הקץ לדברי רוח!

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 15 אוגוסט 2019, 21:09

ראיתי עכשיו בתחילת ספר שאלת דוד להגאון הגדול בדורו, רבי דוד קרלינר. [שמעתי פעם מערערים שעורך הספר הוסיף וגרע בספר זה ולא אדע אם כנה הוא]

ושם חיבר קונטרס נגד אלו שרצו לעשות מעשה להקריב קרבן פסח בזמן הזה [הוא מתאר שבימיו גאוני ירושלים רצו לעשות מעשה בפועל וזה פלא שהדבר לא היה אפשרי מצד שלטון המוסלמים. וכנראה היה בריחוק מקום בקרלין]

אמנם המעי' יראה כי כל טיעוניו הם טעונים הלכתיים גרידא

[ולא טיעונים שאף על פי שמצד ההלכה עולה שצריך להקריב אין לנו להקריב כי ככה קבלנו מהאמהות והסבתות שלנו]

ויש שם מיד בפתיחת החיבור תיאור מליצי ומלבב על כל השגיאות ההלכתיות שיהא בהקרבת קרבן פסח זה ולאחר מכן בתוך הקונטרס הוא מאריך בכל פרט

אגב לשם לב הוא מדבר על הקלא אילן שיהא תלוי בבגדו של הכהן גדול. כנראה הוא מתכוון לתכלת של הראדזינר [לא בדקתי זמנים] 


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 320 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי בן של רב » 15 אוגוסט 2019, 21:24

איש ווילנא כתב:
15 אוגוסט 2019, 21:09
ראיתי עכשיו בתחילת ספר שאלת דוד להגאון הגדול בדורו, רבי דוד קרלינר. [שמעתי פעם מערערים שעורך הספר הוסיף וגרע בספר זה ולא אדע אם כנה הוא]

ושם חיבר קונטרס נגד אלו שרצו לעשות מעשה להקריב קרבן פסח בזמן הזה [הוא מתאר שבימיו גאוני ירושלים רצו לעשות מעשה בפועל וזה פלא שהדבר לא היה אפשרי מצד שלטון המוסלמים. וכנראה היה בריחוק מקום בקרלין]

אמנם המעי' יראה כי כל טיעוניו הם טעונים הלכתיים גרידא

[ולא טיעונים שאף על פי שמצד ההלכה עולה שצריך להקריב אין לנו להקריב כי ככה קבלנו מהאמהות והסבתות שלנו]

ויש שם מיד בפתיחת החיבור תיאור מליצי ומלבב על כל השגיאות ההלכתיות שיהא בהקרבת קרבן פסח זה ולאחר מכן בתוך הקונטרס הוא מאריך בכל פרט

אגב לשם לב הוא מדבר על הקלא אילן שיהא תלוי בבגדו של הכהן גדול. כנראה הוא מתכוון לתכלת של הראדזינר [לא בדקתי זמנים] 
הנה עדות נוספת מירושלים ומהונגריה שזה היה על השולחן כל הזמן.
ואף שבמתח האדיר דאז לא היה שום סיכוי שהערבים יתנו להם דריסת רגל
אבל כיון שיצא קול שהם הולכים להקריב - מיד הערבים התחילו להשתולל.

ריח זוננפלד כותב לרבי שמעון סופר שעדיין אין סיכוי שהשלטון יתן להקריב.pdf

כנראה אצל הערבים ימ"ש - קרבן פסח זה אכן נושא מאוד חשוב...
הם יודעים היטב את המסורת שבידינו שזה הסוף שלהם כאן.
וכמו שאמר רבי חיים מולאז'ין שאם רק נקריב פעם אחת הכל יהיה כבר לאחר מעשה!
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1778
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 588 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי מבקש אמת » 15 אוגוסט 2019, 21:31

בנציון כתב:
06 אוגוסט 2019, 21:22
רבי שמעון בן יוחי אומר בשלשה דברים מאסו ישראל בימי רחבעם: במלכות שמים, ובמלכות בית דוד, ובבית המקדש, הה"ד אין לנו חלק בדוד כמשמעו, לאהליך ישראל אל תקרי לאהליך אלא לאלהיך, ראה ביתך דוד זה בית המקדש.
א"ר שמעון בן מנסי' אין מראין סימן גאולה לישראל עד שיחזרו ויבקשו שלשתן, הה"ד אחר ישובו בני ישראל ובקשו את ה', מלכות שמים, ואת דוד מלכם כמשמעו, ופחדו אל ה' ואל טובו זה בית המקדש כמה דאת אמר ההר הטוב הזה והלבנון.
חוששני (והלואי שאני טועה) שחלק גדול ממה שכ"כ מפריע לחלק מהאנשים שמדברים על הדברים האלו, והרתיעה הגדולה מהעבירה הגדולה והחמורה והנוראה לבנות את בית המקדש [שלפי התגובות הנזעמות כנראה שקולה כנגד ג' עבירות] היא משום שעדיין לא זכינו לתקן את החטא הזה [רבי שמעון בן מנסיא כבר מעיד שאם היינו מתקנים את החטא של המאיסה בבית המקדש הוא כבר היה נבנה]. אין צורך לענות לי כי אני לא מדבר על אף אחד באופן אישי, ומי שבטוח שהדברים לא שייכים אליו אשריו ואשרי חלקו. ומי שחושש שהדברים שייכים אליו, בימים אלו זה הזמן לתקן את זה.

כתוב גם "אין בן דוד בא עד שירבו המסורות, דבר אחר עד שיתמעטו התלמידים, דבר אחר עד שתכלה פרוטה מן הכיס, דבר אחר עד שיתייאשו מן הגאולה שנאמר ואפס עצור ועזוב כביכול אין סומך ועוזר לישראל".

מסקנה: עלינו לעודד מוסרים ומלשינים, למעט את לימוד התורה, להשתדל שכמה שיותר יהיו עניים (את זה יש שעושים בהצלחה יתירה), וכמובן - להתייאש מהגאולה.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 767
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 311 פעמים
קיבל תודה: 324 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי בנציון » 15 אוגוסט 2019, 21:34

מבקש אמת כתב:
15 אוגוסט 2019, 21:31
בנציון כתב:
06 אוגוסט 2019, 21:22
רבי שמעון בן יוחי אומר בשלשה דברים מאסו ישראל בימי רחבעם: במלכות שמים, ובמלכות בית דוד, ובבית המקדש, הה"ד אין לנו חלק בדוד כמשמעו, לאהליך ישראל אל תקרי לאהליך אלא לאלהיך, ראה ביתך דוד זה בית המקדש.
א"ר שמעון בן מנסי' אין מראין סימן גאולה לישראל עד שיחזרו ויבקשו שלשתן, הה"ד אחר ישובו בני ישראל ובקשו את ה', מלכות שמים, ואת דוד מלכם כמשמעו, ופחדו אל ה' ואל טובו זה בית המקדש כמה דאת אמר ההר הטוב הזה והלבנון.
חוששני (והלואי שאני טועה) שחלק גדול ממה שכ"כ מפריע לחלק מהאנשים שמדברים על הדברים האלו, והרתיעה הגדולה מהעבירה הגדולה והחמורה והנוראה לבנות את בית המקדש [שלפי התגובות הנזעמות כנראה שקולה כנגד ג' עבירות] היא משום שעדיין לא זכינו לתקן את החטא הזה [רבי שמעון בן מנסיא כבר מעיד שאם היינו מתקנים את החטא של המאיסה בבית המקדש הוא כבר היה נבנה]. אין צורך לענות לי כי אני לא מדבר על אף אחד באופן אישי, ומי שבטוח שהדברים לא שייכים אליו אשריו ואשרי חלקו. ומי שחושש שהדברים שייכים אליו, בימים אלו זה הזמן לתקן את זה.

כתוב גם "אין בן דוד בא עד שירבו המסורות, דבר אחר עד שיתמעטו התלמידים, דבר אחר עד שתכלה פרוטה מן הכיס, דבר אחר עד שיתייאשו מן הגאולה שנאמר ואפס עצור ועזוב כביכול אין סומך ועוזר לישראל".

מסקנה: עלינו לעודד מוסרים ומלשינים, למעט את לימוד התורה, להשתדל שכמה שיותר יהיו עניים (את זה יש שעושים בהצלחה יתירה), וכמובן - להתייאש מהגאולה.

אתה מתכוין לומר שלא צריך לחזור ולבקש את שלשתם?


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 15 אוגוסט 2019, 22:04

איש ווילנא כתב:
15 אוגוסט 2019, 20:40
מכל מקום זכינו לדין שהגרי"ז לא חשב לתרץ תירוצים שאינם עולים בקנה אחת עם ההלכה המבוררת בסוגיות הש"ס שמקריבים אף על פי שאין בית וכמו שקבלנו מכל רבותינו הרע"א והחת"ס הח"ח והחזו"א שהכל צריך להתברר בקנה מידה ההלכתי הזה כן פה אחד הסכים עמם הגרי"ז
זה לא סותר את ההלכה, כי מדובר על בעייה מציאותית. למשל הדין שצריך שיהיה מזבח בנוי, ולא תמיד נוכל לבנות וצריך בגדי כהונה ולא וודאי שנוכל לעשות וכיו"ב


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 15 אוגוסט 2019, 22:24

יהודה1 כתב:
15 אוגוסט 2019, 22:04
איש ווילנא כתב:
15 אוגוסט 2019, 20:40
מכל מקום זכינו לדין שהגרי"ז לא חשב לתרץ תירוצים שאינם עולים בקנה אחת עם ההלכה המבוררת בסוגיות הש"ס שמקריבים אף על פי שאין בית וכמו שקבלנו מכל רבותינו הרע"א והחת"ס הח"ח והחזו"א שהכל צריך להתברר בקנה מידה ההלכתי הזה כן פה אחד הסכים עמם הגרי"ז
זה לא סותר את ההלכה, כי מדובר על בעייה מציאותית. למשל הדין שצריך שיהיה מזבח בנוי, ולא תמיד נוכל לבנות וצריך בגדי כהונה ולא וודאי שנוכל לעשות וכיו"ב
נו זה בדיוק מה שאני אומר כל הזמן. שהמדד ההלכתי הוא הדין העולה 
ומבחינה עקרונית מבואר שמקריבים אף על פי שאין בית [גם זה לא פשוט כלל וכלל זה מחלוקת רמב"ם וראב"ד] 
אלא שיש הרבה מאוד בעיות הלכתיות 
מקום המזבח 
בגדי כהונה 
ועוד כהנה וכהנה 
וחוץ מהבעיה המציאותית טכנית
 


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 15 אוגוסט 2019, 22:32

איש ווילנא כתב:
15 אוגוסט 2019, 22:24
נו זה בדיוק מה שאני אומר כל הזמן. שהמדד ההלכתי הוא הדין העולה 
ומבחינה עקרונית מבואר שמקריבים אף על פי שאין בית [גם זה לא פשוט כלל וכלל זה מחלוקת רמב"ם וראב"ד] 
אלא שיש הרבה מאוד בעיות הלכתיות 
מקום המזבח 
בגדי כהונה 
ועוד כהנה וכהנה 
וחוץ מהבעיה המציאותית טכנית
אז אין בינינו ויכוח.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1778
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 588 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי מבקש אמת » 15 אוגוסט 2019, 23:21

איש ווילנא כתב:
12 אוגוסט 2019, 16:54
ייעוץ תורני כתב:
12 אוגוסט 2019, 15:12
רבים וטובים ניסו כבר להוציא מכתבים נגדם מכל גדולי ישראל ונתקלו בשלילה מוחלטת.

סביר להניח שהיו כאלה שמיהרו לנסות להוציא מכתבים נגדם מגדולי ישראל
אבל מה שנמנעו יכול להיות לכך הרבה סיבות
ולא משום שנתנו לגיטמציה לדבריהם
ובפרט הסיבה הידועה כי לצאת נגד זה רק מגדיל אותם

[ותמיד יש את הבעיה הידועה איך לצאת נגד
דהיינו שלכתוב שהם אפיקורסים וכו' ואסור להתקרב אלייהם
זה לא נכון וזה לא מועיל
ולכתוב בצורה עדינה שהדעות שלהם הם דעות לא נכונות ולא מקובלות
זה רק מכניס לאנשים את הפולמוס לראש
ולכן הרבה פעמים כל זמן שהשפעתם על הציבור קלושה [בתקווה] עדיף לשתוק]
סליחה על החריגה מהנושא הנדון, אבל כל המושג הזה "לצאת נגד" תמוה מאד בעיני. ממה נפשך, אם יש טיעונים תורניים או הגיוניים נגד דבריהם, הרי שיש לפרסם את הטיעונים הללו, והציבור יראה וישפוט. אם אין טיעונים ראויים לשמם אלא סתם זה לא נראה לנו, מה יעזור "לצאת נגד". אפשר לצאת מכאן ועד מחר, כל עוד זה לא נתמך בטיעונים לוגיים או במקורות תורניים אין לזה שום משמעות, מלבד שפיכת כאבי הבטן האישיים ברשות הרבים. כשהיו מחלוקות בין גדולי ישראל, הם לא "יצאו נגד" הדעה החולקת בהפצת קול קורא בסגנון "דברי הגאון פלוני הם נגד מסורת תורתנו הקדושה" ושאר פטומי מילי בכיוון זה, אלא כתבו תשובה מנומקת היטב לבאר למה לדעתם מדובר בטעות. סתימת פיות היא דבר שעשו בברית המועצות, לא אצלנו.
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 15 אוגוסט 2019, 23:28

מבקש אמת כתב:
15 אוגוסט 2019, 23:21
איש ווילנא כתב:
12 אוגוסט 2019, 16:54
ייעוץ תורני כתב:
12 אוגוסט 2019, 15:12
רבים וטובים ניסו כבר להוציא מכתבים נגדם מכל גדולי ישראל ונתקלו בשלילה מוחלטת.

סביר להניח שהיו כאלה שמיהרו לנסות להוציא מכתבים נגדם מגדולי ישראל
אבל מה שנמנעו יכול להיות לכך הרבה סיבות
ולא משום שנתנו לגיטמציה לדבריהם
ובפרט הסיבה הידועה כי לצאת נגד זה רק מגדיל אותם

[ותמיד יש את הבעיה הידועה איך לצאת נגד
דהיינו שלכתוב שהם אפיקורסים וכו' ואסור להתקרב אלייהם
זה לא נכון וזה לא מועיל
ולכתוב בצורה עדינה שהדעות שלהם הם דעות לא נכונות ולא מקובלות
זה רק מכניס לאנשים את הפולמוס לראש
ולכן הרבה פעמים כל זמן שהשפעתם על הציבור קלושה [בתקווה] עדיף לשתוק]
סליחה על החריגה מהנושא הנדון, אבל כל המושג הזה "לצאת נגד" תמוה מאד בעיני. ממה נפשך, אם יש טיעונים תורניים או הגיוניים נגד דבריהם, הרי שיש לפרסם את הטיעונים הללו, והציבור יראה וישפוט. אם אין טיעונים ראויים לשמם אלא סתם זה לא נראה לנו, מה יעזור "לצאת נגד". אפשר לצאת מכאן ועד מחר, כל עוד זה לא נתמך בטיעונים לוגיים או במקורות תורניים אין לזה שום משמעות, מלבד שפיכת כאבי הבטן האישיים ברשות הרבים. כשהיו מחלוקות בין גדולי ישראל, הם לא "יצאו נגד" הדעה החולקת בהפצת קול קורא בסגנון "דברי הגאון פלוני הם נגד מסורת תורתנו הקדושה" ושאר פטומי מילי בכיוון זה, אלא כתבו תשובה מנומקת היטב לבאר למה לדעתם מדובר בטעות. סתימת פיות היא דבר שעשו בברית המועצות, לא אצלנו.


אתה בא להגיד מה צריך להיות 
או לספר עובדות היסטוריות 

מבחינה היסטורית יצאו אין ספור פעמים "נגד"
לא תמיד מתוך הסברים מפורטים לכל הציבור [ואני מדבר מימי הנהגת רבי יצחק אלחנן דרך הנהגת רבי חיים עוזר חזו"א הגרי"ז וכו' עד ימינו]  

ובקשה אל תשמש במילים "סתימת פיות" ו"ברית המועצות" 
אם אתה חושב שמבחינה תורנית הדברים צריכים להתנהל אחרת תוכיח. 


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 15 אוגוסט 2019, 23:30

איש ווילנא כתב:
15 אוגוסט 2019, 23:28
מבקש אמת כתב:
15 אוגוסט 2019, 23:21
איש ווילנא כתב:
12 אוגוסט 2019, 16:54


סביר להניח שהיו כאלה שמיהרו לנסות להוציא מכתבים נגדם מגדולי ישראל
אבל מה שנמנעו יכול להיות לכך הרבה סיבות
ולא משום שנתנו לגיטמציה לדבריהם
ובפרט הסיבה הידועה כי לצאת נגד זה רק מגדיל אותם

[ותמיד יש את הבעיה הידועה איך לצאת נגד
דהיינו שלכתוב שהם אפיקורסים וכו' ואסור להתקרב אלייהם
זה לא נכון וזה לא מועיל
ולכתוב בצורה עדינה שהדעות שלהם הם דעות לא נכונות ולא מקובלות
זה רק מכניס לאנשים את הפולמוס לראש
ולכן הרבה פעמים כל זמן שהשפעתם על הציבור קלושה [בתקווה] עדיף לשתוק]
סליחה על החריגה מהנושא הנדון, אבל כל המושג הזה "לצאת נגד" תמוה מאד בעיני. ממה נפשך, אם יש טיעונים תורניים או הגיוניים נגד דבריהם, הרי שיש לפרסם את הטיעונים הללו, והציבור יראה וישפוט. אם אין טיעונים ראויים לשמם אלא סתם זה לא נראה לנו, מה יעזור "לצאת נגד". אפשר לצאת מכאן ועד מחר, כל עוד זה לא נתמך בטיעונים לוגיים או במקורות תורניים אין לזה שום משמעות, מלבד שפיכת כאבי הבטן האישיים ברשות הרבים. כשהיו מחלוקות בין גדולי ישראל, הם לא "יצאו נגד" הדעה החולקת בהפצת קול קורא בסגנון "דברי הגאון פלוני הם נגד מסורת תורתנו הקדושה" ושאר פטומי מילי בכיוון זה, אלא כתבו תשובה מנומקת היטב לבאר למה לדעתם מדובר בטעות. סתימת פיות היא דבר שעשו בברית המועצות, לא אצלנו.

אתה בא להגיד מה צריך להיות 
או לספר עובדות היסטוריות 

מבחינה היסטורית יצאו אין ספור פעמים "נגד"
לא תמיד מתוך הסברים מפורטים לכל הציבור [ואני מדבר מימי הנהגת רבי יצחק אלחנן דרך הנהגת רבי חיים עוזר חזו"א הגרי"ז וכו' עד ימינו]  

ובקשה אל תשמש במילים "סתימת פיות" ו"ברית המועצות" 
אם אתה חושב שמבחינה תורנית הדברים צריכים להתנהל אחרת תוכיח. 
ואני דווקא מצדיק את מבקש אמת, תמיד צריך הסבר. הרב שך היה רגיל על לשונו 'אני רוצה שתבינו'. הוא היה מברר בכל דבר האם הציבור מבין מה הוא רוצה.
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1778
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 588 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי מבקש אמת » 15 אוגוסט 2019, 23:37

איש ווילנא כתב:
15 אוגוסט 2019, 23:28
מבקש אמת כתב:
15 אוגוסט 2019, 23:21
איש ווילנא כתב:
12 אוגוסט 2019, 16:54


סביר להניח שהיו כאלה שמיהרו לנסות להוציא מכתבים נגדם מגדולי ישראל
אבל מה שנמנעו יכול להיות לכך הרבה סיבות
ולא משום שנתנו לגיטמציה לדבריהם
ובפרט הסיבה הידועה כי לצאת נגד זה רק מגדיל אותם

[ותמיד יש את הבעיה הידועה איך לצאת נגד
דהיינו שלכתוב שהם אפיקורסים וכו' ואסור להתקרב אלייהם
זה לא נכון וזה לא מועיל
ולכתוב בצורה עדינה שהדעות שלהם הם דעות לא נכונות ולא מקובלות
זה רק מכניס לאנשים את הפולמוס לראש
ולכן הרבה פעמים כל זמן שהשפעתם על הציבור קלושה [בתקווה] עדיף לשתוק]
סליחה על החריגה מהנושא הנדון, אבל כל המושג הזה "לצאת נגד" תמוה מאד בעיני. ממה נפשך, אם יש טיעונים תורניים או הגיוניים נגד דבריהם, הרי שיש לפרסם את הטיעונים הללו, והציבור יראה וישפוט. אם אין טיעונים ראויים לשמם אלא סתם זה לא נראה לנו, מה יעזור "לצאת נגד". אפשר לצאת מכאן ועד מחר, כל עוד זה לא נתמך בטיעונים לוגיים או במקורות תורניים אין לזה שום משמעות, מלבד שפיכת כאבי הבטן האישיים ברשות הרבים. כשהיו מחלוקות בין גדולי ישראל, הם לא "יצאו נגד" הדעה החולקת בהפצת קול קורא בסגנון "דברי הגאון פלוני הם נגד מסורת תורתנו הקדושה" ושאר פטומי מילי בכיוון זה, אלא כתבו תשובה מנומקת היטב לבאר למה לדעתם מדובר בטעות. סתימת פיות היא דבר שעשו בברית המועצות, לא אצלנו.

אתה בא להגיד מה צריך להיות 
או לספר עובדות היסטוריות 

מבחינה היסטורית יצאו אין ספור פעמים "נגד"
לא תמיד מתוך הסברים מפורטים לכל הציבור [ואני מדבר מימי הנהגת רבי יצחק אלחנן דרך הנהגת רבי חיים עוזר חזו"א הגרי"ז וכו' עד ימינו]  

ובקשה אל תשמש במילים "סתימת פיות" ו"ברית המועצות" 
אם אתה חושב שמבחינה תורנית הדברים צריכים להתנהל אחרת תוכיח. 

אולי תעלה לכאן איזה מכתב מרבי יצחק אלחנן, רבי חיים עוזר, חזו"א או הגרי"ז שסתם "יוצא נגד" מבלי לבאר את הענין בנימוקים ובטיעונים הגיוניים?

(יש רק מכתב אחד בו ידוע לי שהחזו"א כותב לנהוג בצורה מסויימת מבלי להוכיח את דבריו כלל, וזהו בנושא של גיוס בנות. אך שם הוא כותב בפירוש שהוא מורה כאן מ"רגשת לבו", ו"אולי גם מבחינת הלכה" (מבלי לבאר מאיזו נקודת הלכה), וממילא מי שמקבל את רגשת הלב של החזו"א בתור מחייב למסור נפש יקבל את הדברים, ומי שלא לא. אך הוא אף פעם לא כותב נגד משהו מבלי לבאר את עמדתו באר היטב, כמו שאפשר להווכח בבירור מספריו השונים).


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 15 אוגוסט 2019, 23:45

ובכן פתח ספר מכתבי רבי חיים עוזר ותעיין במכתב על אין תנאי בנישואין. ולא במכתב שכתב לרבנים אלא במכתב שכתב לציבור
וכן תראה את מכתב קודמו רבי יצחק אלחנן בנושא זה כמה שנים קודם לכן
האם החזון איש לא כפה את דעתו בנושא שירות לאומי לבנות על הרבנים הראשיים ופיחדו להגיד ברבים שמסכימים לכך [וראה מאמרו של מיימון לא תגורו מפני איש]
האם הגרי"ז בנושא בית דין הגדול שהרבה רבנים הלכו להשתתף שם לא כפה דעתו כארי ולחם בכל עוז נגד מי שהלך לשם
נכון יש דרכים למלחמות ויש דרכים מכובדות יותר ומכובדות פחות ולא הולכים להפגין לרבנים נגד הבית בשום פנים ואופן ובכלל לא מוסרים מאבקים בין רבנים לציבור
אבל אל נא תתעלם הסטורית מכפייה נגד דעות אחרות

לא אמרתי שאין הסברים תורניים לרבנים והם יכולים להסביר את דרכם ולכן זה שיש לחזון איש הסבר לדרכו זה לא סותר לדברי
אבל בשום פנים ואופן לא כמו שאמרת שמציגים את הדברים לציבור ויראה הציבור וישפוט

המכתב של החזון איש שגיוס בנות הוא מחמת רגשות לבו 
לא היה מיועד לציבור 
לציבור כתבו תלמידיו בשמו שזה יהרג ואל יעבור וזהו [המכתב נתפרסם לציבור שנים לאחר מכן] 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 15 אוגוסט 2019, 23:49

דוגמא נוספת ראה במכתבי רבי עקיבא איגר
נגד מינוי הרב ב' י' לרב בעיירה בהיותו בחור


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 16 אוגוסט 2019, 10:05

מבקש אמת כתב:
15 אוגוסט 2019, 23:21
סליחה על החריגה מהנושא הנדון, אבל כל המושג הזה "לצאת נגד" תמוה מאד בעיני. ממה נפשך, אם יש טיעונים תורניים או הגיוניים נגד דבריהם, הרי שיש לפרסם את הטיעונים הללו, והציבור יראה וישפוט. אם אין טיעונים ראויים לשמם אלא סתם זה לא נראה לנו, מה יעזור "לצאת נגד". אפשר לצאת מכאן ועד מחר, כל עוד זה לא נתמך בטיעונים לוגיים או במקורות תורניים אין לזה שום משמעות, מלבד שפיכת כאבי הבטן האישיים ברשות הרבים. כשהיו מחלוקות בין גדולי ישראל, הם לא "יצאו נגד" הדעה החולקת בהפצת קול קורא בסגנון "דברי הגאון פלוני הם נגד מסורת תורתנו הקדושה" ושאר פטומי מילי בכיוון זה, אלא כתבו תשובה מנומקת היטב לבאר למה לדעתם מדובר בטעות. סתימת פיות היא דבר שעשו בברית המועצות, לא אצלנו.
זה לא ממש חריגה מהנושא הנידון.
ובאמת נכון שבדרך כלל יציאה נגד מלווה בהסבר תורני, אבל ברור שיכול להיכלל בזה גם טענה שדרך הלימוד של פלוני מסלפת את התורה. על דבר כזה אי אפשר לטעון שום טענה לוגית אלא לסמוך על היכרותם של הציבור עם רבותיהם.


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 16 אוגוסט 2019, 12:37

איש ווילנא כתב:
15 אוגוסט 2019, 19:26
אני חושב שהשאלה שלי חמורה בכל אופן והיא לא הובנה כראוי 
השאלה שלי היא בשביל מה נצרך השופר ומה הוא בא לבשר 
האם הוא בא לומר שאפשר לעלות לארץ ישראל הרי גם עכשיו לפני השופר אפשר 
אם הוא בא לומר שחייבים לעלות לארץ ישראל. לפחות לדעת הרמב"ן גם היום חייבים לעלות לארץ ישראל [אלא שיש פטורים ומה"ת שבאותו זמן לא יהיה פטור] 
בקיצור איך יתקיים הכתוב "והיה ביום ההוא" וכו'
וזה לא משנה איך מגדירים את זמנינו. 

ושאלה נוספת מכיוון אחר 
מה ההבדל בין הברכה על הגאולה. ראה בענינו וריבה ריבינו וכו' 
לברכה. תקע בשופר גדול לחרותינו וכו'. 
על השאלה הראשונה, לכאורה התשובה היא שזה כמו במתן תורה וכמו שמפורש בפסוק וה' אלוקים בשופר יתקע והלך בסערות תימן. והיינו שתהיה תקיעת שופר שתישמע בכל העולם ועל ידי זה כולם יידעו שהגיע זמן לבוא לא"י. ואם משום הפטורים בזמן זה לא יהיו פטורים שהרי כל העולם יחרד ועם ישראל יעלו ברגליהם או על ידי ענני כבוד ולא יהיה שום טעם להישאר בארץ העמים. 
כמו כן ייתכן שמדבר על עשרת השבטים, שאנו לא יודעים היום עליהם.

השאלה השניה לא הבנתי, הברכה הראשונה היא על גאולה מהצרות שיש בגלות עצמה, ולפני הגאולה מארץ העמים שזה נכלל בקיבוץ גלויות. ייתכן שיהיה שלווה גם בחו"ל.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 16 אוגוסט 2019, 13:03

הבנתי. אם כך הרי שהברכה הראשונה אינה דווקא על הגאולה השלימה רק גאולה מעונינו
עכשיו מה הפירוש תקע בשופר גדול לחרותינו. לפי דבריך אין הכוונה חרותינו מהצרות אלא שארץ ישראל תהיה בידינו שנהיה בני חורין בארצינו ונשתחרר מעול המשעבדים בנו


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 16 אוגוסט 2019, 13:11

איש ווילנא כתב:
16 אוגוסט 2019, 13:03
הבנתי. אם כך הרי שהברכה הראשונה אינה דווקא על הגאולה השלימה רק גאולה מעונינו
עכשיו מה הפירוש תקע בשופר גדול לחרותינו. לפי דבריך אין הכוונה חרותינו מהצרות אלא שארץ ישראל תהיה בידינו שנהיה בני חורין בארצינו ונשתחרר מעול המשעבדים בנו
למה לא?
ונראה לי יותר שנהיה חופשיים לעלות לארץ ישראל מכל מקום בעולם. גם מבחינת שעבוד מלכויות וגם מבחינת קושי הפרנסה.
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1778
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 588 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי מבקש אמת » 18 אוגוסט 2019, 08:05

איש ווילנא כתב:
15 אוגוסט 2019, 23:45
ובכן פתח ספר מכתבי רבי חיים עוזר ותעיין במכתב על אין תנאי בנישואין. ולא במכתב שכתב לרבנים אלא במכתב שכתב לציבור
וכן תראה את מכתב קודמו רבי יצחק אלחנן בנושא זה כמה שנים קודם לכן
האם החזון איש לא כפה את דעתו בנושא שירות לאומי לבנות על הרבנים הראשיים ופיחדו להגיד ברבים שמסכימים לכך [וראה מאמרו של מיימון לא תגורו מפני איש]
האם הגרי"ז בנושא בית דין הגדול שהרבה רבנים הלכו להשתתף שם לא כפה דעתו כארי ולחם בכל עוז נגד מי שהלך לשם
נכון יש דרכים למלחמות ויש דרכים מכובדות יותר ומכובדות פחות ולא הולכים להפגין לרבנים נגד הבית בשום פנים ואופן ובכלל לא מוסרים מאבקים בין רבנים לציבור
אבל אל נא תתעלם הסטורית מכפייה נגד דעות אחרות

לא אמרתי שאין הסברים תורניים לרבנים והם יכולים להסביר את דרכם ולכן זה שיש לחזון איש הסבר לדרכו זה לא סותר לדברי
אבל בשום פנים ואופן לא כמו שאמרת שמציגים את הדברים לציבור ויראה הציבור וישפוט

המכתב של החזון איש שגיוס בנות הוא מחמת רגשות לבו 
לא היה מיועד לציבור 
לציבור כתבו תלמידיו בשמו שזה יהרג ואל יעבור וזהו [המכתב נתפרסם לציבור שנים לאחר מכן] 
הגרח"ע כתב חיבור שלם בשם "אין תנאי בנישואין" כדי לבאר למה התנגד להסכם. במכתב לציבור כמובן אינו יכול לפרט את כל המשא ומתן ההלכתי, ולכן רק מבאר בקצרה את הענין עם הסבר הגיוני פשוט. אבל ברור שאת דעתו ההלכתית הוצרך לבאר ואינו יכול סתם לפרסם הלכה בציבור כי "ככה זה".

גם הגרי"ז, עד כמה שידוע לי, הסביר היטב למה הוא התנגד למושג של בית דין הגדול (והאמת שלא צריך לזה שום הסבר כי הדבר פשוט ומובן מאליו, לתשומת לב אי אלו רבנים בדורנו שמנסים להקים בתי דינים לחייב את כלל ישראל מדין "בית דין הגדול").
ישנם ענינים שאינם הלכתיים ואין מה להאריך בהם הרבה, אבל גם בהם גדולי ישראל ביארו את דעתם והסבירו לציבור למה סבורים שמתנגדים לענין. אך בענין הלכתי, בודאי שקשה לקחת ברצינות פסק שמתפרסם לאיסור או להיתר, מבלי לבאר את הנימוקים. לא זו דרכה של תורה.
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 18 אוגוסט 2019, 08:36

מבקש אמת כתב:
18 אוגוסט 2019, 08:05
איש ווילנא כתב:
15 אוגוסט 2019, 23:45
ובכן פתח ספר מכתבי רבי חיים עוזר ותעיין במכתב על אין תנאי בנישואין. ולא במכתב שכתב לרבנים אלא במכתב שכתב לציבור
וכן תראה את מכתב קודמו רבי יצחק אלחנן בנושא זה כמה שנים קודם לכן
האם החזון איש לא כפה את דעתו בנושא שירות לאומי לבנות על הרבנים הראשיים ופיחדו להגיד ברבים שמסכימים לכך [וראה מאמרו של מיימון לא תגורו מפני איש]
האם הגרי"ז בנושא בית דין הגדול שהרבה רבנים הלכו להשתתף שם לא כפה דעתו כארי ולחם בכל עוז נגד מי שהלך לשם
נכון יש דרכים למלחמות ויש דרכים מכובדות יותר ומכובדות פחות ולא הולכים להפגין לרבנים נגד הבית בשום פנים ואופן ובכלל לא מוסרים מאבקים בין רבנים לציבור
אבל אל נא תתעלם הסטורית מכפייה נגד דעות אחרות

לא אמרתי שאין הסברים תורניים לרבנים והם יכולים להסביר את דרכם ולכן זה שיש לחזון איש הסבר לדרכו זה לא סותר לדברי
אבל בשום פנים ואופן לא כמו שאמרת שמציגים את הדברים לציבור ויראה הציבור וישפוט

המכתב של החזון איש שגיוס בנות הוא מחמת רגשות לבו 
לא היה מיועד לציבור 
לציבור כתבו תלמידיו בשמו שזה יהרג ואל יעבור וזהו [המכתב נתפרסם לציבור שנים לאחר מכן] 
הגרח"ע כתב חיבור שלם בשם "אין תנאי בנישואין" כדי לבאר למה התנגד להסכם. במכתב לציבור כמובן אינו יכול לפרט את כל המשא ומתן ההלכתי, ולכן רק מבאר בקצרה את הענין עם הסבר הגיוני פשוט. אבל ברור שאת דעתו ההלכתית הוצרך לבאר ואינו יכול סתם לפרסם הלכה בציבור כי "ככה זה".

גם הגרי"ז, עד כמה שידוע לי, הסביר היטב למה הוא התנגד למושג של בית דין הגדול (והאמת שלא צריך לזה שום הסבר כי הדבר פשוט ומובן מאליו, לתשומת לב אי אלו רבנים בדורנו שמנסים להקים בתי דינים לחייב את כלל ישראל מדין "בית דין הגדול").
ישנם ענינים שאינם הלכתיים ואין מה להאריך בהם הרבה, אבל גם בהם גדולי ישראל ביארו את דעתם והסבירו לציבור למה סבורים שמתנגדים לענין. אך בענין הלכתי, בודאי שקשה לקחת ברצינות פסק שמתפרסם לאיסור או להיתר, מבלי לבאר את הנימוקים. לא זו דרכה של תורה.

על אייזה קונטרס אתה מדבר. האם על הקונטרס של הרב יהודה לובעצקי. 
בכל מקרה הנושא של אין תנאי לנישואין היה בעיקר השקפתי מצד הפריצת גדר שבזה ועוד מכשולות שעלול להביא ולא הלכתי 
הגרח"ע מסביר את עצמו בהקדמה לקונטרס הנ"ל בערך בסגנון הזה. שעניני נישואין אינם מסורים אלא לגדולי התורה שבכל דור ולא לכל רב פשוט ולכן הוא כועס על כך שרבנים מצרפת התחילו עם הענין הזה 
אני לא יודע נגד מה אתה מדבר. אבל אתה התחלת עם זה שהרבנים פונים לציבור רק דרך ההסברים. וזה לא נכון הסטורית. תעשה משהו. ברור שבין הרבנים תמיד יתעורר פולמוס. 

מה שהגרי"ז התנגד לבית דין הגדול הוא לא קשור כלל לכך שיש רוצים לכפות על ידי בית את כלל ישראל. תמיד היה בית דין בכל עיר שכפו את כל העיר לילך על פיו והגרי"ז לא התנגד עקרונית. ואני משער שגם בעקרון לא התנגד אם היה נוצר בית דין הגדול שבדור. 
מה שהגרי"ז התנגד להיכל שלמה הוא משום שחשש שיבוא לשליטת זרים. ויבואו לתקן תקנות בכלל ישראל לשנות את השולחן ערוך הקיים. וירגישו שיש להם סמכות של סנהדרין. 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1778
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 588 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי מבקש אמת » 18 אוגוסט 2019, 08:47

איש ווילנא כתב:
18 אוגוסט 2019, 08:36
מבקש אמת כתב:
18 אוגוסט 2019, 08:05
איש ווילנא כתב:
15 אוגוסט 2019, 23:45
ובכן פתח ספר מכתבי רבי חיים עוזר ותעיין במכתב על אין תנאי בנישואין. ולא במכתב שכתב לרבנים אלא במכתב שכתב לציבור
וכן תראה את מכתב קודמו רבי יצחק אלחנן בנושא זה כמה שנים קודם לכן
האם החזון איש לא כפה את דעתו בנושא שירות לאומי לבנות על הרבנים הראשיים ופיחדו להגיד ברבים שמסכימים לכך [וראה מאמרו של מיימון לא תגורו מפני איש]
האם הגרי"ז בנושא בית דין הגדול שהרבה רבנים הלכו להשתתף שם לא כפה דעתו כארי ולחם בכל עוז נגד מי שהלך לשם
נכון יש דרכים למלחמות ויש דרכים מכובדות יותר ומכובדות פחות ולא הולכים להפגין לרבנים נגד הבית בשום פנים ואופן ובכלל לא מוסרים מאבקים בין רבנים לציבור
אבל אל נא תתעלם הסטורית מכפייה נגד דעות אחרות

לא אמרתי שאין הסברים תורניים לרבנים והם יכולים להסביר את דרכם ולכן זה שיש לחזון איש הסבר לדרכו זה לא סותר לדברי
אבל בשום פנים ואופן לא כמו שאמרת שמציגים את הדברים לציבור ויראה הציבור וישפוט

המכתב של החזון איש שגיוס בנות הוא מחמת רגשות לבו 
לא היה מיועד לציבור 
לציבור כתבו תלמידיו בשמו שזה יהרג ואל יעבור וזהו [המכתב נתפרסם לציבור שנים לאחר מכן] 
הגרח"ע כתב חיבור שלם בשם "אין תנאי בנישואין" כדי לבאר למה התנגד להסכם. במכתב לציבור כמובן אינו יכול לפרט את כל המשא ומתן ההלכתי, ולכן רק מבאר בקצרה את הענין עם הסבר הגיוני פשוט. אבל ברור שאת דעתו ההלכתית הוצרך לבאר ואינו יכול סתם לפרסם הלכה בציבור כי "ככה זה".

גם הגרי"ז, עד כמה שידוע לי, הסביר היטב למה הוא התנגד למושג של בית דין הגדול (והאמת שלא צריך לזה שום הסבר כי הדבר פשוט ומובן מאליו, לתשומת לב אי אלו רבנים בדורנו שמנסים להקים בתי דינים לחייב את כלל ישראל מדין "בית דין הגדול").
ישנם ענינים שאינם הלכתיים ואין מה להאריך בהם הרבה, אבל גם בהם גדולי ישראל ביארו את דעתם והסבירו לציבור למה סבורים שמתנגדים לענין. אך בענין הלכתי, בודאי שקשה לקחת ברצינות פסק שמתפרסם לאיסור או להיתר, מבלי לבאר את הנימוקים. לא זו דרכה של תורה.
על אייזה קונטרס אתה מדבר. האם על הקונטרס של הרב יהודה לובעצקי. 
בכל מקרה הנושא של אין תנאי לנישואין היה בעיקר השקפתי מצד הפריצת גדר שבזה ועוד מכשולות שעלול להביא ולא הלכתי 
הגרח"ע מסביר את עצמו בהקדמה לקונטרס הנ"ל בערך בסגנון הזה. שעניני נישואין אינם מסורים אלא לגדולי התורה שבכל דור ולא לכל רב פשוט ולכן הוא כועס על כך שרבנים מצרפת התחילו עם הענין הזה 
אני לא יודע נגד מה אתה מדבר. אבל אתה התחלת עם זה שהרבנים פונים לציבור רק דרך ההסברים. וזה לא נכון הסטורית. תעשה משהו. ברור שבין הרבנים תמיד יתעורר פולמוס. 

מה שהגרי"ז התנגד לבית דין הגדול הוא לא קשור כלל לכך שיש רוצים לכפות על ידי בית את כלל ישראל. תמיד היה בית דין בכל עיר שכפו את כל העיר לילך על פיו והגרי"ז לא התנגד עקרונית. ואני משער שגם בעקרון לא התנגד אם היה נוצר בית דין הגדול שבדור. 
מה שהגרי"ז התנגד להיכל שלמה הוא משום שחשש שיבוא לשליטת זרים. ויבואו לתקן תקנות בכלל ישראל לשנות את השולחן ערוך הקיים. וירגישו שיש להם סמכות של סנהדרין. 

לא התכוונתי שאף פעם גדולים לא פנו לציבור בלי תשובה ארוכה ומפורטת, כיון שלציבור אי אפשר לפרסם שלא בקצרה. אבל בדרך כלל, לפחות כשהיה מדובר בנושא הלכתי, הם כתבו גם תשובה מפורטת שתבאר את נימוקיהם היטב. תאר לעצמך הבית יוסף, המג"א, רעק"א או האג"מ היו רק כותבים בקיצור "אסור" או "מותר" בלי להביא מקורות ותימוכין לדבריהם, לא נראה לי שהיו נכנסים לספרות ההלכה.


ברור שאי אפשר ליצור עכשיו בית דין הגדול שבדור, היות ויש יותר מדי חילוקי דעות ואין הסכמה על זהות האנשים שיאיישו את בית הדין. וזו בדיוק הסיבה בשלה התנגד הגרי"ז ליצירת דבר כזה. 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 18 אוגוסט 2019, 09:33

מבקש אמת כתב:
18 אוגוסט 2019, 08:47
לא התכוונתי שאף פעם גדולים לא פנו לציבור בלי תשובה ארוכה ומפורטת, כיון שלציבור אי אפשר לפרסם שלא בקצרה. אבל בדרך כלל, לפחות כשהיה מדובר בנושא הלכתי, הם כתבו גם תשובה מפורטת שתבאר את נימוקיהם היטב. תאר לעצמך הבית יוסף, המג"א, רעק"א או האג"מ היו רק כותבים בקיצור "אסור" או "מותר" בלי להביא מקורות ותימוכין לדבריהם, לא נראה לי שהיו נכנסים לספרות ההלכה.

אם ככה לא התווכחנו על כלום. בנושאים הלכתיים [כשאין סיבות מיוחדות] וודאי שאתה צודק
אבל הרבה פעמים זה לא רק זה. אלא שאלות אחרות [למשל בנושא של אין תנאי בנישואין] 
על כל פנים הנושא שלנו הוא לא נושא הלכתי [עלוני קדושת ציון. לטעמי לפחות זה לא נושא הלכתי]


בקשר למה שכתבת על הגרי"ז בסיבת התנגדותו לבית דין הגדול. גם אם אתה צודק בטעמים שלך זה לא הסיבה של הגרי"ז .
יש מכתבים מפורטים של הגרי"ז בנושא ששלח להרבה רבנים [כמדומה לרבי יחזקאל אברמסקי ולר"מ קרליץ] ותראה שהנושא היה מה שאני כתבתי.
[אגב למי שרואה את הספר על החוקה של הרב הרצוג מבין שבאמת החששות של הגרי"ז לא רחוקים. ושם עוד מדובר בעיקר על ענינים שבדיני ממונות אבל מובן שהדברים היו עלולים להתפתח [לא אצל הרב הרצוג אבל אצל אחרים שבאו במשך הזמן] 


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 18 אוגוסט 2019, 10:54

מבקש אמת כתב:
18 אוגוסט 2019, 08:47
לא התכוונתי שאף פעם גדולים לא פנו לציבור בלי תשובה ארוכה ומפורטת, כיון שלציבור אי אפשר לפרסם שלא בקצרה. אבל בדרך כלל, לפחות כשהיה מדובר בנושא הלכתי, הם כתבו גם תשובה מפורטת שתבאר את נימוקיהם היטב. תאר לעצמך הבית יוסף, המג"א, רעק"א או האג"מ היו רק כותבים בקיצור "אסור" או "מותר" בלי להביא מקורות ותימוכין לדבריהם, לא נראה לי שהיו נכנסים לספרות ההלכה.
אגב, שכחת את הרמב"ם, ואכן הראב"ד טען נגד זה, אלא שהכ"מ תירץ שהרמב"ם לא טרח בשביל מי שיכול להבין לבד, ומי שרוצה לסמוך על דברי הרמב"ם בלי להבין הרמב"ם סבר שזו לא בעיה, שהרי הדין נכון.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי אלימלך » 18 אוגוסט 2019, 20:01

מבקש אמת כתב:
15 אוגוסט 2019, 23:21

סליחה על החריגה מהנושא הנדון, אבל כל המושג הזה "לצאת נגד" תמוה מאד בעיני. ממה נפשך, אם יש טיעונים תורניים או הגיוניים נגד דבריהם, הרי שיש לפרסם את הטיעונים הללו, והציבור יראה וישפוט. סתימת פיות היא דבר שעשו בברית המועצות, לא אצלנו.
 
כתבת בעצמך את הסיבה לכך שלפעמים אומרים בלי טעם בלי ראיות וכו'
מה פירוש יראה הציבור וישפוט? כלום עמי ארצות שלא בקיאים אפ' במסכת אחת לא בחלק אחד בשו"ע וכדומה, רבים מהם קוראים כל השקפה פסולה וכו' הם אלו שישפטו? וכמובן בד"כ הם חושבים את עצמם לחכמים גדולים כענין חכם כסיל בעיניו יותר וגו'
וכי לדוגמא האם אתה תחליט האם דברי הגריש"א נכונים ?
השפע חיים כותב בשו"ת אז נדברו ח"ג ס"ח שבמקום שבו יאמר טעם ויש חשש שיחשבו ה'חכמלוגים' שהם יכולים לחלוק אזי יש לומר את הדברים בלי טעם


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1778
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 588 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי מבקש אמת » 18 אוגוסט 2019, 21:25

אלימלך כתב:
18 אוגוסט 2019, 20:01
מבקש אמת כתב:
15 אוגוסט 2019, 23:21

סליחה על החריגה מהנושא הנדון, אבל כל המושג הזה "לצאת נגד" תמוה מאד בעיני. ממה נפשך, אם יש טיעונים תורניים או הגיוניים נגד דבריהם, הרי שיש לפרסם את הטיעונים הללו, והציבור יראה וישפוט. סתימת פיות היא דבר שעשו בברית המועצות, לא אצלנו.

כתבת בעצמך את הסיבה לכך שלפעמים אומרים בלי טעם בלי ראיות וכו'
מה פירוש יראה הציבור וישפוט? כלום עמי ארצות שלא בקיאים אפ' במסכת אחת לא בחלק אחד בשו"ע וכדומה, רבים מהם קוראים כל השקפה פסולה וכו' הם אלו שישפטו? וכמובן בד"כ הם חושבים את עצמם לחכמים גדולים כענין חכם כסיל בעיניו יותר וגו'
וכי לדוגמא האם אתה תחליט האם דברי הגריש"א נכונים ?
השפע חיים כותב בשו"ת אז נדברו ח"ג ס"ח שבמקום שבו יאמר טעם ויש חשש שיחשבו ה'חכמלוגים' שהם יכולים לחלוק אזי יש לומר את הדברים בלי טעם

בודאי שלא עמי הארץ, אבל מי שיודע ללמוד ולאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא בהחלט יכול ומצוה עליו לעיין בדברי הפוסקים ולנסות לבוא לכלל הכרעה. כלום לא זה מה שעשו ועושים כל עמלי התורה שבכל הדורות?
אם אני רואה הוראה מסויימת מהגריש"א או מכל פוסק אחר, אני בהחלט לא מקבל את הדברים כהלכה למשה מסיני, אלא רוצה לדעת מה מקורו ועל מה מבוססת הוראתו. כשאדע זאת אוכל לעיין בסוגיא ולראות האם יש דעות אחרות, והאם הפסק שלו הוא בתורת ודאי או ספק, מדאורייתא או מדרבנן, לכתחילה או לעיכובא, וכו'. הוראה של אדם גדול איננה ציווי של באבא, ואם היית שואל את הגריש"א בעצמו לא היה מבין בכלל מה הנידון כאן.

אמנם בעדת החסידים מקובל שמצייתים למוצא פי האדמו"ר ללא הרהורים מתוך אמונה שדבר ה' בפיו, אבל אצל שאינם חסידים (וכך היה מקובל בכל הדורות) נהוג לחקור ולדרוש בדברים. ואפילו אצל החסידים מדובר בענין קהילתי, בו כל קהילה מכפיפה עצמה להוראות האדמו"ר שלה, אבל אם מדובר בדעת אדמו"רים מחוץ לקהילה גם הם יעיינו ויבררו בענין, ולא יקבלו הדברים כמשה מפי הגבורה.


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 19 אוגוסט 2019, 09:44

אלימלך כתב:
18 אוגוסט 2019, 20:01
מה פירוש יראה הציבור וישפוט? כלום עמי ארצות שלא בקיאים אפ' במסכת אחת לא בחלק אחד בשו"ע וכדומה, רבים מהם קוראים כל השקפה פסולה וכו' הם אלו שישפטו?
ברור שלא. אבל מי בקיא ומי לא, על זה הציבור יכולים באמת לשפוט.
הבעייה מתחילה באמת באלה שמסלפים ולומדים לא נכון, והם יכולים להיות בקיאים אבל לעקם הכל על פי בקיאותם. נגדם באמת צריך לצאת עם עדות ולא עם סברא.
כלומר לומר לציבור, "אני ראיתי הרבה, ובכל הדורות הקודמים דבר זה היה מבוטל". מי שלא מקבל את זה מהזקנים ממנו. באמת אין לו תקנה.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יוספזון » 19 אוגוסט 2019, 15:53

מבקש אמת כתב:
15 אוגוסט 2019, 23:21
איש ווילנא כתב:
12 אוגוסט 2019, 16:54
ייעוץ תורני כתב:
12 אוגוסט 2019, 15:12
רבים וטובים ניסו כבר להוציא מכתבים נגדם מכל גדולי ישראל ונתקלו בשלילה מוחלטת.

סביר להניח שהיו כאלה שמיהרו לנסות להוציא מכתבים נגדם מגדולי ישראל
אבל מה שנמנעו יכול להיות לכך הרבה סיבות
ולא משום שנתנו לגיטמציה לדבריהם
ובפרט הסיבה הידועה כי לצאת נגד זה רק מגדיל אותם

[ותמיד יש את הבעיה הידועה איך לצאת נגד
דהיינו שלכתוב שהם אפיקורסים וכו' ואסור להתקרב אלייהם
זה לא נכון וזה לא מועיל
ולכתוב בצורה עדינה שהדעות שלהם הם דעות לא נכונות ולא מקובלות
זה רק מכניס לאנשים את הפולמוס לראש
ולכן הרבה פעמים כל זמן שהשפעתם על הציבור קלושה [בתקווה] עדיף לשתוק]
סליחה על החריגה מהנושא הנדון, אבל כל המושג הזה "לצאת נגד" תמוה מאד בעיני. ממה נפשך, אם יש טיעונים תורניים או הגיוניים נגד דבריהם, הרי שיש לפרסם את הטיעונים הללו, והציבור יראה וישפוט. אם אין טיעונים ראויים לשמם אלא סתם זה לא נראה לנו, מה יעזור "לצאת נגד". אפשר לצאת מכאן ועד מחר, כל עוד זה לא נתמך בטיעונים לוגיים או במקורות תורניים אין לזה שום משמעות, מלבד שפיכת כאבי הבטן האישיים ברשות הרבים. כשהיו מחלוקות בין גדולי ישראל, הם לא "יצאו נגד" הדעה החולקת בהפצת קול קורא בסגנון "דברי הגאון פלוני הם נגד מסורת תורתנו הקדושה" ושאר פטומי מילי בכיוון זה, אלא כתבו תשובה מנומקת היטב לבאר למה לדעתם מדובר בטעות. סתימת פיות היא דבר שעשו בברית המועצות, לא אצלנו.

אנחנו  כן בברית המועצות... אצלנו יש מושג של 'חוק' ואין לך רשות להרהר אחריה. לא כל דבר אנו אמורים 'להבין'...
דוגמא אחת מיני רבות. הרבנים שהתירו את הבחירות מעולם לא הסבירו את דעתם, אלא יצאו בהוראה חד משמעית 'חוב קדוש' ולא נתנו את ההחלטה בידי הציבור. ועד היום אנו שומעים על המושג 'ככל אשר יורוך', בלי  שום פקפוק (כמובן לא אצלנו).
וישנם הרבה תשובות שרבותינו בכוונה  תחילה לא גילוי את טעמם לרבים, (אאל"ט יש תשובה כזאת מהחת"ס לגבי חלב נכרים)...
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 794
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 19 אוגוסט 2019, 16:01

יוספזון כתב:
19 אוגוסט 2019, 15:53
אנחנו  כן בברית המועצות... אצלנו יש מושג של 'חוק' ואין לך רשות להרהר אחריה. לא כל דבר אנו אמורים 'להבין'...
דוגמא אחת מיני רבות. הרבנים שהתירו את הבחירות מעולם לא הסבירו את דעתם, אלא יצאו בהוראה חד משמעית 'חוב קדוש' ולא נתנו את ההחלטה בידי הציבור. ועד היום אנו שומעים על המושג 'ככל אשר יורוך', בלי  שום פקפוק (כמובן לא אצלנו).
וישנם הרבה תשובות שרבותינו בכוונה  תחילה לא גילוי את טעמם לרבים, (אאל"ט יש תשובה כזאת מהחת"ס לגבי חלב נכרים)...
 
חזרה למעלה

האם יש אייזה חילוק בין מה שנהגו כל ציבור יראי ד'
להצביע בבחירות בליטא ובפולין ובהונגריה ולהכניס נציגים משלנו [וגדולי הרבנים היו הולכים לשמש בעצמם כנציגים]
לבחירות כאן בא"י
[אגב טיעון כזה בנושא דומה טוען החזון איש במכתבו]


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יוספזון » 19 אוגוסט 2019, 16:03

איש ווילנא כתב:
19 אוגוסט 2019, 16:01
יוספזון כתב:
19 אוגוסט 2019, 15:53
אנחנו  כן בברית המועצות... אצלנו יש מושג של 'חוק' ואין לך רשות להרהר אחריה. לא כל דבר אנו אמורים 'להבין'...
דוגמא אחת מיני רבות. הרבנים שהתירו את הבחירות מעולם לא הסבירו את דעתם, אלא יצאו בהוראה חד משמעית 'חוב קדוש' ולא נתנו את ההחלטה בידי הציבור. ועד היום אנו שומעים על המושג 'ככל אשר יורוך', בלי  שום פקפוק (כמובן לא אצלנו).
וישנם הרבה תשובות שרבותינו בכוונה  תחילה לא גילוי את טעמם לרבים, (אאל"ט יש תשובה כזאת מהחת"ס לגבי חלב נכרים)...
 
חזרה למעלה

האם יש אייזה חילוק בין מה שנהגו כל ציבור יראי ד'
להצביע בבחירות בליטא ובפולין ובהונגריה ולהכניס נציגים משלנו [וגדולי הרבנים היו הולכים לשמש בעצמם כנציגים]
לבחירות כאן בא"י
[אגב טיעון כזה בנושא דומה טוען החזון איש במכתבו]
הבאתי את הדברים כדוגמא, לא רציתי להכנס לזה כאן, כדי לא לסטות מהאשכול, ואתה תופס את הטפל שמשמשת כאן לדוגמא בעלמא, ועל זה אתה עונה? יש לי מה להגיב וכבר כתבתי הרבה בפורום בנושא, אבל כדי לשמור על מהלך ושרשור האשכול, אתאפק כרגע. (נהגו כל ציבור יראי ד'?...)
 


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 240
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 19 אוגוסט 2019, 18:00

תפסיקו לקשקש גדולי ישראל השקפה טעמים הלכתיים.
כיום אין טעמים הלכתיים שימנעו הקרבה, ופשוט שזה נושא לא פשוט שחייב להתנהל בדיוק כהלכה.
הנושאים שהיוו מניעה או דיון הם שאלות הלכתיות עקרוניות ושאלות טכניות הלכתיות כמו בגדי כהן הדיוט מקום המזבח כהני חזקה טומאה בציבור.
לדעתי כיום אין שום מניעה הלכתית


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יוספזון » 19 אוגוסט 2019, 18:10

אמת מארץ תצמח כתב:
19 אוגוסט 2019, 18:00
תפסיקו לקשקש גדולי ישראל השקפה טעמים הלכתיים.
כיום אין טעמים הלכתיים שימנעו הקרבה, ופשוט שזה נושא לא פשוט שחייב להתנהל בדיוק כהלכה.
הנושאים שהיוו מניעה או דיון הם שאלות הלכתיות עקרוניות ושאלות טכניות הלכתיות כמו בגדי כהן הדיוט מקום המזבח כהני חזקה טומאה בציבור.
לדעתי כיום אין שום מניעה הלכתית
מה? רק לך מותר לקשקש? קצת שוויון לא יזיק.
'לדעתי אין שום מניעה'...
ולדעתי, יש ויש מניעה גדולה מאוד.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אח שלך | 0 אורחים