מקורות קדומים לאווירת האלול


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקורות קדומים לאווירת האלול

שליחה על ידי יהודה1 » 03 ספטמבר 2019, 20:42

מבקש אמת כתב:
03 ספטמבר 2019, 20:37
בבא קמא כתב:
03 ספטמבר 2019, 20:25
מבקש אמת כתב:
03 ספטמבר 2019, 19:51

תקרא לזה איך שאתה רוצה, בפועל כמה אנשים חיים עם הרגשה כזו?

(לא מדברים על הרגשה כזו, לא כותבים על הרגשה כזו, אלא חיים בהרגשה כזו)
ולכן מה? לכן פטורים מזה? אנחנו נדבר על זה כמה שיותר כדי שגם אנחנו נגיע לזה, וכמובן שיש בזה דרגות אין קץ.
רק כדאי לוודא שהדיבורים יביאו אותנו למדרגה זו, ולא שיהיו במקומה.

ידוע בשם החסידים שאומרים "האמנתי כי אדבר" על ידי דיבורים באמונה זוכים לה. כמובן, אדם צריך תמיד לבדוק את עצמו,אין בכלל הו"א אחרת. 
 

ערכים:


פותח הנושא
תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 494
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 198 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקורות קדומים לאווירת האלול

שליחה על ידי תיובתא » 03 ספטמבר 2019, 21:07

מוחל וסולח כתב:
03 ספטמבר 2019, 13:32
תיובתא כתב:
27 אוגוסט 2018, 20:04
מהו המקור הקדום ביותר הידוע לאווירת האלול (חרדת הדין, פלצות וכדו') הנהוגה. אם אפשר נא לא להביא מקורות לכך שאלול הוא יום הדין וממילא יש להיחרד, אלא מקורות ישירים הנודעים לאווירה שקדמה ליום הדין.
תודה רבה למסייעים.


לאיזו 'אוירת האלול' כוונתך?
לבעלי בתים מהדור הישן?
לאווירת האלול בעולם הישיבות הליטאיות?
לאוירת האלול בעולם התורה הספרדי האותנטי?

שיטת הישיבות הליטאיות היא אמנם פלצות. (ועל אוירה זו אמנם ביקשת מקורות)
אני מכיר עוד סגנונות של אוירת אלול.
כאשר ההבדל בגישות, נובע מהסתכלות שונה על היסוד של הימים הנוראים.

וממילא - במענה לשאלתך - המקורות מגוונים.
אשמח לשמוע על שינויים מהותיים בין העדות והקבוצות שהזכרת, ככל שידוע לי השינויים הם רק בניואנסים ולא בעיקר (החסידות אני יודע שיש לה קו שונה בעניין).
מכ"מ כבר הביאו כאן זוהר, וככל שידוע לי הוא לא היה חניך וולוז'ין או פורת יוסף...

 


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 892
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקורות קדומים לאווירת האלול

שליחה על ידי במבי » 03 ספטמבר 2019, 21:23

בפרשת השבוע (שופטים) כתוב וְאָמַ֤ר אֲלֵהֶם֙ שְׁמַ֣ע יִשְׂרָאֵ֔ל אַתֶּ֨ם קְרֵבִ֥ים הַיּ֛וֹם לַמִּלְחָמָ֖ה עַל־אֹיְבֵיכֶ֑ם אַל־יֵרַ֣ךְ לְבַבְכֶ֗ם אַל־תִּֽירְא֧וּ וְאַֽל־תַּחְפְּז֛וּ וְאַל־תַּֽעַרְצ֖וּ מִפְּנֵיהֶֽם׃

וכותב רש"י  אל ירך לבבכם. מצהלת סוסים: אל תיראו. מהגפת התריסין: ואל תחפזו. מקול הקרנות: ואל תערצו. מקול הצוחה: 

ומשמע שהקרן גורמת לאדם להיחפז ואולי תוקעים בקרן  כבר מריש אלול כדי שנחפז לחזור בתשובה.


תנא-קמא
משתמש ותיק
הודעות: 322
הצטרף: 14 יוני 2019, 11:23
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקורות קדומים לאווירת האלול

שליחה על ידי תנא-קמא » 03 ספטמבר 2019, 22:06

אלול!! ליטאי הלך ברחוב רועד מפחד כיאה לחודש אלול לעומתו הלך החסיד בפנים שמחות חודש הרחמים והסליחות. הליטאי שאל את החסיד איך אתה יכול לשמוח עוד יומיים משפט...? "כן" עונה החסיד "אבל אבא שלי השופט!".


בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 251
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מקורות קדומים לאווירת האלול

שליחה על ידי בבא קמא » 04 ספטמבר 2019, 13:41

תנא-קמא כתב:
03 ספטמבר 2019, 22:06
אלול!! ליטאי הלך ברחוב רועד מפחד כיאה לחודש אלול לעומתו הלך החסיד בפנים שמחות חודש הרחמים והסליחות. הליטאי שאל את החסיד איך אתה יכול לשמוח עוד יומיים משפט...? "כן" עונה החסיד "אבל אבא שלי השופט!".
אם כל השנה אתה זוכר שהוא אבא שלך אז גם במשפט הוא אבא, אבל אם רק עכשיו אתה נזכר שהוא אבא שלך..
 


יוספי
הודעות: 77
הצטרף: 21 ינואר 2019, 23:00
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקורות קדומים לאווירת האלול

שליחה על ידי יוספי » 04 ספטמבר 2019, 13:49

בבא קמא כתב:
04 ספטמבר 2019, 13:41
תנא-קמא כתב:
03 ספטמבר 2019, 22:06
אלול!! ליטאי הלך ברחוב רועד מפחד כיאה לחודש אלול לעומתו הלך החסיד בפנים שמחות חודש הרחמים והסליחות. הליטאי שאל את החסיד איך אתה יכול לשמוח עוד יומיים משפט...? "כן" עונה החסיד "אבל אבא שלי השופט!".
אם כל השנה אתה זוכר שהוא אבא שלך אז גם במשפט הוא אבא, אבל אם רק עכשיו אתה נזכר שהוא אבא שלך.. הוא גם כן אבא
(כמובן שלהיזכר פירושו להיזכר).


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 252
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 119 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקורות קדומים לאווירת האלול

שליחה על ידי אסף » 04 ספטמבר 2019, 14:16

תנא-קמא כתב:
03 ספטמבר 2019, 22:06
אלול!! ליטאי הלך ברחוב רועד מפחד כיאה לחודש אלול לעומתו הלך החסיד בפנים שמחות חודש הרחמים והסליחות. הליטאי שאל את החסיד איך אתה יכול לשמוח עוד יומיים משפט...? "כן" עונה החסיד "אבל אבא שלי השופט!".

לאבא יש ציפיות מבנו.
אם הבן מאכזב אותו, מעבר לכאב של העונש שהאב העמיד, עומדת תחושת החמצה נוראה ובושה שאוכלת בכל פה ממי שבסיבתו בא הבן לעולם והשתמשו בכליו להבלים במקום לקנות חיי עולם.
קשה במצב כזה להיות עליז.

ואעפ"כ - בטוחים שיעשה להם נס.


לבי במערב
הודעות: 73
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקורות קדומים לאווירת האלול

שליחה על ידי לבי במערב » 04 ספטמבר 2019, 14:30

במבי כתב:
03 ספטמבר 2019, 21:23
 . . שהקרן גורמת לאדם להיחפז ואולי תוקעים בקרן כבר מריש אלול כדי שנחפז לחזור בתשובה.
ראה גם רש"י עמוס ג, ו: "אם יתקע שופר. שהצופה רואה גייסות באים בעיר ותוקע בשופר להזהיר את העם . . " (יעו"ש בהמשך דבריו).

ובאמת, זהו (לכמה פוסקים) טעם התקנה דתק"ש בחודש אלול:
כתב הרא"ש (סוף מס' ר"ה): " . . התקינו חכמים שיהו תוקעין שופר בראש חדש אלול בכל שנה ושנה כדי להזהיר את ישראל שישובו בתשובה שנאמר אם יתקע שופר בעיר וגו' וכדי לערבב את השטן שלא להשטין על ישראל ע"כ וכן נהגו באשכנז לתקוע כל חדש אלול בקר וערב אחר התפלה" (וכ"כ בר"ן (על הרי"ף) סוף מס' ר"ה (מצו"ב). ראבי"ה ח"ב מס' ר"ה סי' תקמב. ס' המנהיג בסוף הל' ר"ה (סי' כד). ראב"ן סו"ס סא. מרדכי ריש מס' ר"ה).
והעתיק דבריו בנו, הר"י בעל הטורים (טור או"ח ר"ס תקפא): " . . התקינו חז"ל שיהו תוקעין בר"ח אלול בכל שנה ושנה וכל החדש כדי להזהיר ישראל שיעשו תשובה שנאמר (עמוס ג, ו) "אם יתקע שופר בעיר וגו'", וכדי לערבב השטן. וכן נוהגין באשכנז לתקוע בכל בוקר וערב אחר התפילה" (ועי' בב"י, ב"ח ופרישה שם).
ר''ן על הרי''ף סוף מסכת ר''ה.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 219
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 123 פעמים
קיבל תודה: 105 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקורות קדומים לאווירת האלול

שליחה על ידי נפתולי » 04 ספטמבר 2019, 14:31

אסף כתב:
04 ספטמבר 2019, 14:16

קשה במצב כזה להיות עליז.
למרות כל הפחד והרעדה מיום הדין, עדיין נשארה המצוה של השמחה בחג.
ולא זו בלבד, אלא שעל ראש השנה נאמר הפסוק כי חדות ה' היא מעוזכם כידוע.
ועל זה אמרו וגילו ברעדה


לבי במערב
הודעות: 73
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקורות קדומים לאווירת האלול

שליחה על ידי לבי במערב » 04 ספטמבר 2019, 14:47

אסף כתב:
04 ספטמבר 2019, 14:16
. . אם הבן מאכזב אותו, מעבר לכאב של העונש שהאב העמיד, עומדת תחושת החמצה נוראה ובושה שאוכלת בכל פה ממי שבסיבתו בא הבן לעולם והשתמשו בכליו להבלים במקום לקנות חיי עולם. קשה במצב כזה להיות עליז . . 


ראשית, הכל תלוי בשאלה על מה להניח את הדגש.
ולעצם הענין, אכן יש כאן "תחושת החמצה נוראה ובושה שאוכלת בכל פה"; אך יחד עם זאת, בזכרנו, כי בסופו של דבר - ה'שופט', "מלכנו", הוא 'גם' "אבינו" (וזה עוד לפני שהוא "מלכנו"!), ואין מטרתו להענישנו ח"ו, כ"א אדרבא - שיהא לנו כל טוב בגשמיות וברוחניות, ו"טבע הטוב להיטיב", ו"מפי עליון לא תצא" גו', אזי 'נתקפים' (אינסטנקטיבית) בשמחה עצומה על הזכי' בה זכינו: "אשרינו מה טוב חלקנו, ומה נעים גורלנו, ומה יפה ירושתנו" - (אמנם, לצערנו, חטאנו ופשענו, אך עם זאת) ניתנת לנו האפשרות לשוב בתשובה ולתקן את כל מעשינו אשר לא טובים המה, ועי"ז - אנחנו, הקטנים שבקטנים, קרוצי חומר, שמעפר יסודם וסופם לעפר - יכולים לגרום נחת-רוח עצומה לגדול שבגדולים, רבון כל העולמים, השם יתברך ויתעלה!
האם לא 'שווה' רק בשביל זה לפצוח בריקוד נלהב?
והזמן הכי מסוגל לתשובה זו הוא - בחודש אלול, שבו ה"מלך", אבינו שבשמים, מתקרב אלינו, ויוצא ל"שדה", ע"מ שנוכל לשוב בתשובה באמת!
רק על זה ראוי לצאת בריקוד - המלך הוא אבינו, ואוהב אותנו, ולא יחפוץ "במות הרשע כי אם בשוב רשע מדרכו וחי'" - ולכן, כדי להקל עלינו את החזרה בתשובה, הוא יוצא אלינו, ל"שדה", כדי שנתקרב אליו!
מאן-דהו שמע פעם על מלך שיוצא לקראת נתיניו, ומבקש מהם: אתן לכם הכל, כל טוב גשמי ורוחני, רק תחזרו בתשובה; ולא זו בלבד, אלא שאני יוצא אליכם, לעזור לכם ולעודד אתכם בחזרה בתשובה?!
- גם אם מלך בו"ד הי' מבטיח כאלה דברים, הרי אין ביכלתו לתת "כל טוב גשמי ורוחני", היכולות שלו מוגבלות; "אבינו מלכנו", "אשר לו היכולת בעליונים ותחתונים", אינו מוגבל ח"ו - והוא מבטיח ונותן!
כיון שהקב"ה מתקרב אלינו, אנחנו צריכים ג"כ להתקרב אליו; איך נתקרב אליו - ע"י עצבות?! הלא "אין השכינה שורה אלא מתוך שמחה"!


לבי במערב
הודעות: 73
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקורות קדומים לאווירת האלול

שליחה על ידי לבי במערב » 04 ספטמבר 2019, 14:57

נפתולי כתב:
04 ספטמבר 2019, 14:31
למרות כל הפחד והרעדה מיום הדין, עדיין נשארה המצוה של השמחה בחג.
ראה ירושלמי ר"ה פ"א ה"ג (הובא בטור או"ח סו"ס תקפא):
ר' חנינא ור' יהושע אומרין: איזו אומה כאומה זו, שיודעת אופי' של א-לקי' (פירוש, מנהגיו ודיניו); שמנהגו של עולם, אדם שיש לו דין - לובש שחורים ומתעטף שחורים ומגדל זקנו ואין חותך צפרניו, לפי שאינו יודע איך יצא דינו; אבל ישראל אינן כן - לובשים לבנים ומתעטפים לבנים ומגלחין זקנם ומחתכין צפרניהם ואוכלין ושותין ושמחים בר"ה, לפי שיודעין שהקב"ה יעשה להם נס.
וראה ב"ח שם.


רבה יוני
הודעות: 21
הצטרף: 05 אוגוסט 2019, 21:36
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקורות קדומים לאווירת האלול

שליחה על ידי רבה יוני » 04 ספטמבר 2019, 20:19

נפתולי כתב:
04 ספטמבר 2019, 14:31
אסף כתב:
04 ספטמבר 2019, 14:16

קשה במצב כזה להיות עליז.
למרות כל הפחד והרעדה מיום הדין, עדיין נשארה המצוה של השמחה בחג.
ולא זו בלבד, אלא שעל ראש השנה נאמר הפסוק כי חדות ה' היא מעוזכם כידוע.
ועל זה אמרו וגילו ברעדה
יותר מזה 
אין שמחה יותר גדולה מזה שהקב"ה בכבודו ובעצמו דאג לנו שיהיה יותר קל לקיים מצוות יראת ה' ויראת העונש,
ועל כן שלח לנו חודש אלול לפני ראש השנה.  
 (ועיין לב אליהו ריש פר' ראה)


וכמובן גם מצוות אהבת ה'
אבל לא שייך אהבה בלי יראה 

​​לסבר את האוזן העומד לפני המלך מאן מלכי רבנן 
כל גדול בישראל שייך לאהוב אותו בלי לפחד ממנו ?! בתמיהה
האם יש מצב שמישהו יבוא לגדול בישראל וייתן לו חיבוק וטפיחה על השכם?!
אהבה לבד זה דמיונות של הדור האחרון 
דבר ראשון עובדים על יראה ואחרי זה גם על אהבה.



 


לבי במערב
הודעות: 73
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקורות קדומים לאווירת האלול

שליחה על ידי לבי במערב » 04 ספטמבר 2019, 21:20

רבה יוני כתב:
04 ספטמבר 2019, 20:19
 . . דבר ראשון עובדים על יראה ואחרי זה גם על אהבה.
אכן, כמפורש בלקו"א ריש פמ"א.
אך, כמובן, הכוונה ליראה הבסיסית של קבלת עומ"ש ברמה הפשוטה ביותר (כמבואר שם); ובכדי להגיע ליראה נעלית יותר - הוא דוקא ע"י האהבה [שכ"ה סדר הדברים: א. יראה תתאה; ב. אהבה זוטא; ג. אהבה רבה; (ורק אז מגיעים ל)ד. יראה עילאה].
וד"ל ואכמ"ל.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים