יעקב שלם אמר:
במבי אמר:
שמעתי שאלה מהרב ינון נשר שליט"א מדוע לא מוזכר בתפילת שמו"ע בימות החול ובשבת "בית המקדש" אלא רק ברמז קל "את צמח דוד" "ולירושלים עירך" "ותחזינה עינינו בשובך לציון" (אכן מיד שמסיימים מזכירים שיבנה בית המקדש...) ורק בתפילות שלושת הרגלים לפתע מזכירים יהי רצון מלפניך... או"א מלך רחמן שתשוב ותרחם עלינו ועל מקדשך ברחמיך הרבים ותבנהו מהרה...
וכי בשאר השנה אנו שוכחים מבניינו ח"ו?!
מה????????
והשב את העבודה לדביר ביתך
שוב, בית המקדש מוזכר בעקיפין כי דביר הכוונה לבית קדשי הקדשים.
הבאתי את השאלה מדוע לא מזכירים פשוט את המילים "בית המקדש" ולא מילים נרדפות אליו.
ספר מלכים א - פרק ו׳ - פסוק ה׳:
וַיִּבֶן֩ עַל־קִ֨יר הַבַּ֤יִת (יצוע) יָצִ֙יעַ֙ סָבִ֔יב אֶת־קִיר֤וֹת הַבַּ֙יִת֙ סָבִ֔יב לַֽהֵיכָ֖ל וְלַדְּבִ֑יר וַיַּ֥עַשׂ צְלָע֖וֹת סָבִֽיב׃
פירוש מצודת ציון: ולדביר . בית קדש הקדשים קרויה דביר , על שם שהדבור יוצא משם , ואף המחיצה המפסקת בינה לההיכל קרויה דביר , כמו בית קדש הקדשים עצמה :
וכן בספר תהלים - פרק כ״ח - פסוק ב׳:
שְׁמַ֤ע ק֣וֹל תַּ֭חֲנוּנַי בְּשַׁוְּעִ֣י אֵלֶ֑יךָ בְּנָשְׂאִ֥י יָ֝דַ֗י אֶל־דְּבִ֥יר קָדְשֶֽׁךָ׃
ומהפסוק הזה קשה קושיה נוספת שהרי דוד לא היה כלל בבית המקדש ! ואכן כל מפרשי הפשט מפרשים במקום שזהו לשון תפילה גרידא (ורק התרגום מפרשו קדם היכל קדשך)
ואולי התכוון דוד כפסוק שמחתי באומרים לי בית ה' נלך שאמר שמעתי בני אדם שאומרים מתי ימות אותו זקן וימלוך שלמה בנו ויבנה בית המקדש ונעלה לרגל ואני שמח :