מה צורת העמידה לפני ה' בזמן של - לא ניצחון ולא הפסד?


פותח הנושא
אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 287
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה צורת העמידה לפני ה' בזמן של - לא ניצחון ולא הפסד?

שליחה על ידי אח שלך » 18 ספטמבר 2019, 15:07

[למרות שלרבים זה אקטואלי דוקא בעת פתיחת האשכול - אבל באמת זו שאלה כללית לכל פרט מחיינו הפרטיים] 

יש בגמרא בברכות תיאור על אחד האמוראים שבשעת זעם וצרה בעולם עמד בתפילה בהכנעה כשידיו חבוקות. 
ואילו כשהיה מצב טוב הוא לבש בגדים נאים והתפלל בגישה מרוממת של שמחה וגילה "יגל לבי בישועתך". 

ואמנם מי שחושב שזה דין פרטי נקודתי - שיערב ויבושם לו. 
אבל מי שיוצא מהקופסה יכול להבין שזה דין פרטי המלמד על כל המערכת.
ואם ירצה יוכל לראות במילותיו של כל נביא מעמנו בתפילותיו השונות את הגישה הבריאה והמציאותית הזו - "ביום טובה היה בטוב וביום רעה" וכו'. 

כי גם לדבר עם ה' מדברים בדיוק כמו כל שיחה אחרת להבדיל עם אבא/מלך. 
ולמשל בתהלים זה מאוד קל לראות איך כשדוד המלך פונה לה' בעת צרותיו - זו פניה די טבעית כמו שכל בני האדם פונים בצרתם למי שיכול לעזור להם.
וכן כשהוא מודה מקרב הלב בעת ישועה - זה בדיוק כמו כל אדם מול מושיעו ומיטיבו. 

וממילא המבוכה המצויה מאוד היא במקרים גבוליים ומורכבים שבהחלט קורים רבות בחיי בני האדם אשר על פני האדמה.
מקרים שבהם מילות ההודאה נתקעות כמו כדור בגרון למי שרוצה להודות - כי ציפה להרבה יותר והתאכזב. 
ומאידך הוא ממש לא מרגיש בצרה כמו מקודם - כי בנקודות מבט מסוימות הוא כן נושע. 

יש תקדים לזה בתורה בנביאים ובכתובים בש"ס ובמדרשים? 

​​​​​​(יש לי תקדימים מפורסמים מהדור האחרון והדור שלפניו.
ובהם היו הקצנות מאוד גדולות לשני הצדדים בין הת"ח השונים שהיו שהודו לה' עד אין קץ והכבירו בתיאורים אופטימיים.
ולעומתם היו אחרים שהתמקדו בשחור של המצב והשחירוהו עד בלי די.
אבל אני מחפש דוגמאות יותר עתיקות מההתנהגות של חז"ל ולמעלה בקודש במצבי ביניים מעורפלים). 

נ. ב. זו לא שאלה מוסרית לבעלי נפש בלבד.
אלא שאלה הלכתית משמעותית בהלכות נדרים!
כי יש הרבה מקומות בתפילה שבהם אנו אומרים ומבטיחים לפני ה' להודות לו כשיהיה טוב!
והשאלה אם ההבטחה הלזו כוללת התחייבות להודות גם כשיהיה  (ליחיד/לרבים) מצב גבולי ומורכב ורגשות מעורבים מכמה אנפין. 
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 244 פעמים
קיבל תודה: 254 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה צורת העמידה לפני ה' בזמן של - לא ניצחון ולא הפסד?

שליחה על ידי איש ווילנא » 18 ספטמבר 2019, 15:10

אח שלך כתב:
18 ספטמבר 2019, 15:07
יש בגמרא בברכות תיאור על אחד האמוראים שבשעת זעם וצרה בעולם עמד בתפילה בהנכעה כשידיו חבוקות. 
ואילו כשהיה מצב טוב הוא לבש בגדים נאים והתפלל בגישה של שמחה "יגל לבי בישועתך".

הגמרא נמצאת בשבת דף י


פותח הנושא
אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 287
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה צורת העמידה לפני ה' בזמן של - לא ניצחון ולא הפסד?

שליחה על ידי אח שלך » 18 ספטמבר 2019, 18:26

בעצם אולי ניתן ללמוד זאת מפרשת השבוע כי תבוא.

הרי החיוב להביא מהפירות ולומר תודה הוא לא על הלחם החדש שזה כבר נעשה (במרוכז) בפסח מהשעורים ובשבועות מהחיטים.

הביכורים הם מהממתקים שאוכלים בקינוח סעודה, ענבים, רימונים, תאנים וכל שבעת המינים.

נו, מה לדעתכם אמור להביא מי שלא קיבל ארץ חמדה טובה זבת דבש ללא גבולות, כפי ציפיותיו מסיפורי הגמ' בסוף כתובות.
או שחלם לקבל ולא קיבל פירות ענקיים כמו שהיה בפירות של המרגלים.

ותחת זאת הוא עבד קשה מאוד בשמש הקופחת בזיבורית דידיה = בחלקתו הקטנה והסלעית התקועה אי שם באמצע ההר המשופע - וקיבל רק סתם פירות בגודל רגיל לאחר חורף שלם שבו זרע בדמעה ובמתח רב.
חורף שחון שבו הוא חשב כל הזמן בדכאון על האפשרות שהוא הולך למות השנה ברעב ולהקבר בקבר אחים עם כל משפחתו ושאר בני הכפר מחוסר גשם.
​​​​​​(כלשון הגמ' תיקנתם קברים לעצמכם?)
והוא כמובן צם כמה פעמים 13 תעניות כמבואר במסכת תענית.
ובסוף היו כמה פירות שאיך אומרים: 'נו נו, לא משהו' .

תכל'ס, איש כזה מביא ביכורים או לא?

(יש מקומות שכתוב במשנה שלא מביאים משם, לא בדקתי עדיין אם קשור.
וגם אם קשור - תגידו אתם האם זה ממש ממש קשור או שיש לחלק)


פותח הנושא
אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 287
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה צורת העמידה לפני ה' בזמן של - לא ניצחון ולא הפסד?

שליחה על ידי אח שלך » 18 ספטמבר 2019, 18:35

ומה אם הגידולים צמחו יפה אך המצב הבטחוני היה על הפנים?
הרי מסתבר שהפירות הללו לא היו הכי מעוררים את הלב ברגשי תודה עמוקים ואמיתיים - כשהבעלים שלהם חי בפחד ומתח גדול על החיים שלו ושל משפחתו מהשכנים הגויים שקיימו בעצמם כל רגע בהידור: "יחמוד איש את ארצך"...

[כמו המתח הסדיר היום במקצת יישובי העוטף...
או אולי אז היה הרבה יותר גרוע כי בזמנם דם היה יותר דומה למים מאשר לכסף (עוד לא היה בנק הדם... ובטח לא ארגוני זכויות אדם)
ולא נראה שעשו עסק מחיי אדם פרטי בשיקולי היציאה למלחמות וצ"ע. 

ומדובר ברוב ימיהם של רבים מהשופטים ורוב ימי שאול ודוד ועוד הרבה מלכים.
וכן בבית שני חלק גדול מהזמן היה לא רגוע כלל.
והיו הרבה זמנים שהגויים ממש הציקו מתוך עליונות צבאית מובהקת] .


חוזר ומגיד
הודעות: 49
הצטרף: 04 אוגוסט 2019, 23:40
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה צורת העמידה לפני ה' בזמן של - לא ניצחון ולא הפסד?

שליחה על ידי חוזר ומגיד » 18 ספטמבר 2019, 20:29

כמדומה שיש פרקים בתהילים שמורכבים משתי המצבים גם יחד??
יורשה לי לומר שהנקודה היא עוצמת החוויה ז''א אנו לא חווים ברמה הרגשית או בלב או איך שתקרא לזה את הבעיות שלנו או את הדברים הטובים שיש לנו
לא הולך במשהו לא נורא יהיה בסדר אנו תקועים עם בעיה מסויימת אז אנחנו זורמים לחיות עם זה
וכנ''ל בדברים הטובים שיש אדם מסודר מבחינה כלכלית או שהוא מצליח בלימוד התורה או כל טובה אחרת הוא חווה את זה ברמה מאוד נמוכה.
ורק כאשר קורה משהו חריג לטוב או למוטב אז האדם יוצא מהמצב הסטטי שלו ומתפלל או מודה לה'.
כך שהנקודה היא לא המורכבות אלא היעדר חוויה.
ואדרבא אדם שלבו פועם אז הוא יודע גם להודות על הטוב וגם לבקש על צרכיו שחסרים לו


מאמין
הודעות: 45
הצטרף: 01 אוגוסט 2019, 18:39
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה צורת העמידה לפני ה' בזמן של - לא ניצחון ולא הפסד?

שליחה על ידי מאמין » 19 ספטמבר 2019, 00:58

אני לא רואה סיבה למה לא לשלב שניהם יחד "הודאה על העבר ובקשה על העתיד"
(וכי שנורר שקיבל 100 ש"ח ורצה יותר לא יאמר תזכה למצוות אע"פ שניסה לקבל יותר?)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים