חידושי הר"י מיגאש שבועות מי יודע מנין מקורו

למדן חסידי

משתמש רגיל
כידוע אחד מספרי הראשונים על מסכת שבועות, הוא הספר "חי' הר"י מיגאש".
הספר הוא מיוחד במינו שראשון כל כך קדמון ידבר בכזה אריכות ויכנס לכל כך הרבה פרטים!
שזה נותן נקודה לחשוב אולי זה באמת לא כ"כ מקורי, ולא מתחת יד הר"י מיגאש יצא.
ועוד שאין כמעט אחרון מאחר דור הטור והבית יוסף שנראה שהיה להם ספר זה, ולכן רצוני לדעת באיזה עת הוא נתגלה.
אם כי וודאי שלכל מה שמובא בראשונים, אם בטור או בר"מ ומ"מ. בשם הר"י מיגאש, הוא מובא שם בשלימות, ואריכות גדול, מיהו כמעט אף פעם לא בלשון המעותק בטור וכדו' אלא בשינוי לשון.
אשמח מאד אם אחד יאיר עיני מהיכן מקורו, ומתי נתגלה, ואם יצא מתחת יד הר"י מיגאש.
 
A

Anonymous

Guest
למדן חסידי אמר:
כידוע אחד מספרי הראשונים על מסכת שבועות, הוא הספר "חי' הר"י מיגאש".
הספר הוא מיוחד במינו שראשון כל כך קדמון ידבר בכזה אריכות ויכנס לכל כך הרבה פרטים!
שזה נותן נקודה לחשוב אולי זה באמת לא כ"כ מקורי, ולא מתחת יד הר"י מיגאש יצא.
ועוד שאין כמעט אחרון מאחר דור הטור והבית יוסף שנראה שהיה להם ספר זה, ולכן רצוני לדעת באיזה עת הוא נתגלה.
אם כי וודאי שלכל מה שמובא בראשונים, אם בטור או בר"מ ומ"מ. בשם הר"י מיגאש, הוא מובא שם בשלימות, ואריכות גדול, מיהו כמעט אף פעם לא בלשון המעותק בטור וכדו' אלא בשינוי לשון.
אשמח מאד אם אחד יאיר עיני מהיכן מקורו, ומתי נתגלה, ואם יצא מתחת יד הר"י מיגאש.
יותר מר"י מיגש על בבא בתרא?

 
 

למדן חסידי

משתמש רגיל
פותח הנושא
לא יודע אם יותר מעל בבא תרא.
אבל על הכל השאלה שלי.
וכן יש הרבה פעמים שהטור והב"י והמ"מ אינם מביאים ששיטתו כרי"ף וההרמב"ם, כפי שמובא בחי' לשבועות, אף שיש פעמים שכן מביאים, ויתכן שזה מראה שדבר זה לא אמורו הר"י מיגאש רק אחד אחר...
 
A

Anonymous

Guest
אז בטח שזה רי מיגא"ש אין ספק.
ככלל אתה יכול לסמוך בעיניים עצומות על הגרמ"ש שפירא זצ"ל המדקדק הגדול בראשונים.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
הרבה פעמים זה מגביל לדברי הראשונים שמצטטים את הר"י מיגאש [הרמב"ן ותלמידיו] וזה הראיה הכי גדולה שיש

בקשר לבית יוסף. הבית יוסף לא מצטט את הר"י מיגאש מתוך חידושיו
אלא מתוך דברי הראשונים שהביאוהו כך שלא ניתן להביא מזה ראיה
 

למדן חסידי

משתמש רגיל
פותח הנושא
היום ראיתי בהקדמה לספר קובץ מפרשים על מסכת שבועות שחי' הר"י מיגאש על שבועות נלקט  ע"י חבר ת"ח ...!
וכאן אני שואל מהיכן נלקט כ"כ הרבה דברים שיש מהן שלא מצינו בראשונים אחרים, וכן על ספר ליקוט כגון ליקוטי רע"א רואים שהוא מולקט איך שהוא מתחיל ואיך שהוא מסיים וכאן הכל נראה כמו איזה ראשון שכתבו מסודר, וזה נראה שחוץ מליקוט זה גם עבר עריכה לשונית ופרשנות על פי שיטת הר"י מיגאש!!!,
ואם אני צודק הדבר מזעזע! שהרי הספר נתקבל כראשון גמור,
אשמח במי שיכול לאיר את עיני מי הוא המלקט ובאיזה אופן... 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
למדן חסידי אמר:
היום ראיתי בהקדמה לספר קובץ מפרשים על מסכת שבועות שחי' הר"י מיגאש על שבועות נלקט  ע"י חבר ת"ח ...!
וכאן אני שואל מהיכן נלקט כ"כ הרבה דברים שיש מהן שלא מצינו בראשונים אחרים, וכן על ספר ליקוט כגון ליקוטי רע"א רואים שהוא מולקט איך שהוא מתחיל ואיך שהוא מסיים וכאן הכל נראה כמו איזה ראשון שכתבו מסודר, וזה נראה שחוץ מליקוט זה גם עבר עריכה לשונית ופרשנות על פי שיטת הר"י מיגאש!!!,
ואם אני צודק הדבר מזעזע! שהרי הספר נתקבל כראשון גמור,
אשמח במי שיכול לאיר את עיני מי הוא המלקט ובאיזה אופן... 

לא יודע אייזה מהדורה אתה מדבר
אני מחזיק כרגע ביד את חידושי הר"י מיגאש על שבועות שהוציא הגרמ"ש שפירא
וכותב שם שנערך על פי כתב יד מתחילתו ועד סופו

ושוב נזכרתי שהספר חי' הר"י מיגאש לא יצא לראשונה בימינו
אלא יצא כבר לפני הרבה שנים [לא זוכר את התקופה. אבדוק בקרוב]
 

למדן חסידי

משתמש רגיל
פותח הנושא
איש ווילנא אמר:
למדן חסידי אמר:
היום ראיתי בהקדמה לספר קובץ מפרשים על מסכת שבועות שחי' הר"י מיגאש על שבועות נלקט  ע"י חבר ת"ח ...!
וכאן אני שואל מהיכן נלקט כ"כ הרבה דברים שיש מהן שלא מצינו בראשונים אחרים, וכן על ספר ליקוט כגון ליקוטי רע"א רואים שהוא מולקט איך שהוא מתחיל ואיך שהוא מסיים וכאן הכל נראה כמו איזה ראשון שכתבו מסודר, וזה נראה שחוץ מליקוט זה גם עבר עריכה לשונית ופרשנות על פי שיטת הר"י מיגאש!!!,
ואם אני צודק הדבר מזעזע! שהרי הספר נתקבל כראשון גמור,
אשמח במי שיכול לאיר את עיני מי הוא המלקט ובאיזה אופן... 

לא יודע אייזה מהדורה אתה מדבר
אני מחזיק כרגע ביד את חידושי הר"י מיגאש על שבועות שהוציא הגרמ"ש שפירא
וכותב שם שנערך על פי כתב יד מתחילתו ועד סופו

ושוב נזכרתי שהספר חי' הר"י מיגאש לא יצא לראשונה בימינו
אלא יצא כבר לפני הרבה שנים [לא זוכר את התקופה. אבדוק בקרוב]

יש לי מהודרה שיצא משהו כמו בתשמ"ה, ובקובץ מפרשים שהוא מילה במילה כמו שם כתוב בהקדמה כנ"ל
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
חי' הר"י מיגאש על שבועות מודפסים במלואם כבר מאות בשנים, וחוזרים ונדפסים מידי דור ודור מאז ועד הלום.

אחת המהודרות המפורסמות הוא דפוס פראג תקפ"ו, בחיי החת"ס, שצירף לזה כמה תשובות שלו
 

למדן חסידי

משתמש רגיל
פותח הנושא
היום ראיתי בשם הגדולים לחיד"א, במערכת גדולים אות י [קמו] ערך רבינו יוסף הלוי ן' מיגאש.
וז"ל רבינו יוסף הלוי ן' מיגאש פירש כמה מסכתות ונדפסו חידושיו לבתרא ושבועות והרבה להשיב שו"ת ומהם הביא רבינו בצלאל בשיטותיו.
 

למדן חסידי

משתמש רגיל
פותח הנושא
רק רציתי לברר אם הגרמ"ש שפירא חיבר רק על ב"ב או גם על שבועות?
ב. אם המהודרה הנפוצה הוא ללא תוספות או עם תוספות [הגרמ"ש על ב"ב הסגיר בסוגרים את התוספות ובשבועות במהדורה הנפוצה אין את הסוגרים.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
למדן חסידי אמר:
רק רציתי לברר אם הגרמ"ש שפירא חיבר רק על ב"ב או גם על שבועות?
ב. אם המהודרה הנפוצה הוא ללא תוספות או עם תוספות [הגרמ"ש על ב"ב הסגיר בסוגרים את התוספות ובשבועות במהדורה הנפוצה אין את הסוגרים.

הגרמ"ש חיבר גם על שבועות

עם שלוש קטעים שהוסיף על המהדורות הקודמות
שלקוחים מכתב יד שהיה לפניו
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
אין שום חידוש ושום תוספת בחי' הר"י מיגאש שהוציא לאור רמ"ש שפירא על מס' שבועות [רק על ב"ק וב"מ זה ליקוטים שלו, ובב"ב יש קטעים מלוקטים מעבר לנדפס העתיק], זה אותו חי' הר"י מיגאש המודפסים מזה מאות שנים כאמור.
גם שלושת הקטעים שנוספו במהדורת רמ"ש מכת"י, על המהדורא הראשונה, כבר נדפסו במהדורות קודמות.

וכל הדיון כאן מעלה גיחוך רב
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
השלוש קטעים נדפסו לפני הגרמ"ש בגנזי ירושלים על ידי הגרש"א ורטהיימר. כך כותב הגרמ"ש
אני מבין שזה לא מהדורה נוספת אלא רק פרסמו את הקטעים האלו
 

העבד הירושלמי

משתמש רגיל
לא יודע אייזה מהדורה אתה מדבר
אני מחזיק כרגע ביד את חידושי הר"י מיגאש על שבועות שהוציא הגרמ"ש שפירא
וכותב שם שנערך על פי כתב יד מתחילתו ועד סופו

ושוב נזכרתי שהספר חי' הר"י מיגאש לא יצא לראשונה בימינו
אלא יצא כבר לפני הרבה שנים [לא זוכר את התקופה. אבדוק בקרוב]
החידושי הר"י מיגאש של הרמ"ש שפירא זצ"ל הודפס ע"י מכון אורייתא והעומד בראשו הגה"ח רמ"מ גערליץ זצ"ל, בכל סר שהדפיס נהג לצרף מבוא נכבד, וכמדומני שכך גם בספר זה, עיי"ש...
 

אריאל

משתמש ותיק
כידוע אחד מספרי הראשונים על מסכת שבועות, הוא הספר "חי' הר"י מיגאש".
הספר הוא מיוחד במינו שראשון כל כך קדמון ידבר בכזה אריכות ויכנס לכל כך הרבה פרטים!
שזה נותן נקודה לחשוב אולי זה באמת לא כ"כ מקורי, ולא מתחת יד הר"י מיגאש יצא.
ועוד שאין כמעט אחרון מאחר דור הטור והבית יוסף שנראה שהיה להם ספר זה, ולכן רצוני לדעת באיזה עת הוא נתגלה.
אם כי וודאי שלכל מה שמובא בראשונים, אם בטור או בר"מ ומ"מ. בשם הר"י מיגאש, הוא מובא שם בשלימות, ואריכות גדול, מיהו כמעט אף פעם לא בלשון המעותק בטור וכדו' אלא בשינוי לשון.
אשמח מאד אם אחד יאיר עיני מהיכן מקורו, ומתי נתגלה, ואם יצא מתחת יד הר"י מיגאש.
כך סיכמתי פעם מתוך שיעור של הרב מאיר ליכטנשטיין:
המאירי כותב שנכתב על כל הש"ס [ובמה שבידינו מוזכרים פירושים לעוד 7 מסכתות), אבל לפנינו שרד רק על ב"ב ושבועות, ומספר קטעים נוספים (כמו כתובות).
הפירוש מצוטט רבות בשטמ"ק, אבל יש הבדלים ענקיים בין הדפוס לבין מה שבשטמ"ק, עד שמעריכים שמדובר בשתי מהדורות שכתב או בסיכומים של שני תלמידים. קטעים נוספים מובאים בספר הנר לר"ז אגמאתי (חי במרוקו בתקופת הרמב"ם). רבי משה שמואל שפירא אסף את כל המובאות לסדרת ספרים, בתוספת הערות. לימים מצאו ברוסיה כת"י שרחב יותר משניהם [יצא במהד' אורייתא], והשערת החוקרים היא שהחיבור היה רחב מאוד והמעתיקים קיצרו אותו, ניסחו בלשון יותר קצרה או שהעתיקו רק את מה שהיה נראה בעיניים כחידוש.
 
חלק עליון תַחתִית