שאלה במראות הדמים דרך תמונה או וואצ'פ

נושאים שונים

פותח הנושא
אשרי משכיל אל דל
הודעות: 52
הצטרף: 29 יולי 2016, 00:22
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה במראות הדמים דרך תמונה או וואצ'פ

שליחה על ידי אשרי משכיל אל דל » 22 אוגוסט 2019, 23:53

אם כתבתי כנ"ל, סימן שעברתי עליו. שנית לא הזכרתי מה טען, רק מה יש לטעון ע"ד. ודו"ק בדברים הקצרים שכתבתי, כי חבל על הדיו לפרט שוב. שלישית, כנראה שכת"ר לא עבר על הספר, כי זו לא עיקר טענתו, אלא כאמור, גם עשה בדיקות אדמה מכל רחבי הארץ ובעיקר מצפת, ובדק יין השירוני, וכרכומים, ומימי בשר צלי ותלתן [וגם אנחנו לפני כ-30 שנה בערך, עשינו הבדיקות הללו ויצאו דברים לא כ"כ מוכרעים].
רק אכתוב בשתי מילים, כי החום האמור בלשון המקרא והראשונים הוא האדום, אבל בזה"ז מכנים את הברוי"ן כ"חום", אבל אותו שמתירים אותו אין בו אדמימות כפי שידוע לכל בעלי הוראה, ואכמ"ל, ויש חום שיסודו מן האדמימות וכנ"ל, והוא הטמא. והוא נתחלף לו.
ובמקום אחר השבתי על כל דבריו אחד לאחד.
שו"ר בשו"ת של הרב גדעון בן משה מירושלים ח"א סימן לז, שכתב תשובה ארוכה להשיב על כל דברי אשקך מיין. והן אמת ראיתי מה שהשיב לו במהדורה החדשה, מ"מ השבנו בס"ד במק"א ופרסמתי את הדברים באחד מהירוחנים החשובים (בכל זאת אני מעדיף להיות אנונימי). ואכמ"ל.

ערכים:


אב בבינה
הודעות: 141
הצטרף: 05 מרץ 2016, 22:23
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה במראות הדמים דרך תמונה או וואצ'פ

שליחה על ידי אב בבינה » 23 אוגוסט 2019, 00:04

אשרי משכיל אל דל כתב:
22 אוגוסט 2019, 23:53
אם כתבתי כנ"ל, סימן שעברתי עליו. שנית לא הזכרתי מה טען, רק מה יש לטעון ע"ד. ודו"ק בדברים הקצרים שכתבתי, כי חבל על הדיו לפרט שוב. שלישית, כנראה שכת"ר לא עבר על הספר, כי זו לא עיקר טענתו, אלא כאמור, גם עשה בדיקות אדמה מכל רחבי הארץ ובעיקר מצפת, ובדק יין השירוני, וכרכומים, ומימי בשר צלי ותלתן [וגם אנחנו לפני כ-30 שנה בערך, עשינו הבדיקות הללו ויצאו דברים לא כ"כ מוכרעים].
רק אכתוב בשתי מילים, כי החום האמור בלשון המקרא והראשונים הוא האדום, אבל בזה"ז מכנים את הברוי"ן כ"חום", אבל אותו שמתירים אותו אין בו אדמימות כפי שידוע לכל בעלי הוראה, ואכמ"ל, ויש חום שיסודו מן האדמימות וכנ"ל, והוא הטמא. והוא נתחלף לו.
ובמקום אחר השבתי על כל דבריו אחד לאחד.
שו"ר בשו"ת של הרב גדעון בן משה מירושלים ח"א סימן לז, שכתב תשובה ארוכה להשיב על כל דברי אשקך מיין. והן אמת ראיתי מה שהשיב לו במהדורה החדשה, מ"מ השבנו בס"ד במק"א ופרסמתי את הדברים באחד מהירוחנים החשובים (בכל זאת אני מעדיף להיות אנונימי). ואכמ"ל.
עברתי על הספר היטב, ואני רואה שאתה סתם דוחה את דבריו בקש עם ה"ואכמ"ל". למה לא להאריך? תברר דבריכם.
קודם כל מה שתולה בדברי השבט הלוי שיש ב' סוגי חומים, עיינתי שם, ולא ראיתי דברים כאלה כלל.
וספר אשקך מיין לא סמך בעיקר על בדיקות שעשה, אלא עיקר טענתו הוא, א' שמדברי הראשונים מבואר שלא מטהרים בזה"ז אלא ירוק ולבן ותו לא עד כדי כך שהביא אחד מהאחרונים בשו"ת יפה נוף שקדם להיעב"ץ הרבה שנים, שדן על ברוין וכתב מכיון שהוא לא לבן ולא ירוק אין להתירו, ועוד שהחום של היום ולא רק של המקרא הוא נכלל באדום בחז"ל, כמו הקארא על הלולב, או סתם סוסים, או פרה סומקא (נזיר לא), פרה אדומה, או אהינא סומקא, כו', שכולם ידועים ומוכרים לנו, ומכונה חום, ולכן העיקר כהאחרונים שאוסרים מראה חום (אגב יש הרבה יותר אחרונים שאוסרים מאלו שמתירים, אבל אכמ"ל...). וזה שאין חום רגיל נוטה לאדמימות הוא רק לפי הבנה שלנו היום שמונח לנו שחום הוא שם של גוון.

עכ"פ אשמח לראות מה שכתבתם, ואם אין רצונכם לגלות לכל, אז נא לשלוח לי בפרטי.

ואשר לדברי רבי גדעון בן משה, לא ראיתי את ספרו, אבל מה שהוא כתב בהסכמה לספר אשקך מיין דחוק מאוד, שכל ד' דברים שהראשונים כתבו שהוא צהוב, לכולם יש לו תירוץ למה באמת הם כתום, והיינו זהב, שעוה, אתרוג, וחלמון ביצה. זאת אומרת כל 4 דברים שידועים לנו שהם צהובים, מצא 4 דוחקים שהם באמת כתומים, וכל זה דלא כתוס' בסוכה לא: שכתב שחלמון ביצה הוא יאלה.
 


פותח הנושא
אשרי משכיל אל דל
הודעות: 52
הצטרף: 29 יולי 2016, 00:22
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה במראות הדמים דרך תמונה או וואצ'פ

שליחה על ידי אשרי משכיל אל דל » 23 אוגוסט 2019, 00:29

כנראה שלא ראיתם את התשובה של הרב גדעון בן משה בשו"ת "יורו משפטייך" ח"א וכפי שכתבתם.
בכל מקרה אשלח לכם אי"ה באישי.
וגם בנוגע לדעת האוסרים מול המתירים, אינני מכיר את כת"ר, אבל אצלי הבאתי רוב פוסקים המתירים. אצרף לכם אי"ה באישי.


אב בבינה
הודעות: 141
הצטרף: 05 מרץ 2016, 22:23
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה במראות הדמים דרך תמונה או וואצ'פ

שליחה על ידי אב בבינה » 25 אוגוסט 2019, 22:05

אשרי משכיל אל דל כתב:
23 אוגוסט 2019, 00:29
כנראה שלא ראיתם את התשובה של הרב גדעון בן משה בשו"ת "יורו משפטייך" ח"א וכפי שכתבתם.
בכל מקרה אשלח לכם אי"ה באישי.
וגם בנוגע לדעת האוסרים מול המתירים, אינני מכיר את כת"ר, אבל אצלי הבאתי רוב פוסקים המתירים. אצרף לכם אי"ה באישי.

נא לשלוח הדברים באישי כמו שכתבת.


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1504
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 674 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה במראות הדמים דרך תמונה או וואצ'פ

שליחה על ידי בן של רב » 26 אוגוסט 2019, 00:29

לגבי ה'מסורת' שהזכירו על צבעים:
כמדומני שבשום מקום בפוסקים לא כתוב שיש כזה דבר 'מסורת'.

(בציניות:
אולי גם עצם זה שיש דבר שנקרא 'מסורת' - נמסר בחשאי ב'מסורת'?...)

רבי שבח רוזנבלט למשל מכחיש מכל וכל את כל המושג 'מסורת',
והוא אומר בפה מלא שהכל ענין של ידיעת הסוגיות עם דברי הפוסקים נטו.
וכמובן גם הרבה שימוש ונסיון ומומחיות בהבחנה, ופשוט.


פותח הנושא
אשרי משכיל אל דל
הודעות: 52
הצטרף: 29 יולי 2016, 00:22
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה במראות הדמים דרך תמונה או וואצ'פ

שליחה על ידי אשרי משכיל אל דל » 26 אוגוסט 2019, 01:29

מעל במה זו, ברשותך
אחרי התייעצות עם אחד מחברי הפורום היותר פעילים כאן, אני מעדיף שלא לשלוח. ומסתפק במה שהפנתי אתכם לתשובת הרב גדעון בן משה בשו"ת הנ"ל,
אם כי לא ראיתי שהשיב שם על כל הטענות, אבל אני בתשובתי (יש אמונה!) השבתי בזה. ואכמ"ל.
[אגב, יעויין בהסכמות של הספר הנ"ל שעוד כמה רבנים העירו לו על כך, שאין להסתמך על הבדיקות שנערוך אנחנו בעצמינו].
ובהקשר לשו"ת יפה נוף מזיא, שהיה מתקופת הרמ"א, זה ידוע שהוא אוסר, אבל רוב הפוסקים חולקים בזה, ולא איכפת לנו בדיוק השנים, כי גדולי ישראל שהיו אחריו, והיו מפורסמים יותר בדורם, התירו הברוי"ן.

אם ירצו אעלה לכאן רשימת המתירים שהיא יותר גדולה מן האוסרים, כפי שהבטחתי.

בכל הכבוד הראוי, ובתקוה להבנה שאין כאן כל התחמקות אלא מפני סיבות אישיות.


פותח הנושא
אשרי משכיל אל דל
הודעות: 52
הצטרף: 29 יולי 2016, 00:22
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה במראות הדמים דרך תמונה או וואצ'פ

שליחה על ידי אשרי משכיל אל דל » 26 אוגוסט 2019, 01:41

להלן מתוך מה שעברתי על הכת"י מלמעלה, יתכן ולא הזכרתי את כולם לכאן ולכאן, אבל אפשר לראות אינדקציה כללית (אשמח שתציינו עוד שלא הזכרתי):

המתירים מראה הברוי"ן (כמובן לא התירו באופן שניכרת בו אדמימות, וכנזכר למעלה בהרחבה)
יעב"ץ בח"א סימן מד, סדרי טהרה, ערוך השלחן, תשובה מאהבה, חכמת בצלאל, מלבושי טהרה, מהרי"ץ דושינצקי, לבושי מרדכי, מרן החיד"א בשיו"ב, גליון מהרש"א, בדי השלחן, טהרת ישראל שו"ת שמלת בנימין, החכמת אדם (כלל קיא), בפתחי תשובה, עיקרי הד"ט, מנחת פתים, חיים וברכה (ורשה תרסג הלכות אתרוג מערכת ש אות שב), תורת הניקור להגר"ש מאלין (דף נח), החזון איש (קריינא דאיגרתא סימן שצב, ואורחות רבינו ח"ד עמוד מא), דרך אמונה להגרח"ק (אגרות וכתבים פ"ל אות יא עמוד צט), מראה כהן (עמוד קצ), הגרב"ץ אבא שאול (כן העידו בשמו כמה מתלמידיו), משנת יעקב רוזנטל ח"ג (עמוד נט), דרכי טהרה להגר"מ אליהו (עמוד ל), שו"ת וישב אברהם כלפון, ציץ אליעזר ח"ו סימן כב, שו"ת חיי נפש חיו"ד סימן רפט, תשובות והנהגות ח"א סימן תקח, הגר"י פישר כ"כ משמו בשו"ת ינון שמו סימן א, אגרות משה ח"ב חיו"ד (סימן עח. וכ"כ בח"ג סימן נח ענף ו, ולא החמיר אלא בכהה ביותר, כמ"ש בהרחבה), באר משה שטערן ח"ג סימן קכד, חק וזמן, מנחת שלמה להגרש"ז ח"ב סימן עג אות ב, פתחי טהרה פארסט פ"ו ענף ד), ועוד.

המטמאים רק בהפסק טהרה
מי יהודה אלטמן, פני מבים, מהר"י אלחנן ספקטור, מהר"מ אריק, קב חיים, חוט שני עמוד פח, שיעורי שבט הלוי עמוד צה,

המפקפקים בהיתר מחמת דין דיהה דשחור (וחלק לא אסרו בפירוש):
יפה נוף, פרדס רמונים, ראש אפרים, פרי דעה, כרם שלמה, בית שלמה, לחם ושמלה, עצי לבונה, בית מאיר, מאורי אור,


סופר המלך
הודעות: 96
הצטרף: 24 מרץ 2019, 01:21
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה במראות הדמים דרך תמונה או וואצ'פ

שליחה על ידי סופר המלך » 26 אוגוסט 2019, 02:08

אם אינך מעלה, נשמח לשמוע תשובות לקושיות.
גם תסביר מדוע אין צריך לחוש על הבדיקות של מימי אדמה אפילו לא לחומרא.


אב בבינה
הודעות: 141
הצטרף: 05 מרץ 2016, 22:23
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה במראות הדמים דרך תמונה או וואצ'פ

שליחה על ידי אב בבינה » 26 אוגוסט 2019, 08:09

א- לא ראיתי ספר "יורו משפתיך", ואינו באוצר החכמה, לכך אי אפשר לי לדון בדבריו, אבל כן ראיתי דבריו בהסכמה לספר אשקך מיין, ודבריו רחוקים.

ודבריכם שתלית בשם השבט הלוי כאילו יש ב' סוגי חום, ג"כ רחוק, ועוד לא טרחת להסביר הדברים.

ב- כמו שכבר כתבתי, אין ה"אשקך מיין" טוען שהוא בקי בחמשה מיני דמים ע"פ הבדיקות שעשה, אלא עיקר דבריו הוא שכל הראשונים לא התירו אלא ירוק ולבן, והחמירו בכל שאר המראות משום שאנחנו לא בקיאים בחמשה מיני דמים. ועיקר דבריו הוא להוכיח שאנחנו משועבדים לדברי הראשונים והשו"ע. רק הוסיף שמלבד מה שיש שעוברים על דברי הראשונים ומתירים עוד דברים חוץ מן הירוק והלבן,  הוסיף שגם ע"פ הבדיקות שלו מסתבר מאוד שמלבד מה שעוברים על דברי הראשונים, יש באמת צד רציני שמדובר גם באחד מחמשה מיני דמים, וממילא עוברים על דיני דאורייתא. הוא לא מחדש שום קולא על פי הבקיאית שלו, אדרבה, הוא רק מצדד להחמיר לחוש לבדיקות שלנו. ובכל התורה כולה הכלל הידוע של אין אנו בקיאים הוא תמיד סיבה דווקא להחמיר, ולא להקל. מכל מקום  אין עיקר הנידון אם חום הוא מימי אדמה, אלא הנידון הוא אם ע"פ הראשונים והשו"ע אפשר להתיר  התירו לבן והירוק אפשר להקל בזה.

ג- החשיבות שיש בדברי היפה נוף אינו משום שהוא עוד אחרון שלא אוחז כהיעב"ץ, אלא הענין הוא  שעד לתקופת היעב"ץ לא דנו במראה חום, על אף שהוא המראה השכיח ביותר, ע"כ היה פשוט להם כאיזה צד, ורואים מדבריו כמה פשוט לו שאם אינו לא לבן ולא ירוק פשיטא שמטמאין אותה.

ד- כשכתבתי שרוב האחרונים חולקים על היעב"ץ, לא התכוונתי להכניס תוך הרשימה כל פוסקי דורינו, אלא לרוב האחרונים שדנו בנושא בחיבורים הידועים על שו"ע יורה דעה [היינו הבית מאיר, ראש אפרים, לחם ושמלה, פרדס רימונים, עצי לבונה, תשורת שי, פרי דעה, דעת תורה, דרכי תשובה כו' כו' כו']. ייתכן מאוד שיש יותר אחרונים שמקילים, ובאמת אינני בקי בספרים. וכן אין לי כח לבדוק אחרי כל הרשימה שהבאתם, אבל כל אלו שציטטת כאילו הם מחמירים רק בהפסק טהרה, כמדומה שכמעט כולם מחמירים בכל בדיקה, ורק מקילים בכתם, שהוא הרבה יותר קל. וזה ללמד על הכלל יצא. וכמובן שאם כבר מצטרפים אחרונים אלו כו'.

ה- עכ"פ הנידון לא תלוי מהו דעת רוב האחרונים, אלא הענין הוא שיש מערכה מול מערכה של אחרונים שדנים בנושא, והנידון הוא דין דאורייתא שמחמרים בספק, ובאמת הרבה מהאחרונים נטו להחמיר, אי לכך לא הבנתי למה אתה רואה בבעל האשקך מיין כאילו הוא בא לסתור דברי תורה ע"י בדיקותיו, אם באמת סך הכל הוא רק מכריע כדעת רבים מהאחרונים.

--- הוספה --- 

אחרי שכתבתי כל זה, מצאתי אחד שבאמת  מונה דברי הפוסקים, זה נגד זה, עי"ש, ולדבריו רוב האחרונים החמירו בזה.

הפוסקים בענין חום.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים