שוב, סיסמאות, הצהרות, נימוקים נוסח 'לא יעלה על הדעת'. ותו לא.
כפי שכתבתי כבר רבות, על מנת לפסול אנשים ולהגדירם כעובדי ע''ז, לא די בהתלהמות. זו סוגיה הלכתית ויש דרך לגשת אליה.
אגב, לא נקטתי עמדה, ולא אמרתי שאינך צודק. סך הכל, ברצוני שלא תקבע עובדות על סמך 'לאן הגענו'.
ידועה שיטת חלק מהמקובלים שהצמצום אינו כפשוטו, והשי''ת שאינו גוף מתלבש בתוך הבריאה, כולל המקומות הנמוכים ביותר. ככל שהנברא קדוש וטהור יותר, מאיר בו הארת האלוקות שבו יותר; ככל שהמקום קדוש יותר (לדוגמה: בית קודש הקדשים) מאיר בו הארת האלוקות יותר. על פי זה, למרות שכל הנבראים הם יישות אחת עם הקב''ה, הרי בעם ישראל ניכר יותר, וכמאמר האומר: קודשא בריך הוא וישראל חד; והצדיקים שהם מרכבה לשכינה, בהיותם נושאי משא הקודש וכל תנועותיהם מכוונות על פי רצון בוראם, מאיר בהם עוד יותר וניכרת האלוקות בהם. על כך סמכו האומרים (ולא כל החסידים אומרים כן) שכאשר אנו מתייחסים לצדיק כמי שהתלבשה בו אלוקות, אין בכך משום ע''ז.
יש מקום לחלוק, יש מקום להוכיח שהיו מגדולי ישראל שסברו אחרת, יש מקום להצביע על סיכונים וחששות. אך אין מקום - לדעתי, לכתוב 'וזה נקרא עבודה זרה'. כביכול דעתך מחייבת מי.
יודגש ברורות, אין בכל זה משום הבעת דעה אישית בסוגיה, אלא הסברת הסוברים כן בלבד.
כפי שכתבתי כבר רבות, על מנת לפסול אנשים ולהגדירם כעובדי ע''ז, לא די בהתלהמות. זו סוגיה הלכתית ויש דרך לגשת אליה.
אגב, לא נקטתי עמדה, ולא אמרתי שאינך צודק. סך הכל, ברצוני שלא תקבע עובדות על סמך 'לאן הגענו'.
ידועה שיטת חלק מהמקובלים שהצמצום אינו כפשוטו, והשי''ת שאינו גוף מתלבש בתוך הבריאה, כולל המקומות הנמוכים ביותר. ככל שהנברא קדוש וטהור יותר, מאיר בו הארת האלוקות שבו יותר; ככל שהמקום קדוש יותר (לדוגמה: בית קודש הקדשים) מאיר בו הארת האלוקות יותר. על פי זה, למרות שכל הנבראים הם יישות אחת עם הקב''ה, הרי בעם ישראל ניכר יותר, וכמאמר האומר: קודשא בריך הוא וישראל חד; והצדיקים שהם מרכבה לשכינה, בהיותם נושאי משא הקודש וכל תנועותיהם מכוונות על פי רצון בוראם, מאיר בהם עוד יותר וניכרת האלוקות בהם. על כך סמכו האומרים (ולא כל החסידים אומרים כן) שכאשר אנו מתייחסים לצדיק כמי שהתלבשה בו אלוקות, אין בכך משום ע''ז.
יש מקום לחלוק, יש מקום להוכיח שהיו מגדולי ישראל שסברו אחרת, יש מקום להצביע על סיכונים וחששות. אך אין מקום - לדעתי, לכתוב 'וזה נקרא עבודה זרה'. כביכול דעתך מחייבת מי.
יודגש ברורות, אין בכל זה משום הבעת דעה אישית בסוגיה, אלא הסברת הסוברים כן בלבד.