עצומה נגד השימוש בחשמל בשבת

עפר ואפר

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
 לסכם דבריו הארוכים:
כל אלו שמתאמצים להנזר החשמל המיוצר ע"י חילול שבת, מוותרים על ממונם, ולפעמים גם על נוחותיהם, והכל ע"פ פסק של גדולי הרבנים [לא רק החז"א], הם נשלטים ע"י בעלי הגנרטרים.
משא"כ חברת חשמל, שהם ממש עושים לשם שמים ורוצים לשמור שבת בתכלית ההידור. וממילא אפשר לקנות חשמל המיוצר ע"י חילול שבת אם קונים אותו דרך חברת חשמל, שהם כ"כ צדיקים שהם יכולים להכשיר חילול שבת אם מעבירים אותו דרכם.
אולי נעשה עסקא. נניח לבעלי הגנרטרים למכור הגנרטרים, ולוותר על כל ההוצאות וטרחות הכרוך הפעלתם. ניתן להם למכור חשמל שהם קונים מחברת חשמל, במחיר זול בהרבה ממה שהם לוקחים היום. והיות שכולם יודעים שהם רוצים שמירת שבת, והראיה שכמה שנים הם הפעילו גנרטר עצמאי, ממילא אין בעיה אם היום הם קנו החשמל מחברת חשמל.

תפסיק עם זה. אף אחד לא נשלט.
הדבר היחיד שעשיתי שהדגמתי שיכול להיות אינטרסים לכל הצדדים, והם יכולים להיות מונעים מכך, על כן לדעתי לפחות יש להפסיק לטעון "אם פלוני ואלמוני חושבים כך, ודאי שהם צודקים", או "אם פלוני אומר כך, בטח שהוא לא יודע מה שהוא אומר, ומקשקש", אלא להכנס לדברים לגופם.
בפרט שאין כאן דברים הנעשים בהודו (כבעניין שער הפאות, למשל), אלא דברים העשויים לאגלויי (לפחות ברובם) ונעשים כאן בארצנו הקדושה. (ויש בזה גם "חוק חופש המידע", כפי שמציין הרי"ממ בתחילת דבריו).
ומכיוון שנעים לי לחזור על שבח עושי מצווה, הריני חוזר על דברי, בשבח מזכי הרבים מפעילי הגנרטורים ומוכרי המצברים, ולקוחותיהם.

דוקא בגלל שזו מצווה לא הכי פופולרית, ולא הכי נוחה להדר בה, יש לי הקטן, הערכה מיוחדת למעשיהם.

ועיקר דברי הארוכים, היה נסיון להכנס לבירור הפרטים. ותודה שהעלו כאן דברי הרימ"מ, שיש בו מידע וחומר.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אב בבינה אמר:
עד שנדון לגופו של ענין, פשוט שאם ההכרעה הוא לסמוך על רב מגדולתו, אז האוסרים גדולים בחכמה ובמנין מהרב ל"י הלפרין ז"ל.
לא הגעתי להוראה עדיין, ועד אז אני מנוע מלדון לגופו של עניין בדבר שנחלקו בו ההרים הגבוהים.

כמו''כ לא הבאתי את הרלי''ה כמשקל נגד למרן הגריש''א ודעימיה, אלא כיון שטענת שאין רב שמתיר עם סברה בצידו, נקטתי בשמו של הרלי''ה כדוגמא לרב שבקי היטב בנעשה, מסתמא יותר מכולם, ובלי מחוייבות לאג'נדה מסוימת, והתיר.
כך שא''א לטעון שאין מי שמתיר.

יש חוג קבוע ונכבד מאד של אוסרים אצלם זה היה אחד מהעיקרים הגדולים עם הרבה עסק, גם לפני שהתחדשו העובדות בח''ח, כך שקשה להתרשם יותר מדי מהסיורים המתוקשרים בח''ח, שרובם נועדו כדי לחזק את האיסור הקיים.

כאשר הר' מורגנשטרן הנכבד מוציא קונטרס על חשמל בשבת א''צ לקרוא את הקונטרס כדי לנחש את המסקנות... כמו קונטרס של סאטמר על הבחירות... וגם אם יתברר שטעה בעובדות [וכמדומני שכבר חזר בו בחלקן] עדיין ישארו המסקנות על כנן.

למעשה המתירים המה רוב רובם של מורי הוראה בישראל, שבביתם ובבית מדרשם השתמשו ומשתמשים בחשמל בשבת.


רק כדוגמה, מרן בעל שבט הלוי, גדול המורים ומקורב כ''כ לחזו''א, נמנה על המתירים. ידוע שהחזו''א הביאו לבני ברק ואכמ''ל, והוא היה מורה לשואליו שבבני ברק ראוי להחמיר משום כבודו של החזו''א, ורק בתאורה. ובירושלים א''צ להחמיר כלל.
ואף הוא עצמו עד סוף ימיו השתמש בחשמל בביתו ובבית מדרשו אשר בעיה''ק.
ואם הוא כביכול חייב ע''כ פר העלם דבר בגלל שהוא לא שיתף חברי הפורום הנכבדים בצדדי ההיתר, אשמח להיות הכהן שיקריב את הפר הזה של הלוי הגדול מאחיו, וללוי אמר יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל.

צריך זהירות רבה לפני שמוציאים לעז על 80% היהודים שומרי תורה ומצוות שהם בגדר מחללי שבת.
זה אולי יותר חמור מאיסור מעשה שבת, וזה עצמו חילול השם.
 

סופר המלך

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אב בבינה אמר:
עד שנדון לגופו של ענין, פשוט שאם ההכרעה הוא לסמוך על רב מגדולתו, אז האוסרים גדולים בחכמה ובמנין מהרב ל"י הלפרין ז"ל.
לא הגעתי להוראה עדיין, ועד אז אני מנוע מלדון לגופו של עניין בדבר שנחלקו בו ההרים הגבוהים.

כמו''כ לא הבאתי את הרלי''ה כמשקל נגד למרן הגריש''א ודעימיה, אלא כיון שטענת שאין רב שמתיר עם סברה בצידו, נקטתי בשמו של הרלי''ה כדוגמא לרב שבקי היטב בנעשה, מסתמא יותר מכולם, ובלי מחוייבות לאג'נדה מסוימת, והתיר.
כך שא''א לטעון שאין מי שמתיר.

יש חוג קבוע ונכבד מאד של אוסרים אצלם זה היה אחד מהעיקרים הגדולים עם הרבה עסק, גם לפני שהתחדשו העובדות בח''ח, כך שקשה להתרשם יותר מדי מהסיורים המתוקשרים בח''ח, שרובם נועדו כדי לחזק את האיסור הקיים.

כאשר הר' מורגנשטרן הנכבד מוציא קונטרס על חשמל בשבת א''צ לקרוא את הקונטרס כדי לנחש את המסקנות... כמו קונטרס של סאטמר על הבחירות... וגם אם יתברר שטעה בעובדות [וכמדומני שכבר חזר בו בחלקן] עדיין ישארו המסקנות על כנן.

למעשה המתירים המה רוב רובם של מורי הוראה בישראל, שבביתם ובבית מדרשם השתמשו ומשתמשים בחשמל בשבת.


רק כדוגמה, מרן בעל שבט הלוי, גדול המורים ומקורב כ''כ לחזו''א, נמנה על המתירים. ידוע שהחזו''א הביאו לבני ברק ואכמ''ל, והוא היה מורה לשואליו שבבני ברק ראוי להחמיר משום כבודו של החזו''א, ורק בתאורה. ובירושלים א''צ להחמיר כלל.
ואף הוא עצמו עד סוף ימיו השתמש בחשמל בביתו ובבית מדרשו אשר בעיה''ק.
ואם הוא כביכול חייב ע''כ פר העלם דבר בגלל שהוא לא שיתף חברי הפורום הנכבדים בצדדי ההיתר, אשמח להיות הכהן שיקריב את הפר הזה של הלוי הגדול מאחיו, וללוי אמר יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל.

צריך זהירות רבה לפני שמוציאים לעז על 80% היהודים שומרי תורה ומצוות שהם בגדר מחללי שבת.
זה אולי יותר חמור מאיסור מעשה שבת, וזה עצמו חילול השם.
פטומי מילי.
הרב מורגנשטרן לא שייך ל"חוג" שהקפיד על כך מקדמת דנא, אביו הוא תלמיד הגריש"א שאסר זאת בתוקף מכח בירור הסוגיא והמציאות.
הרבה מהמתירים לא ידעו את המציאות. כך למשל הגרע"י שכתב שכיום הכל אוטומטי, ובנו הגר"ד בהלכה ברורה מעתיק זאת גם כיום.
המתירים במציאות זמנינו אינם ברי סמכא מול האוסרים, ואף אחד מהם עד עתה לא הצליח למצוא סברא להתיר שתעמוד במבחן הביקורת.


 
 

ידידיה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
למעשה המתירים המה רוב רובם של מורי הוראה בישראל, שבביתם ובבית מדרשם השתמשו ומשתמשים בחשמל בשבת.


רק כדוגמה, מרן בעל שבט הלוי, גדול המורים ומקורב כ''כ לחזו''א, נמנה על המתירים. ידוע שהחזו''א הביאו לבני ברק ואכמ''ל, והוא היה מורה לשואליו שבבני ברק ראוי להחמיר משום כבודו של החזו''א, ורק בתאורה. ובירושלים א''צ להחמיר כלל.
ואף הוא עצמו עד סוף ימיו השתמש בחשמל בביתו ובבית מדרשו אשר בעיה''ק.
ואם הוא כביכול חייב ע''כ פר העלם דבר בגלל שהוא לא שיתף חברי הפורום הנכבדים בצדדי ההיתר, אשמח להיות הכהן שיקריב את הפר הזה של הלוי הגדול מאחיו, וללוי אמר יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל.

צריך זהירות רבה לפני שמוציאים לעז על 80% היהודים שומרי תורה ומצוות שהם בגדר מחללי שבת.
זה אולי יותר חמור מאיסור מעשה שבת, וזה עצמו חילול השם.

ההבדל בין ת"ח לע"ה הוא שת"ח דן בכל שאלה לגופה ואילו ע"ה רץ ללקט את כל המו"צים שסברו לכאן ולכאן. [וכאילו אנשי המיעוט לא ידעו את הטיעון המנצח הזה] [כמובן אינני מדבר על אנשים מסויימים אלא על צורת הדיון שמשתקפת פה]. - יותר גרוע מזה הוא מי שמעליל כאילו הבעת דעה מחמירה בהלכה היא חילול השם. 
[דרך אגב, אין מגוחך מהמחשבה שהעובדה שהחזו"א הביא את השבה"ל לשכונת ז"מ מהווה הסכמה אוטומטית לכל פסקי שבה"ל או מעמיד את השבה"ל כבר פלוגתא לחזו"א]

 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
אח שלך אמר:
אז מה הם עושים היום? זה נכון מה ששמעתי שהם מקילים בזה?

(ואגב: אני מקוה שזה פשוט מכל פשוט שגם להמתירים בדיעבד להשתמש - זה בכלל לא סותר שצריך להפסיק דחוף את החרפה של חילולי השבת בפרהסיא עבור החרדים)

משהו משם סיפר לי שמקילים בזה
אמנם בישיבת אדרת אליהו יש כמה מנורות חרום בשביל מי שמחמיר בזה

אבל שמעתי שבית הכנסת החורבה פועל על גנרטור
 

אב בבינה

משתמש ותיק
דו שיח מוצלח ביותר:
אוסרים אומרים סברא.
צד שני: בעלי גנרטורים הם בחובות וגם עשירים וגם משאירים כל הכסף בקופה.
אוסרים: מי יש סברא להתיר מלאכה שנעשה לחסכון.
צד שני: היה רב מסוים (שגדולי ישראל יצאו נגד הרבה הוראות שלו), והוא יש לו סברא להיתר, אבל אני מפחד לצטט את זה.
אוסרים: כל עוד שלא דנים בסברא, וזה גברא מול גברא האוסרים גדולים בחכמה ובמנין.
צד שני: אבל הרב הנ"ל באמת גדול יותר, ואין לו נגיעות, כי חיפש רק חומרות בכל נושא, בעוד שהרב אלשיב כנראה עשה המסקנא מראש(...) ועוד הלא יש רבנים שהקילו הרבה רבנים מקילים.
וחזר חלילה:
אוסרים: מה הסברא להתיר מלאכה שנעשה לחסכון.
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
בקיצור הטיב להגדיר הרב אב בבינה את רצינות המתירים
משום מה מי שאינו הגיעה להוראה כאן ישר הוא מתיר, ועד היום ידעתי שזה סיבה להחמיר
לגבי מרן בעל השבט הלוי איני יודע מהיכן קיבלת את המידע הנ"ל אני שאלתי אותו בשושן פורים [איני זוכר של איזה שנה]
ואמר לי הרי החזו"א אמר שזה חילול השם ומי יכול להתיר אחריו
ומרן בעצמו גם בביתו וגם ביח"ל מחוברים לגנרטור [אתה יכול לראות את הכבלים עד היום]
בקיצור אף אחד מהמתירים פה לא מוכן לדון לגופו של עניין וחבל
ולי הקטן שגדולים עומדים מאחורי הלא המה
מרן החזו"א
הבריסקע רב
הקה"י
האגו"מ
הגרש"ז [שסייג את בתרו בתנאים שלא עומדים היום ]
הגרי"י פישר
המנחת יצחק
הגרי"ש
השבט הלוי
ויבל"א הגרח"ק
הגרנ"ק
ועוד ועוד
לא מצאו צד התר אז מדוע אתם נבהלים כל כך לאסור מדוע אתם לא מוכנים לעשות מעט מאמץ לכבוד השבת ולכבוד ה'
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
לא יעזור לכם אם תחזרו על הליצנות שוב ושוב.

אני לא אוסר ולא מתיר, אלא נוהג כמנהג רבותי שסמכו על המתירים, והייתי שמח מאוד אם היה אפשר לי להחמיר כמו שכבר פירטתי למעלה.

בעל שבט הלוי היה מספיק קרוב לחזון איש כדי לדעת את דעתו בפרטות,( זה ההקשר היחיד, לא שהחזון איש סמך על פסקיו אוטומטית ) וסבר שהוא מותר מדינא, ושראוי להחמיר בבני ברק משום כבודו, ביח''ל יש רק בבית מדרש, וגם זה נעשה בדרך אגב ע"י ישיבה אחרת בסמוך.
לפני שכתבתי את הדברים ביררתי אותם שוב עם 2 מנכדיו, ועם אחד מתלמידיו ששאל אותו בעצמו ונענה שהיות והוא גר בירושלים אין צורך, וכן נהג השבה''ל בעצמו להקל בדירה שלו בירושלים, וכן בבית המדרש שבט הלוי בירושלים לא מחובר לגנרטור.
לא ספרתי מוצי''ם אלא הבאתי דוגמא מספקת לכל הדעות של גדול ההוראה בדורנו שמתיר, וכמותו רבים מאד מורים להיתר.

זה דבר חשוב מאד להחמיר, ואני בהחלט מעריץ אברכים מעוטי יכולת שמפרישים מפיתם לכבוד שבת, ושכרם נחלה בלי מצרים, אבל מי שבוער לו לקבוע ששמונים אחוז משומרי שבת הם מחללי שבת ואין שום צד היתר, בזה יש חילול השם.
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
וכן שדבר יהיה במחלוקת צריך שתי צדדים רציניים ואם כל מאות הצופים פה לא יכלו להביא אפילו צד הכי דחוק [לגופו של דבר]להתיר למה שלא התייחס לזה כמו שהתורה מחיבת אותי, שזה אסור
בשעה שאפילו רב שכתב על המצב כיום אין לך לסמוך עליו
איני יודע את כל הבאבע מעשה'ס של הנכדים שבאו לאחר פטירתו אני ששאלתי זה התשובה שקבלתי ושוב באם סבר אחרת מדוע אין על זה תשובה בשבט הלוי
ומה חילול השם, יש בלומר על דבר שרבים נחשלים בו [בשוגג] [דרך אגב זה אמירה של מרן הגרי"ש]
ומה זה לי אין אפשרות כיום שיש כול כך הרבה אופציות לחשמל כשר ולא בקשו ממך לשבת לאור נרות ללא מזגן זה אין אפשרות?
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אין טעם להביא סברות כאן על דבר שנחלקו בו גדולי עולם, וסברא נוספת שלי לא מעלה ולא מורידה.

מעשה רב בפרהסיא של בעל שבט הלוי הוא לא בבא מעש'ס ואין ראיה גדולה ממנו.
אם היה סובר לאיסור הרי לא היה מאפשר לפנימיה של ישיבתו לעבור על זה יובל שנים כשהוא עצמו נמצא במקום ומנהלו בעשר אצבעותיו, ואין לך ראיה גדולה מזו.

הדברים די ברורים ש הולכים בדרך החזון איש הם המחמירים, וזה גם לא ישתנה כ"כ מהר גם אם יתברר שהמציאות השתנתה לטובה, ואילו הגאון מטשעבין ואחריו כמעט כל הפוסקים החסידיים לא חשו לזה.
מי שסבור שהיראת חטא נמצאת רק אצל פוסקים מסוג מסוים וזה נותן לו סיפוק בחיים, יבושם לו. 

מה שאני נוהג לעצמי, הסברתי שנאלצתי להתיר את נדרי אחר שכבר השקעתי בגנרטור, אינני מעוניין לפרט יותר ועליך החיוב לדון לכף זכות, חיוב גמור מדאורייתא לא פחות ממצוות גנרטור החמורה.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
ולכל מי שמשלה את עצמו שמדובר בשוני בין ת''ח לע''ה, רציניים ללא רציניים, בין דן לגופו של עניין או לגופו של פוסק:
נסו לחשוב רגע בכנות.
אם פורצת סערה הלכתית שקשה מאד להכריע בה, דוגמת עערעור על העופות למשל. והיה הרב וואזנר סובר לחומרא, והגריש''א או הגרנ''ק והגרח''ק לקולא, כמה ממכם הייתם מתנזרים מהעופות כל שנותיכם בגלל דעתו של המחמיר?

בעצם אפשר להביא דוגמא הרבה יותר מצויה.
כמה ממכם העדיפו את הכשר הר' לנדא על שארית... [כפי שדעתו של מרן הגרח''ק באמת כידוע]

המנהג הרווח בישראל הוא שכל אחד נוהג כמנהג רבותיו ולא מכריע מסברתו.
 

שניאור

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
מה שאני נוהג לעצמי, הסברתי שנאלצתי להתיר את נדרי אחר שכבר השקעתי בגנרטור, אינני מעוניין לפרט יותר ועליך החיוב לדון לכף זכות, חיוב גמור מדאורייתא לא פחות ממצוות גנרטור החמורה.
מה זה השטויות האלה לדון לכף זכות מי שעוקר את כל התורה כולה?
[כידוע מי שלא נוהג כפסקי מרן החזו"א הרי הוא חצי גוי או אפילו יותר מזה, כמו ששמעתי בעצמי ממישהו שראה אותי מטלטל בשבת ושאל אותי על כך, וכשאמרתי לו יש כאן עירוב (שכונתי, לא עירוב כללי) הוא אמר לי מי שסומך על עירוב יש לי ספק גדול אם הוא לא מומר לדבר אחד, כי הוא הולך נגד החזו"א]
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
שניאור אמר:
אמונת אומן אמר:
מה שאני נוהג לעצמי, הסברתי שנאלצתי להתיר את נדרי אחר שכבר השקעתי בגנרטור, אינני מעוניין לפרט יותר ועליך החיוב לדון לכף זכות, חיוב גמור מדאורייתא לא פחות ממצוות גנרטור החמורה.
מה זה השטויות האלה לדון לכף זכות מי שעוקר את כל התורה כולה?
[כידוע מי שלא נוהג כפסקי מרן החזו"א הרי הוא חצי גוי או אפילו יותר מזה, כמו ששמעתי בעצמי ממישהו שראה אותי מטלטל בשבת ושאל אותי על כך, וכשאמרתי לו יש כאן עירוב (שכונתי, לא עירוב כללי) הוא אמר לי מי שסומך על עירוב יש לי ספק גדול אם הוא לא מומר לדבר אחד, כי הוא הולך נגד החזו"א]
ומה דינו של מי שמומר לעבור על פסק הרמ"א באהע"ז סימן כ"ג סעיף ו' ?
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אין טעם להביא סברות כאן על דבר שנחלקו בו גדולי עולם, וסברא נוספת שלי לא מעלה ולא מורידה.

מעשה רב בפרהסיא של בעל שבט הלוי הוא לא בבא מעש'ס ואין ראיה גדולה ממנו.
אם היה סובר לאיסור הרי לא היה מאפשר לפנימיה של ישיבתו לעבור על זה יובל שנים כשהוא עצמו נמצא במקום ומנהלו בעשר אצבעותיו, ואין לך ראיה גדולה מזו.

הדברים די ברורים ש הולכים בדרך החזון איש הם המחמירים, וזה גם לא ישתנה כ"כ מהר גם אם יתברר שהמציאות השתנתה לטובה, ואילו הגאון מטשעבין ואחריו כמעט כל הפוסקים החסידיים לא חשו לזה.
מי שסבור שהיראת חטא נמצאת רק אצל פוסקים מסוג מסוים וזה נותן לו סיפוק בחיים, יבושם לו. 

מה שאני נוהג לעצמי, הסברתי שנאלצתי להתיר את נדרי אחר שכבר השקעתי בגנרטור, אינני מעוניין לפרט יותר ועליך החיוב לדון לכף זכות, חיוב גמור מדאורייתא לא פחות ממצוות גנרטור החמורה.
אני שמעתי שהרב מטשעבין השתמש עם חשמל בחיי הר"א מבעלז, ואחר פטירתו הפסיק מאחר שיתכן שהיו שינויים ואין לו פסק מהר"א על מצב היום. לפי מה שמצאתי עכשיו בספר בצלו חמדתי, יתכן שזה היה עם הרב דושינסקי. ומבואר שם שהוא באמת לא הבין ההיתר, גם כשמשתמשים בחשמל בנוסף לנר אחר. וגם שהוא הפסיק להשתמש בחשמל בסוף ימיו. כתוב שם שהוא משום שהוא נתן הסכמה לספר האוסר חשמל, אבל כל בר דעת יבין שהוא לא היה נותן הסכמה לספר שהוא נגד דעתו, וכ"ש שלא היה משלם מאתיים ל"י רק כדי ליתן ספר האוסר דבר שהוא מותר לדעתו, מסתבר יותר שהוא השתכנע מטענת הספר.
שמעתי שגם הגאון ר' איסר זלמן מלצר זצ"ל היה בדעתו שמותר להשתמש בחשמל, והוא שינה דעתו כשהוא ראה המאורות נתן.
 

קבצים מצורפים

  • 2.PNG
    2.PNG
    80.3 KB · צפיות: 162
  • 3.PNG
    3.PNG
    31.2 KB · צפיות: 162

אמונת אומן

משתמש ותיק
הכרתיו אישית.
המאורות נתן היה תלמיד מקורב מאד לרב מטשיבין, ומפני כבודו נתן לו ברכה, וממש לא הסכמה כמו שיווכח כל מעיין, והדברים מפורסמים אצל משפחת המאורות נתן וסביבתו.
ומרוב נקיות דעתו קנה מצברים לפני כתיבת הברכה... וזה מתאים מאד לאצילותו הידועה.
אין לי כרגע הפרטים מדוייקים לפני, אבל זכורני שבהמשך הרב מטשיבין נוכח שזה מפריע לרבנית וחזר להשתמש בחשמל.

הרב מטשיבין לא נזקק לפסקי הלכה ממהר''א מבעלזא, אלא להיפך, מהר''א מבעלזא היה שולח אליו לשמוע דעתו בענייני הלכה.
אולי היו מקרים שהרב מטשיבין הבין להיכן דעת הרה''ק נוטה, והתאמץ ליישב הפסק כן.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
מצאתי בפ' אוצה''ח
אלא ששמעתי ממי שהתקין את המצברים בביתו, שכאשר הגיע לחדר הרבנית וביקש להתקין בו מצבר התנגדה הרבנית בטענה שהיא אוהבת לקרוא בליל שבת הרבה שעות ואילו המצבר דאז לא היה בו כח לכל כך הרבה שעות, ומאידך טען המתקין - הרב הורה להתקין, לבסוף בא הגאון מטשיבין לשמע הויכוח, והוא הורה לו לא להתקין באמרו 'הרבנית צודקת היא רוצה לקרוא בליל שבת ואין שום סיבה למנוע זאת ממנה, ומה שאני מתקין מצברים בביתי הוא לא מפני שאסור להשתמש בחשמל אלא מפני שיש מי שיורד לחיי שאעשה כן'.

המעיין שם יראה שיש לסיפור סימוכין ממקום נוסף, שהב''י שמע מר' דוד פרנקל שהרב מטשיבין התקין מצברים, ואחר הבירור נודע שהם מאוחסנים באמבטיה...
 

שניאור

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אלא ששמעתי ממי שהתקין את המצברים בביתו, שכאשר הגיע לחדר הרבנית וביקש להתקין בו מצבר התנגדה הרבנית בטענה שהיא אוהבת לקרוא בליל שבת הרבה שעות ואילו המצבר דאז לא היה בו כח לכל כך הרבה שעות, ומאידך טען המתקין - הרב הורה להתקין, לבסוף בא הגאון מטשיבין לשמע הויכוח, והוא הורה לו לא להתקין באמרו 'הרבנית צודקת היא רוצה לקרוא בליל שבת ואין שום סיבה למנוע זאת ממנה, ומה שאני מתקין מצברים בביתי הוא לא מפני שאסור להשתמש בחשמל אלא מפני שיש מי שיורד לחיי שאעשה כן'.

המעיין שם יראה שיש לסיפור סימוכין ממקום נוסף, שהב''י שמע מר' דוד פרנקל שהרב מטשיבין התקין מצברים, ואחר הבירור נודע שהם מאוחסנים באמבטיה...
הדברים ידועים לכל מי שיש לו שייכות לטשעבין שהרב אחז בהחלט שמותר להשתמש בחשמל רגיל בשבת.
 

חוזר ומגיד

משתמש ותיק
אני הקטן מצדד שגזירת חז''ל על מעשה שבת לא שייכת במציאות ציבורית שנכפתה עלינו.
 

אב בבינה

משתמש ותיק
חוזר ומגיד אמר:
אני הקטן מצדד שגזירת חז''ל על מעשה שבת לא שייכת במציאות ציבורית שנכפתה עלינו.
גם המשכיל חיים הרשונזון סבר כן, שכל דיני דרבנן שקשים לקיים ורובם נכשלים בהם פקע החיוב, ולכן שביעית בזה"ז שהוא כ"כ קשה...
 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
הדיון הסובב הולך סביב דעת הרב מטשעבין הוא קצת חסר טעם, כאשר הוא מבוסס על שמועות משונות תלושות (קנה במאתיים לירות ושם באמבטיה? נו באמת)
והאם הכוונה שר' נתן קופרשטוק ירד לחייו?
במאמר הערכה (בישורון ואח"כ נדפס בחוברת שע"י הישיבה) כתוב שאחז שמותר אבל הבין את האוסרים (מובא כדוגמא לכך שהיה מסוגל לקבל דעות אחרות)

אבל דעות המתירים לא כ"כ מוצלחות, בשעה שהגרש"ז המתיר כותב במפורש שאם השימוש האישי גורם למלאכות יהיה אסור (ראה במאמר הרימ"מ), וטוענים שכך זה היום.
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אין טעם להביא סברות כאן על דבר שנחלקו בו גדולי עולם, וסברא נוספת שלי לא מעלה ולא מורידה.
תביא לי אפילו גדול אחד שמתיר על אף הפעולות חסכון והוכל לקבל שיש פה שתי צדדים [ושוב מכיוון הטישיבין רוב וכ"ו לא דיברו על המצב כיום הם לא התירו אותו] 

מעשה רב בפרהסיא של בעל שבט הלוי הוא לא בבא מעש'ס ואין ראיה גדולה ממנו.
אם היה סובר לאיסור הרי לא היה מאפשר לפנימיה של ישיבתו לעבור על זה יובל שנים כשהוא עצמו נמצא במקום ומנהלו בעשר אצבעותיו, ואין לך ראיה גדולה מזו.
נוווווו. לי מרן זצ"ל אמר אחרת 
הדברים די ברורים ש הולכים בדרך החזון איש הם המחמירים, וזה גם לא ישתנה כ"כ מהר גם אם יתברר שהמציאות השתנתה לטובה, ואילו הגאון מטשעבין ואחריו כמעט כל הפוסקים החסידיים לא חשו לזה.
מי שסבור שהיראת חטא נמצאת רק אצל פוסקים מסוג מסוים וזה נותן לו סיפוק בחיים, יבושם לו. 
אני דוקא ממשפחה חסידית ואין לי שום קשר לחוגי החזו"א 

מה שאני נוהג לעצמי, הסברתי שנאלצתי להתיר את נדרי אחר שכבר השקעתי בגנרטור, אינני מעוניין לפרט יותר ועליך החיוב לדון לכף זכות, חיוב גמור מדאורייתא לא פחות ממצוות גנרטור החמורה. מה שייך בזה לדון לכף זכות באופן שאפילו אתה לא נותן לי אותו 
ושוב  בדבר שיש בו מחלוקת,  איני יכול לצעוק על מי שסומך על אחד הצדדים אך פה מכיוון שלא מצאתי מי שמתיר את הפעולות חסכון והראיה שהרי מאחורי כל התר יש סברה והיא איננה  אין לי אלא לקבוע שזה אסור על אף כל הקשיים שבדבר [הן אישיים והן ציבוריים]
 
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
יהודי אמר:
חוזר ומגיד אמר:
אני הקטן מצדד שגזירת חז''ל על מעשה שבת לא שייכת במציאות ציבורית שנכפתה עלינו.
מה הכוונה בדיוק
לזה לא ?
אב בבינה אמר:
חוזר ומגיד אמר:
אני הקטן מצדד שגזירת חז''ל על מעשה שבת לא שייכת במציאות ציבורית שנכפתה עלינו.
גם המשכיל חיים הרשונזון סבר כן, שכל דיני דרבנן שקשים לקיים ורובם נכשלים בהם פקע החיוב, ולכן שביעית בזה"ז שהוא כ"כ קשה...

 
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
חיים ליצא אמר:
אחזור על שאלה ששאלתי כאן באשכול על חשמל בשבת
כידוע המציאות כיום שעושים פעולות חסכון הינו בישביל לחסוך בעלויות מדליקים טורבינה קטנה ומכבים קטנה נמצאה שנעשה כאן חילול שבת ויש נמי מעשה שבת
יש למשהו צד אפילו דחוק להתיר בכזה מצב
יש במנחת שלמה ח"א סי' ה אריכות רבה על מעשה שבת. לא עברתי על כולו, וודאי לא בעיון הנדרש, אבל אני מעלה צדדים. וכמו שכבר העירו, שמצוה ליישב מנהג רוב ישראל דלא לאשוויי חוטאים.

א. ראשית - ביטול ברוב. גם אם יש טורבינות שמדליקים אותם מטעמי חיסכון, עדיין הם המיעוט, והחשמל שלהם מתבטל בהיתר.
ואע"פ שהגרש"ז מצדד שם שצריך שישים, יש לצדד שבחשמל סגי ברוב. משום שגם אם חשמל בחשמל מיקרי לח בלח, מ"מ הרי לא שייך בו נתינת טעם, ואף שגזרו גם במין במינו אטו אינו מינו - חשמל זהו דבר ערטילאי ולא היה בכלל הגזרה, והדרנא לדין תורה שבטל ברוב.
ב. גם אין לדמותו להגדלת שלהבת בשבת שאסור, או לריבוי שמן בנר שאסור מעת שהיה עתיד להכבות אילולי תוספת השמן, מפני שכאן אין תוספת הנאה אלא ספק הנאה. דהיינו אילו היו מכבים את הטורבינות שהודלקו באיסור, היה נוצר מחסור בחשמל, והיו מנתקים את החשמל לחלק מהמקומות. נמצא שלכל מקום בפני עצמו אין כלל תוספת הנאה בריבוי הטורבינות, [כלומר אין לו חשמל בעוצמה גבוהה יותר], אלא רק יש בו ספק שמא מקום זה היה מאלו שמנתקים להם את החשמל, ושמא היה מהנשארים עם זרם החשמל. ומאחר שמעשה שבת דרבנן - ספקו לקולא, ועל כל מקום אנו דנים שהוא ספק נהנה ממעשה שבת, ולקולא.
ג.
עוד יש לצדד, שאמנם אותם טורבינות הודלקו באיסור, אבל יתכן שאחרי שכיבו את הקודמות היה צורך בטיפול בחדשה שלא תכבה [כמו שכתבו יודעי דבר שהמערכת צריכה תחזוקה כל הזמן]. והרי מותר לעשות תחזוקה זאת מפני פיקוח נפש, וממילא מרגע הטיפול ואילך הטורבינה עובדת ע"י מעשה היתר [ויל"ע בזה, דסוף סוף הודלקה באיסור. והרי זה דומה לנר שהודלק באיסור, ובא אחר והוסיף שמן בנר לצורך פיקוח נפש - האם אחר שכלה השמן הראשון יהיה מותר להשתמש בנר שלא לצורך פיקוח נפש].
ואם הדברים כנים - אזי שוב יש ספק נוסף, שמא גם הטורבינות שהופעלו באיסור - חזרו והותרו. ונמצא שעל כל נקודת זמן בשבת, אפשר להסתפק שמא עדיין כלל לא הופעלו טורבינות באיסור, ואפילו אם כן - שמא אותן טורבינות חזרו והותרו וכנ"ל.

 
 

ב. זעירא

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
מלאך אמר:
אמונת אומן אמר:
ומה דינו של מי שמומר לעבור על פסק הרמ"א באהע"ז סימן כ"ג סעיף ו' ?
ועל חצי מאהע"ז...

נקטתי דוגמה שאני מקווה מאד שמישהו יוכל לתרץ
זה מזכיר לי סיפור על אחד מהאדמו"רים המפורסמים ביותר, שגר בבניין משותף עם כמה שכנים, ואחד השכנים הליטאים רצה לעשות גנרטור מרכזי לכל הבניין, וכאשר ביקש מהאדמו"ר שיצטרף ליוזמה, ענה לו: "כשאתם תקבלו עליכם את החומרות שלנו באהע"ז, אנחנו נקבל את החומרות שלכם באו"ח..."
 
חלק עליון תַחתִית