החפץ חיים והגרח"ע: בפיטורי רב קהילה עוברים ב"ארור מסיג גבול רעהו" !


פותח הנושא
אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 214
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

החפץ חיים והגרח"ע: בפיטורי רב קהילה עוברים ב"ארור מסיג גבול רעהו" !

שליחה על ידי אח שלך » 21 ספטמבר 2019, 22:58

בפרשת כי תבוא יש מצוה שכל ישראל יענו אמן על הקללה של מסיג גבול רעהו, ובפשטות זה דין מיוחד דוקא בקרקעות בא"י.
​​​​​​(ובסוגריים:
אולי זה רעיון טוב לקבל על עצמנו ביו"כ לא להתפלל וללמוד במקום שהשתלטו על שטח ציבורי בלי היתר מיוחד מבית דין, ועיין ריש לולב הגזול)

והנה הופתעתי לראות כעת בכתבי החפץ חיים אגרות ומאמרים סימן מט הרחבה של האיסור בזה"ל: 

​​​​​​"... בכל מקום שנבחר ונתמנה רב אחר בעיר אע"פ שלא נתאשר מטעם הממשלה אסור על פי דין תורה להקהילה לבחור ברב אחר, ואסור לשום רב להתייצב שם על הבחירות, והעובר על זה הרי הוא בכלל מסיג גבול רעהו, ובנידוי ושמתא, והוראותיו אסורות, ואסור לו לדון ולהורות בכל תפוצות ישראל". 

​​​​​​(הנידוי ושמתא אין בו חידוש כי זה דין קבוע בכל "ארור" כמבואר בשבועות לו.
וכנראה נקטו הם בפשיטות שגם להורות ולכהן במקומות אחרים הוא נפסל ככל מנודה)


וזה פלא בעיני שהרחיבו את הארור הלזה מסברא בלבד בלי להביא שום מקור. 


לעבעדיג
הודעות: 16
הצטרף: 19 ספטמבר 2019, 17:21
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: החפץ חיים והגרח"ע: בפיטורי רב קהילה עוברים ב"ארור מסיג גבול רעהו" !

שליחה על ידי לעבעדיג » 21 ספטמבר 2019, 23:58

הרי היו המון נידונים על זה, כל מקרה לגופו


פותח הנושא
אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 214
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החפץ חיים והגרח"ע: בפיטורי רב קהילה עוברים ב"ארור מסיג גבול רעהו" !

שליחה על ידי אח שלך » 22 ספטמבר 2019, 00:11

עדיין זה חידוש עצום שבאותו המקרה שהמינוי הראשון תקף הלכתית - חל איסור "מסיג גבול רעהו"
(​​​​​​ובודאי זו לא מליצה בעלמא כי המדובר בגדולי עולם הכותבים באופן חד משמעי).
ולמה זה מוזר - כי הרי התורה אמרה "לא תסיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים >בנחלתך< אשר תנחל".
ובפשטות אין קבלת ה"ארור" בהר גריזים ועיבל דבר חדש אלא חיזוק ללאו הראשון הנ"ל.
וכיצד זה שהוסיפו להרחיבו לרבנות שהיא בכלל ענין אחר של חזקת שררה ונלמד מפרשיות מלך וכהן גדול? (תחתיו מבניו וכו')

סתם שאלה:
וכי גם על חזן בימים נוראים גם נגיד כך?
ועל מוהל?
ועל אומן באומנותו?


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1927
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החפץ חיים והגרח"ע: בפיטורי רב קהילה עוברים ב"ארור מסיג גבול רעהו" !

שליחה על ידי שאר לעמו » 22 ספטמבר 2019, 14:10

מכתב זה של הח"ח יחד עם מכתב נוסף של הגרח"ע, נשלח כתמיכה להרב אהרונסון רב ואב"ד וינה,
כשהחוק הפקיע כהונתו של רב אחרי גיל הפרישה (פנסיה בלשוננו).
ואודות זה כתבו שניהם מכתב חריפים מאוד.

קבלתי לאחרונה מנכדו הגאוגרף פרופ' משה ברור

ואכן יש להתפלא על ההגדרה של מסיג גבול שהוא בקרקע א"י בלבד,
וכנראה שזה רק צחות המילים ולא האיסור הזה בעצמותו.


פותח הנושא
אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 214
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החפץ חיים והגרח"ע: בפיטורי רב קהילה עוברים ב"ארור מסיג גבול רעהו" !

שליחה על ידי אח שלך » 23 ספטמבר 2019, 01:43

השלמות לנושא:

1. כעת ראיתי בערוך השולחן חו"מ שעו שכ' "וגם  בחו"ל קם >בארור". 
וזה למרות שלפני כן הוא מציין את הידוע >שהלאו< ד'לא תסיג' אינו אלא בארץ.
והוא בעצם עושה חלוקה בין הלאו לארור. 
ובסוגריים הוא מוסיף כזה: [נראה לי] כי אכן הוא מבין היטב שזה חילוק מחודש וללא מקור.

2. בשו"ת רדב"ז ח"ד נד (אלף קכו, לגבי יורד לאומנות חברו)
​​​​​​"ומרגלא בפומייהו דאינשי דקורין לכיו"ב הסגת גבול ולפי זה קאי בארור דכתיב ארור מסיג גבול רעהו. 
אבל לפי האמת קרא לאו בהכי משתעי אלא במסיג גבול קרקעו של חברו ומרחיב את גבולו ולעבור עליו בשני לאוין בא"י" וכו'. 

3. בסוטה לז: הגמ' דורשת את כל הארורין שם לגבי הבא על הערוה והוליד ממנה ממזר. 
והארור דהסגת גבול מתפרש לפי זה מצד הגזל של אשת איש בלי ידיעת הבעל (רש"י שם). 


4. מכל הלין נראה מה שתמיד מורגש בכל התורה כולה שיש בכל דין שני דינים. 
א.  הדין הפרטי הממוקד - בגדר "חכמה" נקודתית. 
ב. רצון התורה הכללי שמתגלה במצוה זו - וזה נקרא בינה.
ואה"נ שאת אותו רצון הכללי של הבורא - רק מביני דבר מתוך דבר יודעים להוציא מהדין הפרטי.

והעולה מזה שהחפץ חיים והגרח"ע והערוה"ש - היו לא רק חכמים אלא גם נבונים ובעלי בינה.
וממילא לא היו צריכים למקור כי אין כמו הסברא להוכיח אמיתות.
​​​​​​"למה לי קרא סברא הוא" 
וגם כאן כמו בהרבה מקומות אחרים הספיקה להם הסברא לבדה
כדי להכניס גם את זה [באמת ולא במליצות!] בתוך ציווי הפסוק. 

 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1927
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: החפץ חיים והגרח"ע: בפיטורי רב קהילה עוברים ב"ארור מסיג גבול רעהו" !

שליחה על ידי שאר לעמו » 23 ספטמבר 2019, 03:38

בהסתייגות קלה, שלא ממש ניתן להידרש דין מחודש, אלא שהוא על אותו הדרך, ולכן יש בו ארור. אבל בודאי אין לאו זה שייך.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] | 0 אורחים