין משפחה וממילא אין גואל דם)

משנה מסכת מכות פ"ב מ"ז:
רוצח שיצא חוץ לתחום ומצאו גואל הדם, רבי יוסי הגלילי אומר, מצוה ביד גואל הדם, ורשות ביד כל אדם.
רבי עקיבא אומר, רשות ביד גואל הדם, וכל אדם אין חייבין עליו.
 

בעלבוס

משתמש רגיל
איך יכול להיות מצב בו אסור ליהודי לאכול לא בשר ולא חלב אלא פרווה בלבד?
 

במבי

משתמש ותיק
בעלבוס אמר:
איך יכול להיות מצב בו אסור ליהודי לאכול לא בשר ולא חלב אלא פרווה בלבד?

שאלתי שאלה זאת את המומחים לענייני אוכל (הוה אומר אשתי) והיא ענתה שאם משהו אכל בסעודת מצוה בתשעת הימים בשר בתוך שש שעות אסור לו לאכול חלב וכן בשר.
 

עתניאל בן קנז

משתמש רגיל
במבי אמר:
בעלבוס אמר:
איך יכול להיות מצב בו אסור ליהודי לאכול לא בשר ולא חלב אלא פרווה בלבד?

שאלתי שאלה זאת את המומחים לענייני אוכל (הוה אומר אשתי) והיא ענתה שאם משהו אכל בסעודת מצוה בתשעת הימים בשר בתוך שש שעות אסור לו לאכול חלב וכן בשר.

לא צריך להמציא סעודת מצוה. כל יהודי מן השורה, אם אכל בשר בער"ח מנ"א לפנות ערב, דינו כן.
 

עתניאל בן קנז

משתמש רגיל
איש מזרע אהרן אמר:
עתניאל בן קנז אמר:
איש מזרע אהרן אמר:
ושאלה דומה: מתי אסור לאכול ומותר לשתות?
כל מוצאי שבת ויום טוב - לפני הבדלה.
מותר רק לשתות יין/חמר מדינה של הבדלה הבדלה. או מים.
בשאלה שלי מותר לשתות גם קפה
גם בתשובה שלי. כתבתי 'חמר מדינה', ולהרבה פוסקים קפה הוא אכן חמר מדינה.

מסתמא אתה מתכוון לפני התפילה.
אבל גם אין היתר 'לשתות', רק מים.
וקפה כבר תלוי במחלוקת.
 
 

במבי

משתמש ותיק
איזה דבר נאמר עליו מצווה ומי שמקיימו עובר עבירה (לא ייבום)
רמז: לשיטת הראב"ד
 

במבי

משתמש ותיק
התשובה היא עריפת פטר חמור.

הרמב"ם כותב מ"ע לפדות כל אדם מישראל פטר חמור בשה, ואם לא רצה לפדןתו מ"ע לערפו שנאמר .... (פ"יב הלכות בכורים) ומעיר עליו הראב"ד א"א בחיי ראשי אין זה מן הפלפול ומן הדעת המיושבת שיחשוב זה במצות עשה ואע"פ שאמרו מצוות פדייה קודמת למצות עריפה לא שתחשב מצות עשה אבל היא עבירה ומזיק נקרא, ומפסיד ממונו של כהן. ופני שאמרו מצות פדייה אמרו מצות עריפה
(ומסתמא אם אין כהן בנמצא אז יודה הראב"ד דהווה מצוה)
 
A

Anonymous

Guest
מתי הותר לאדם לעבור עבירה אבל חייב לכפר עליה?
 

במבי

משתמש ותיק
א. איזו אות אין בברכת אהבה רבה?
(רמז: בכוונה לא כתבתי אהבת עולם כי בנוסח ספרד היא קיימת)

ב. היכן בתפילה מזכירים במחתא חדא 5 פעמים את המילה ישראל?
 

כרם

משתמש ותיק
ב. (בנוסח אשכנז) צור... קומה בעזרת... ופדה כנאמך יהודה ו... גאלנו וכו' ... בא"י גאל...
 
A

Anonymous

Guest
היכן אומרים 24 מילים ברצף שנגמרים בכ"ף סופית?
 
A

Anonymous

Guest
כרם אמר:
ב. (בנוסח אשכנז) צור... קומה בעזרת... ופדה כנאמך יהודה ו... גאלנו וכו' ... בא"י גאל...
גם בנוסח ספרד..
 
 

במבי

משתמש ותיק
במבי אמר:
א. איזו אות אין בברכת אהבה רבה?
(רמז: בכוונה לא כתבתי אהבת עולם כי בנוסח ספרד היא קיימת)

ב. היכן בתפילה מזכירים במחתא חדא 5 פעמים את המילה ישראל?

תשובה א.

האות ז'

ראיתי זאת פעם כתוב באחד הסידורים, אך לא היה כתוב טעם.
 

אוריאל

משתמש ותיק
מתחזק אמר:
מתי הותר לאדם לעבור עבירה אבל חייב לכפר עליה?

בהא דגדול כבוד הבריות שדוחה ל"ת שבתורה, והרי הדבר מותר, מ"מ כתב בשו"ת חוות יאיר שצריך ע"ז כפרה
 

במבי

משתמש ותיק
א. היכן מצינו זכר ששמו היה שלומית?
(ישנם שני אנשים זכרים שנקראו שלומית בתנ"ך !!!)

ב. מה היה שם בת פרעה שנשא שלמה?

ג. היכן מצינו אדם בן 42 שנקרא "נער"?
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
מתחזק אמר:
מתי הותר לאדם לעבור עבירה אבל חייב לכפר עליה?

בהא דגדול כבוד הבריות שדוחה ל"ת שבתורה, והרי הדבר מותר, מ"מ כתב בשו"ת חוות יאיר שצריך ע"ז כפרה

וכן המתענה תענית חלום בימים שאסור להתענות בהם, שמותר אבל צריך להתענות תענית לכפר על מה שהתענה.
 

אב בחכמה

משתמש רשום
שלום לכולם, חן חן על כל המעשה חידודים באשכול הכופר הנוכחי, אשר אינו חופר אלא מעמיק ומרחיב אופקים.
אומר "ברוך הבא" לעצמי, פעם ראשונה שלי בפורום הזה, וגם פעם ראשונה בהשתתפות באשכולות פורומים.

ובכן, ארשום חידה ששמעתייה כד הוינא טליה, וכתבתיה כבר בספרי תו"נ. והיא.
מי הוא ש: נולד לפני אבא שלו, נפטר לפני אמא שלו, נקבר על ידי סבתא שלו.

ולקינוח חידה טריה והיא [מכנה משותף ל] גנב, עיבר, ויצא. 
רמז לפתרון... צריך לחשוב מחוץ לקופסא!

בהצלחה.
 
חלק עליון תַחתִית