אלימלך אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
עצם המושג צדיק גוזר והקב"ה מקיים אין חולק בזה
לא על כל דבר זה נאמר, ולעיתים יש בזה משום יוהרא או חוצפא כלפי שמיא. החסידים מספרים שפעם הבעש"ט גזר על חשוך בנים שיולד לו בן ובגלל זה איבד חלקו לעולם הבא.
כמו כן מה להם להתערב בהנהגת ה', אולי אותו אחד יאלץ לחזור שוב בגלגול וכו'. מסופר על שני צדיקים שדיברו ביניהם מה היו עושים אם ה' היה נותן להם את ההנהגה, אמר אחד מהם אילו ההנהגה היתה בידי הייתי משפיע להם ישראל כל טוב ברוחניות וגשמיות, נענה השני [כמדומה ר' לוי יצחק מברדיטשוב] אילו ההנהגה היתה בידי הייתי עושה בדיוק כמו ההנהגה עתה כי אין טובה כהנהגת הקב"ה.
בוא נתבונן על מה הויכוח.
אני מציג לך דין צדיק גוזר הבא בצורת ביטוי בעשרות אם לא מאות סיפורים בש"ס ז"א גמרא ז"א תלמוד בבלי.., וכבודו מביא לי סיפורים (מהחלק הלא מוסמך. חלילה לא כל סיפורי החסידים וברור) וגלגולים לא חלילה בזלזול, אבל עדיין יש גמרא ויש הלכה ואח"כ אולי סיפורים נחמדים שעל דרך כלל הגירסאות בהם רבות ובצוק העיתים נופלות בהם טעויות רבות. עיין ערך הסטייפלער על חלק מהסיפורים מסוג זה והרב'ה מסאטמר. קח לדוגמא את סוגית יסורין בברכות כמדומני דף ה: שם מוזכר על ר"י ור"א ושאר אמוראים שגזרו על האמורא חבירהם שיתרפא במיטת חוליו, ואם תעיין שם טוב, שם מדובר ביסורים של אהבה ולא של שנאה עיין שם בסוגיא טוב. ומ"מ אמרו אותם אמוראים לא הן ולא שכרן.
דבר נוסף וחשוב, תפילת צדיק לדוגמא על חשוך בנים, איננה התערבות בהנהגה של השם, שהרי מנין לך שהקב"ה גזר עליו שכל חייו לא יזכה לבנים, אלא מה כרגע זה המצב, אבל תמיד אפשר לשנות ע"י תפילה, כמו שלא תאמר שאותו חשוך בנים אין לו להתפלל ע"ז שאל"כ נמצא הוא מתערב בהנהגת הקב"ה.
ומש"כ לא על כל דבר זה נאמר וכו' וכו'..
אז על מה זה כן נאמר, צריך להיות דוקא צדיק בעל רוה"ק בשביל לדעת מתי כלל זה נאמר או לא..אני מכיר גמרות שם מוזכר שלא טוב לו לאדם שמשתנים בשבילו דרכי הטבע, ומאידך חשוך בנים שיזכה לפרי בטן, אין זה שינוי בדרך הטבע, אולי להיפך מה שאין לו זה שינוי מדרך הטבע...אלא מה צריך להזהר כמו שהזכיר מריה קשישא דאשכול, בשם הגרמ"פ, וכמו שהסברנו נימוקו של הגרמ"פ ייתכן, שלגזור על דברים של כאן ועכשיו בדורנו יש בזה חשש של זלזול בכבוד התורה עיין בהערה למעלה.
עכשיו אם נקח את הסיפור שהבאת על אותו חשוך בנים שהבעש"ט גזר שיפקד בבנים, ובכך איבד אותו חשוך בנים (מסתמא אליו אתה מתכיון ולא חלילה למרנא הבעש"ט) את חלקו לעוה"ב,
אתה באמת חושב שזה סיפור שקרה מתי שהוא..
הרי מצינו בש"ס עשרות מקומות על אדם שמאבד את חלקו לעוה"ב, אבל על אדם מסכן שביקש ברכה מצדיק בשביל להפקד בבנים בש"ס בהוצאת וילנא עדין לא מוזכר דבר שכזה.
ויותר מכך וכי הבעש"ט חלילה בברכתו גרם לאותו האיש להפסיד את חלקו לעוה"ב, הוא לא יודע שאם יולד לאותו האיש בנים הוא יפסיד את חלקו..ואם תאמר שאת זה לא ידע, איך ידעו אותם חסידים לספר שהאיש הפסיד על כרחך ששמעו כך מהבעש"ט, וא"כ מאי קסבר מעיקרא לברכו..מה אז לא ידע אח"ז נודע לו מוזר משהו+..והסיפור שהזכרת עם כמדומה הרב מברדיטשוב, סיפור נפלא ונכון אבל אין לו ענין אם דברינו, כאן אנו לא עוסקים בשינוי הנהגה של עולם ומולאו..ופשוט..
ואני מביא לך ציטוט מספר חסידים בר סמכא, ראה מה שהוא כותב, ולדבריך הבעש"ט חלילה לא למד תורה לשמה הס מלהזכיר, שהרי כותב "הנהגות צדיקים" שכל שלומד לשמה לא זאת בלבד שכל שגוזר הקב"ה מקיים אלא גם להיפך מה שהקב"ה גוזר הצדיק מבטל..מובן מאליו שאם הצדיק ביטל לא ינזק אותו האדם, שאל"כ מה תועלת באותו ברכה..
ספר הנהגות צדיקים - כללים מרבי אליעזר צבי מקאמרנא
קל. כל העוסק בתורה לשמה זוכה לדברים הרבה ואלו הן שכל העולם כולו כדאי לו לבדו בסוד צדיק יסוד עולם כולו. נקרא ריע אהוב, אוהב את המקום. אוהב את הבריות לפי שרואה תמיד שהם טובים ממנו ביותר. משמח את הבריות שבזכות תורתו ניצולין מכל נזק והיזק ומכשול והם זוכים שהשפע יורד להם על ידיו. ומלבשתו לעצמו ולאחרים ענוה אמיתיות ויראת השי"ת. ומכשרתו להיות בכל עת יותר צדיק וחסיד וישר ונאמן. וע"י עשיותיו הישרים ירחיק את כל העולם מן החטא ומקרב לכל העולם לידי זכות בכח שלו הוא מכריע את כל העולם לכף זכות. ונהנין ממנו כל המלאכי"ם ושרפי"ם ואופני"ם וחיו"ת הקודש וב"ד של מעלה עצה ותושיה בינ"ה וגבור"ה האיך להתנהג את ישראל הקדושים
שיהו להם זש"ק חיים ארוכים רפואה שלימה מזונא רויחא. ונותנים לו מלכות להיות ראש ישראל וממשלה למעלה
צדיק מושל ביראת אלקים הוא גוזר והקב"ה מקיים הקב"ה גוזר והוא מבטל.
כדאי לשים לב להדגש האחרון!
על סיפורים אלו יש אמרה, לפיה, "מי שמאמין כי כל הסיפורים קרו כפי שהם מסופרים - הוא פתי, אך מי שלא מאמין כי יכלו לקרות - הוא כופר". ציטוט.
נוסיף רק, מי שמאמין לסיפורים שקרו או שיכולים לקרות בניגוד לדברי חז"ל עושה עוול לצדיקי האמת.